Lukuhaaste: Helmet 2017

25.01.2017 20:11 - 25.01.2017 20:16 #81 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
6. Kirjassa on monta kertojaa Clare Mackintosh: Annoin sinun mennä

- Juonta kerrotaan pääsääntöisesti kolmelta eri kantilta, lapsenmurhan eri osapuolien ja rikospoliisin kautta.

10/50

Viimeksi muokattu: 25.01.2017 20:16 HourglassEyes.

27.01.2017 10:23 #82 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
38. Kirjassa mennään naimisiin: Valon tanssi, Kiekkomaailma #2 (Terry Pratchett)

Luen tämän kirjan ansioksi sen, että minun ei tarvinnut tähän kohtaan laittaa teosta romantiikkagenrestä. :p

15/50 luettu (14/50 spefiä, 14/50 omasta hyllystä) [30% - 28% - 28%]

27.01.2017 11:05 #83 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
12. Politiikasta tai poliitikosta kertova kirja - Stenphen King: 22/11/63. Eihän tämä nyt varsinaisesti Kennedystä juurikaan kertonut, mutta olen erittäin vakuuttunut, etten tämän lähemmäs politiikkaa tai poliitikkoa pääse kirjallisuudessa. Joten tällä mennään. Itse asiassa olen hyvin tyytyväinen tähänkin, pelkäsin että joudun täyttämään tämän kohdan muumikirjalla ja hyvällä selityksellä.

27.01.2017 14:38 #84 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
11. Jonkun muun alan ammattilaisena tunnetun ihmisen kirjoittama kirja - Mari Manninen: Yhden lapsen kansa. Mari Manninen on toimittaja ja onnistui kirjallaan nappaamaan Tieto-Finlandiapalkinnon. Lukemisen arvoinen teos.

• maahinen hahmo
  • maahinen
28.01.2017 10:36 #85 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
Monta kertojaa: George Martin Miekkamyrsky. Kertojia kymmenkunta.

28.01.2017 10:48 #86 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
22. Kuvitettu kirja: Iso Kiltti Jätti (Roald Dahl)

Kirjassa Quentin Blaken kuvitukset.

16/50 luettu (15/50 spefiä, 14/50 omasta hyllystä) [32% - 30% - 28%]

29.01.2017 00:57 - 29.01.2017 04:28 #87 : NiTessine
Vastaus käyttäjältä NiTessine aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
30. Kirjan nimessä on tunne: Becky Chambers - The Long Way to a Small, Angry Planet

Tämä oli vähän niin kuin Firefly, paitsi että ei oikeastaan. Tai Space Truckers, mutta ei sekään ole oikein. The Long Way to a Small, Angry Planet on varmaan positiivisin romaani, jonka olen hetkeen lukenut. Se on saippuaoopperaa avaruusaluksella, jonka funktio on tehdä reikiä avaruuteen hyperajoportteja varten. Tämä edellyttää pitkiä reissuja oikean avaruuden halki, jolloin mitään ei tapahdu, paitsi elämää. Saavumme avaruusalus Wayfarerille sen uuden kirjanpitäjän myötä. Kyllä, päähenkilömme on sertifioitu paperinpyörittäjä. Kapteeni on pasifisti. Vaikka aluksella on yksi kaksimetrinen liskotyyppi, sekin on oikeastaan aika rento. Tämmöisissä tarinoissa on aina yksi aseupseeri, paitsi että nyt ei ole. Chambersin persoonallisen miehistön eloa ja oloa on jännä seurata jopa silloin kun mitään ei tapahdu. Jossain taustalla käydään sotaa ja vaikka tämä on myös kirja väkivallan vaikutuksesta kaikkeen, tämä on ennen kaikkea kirja perheestä, ystävyydestä, hyväksynnästä ja erilaisuudesta. Ja tälle on jatkoa, hii!

5/5, I'M NOT CRYING YOU'RE CRYING.

6/50

Viimeksi muokattu: 29.01.2017 04:28 NiTessine.

29.01.2017 08:59 #88 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
^Kiitti vinkistä NiTessine, tämä meni lukulistalle!

