Lukuhaaste: Popsugar 2018

Emelie loi aiheen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
22.11.2017 11:11 #1

Lukuhaasteketju niille, jotka haluavat osallistua Popsugarin lukuhaasteeseen vuodelle 2018.

Haasteen kohdat ovat seuraavanlaiset:

36. A book set in the decade you were born
37. A book you meant to read in 2017 but didn't get to
38. A book with an ugly cover
39. A book that involves a bookstore or library
40. Your favorite prompt from the 2015 , 2016 or 2017 POPSUGAR Reading Challenges

Advanced

7. A book by an author with the same first or last name as you
8. A microhistory
9. A book about a problem facing society today
10. A book recommended by someone else taking the POPSUGAR Reading Challenge

Tuttuun tapaan, raportoikaa omaa edistymistänne haluamallanne tavalla. Hauskaa lukemista!

Viimeksi muokattu: 22.11.2017 11:14 : Emelie.

22.11.2017 11:11 #2

... ja täältä saattaa löytyä apuja haasteeseen. :)

Viimeksi muokattu: 22.11.2017 11:15 : Emelie.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
22.11.2017 11:36 #3

Oho, onpas mielenkiintoinen lista. ^^
Ja taas muutamat kohdat aiheuttavat päänraapimista, haastetta tosiaan... :eek:

22.11.2017 13:30 #4

Kiva päästä taas suunnitelemaan lukemisia. Olen näköjään jäänyt ihan koukkuun näihin haasteisiin!

23.11.2017 18:58 #5

Tässäpä (ja Goodreadsissa) haastetta kerrakseen. Hauskaa että on taas keksitty näin paljon uusia. Ei siis ole juurikaan toistoa aiempiin vuosiin tai yhteneväisyyksiä eri haasteiden välillä. Yksi kohta jäi kuitenkin vähän kysymysmerkiksi. Mitä ajattelette, että Advanced 4. A book tied to your ancestry oikein tarkoittaa?

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
23.11.2017 23:01 #6

Pisania kirjoitti: Mitä ajattelette, että Advanced 4. A book tied to your ancestry oikein tarkoittaa?

Niin, en tiedä mitä oikeasti tuossa haetaan. GR keskustelussa, ihmiset pohti sitä kansallisuuksien kautta yleisesti vaan. Itseni sukujuurista en tiedä muuta kuin että umpisuomalainen olen monen sukupolven ajalta, joten suomalaisuuteen liittyvääkö sitten pitäisi hakea yleensä tai sitten tarkemmin aihepiiriä, mitä omat esi-isät ovat tehneet, jos vaan tietäis… tai jotain siltä alueelta, mistä suku on lähtöisin esim. itselläni olisi Pohjois-Karjalaan liittyvää sitten...kun en sitä aikaisempaa sukujuurien vaiheita tiedä.

Haasteellisemmilta vaikuttavat molemmat haasteet, kuin tänä vuonna kyllä. Ihan hyvä sinänsä. Vaikeita on aika moni, mutta näin alkuun haasteellisimmilta itselleni tässä popsugarissa vaikuttavat:

A book tied to your ancestry – löydänköhän mitään kiinnostavaa tähänkään kohtaan

Sitten A microhistory ja A book about a problem facing society today kohdissa mennään sellaiselle alueelle, mitä en yleensä lue. Toivottavasti sopivia vaihtoehtoja löytyy näihinkin matkan varrelta.

24.11.2017 09:47 #7

Mukavan haasteelliselta vaikuttaa.

Tosin kohta 31. A book mentioned in another book alkaa käydä aika tylsäksi, se on tainnut olla melkein joka vuosi mukana jossain haasteessa.

Eija kirjoitti:

Koska haastekohta on noin epämääräisesti muotoiltu, niin minä ainakin ajattelin myös tulkita sitä aika vapaasti. Eli lähden liikkeelle suomalaisuudesta, mutta voinee olla että jos innostusta riittää, luen jonkun Karjalaan liittyvän teoksen.

Eija kirjoitti: A book that was being read by a stranger in a public place – että pitää alkaa stalkkaa ventovieraiden ihmisten lukemisia ja vielä että osuisi kirja omalle mukavuusalueelle… voipi olla mahdoton tehtävä.

Mä ajattelin välttää suoran stalkkauksen ja etsiä vaikka googlen kuvahausta jotain tällaisia. Toivottavasti ne kuvat olisivat sellaisia, että kuvauksen kohde on suostunut moiseen…

Viimeksi muokattu: 24.11.2017 09:51 : Emelie.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

24.11.2017 11:19 #8

Eija kirjoitti: A book with song lyrics in the title – kun spefiä yleensä haen, niin en vielä ole löytänyt mitään sopivaa tähän. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Haruki Murakamin Norwegian wood (Beatles) ja Joe Hillin Sydämen muotoinen rasia (Nirvana) tulivat ainoina mieleen. Sitten tietty jokin muusikosta/bändistä kertova kirja on voinut ottaa nimensä biisistä. Goodreadsista löytyi tämmöinen lista aiheesta. Sillä ei varmaan ole merkitystä haasteen kannalta kumpi tuli ensin, biisi vai kirja.

