• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 6 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 81 päivää sitten

Lukuhaaste: Popsugar 2018

11.02.2018 19:48 #101 : Pisania
28. A book with song lyrics in the title Joe Hill: Sydämen muotoinen rasia

Kirjalla on sama nimi kuin Nirvanan v. -93 ilmestyneellä biisillä Heart shaped box.

13/50

12.02.2018 13:06 #102 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
9. A book about a villain or antihero: Kummisetä (Mario Puzo)

Mafia toimii oman moraalikoodinsa mukaan, joka ei ole ihan se sama kuin minun.

30. A book with characters who are twins: Tuplana, kiitos! (Anna Nuotio)

Päähenkilöinä on kaksoset.

17/50 luettu (2/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

13.02.2018 15:19 #103 : Wind
26. A book with an animal in the title - Jari Järvelä: Tyttö ja rotta

Ihan ok, mutta kyky samaistua päähenkilöön, Metro-nimiseen tyttöön, alkoi olla kovilla. Melkoisen vakavia rikoksia on Metrolla kontollaan, eikä näytä omatunto edes kolkuttelevan. Vastakkainasetelmassa vartijat-töhrijät on vaikea pitää sympatioita töhrijöiden puolella, vaikka vartijat esitetään suorastaan sadisteina.

25/50

14.02.2018 00:40 #104 : Pisania
44. A book tied to your ancestry Juha Hurme: Niemi

Kaipa tämä kirja sopii tähän kohtaan, koska se kertoo Suomenniemen tapahtumista aina alkuräjähdyksestä ruotsinvallan loppuun asti. Kyllä siellä on minunkin esi-isäni hääränneet joukossa, varsinkin kun tapahtumat usein sijoittuvat tänne Varsinais-Niemeen. Kirjassa käsitellään paljon kansanrunoutta ja myös Elinan surma -balladia. Mikäli se pohjautuu tositapahtumiin (mitä kyllä epäillään suuresti), on veisun pahis Klaus Kurki moninkertainen enoni. Iskän sukututkimuslöydösten mukaan äijän sisko olisi sukumme esiäitejä.

14/50

14.02.2018 22:56 - 14.02.2018 22:57 #105 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
34. A book that's published in 2018 - Samanta Schweblin: Houreuni

Tuore suomennos.
Tarina on vangitseva ja samalla häiritsevä. Lukiessa on kokoajan varpaillaan ja odotuskannalla mihin tarina johtaa ja mistä oikein on ylipäätään kyse. Taitavasti rakennettu kerronta tuo jännitettä ja mielenkiintoa tarinaan. Kerrassaan kummallinen tarina, joka ei varmastikaan ole selkeitä vastauksia haluaville lukijoille mieleen. Itse pidin tästä mieleen painuvasta tarinasta kyllä. 4/5

Luettu 13/50

Viimeksi muokattu: 14.02.2018 22:57 Eija.

• Poissa
  • You know those people who get up 6 am, perky and eager to start the coming day? - I'm not one of them.
15.02.2018 13:00 #106 : HourglassEyes
15. A book about feminism Sara Medberg: Kultaportin kaunottaret

- 19 vuotias paronintytär Adele ihailee Jane Austenia, haluaa opiskella ja tulla kirjailijaksi. Uudenaikaiset puheet kuohuttavat seurapiirejä, joissa naisen osaan kuuluu näkyä, muttei kuulua. Adelen uudismieliset ajatukset alkavat tarttua myös hänen ystävättäriinsä tulevaa tanssiaiskautta odotellessa. Adelen päättäväisyys kasvaa hänen saadessaan kuulla, että Maria Tschetschulin sai erityisluvalla suorittaa varsinaisen ylioppilastutkinnon ensimmäisenä naisena. Adelen ja hänen ystäviensä tarina on romanttinen kertomus naisen aseman muuttumisesta rikkaisiin naimisiin pyrkivästä (teennäisestä) typeryksestä ajattelevaksi, työtätekeväksi naiseksi, jota ajatuksena niin kovasti paheksuttiin vielä 1870-luvulla.

10/40 Adv. 1/10

15.02.2018 13:38 #107 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
6. A novel based on a real person: Ajan tytär (Josephine Tey)

Perustuu oikeisiin hahmoihin ja oikeisiin tapahtumiin.

19/50 luettu (2/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

16.02.2018 11:09 #108 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
11. A book with a female author who uses a male pseudonym - Robert Galbraith: Pahan polku

Tähän kohtaan löytyi tosi vähän kiinnostavia vaihtoehtoja. Toisena vaihtoehtona tähän minulla oli Bronten Kotiopettajattaren romaani, joka ei oikein innostanut tällä hetkellä. Ehkä sitten joskus... Pahan polku oli ihan kelpo dekkari, mutta kaukana erinomaisesta. 3½/5

26/50

16.02.2018 20:19 #109 : Wind
10. A book about death or grief - Han Kang: Ihmisen teot

Kirja kuolemasta JA surusta. Etelä-Koreassa opiskelijoiden mielenosoitus johti kidutukseen ja kuolemaan 1980-luvulla. Kirjassa kuvattiin kidutuksesta selvinneiden tuhoutunutta elämää ja lapsensa menettäneiden vanhempien surua. Tämän olisi voinut laittaa myös kohtaan 34. A book that's published in 2018 (suomennettu teos), mutta tuntui vahvasti siltä, että Ihmisen teot kuuluu tähän. Suosittelen.