29.01.2017 09:44 - 29.01.2017 10:30 #89 : NiTessine
6. Kirjassa on monta kertojaa: Paula Hawkins - The Girl on the Train

No tulihan sieltä sitten se huti. Aina välillä nappaan jonkun mainstream-menestyksen ja katson josko suuri yleisö olisi kerrankin ollut oikeassa. Yleensä ei ole, mutta Stieg Larssonista diggasin ja jos ei muuta, dekkarit ovat yleensä aika nopealukuisia. Paremman tekemisen puutteessa tässä meni se muutama tunti. Ja, no, tää on tylsä. Tapahtumia tiiraillaan kolmen henkilöhahmon kautta, joista kaikki ovat semmoisella epäkarismaattisella tavalla tosi epämiellyttäviä ihmisiä. Sitten on murha, jonka syyllinen on itsestäänselvä jossain puolenvälin kieppeillä ja jostain syystä melkein kaikki ongelmat kumpuavat vaikeuksista lastensaannissa, mikä on jokseenkin kyllästyttävä tuulahdus 50-lukua. Proosa itsessään ei ole sentään huonoa, jos ei hyvääkään ja kyllä tää aivottomasta viihteestä käy, mutta menee taas hetki ennen kuin viitsin antaa valtavirtayleisön toimia makutuomarina.

Tässä saattaa myös olla joku juju, jonka mä missaan, mutta mä vähän ihmettelen että kuka se kirjan nimen tyttö oikein on kun tää junassa kykkivä päähenkilö on kolmikymppinen ja kertaalleen eronnut.

3/5, olipahan edes nopea.

Viimeksi muokattu: 29.01.2017 10:30 NiTessine.

29.01.2017 12:37 #90 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
42. Esikoisteos Mikko Kamula: Ikimetsien sydänmailla (Metsän kansa#1)

- Kamulan esikoisteos on samalla sarjan avaus.

11/50

30.01.2017 08:40 #91 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017

HourglassEyes kirjoitti: 6. Kirjassa on monta kertojaa Clare Mackintosh: Annoin sinun mennä

Oli pakko laittaa tämäkin lukulistalle. Kiitti vinkistä HourglassEyes! TBR lista on taas niin pitkä, että ehdin tämän pariin joskus valkovuokkojen kukkiessa.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

30.01.2017 08:44 #92 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
23. Käännöskirja: Johan riitti! (Terry Pratchett)

Minulta löytyy tämä teos hyllystä alkuperäiskielellä, mutta päädyin kuitekin lukemaan sen suomeksi.

17/50 luettu (16/50 spefiä, 15/50 omasta hyllystä) [34% - 32% - 30%]

31.01.2017 12:02 #93 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
9. Toisen taideteoksen inspiroima kirja - Jo Baker: Longbourn (Ylpeys ja ennakkoluulo). Olen yrittänyt saada näitä hankaliksi kokemiani kohtia pois heti alkumetreillä ja tartuin ensimmäiseen kirjaan, joka sopi tähän kohtaan. Sijoittuu siis Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo -teoksen maailmaan, samoihin tapahtumiin ja samaan taloon, mutta palvelusväen kautta tarkasteltuna. Aika isoihin saappaisiin Baker astui, kun yritti tehdä sisarteosta yhdelle maailmankirjallisuuden merkittävimmistä klassikoista. Tuli vähän Mona Lisa muovikassin kyljessä -fiilis.

31.01.2017 14:10 #94 : NiTessine
Vastaus käyttäjältä NiTessine aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
44. Kirjassa käsitellään uskontoa tai uskonnollisuutta: Azar Nafisi - Reading Lolita in Tehran

Nafisi kertoo elämästään naisena ja englannin professorina vallankumouksen jälkeisessä Iranissa sekä salaisesta lukupiiristään, jossa hän ja hänen opiskelijansa lukivat kiellettyä kirjallisuutta. Näihin kirjoihin lukeutuvat otsikon Lolita sekä Henry Jamesia, Jane Austenia ja Kultahattu, joiden mukaan teos on rakennettu. Nafisi peilaa omaa ja oppilaidensa elämää teokratiassa sekä teokratian absurdiutta romaanien kautta.