Emelie kirjoitti:

Hyvä idea! Ehdin jo vähän pähkäillä tämän kohdan kanssa, että mitä oikein teen. Julkisilla paikoilla lukevia ihmisiä näen kirjastoissa ja toisinaan bussissa, mutta olen sen verran nolousrajoitteinen etten kehtaisi yrittää kuikuilla mikä opus on kyseessä. Salavihkaisuus ei ole vahvuuksiani ja jäisin kummiskin kiinni.

Advanced neloseen liittyen löysin yhden kirjan (tai oikeastaan näytelmän), joka saattaisi sopia mikäli isäni sukututkimustiedot pitävät paikkaansa.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija, Wind

24.11.2017 12:22 #9

Pisania kirjoitti:

Kiitos vinkistä, Norwegian wood onkin lukulistalla, en vain tiennyt tätä biisikytkentää. Ilman vinkkiä tämä kohta olisi mennyt haasteelliseksi.

Jo mainitut A book that was being read by a stranger in a public place ja A book tied to your ancestry ovat kieltämättä myös hankalia.

Sitten on 32. A book from a celebrity book club. En ihan ymmärrä, mitä tällä Celebrity book clubilla tarkoitetaan. Tietääkö kukaan?

Ja myös kohtaan 10. A book recommended by someone else taking the POPSUGAR Reading Challenge tarvinnemme toistemme apua :smile:

24.11.2017 13:35 #10

Wind kirjoitti:

Viime vuonna piti lukea Oprahin kirjakerhosta kirja. Epäilemättä joku muukin julkkis pitää netissä kirjakerhoa.

Tuohon vieraan julkisella paikalla lukemaan voisi myös ottaa kirjaston esittelypöydältä kirjan, niitä siinä selailee moni

Viimeksi muokattu: 24.11.2017 13:35 : maahinen.

24.11.2017 14:05 #11

maahinen kirjoitti:

Wind kirjoitti:

Jep. Esim. Reese Witherspoonilla ja Lena Dunhamilla on omansa. Emma Watsonin löytyy Goodreadsista. Ajattelin tsekata brittiläisten talk show -juontajien Richardin ja Judyn kirjakerhon valikoimaa, sillä siellä on ainakin mistä valita.

24.11.2017 14:13 #12

^Ok, siis ihan kirjaimellisesti julkkiksen kirjakerho. Yritin taas ylitulkita ja jäin ymmärrystä vaille. Tänks.

29.12.2017 13:23 #13

Tässä yksi celebrity book club, David Bowien 100 kirjaa

02.01.2018 13:35 #14

Kirja, joka on myös näytelmä: Frances Hodgson Burnett A Little princess. Kirja oli ensin suppeampi nimellä Sara Crewe, josta Burnett muokkasi suositun näytelmän ja sitten kirjoitti tämän pohjalta huomattavasti laveamman Pikku prinsessan.

02.01.2018 15:27 #15

2. True Crime: Messukylän veriteko ja muita rikostarinoita Suomesta (Tuomas Rimpiläinen)

Vaikka tarinat olikin kirjoitettu osittain jännärimuotoon, ne olivat silti ihan todellisia tapahtumia.

1/50 luettu (0/50 spefiä, 1/50 omasta hyllystä)

Viimeksi muokattu: 02.01.2018 15:27 : Emelie.

03.01.2018 11:07 #16

32. A book from a celebrity book club - Ruth Ware: Synkän metsän siimeksessä

Tämä löytyi Reese Witherspoonin kirjakerhosta. Oikein mukava, kevyt jännäri, parhaimmillaan tiiliskivien välissä nautittuna (sain vuodenvaihteessa päätökseen Monte Criston kreivin, >1000 s.).

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
03.01.2018 17:25 #17

37. A book you meant to read in 2017 but didn't get to Steve Thompson (Steven Moffat, Mark Gatiss): Sherlock The Blind Banker

- Aina ei ehdi, vaikka kuinka yrittää...

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
03.01.2018 17:50 #18

7. A book set in a country that fascinates you - David Mitchell: Luukellot

Kun näin kohdan tuli heti ensimmäisenä mieleen Englanti ja Sveitsi. Molemmat maat on edustettuna tässä kirjassa. Ympäri Englantia olen käynyt monen monta kertaa. Maan kiehtovuus on pitkälti vanhoissa rakennuksissa ja kulttuurissa. Sveitsissä olen käynyt vain kerran. Maan kiehtovuus on sen henkeäsalpaavissa maisemissa, joita yksikään kameran otos ei pysty vangitsemaan. 4/5

Luettu 1/50

Viimeksi muokattu: 03.01.2018 17:53 : Eija.

04.01.2018 10:27 #19

3. The next book in a series you started - Marissa Meyer: Scarlet

Sarja kakkososa, ykkösen luin viimevuonna.

Luettu 2/50

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 04.01.2018 10:29 : Wind.

04.01.2018 19:11 #20

Otsikossa eläin: V. Ljovshin Kot-hvastun (Kerskurikissa). Musiikkipitoinen satukuunnelma LP-levyltä. Kissa luulee käyneensä koulun, kun on kävellyt luokkien läpi.