Henkilökohtaiset lukuhaasteet

• Pisania
    Varjoinen
23.09.2019 10:43 #21 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Henkilökohtaiset lukuhaasteet
Kirjastossa hyllytellessä sitä törmää kaikenlaisiin kiinnostaviin opuksiin aiheista, joita ei tavallisesti edes tule ajatelleeksi ja keksin siitä itselleni lukuhaasteen. Aion lukea yhden kirjan jokaisesta yleisten kirjastojen luokituksen pääluokasta. Yhteensä 92 teosta. Oikeasti niitä olisi 94, mutta jätän väliin luokat 01 ja 05 niiden hankaluuden vuoksi. 01 on bibliogafiat, eli kirjalistakirjat, ja 05:ssa ei ole edes kirjoja vaan siihen kuuluu lehdet.

On ollut varsin haastavaa mutta mielenkiintoista etsiä kirjoja sellaisista aihepiireistä, jotka eivät kiinnosta ollenkaan. Esimerkiksi uskontoa käsittelevä luokka 2 tuotti paljon päänvaivaa ja aluksi ajattelinkin jättäväni sen kokonaan väliin. Vähän pinnisteltyäni löysin kuitenkin suht kiinnostavilta vaikuttavia teoksia. Tosin hankalimmat luokat, 24 kristillinen hartauskirjallisuus ja 25 käytännön teologia, ovat vielä jäljellä. Luonnontieteiden luokat ovat myös hankalia, koska niissä on enimmäkseen oppikirjoja. Matikasta ja fysiikasta onnistuin löytämään lyhyet kirjat (tosin monet kirjastot olivat luokitelleet ne muualle kuin luonnontieteisiin, mutta koska yksi kirjasto on pistänyt ne matikkaan/fysiikkaan niin se riittää minulle), mutta kemiaa käsittelevän joudun näillä näkymin nykäisemään lasten puolelta (Karmea totuus kemiasta vaikuttaa hyvätä :smirk:)

Don't mess with the neon love chicken.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

• Freyja hahmo
  • Freyja
02.01.2020 19:22 #22 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Henkilökohtaiset lukuhaasteet
En ole viime vuosina uskaltanut lähteä mukaan massiivisiin lukuhaasteisiin, mutta tänä vuonna tuli vastaan Seinäjoen kaupunginkirjaston 30 kohdan aikamatka-lukuhaaste, josta kiinnostuin spefikirjanäkökulmasta. Siinä on helppoja kohtia, mutta myös jokunen haasteellisempi. Tarpeeksi helppo minulle, jotta tunnen osallistuvani ainakin johonkin. kirjasto.seinajoki.fi/feed-items/vuoden-...detaan-aikamatkalle/

Lukutavoitteissa on ollut jo varmaan vuosikymmenen ajan lukea jokaiselta Hugo-palkintovuodelta yksi romaanikategorian ehdokaskirja. Sama World Fantasy -ehdokkaista. Etenen hitaasti.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Pisania, sterle