Tämä menee sillai kategoriaan hyvä, mutta... sain eniten irti kirjallisuuden analysoinnista, koska totalitarismit ovat klise ja kun on lukenut yhdestä sellaisesta, on lukenut niistä kaikista. Viime aikoina niistä on saanut lukea vähän liikaa uutisissa. Objektiivisemmalta tasolta, jos unohtan henkilökohtaisen väsymykseni aiheeseen viime aikoina, tämä on hyvä ja tärkeä kirja, vaikka eläisinkin mieluummin maailmassa, jossa sitä ei olisi tarvinnut kirjoittaa.

4/5 ja miksi tämä on näin ajankohtainen?

31.01.2017 14:40 #95 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
16. Ulkomaisen kirjallisuuspalkinnon voittanut kirja - Alan Moore, David Lloyd: V niin kuin verikosto (Palkinto: Alph-Art du meilleur album étranger, Angoulême, 1990). Tämä olisi sopinut hyvin myös kohtaan 43. Kirja, jonka lukemista olet suunnitellut pidempään.

Luettu 15/50

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
31.01.2017 16:38 #96 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
23. Käännöskirja Muriel Barbery: Siilin eleganssi
Suosittu teos, joka ei kuitenkaan ollut minun makuuni millään tavalla. Päähenkilöt olivat ärsyttäviä, heidän motiivinsa käsitteämättömiä ja koko teos oli melkoista filosofista namedroppailua.

5/50

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

31.01.2017 17:44 #97 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017

Puolukuu kirjoitti: Pohdin tässä menisikö Harry Potter ja kirottu lapsi kohtaan "Taideteoksen inspiroima kirja" Kun kyse ei kuitenkaan ole romaanista...

Romaanittomuus ei varmastikaan ole ongelma, eiköhän tähän saa lukea kaikenlaisia kirjoja (itsekin luen mm. tietokirjoja), mutta mietin seuraako näytelmästä ja sen käsikirjoituksesta jonkinlainen muna vai kana -ilmiö... Kun näytelmäähän ei voi olla ennen kuin käsikirjoitus on olemassa, mutta toisaalta käsikirjoitus julkaistussa muodossaan on todennäköisesti toimitettu (ja ainakin painettu) vasta näytelmän syntymisen jälkeen. Että tulkitse tuotakin nyt sitten. Tietysti mitään tarkkoja tai virallisia sääntöjähän ei tietysti ole, joten viime kädessä jokainen vastaa itselleen ja omalletunnolleen. :smile:

01.02.2017 10:24 #98 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
49. Vuoden 2017 uutuuskirja - Veronica Roth: Viillot. Pidin maailmasta, johon tarina sijoittuu, oli mukava päästä pitkästä aikaa avaruuteen! Mielestäni Roth kuitenkin toistaa itseään, tässä oli liikaa samankaltaisuutta Outolinnun kanssa. En usko, että jaksan lukea sarjan tulevia osia.

01.02.2017 12:39 #99 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
2. Kirjablogissa kehuttu kirja: The Gamble (Kristen Ashley)

Päädyin joskus varmaan yli neljä vuotta sitten eräälle kirjablogisivulle etsiessäni luettavaa, jota kautta päädyin sitten tutustumaan Goodreadsiin. Samainen kirjablogi hehkutti myös aikoinaan tätä kirjaa, joten koska minulla oli hyvä fiilis blogista, päädyin lukemaan kirjan. Hiukan ohuella menee tämäkin kohta, koska nyt luin tämän kirjan uudelleen, enkä todellakaan kirjablogin hehkutuksen takia.

18/50 luettu (16/50 spefiä, 16/50 omasta hyllystä) [36% - 32% - 32%]

02.02.2017 10:26 #100 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
17. Kirjan kannessa on sinistä ja valkoista – Miika Nousiainen: Juurihoito. Valkoisia hampaita sinisellä pohjalla.

17/50

Uusin jäsen: Topi Kopakkala