27/50

16.02.2018 22:18 #110 : Pisania
3. The next book in a series you started Boris Akunin: Valtioneuvos

Tämä on Erast Fandorin -sarjan kuudes osa. WSOY suomensi viisi ekaa osaa vuosituhannnen alussa ja silloin ne tuli luettua. Into Kustannus on jatkanut sarjan julkaisemista ja halusin lukea tämän osan, vaikka edelliset ovat unohtuneet aika täydellisesti. Historialliset dekkarit ovat mieluisia mutta tämä jätti vähän kylmäksi. Etsivä itse oli valjun tuntuinen, eikä tarinan toinen näkökulmakaan, jossa seurattiin poliittisten terroristien toimintaa, ollut kaikkein mielenkiintoisin.

15/50

18.02.2018 09:52 #111 : Wind
25. A book set at sea - Ruth Ware: Nainen hytissä 10

Psykologista jännitystä merellä. Ylellisellä risteilyaluksella tapahtuu outoja. Kuoliko joku, kuka on syyllinen, kehen voi luottaa? Uransa alussa oleva kirjailija on jo päässyt seuraamieni kirjailijoiden joukkoon. Waren uusin teos The Lying Game on lukulistalla.

28/50

19.02.2018 21:01 #112 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
45. A book with a fruit or vegetable in the title Bulbul Sharma: Munakoisojen kiukku

Intiaan sijoittuva novellikokoelma tupaten täynnä ruokaa, kokkaamista, syömistä ja reseptejä. Tämä olisi sopinut erinomaisesti aiempien vuosien haasteisiin, kun piti lukea ruokaan liittyvä kirja.

16/50

21.02.2018 15:07 - 22.02.2018 09:34 #113 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
Adv. 10. A book recommended by someone else taking the POPSUGAR Reading Challenge - Emily St. John Mandel: Station Eleven

Löytyi suosituksista ja suosittelen eteenpäin. Mukavasti erilainen, olisin lukenut enemmänkin tätä tarinaa.

29/50

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.
Viimeksi muokattu: 22.02.2018 09:34 Wind.

22.02.2018 09:46 #114 : Wind
Adv. 8. A microhistory - Erik Larson: The Devil in the White City

Tositarina 1800-luvun lopun muutamasta vuodesta Chicagossa. Kaupunkiin suunnitellaan ja rakennetaan maailmannäyttely. Samaan aikaan näyttelyalueen liepeillä elää H. H. Holmes, sarjamurhaaja. Kirjan alkupuolella arkkitehti- ja insinöörisuunnitelmat, budjetit ja aikataulut kävivät pikkuisen kyllästyttämään, mutta googlasin sitten muutaman artikkelin tuosta maailmannäyttelystä ja H. H. Holmesista ja kirjakin alkoi tuntua kiinnostavammalta, kun tajusi, että se tosiaan oli totta kaikki. Ihan lukemisen arvoinen.

30/50

23.02.2018 09:01 #115 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
Adv. 9. A book about a problem facing society today Kari Hotakainen: Ihmisen osa

- Ihmisen osa on moniulotteinen romaani, nimen voi sisällyttää sisältöön useallakin tapaa. Yhteiskunnallisia ongelmia kirjassa on useampikin; Pyrkimys näyttää muille paremmalta kuin on, todellisuuden väistely pakollisten normien joukossa, rasismia, työttömyyttä, työelämän kirouksia ja pohdintaa siitäkin, mitä eroja on rikostuomiolla tekijän ja uhrin näkökulmasta.

10/40 Adv. 2/10

23.02.2018 12:22 #116 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
13. A book that is also a stage play or musical: Rouva Bovary (Gustave Flaubert)

Tästä on tehty ooppera.

20/50 luettu (2/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

24.02.2018 16:04 #117 : Wind
23. A book about time travel - Octavia E. Butler: Kindred

Jo viime vuoden haasteissa epäilin löydänkö enää aikamatkustuskirjoja, joita en vielä ole lukenut. Näyttää näitä riittävän, olisi vielä toinenkin TBR-listalla. Aikahyppyjä 1970-luvulta 1800-luvun alun orjaplantaasille. Erinomainen kirja!

31/50

24.02.2018 22:52 - 24.02.2018 22:53 #118 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
14. A book by an author of a different ethnicity than you - Tess Gerritsen: Painoton tila

Kirjailija on amerikankiinalainen.

Luettu 14/50

Viimeksi muokattu: 24.02.2018 22:53 Eija.

27.02.2018 12:19 #119 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
16. A book about mental health: Yksi lensi yli käenpesän (Ken Kesey)

Kirjan miljöökin on psykiatrinen sairaala.

21/50 luettu (2/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

28.02.2018 08:54 #120 : HourglassEyes
9. A book about a villain or antihero Joanne M. Harris: The Gospel of Loki

- Asgardin taru Lokin kannalta kerrottuna. Kirja on humoristinen, kuten Lokin kujeilevaan luonteeseen kuuluu, mutta samalla pysyy uskollisena taruston synkälle teemalle.

11/40 Adv. 2/10

mörrimöykky, Darkki, haplotus, punnort, LordStenhammar, sonjairis