Lukuhaaste: Popsugar 2018

11.02.2018 19:48 #101

28. A book with song lyrics in the title Joe Hill: Sydämen muotoinen rasia

Kirjalla on sama nimi kuin Nirvanan v. -93 ilmestyneellä biisillä Heart shaped box.

13/50

12.02.2018 13:06 #102

9. A book about a villain or antihero: Kummisetä (Mario Puzo)

Mafia toimii oman moraalikoodinsa mukaan, joka ei ole ihan se sama kuin minun.

30. A book with characters who are twins: Tuplana, kiitos! (Anna Nuotio)

Päähenkilöinä on kaksoset.

17/50 luettu (2/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

13.02.2018 15:19 #103

26. A book with an animal in the title - Jari Järvelä: Tyttö ja rotta

Ihan ok, mutta kyky samaistua päähenkilöön, Metro-nimiseen tyttöön, alkoi olla kovilla. Melkoisen vakavia rikoksia on Metrolla kontollaan, eikä näytä omatunto edes kolkuttelevan. Vastakkainasetelmassa vartijat-töhrijät on vaikea pitää sympatioita töhrijöiden puolella, vaikka vartijat esitetään suorastaan sadisteina.

25/50

14.02.2018 00:40 #104

44. A book tied to your ancestry Juha Hurme: Niemi

Kaipa tämä kirja sopii tähän kohtaan, koska se kertoo Suomenniemen tapahtumista aina alkuräjähdyksestä ruotsinvallan loppuun asti. Kyllä siellä on minunkin esi-isäni hääränneet joukossa, varsinkin kun tapahtumat usein sijoittuvat tänne Varsinais-Niemeen. Kirjassa käsitellään paljon kansanrunoutta ja myös Elinan surma -balladia. Mikäli se pohjautuu tositapahtumiin (mitä kyllä epäillään suuresti), on veisun pahis Klaus Kurki moninkertainen enoni. Iskän sukututkimuslöydösten mukaan äijän sisko olisi sukumme esiäitejä.

14/50

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
14.02.2018 22:56 #105

34. A book that's published in 2018 - Samanta Schweblin: Houreuni

Tuore suomennos.
Tarina on vangitseva ja samalla häiritsevä. Lukiessa on kokoajan varpaillaan ja odotuskannalla mihin tarina johtaa ja mistä oikein on ylipäätään kyse. Taitavasti rakennettu kerronta tuo jännitettä ja mielenkiintoa tarinaan. Kerrassaan kummallinen tarina, joka ei varmastikaan ole selkeitä vastauksia haluaville lukijoille mieleen. Itse pidin tästä mieleen painuvasta tarinasta kyllä. 4/5

Luettu 13/50

Viimeksi muokattu: 14.02.2018 22:57 : Eija.

15.02.2018 13:00 #106

15. A book about feminism Sara Medberg: Kultaportin kaunottaret

- 19 vuotias paronintytär Adele ihailee Jane Austenia, haluaa opiskella ja tulla kirjailijaksi. Uudenaikaiset puheet kuohuttavat seurapiirejä, joissa naisen osaan kuuluu näkyä, muttei kuulua. Adelen uudismieliset ajatukset alkavat tarttua myös hänen ystävättäriinsä tulevaa tanssiaiskautta odotellessa. Adelen päättäväisyys kasvaa hänen saadessaan kuulla, että Maria Tschetschulin sai erityisluvalla suorittaa varsinaisen ylioppilastutkinnon ensimmäisenä naisena. Adelen ja hänen ystäviensä tarina on romanttinen kertomus naisen aseman muuttumisesta rikkaisiin naimisiin pyrkivästä (teennäisestä) typeryksestä ajattelevaksi, työtätekeväksi naiseksi, jota ajatuksena niin kovasti paheksuttiin vielä 1870-luvulla.

10/40 Adv. 1/10

15.02.2018 13:38 #107

6. A novel based on a real person: Ajan tytär (Josephine Tey)

Perustuu oikeisiin hahmoihin ja oikeisiin tapahtumiin.

19/50 luettu (2/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

16.02.2018 11:09 #108

11. A book with a female author who uses a male pseudonym - Robert Galbraith: Pahan polku

Tähän kohtaan löytyi tosi vähän kiinnostavia vaihtoehtoja. Toisena vaihtoehtona tähän minulla oli Bronten Kotiopettajattaren romaani, joka ei oikein innostanut tällä hetkellä. Ehkä sitten joskus... Pahan polku oli ihan kelpo dekkari, mutta kaukana erinomaisesta. 3½/5

26/50

16.02.2018 20:19 #109

10. A book about death or grief - Han Kang: Ihmisen teot

Kirja kuolemasta JA surusta. Etelä-Koreassa opiskelijoiden mielenosoitus johti kidutukseen ja kuolemaan 1980-luvulla. Kirjassa kuvattiin kidutuksesta selvinneiden tuhoutunutta elämää ja lapsensa menettäneiden vanhempien surua. Tämän olisi voinut laittaa myös kohtaan 34. A book that's published in 2018 (suomennettu teos), mutta tuntui vahvasti siltä, että Ihmisen teot kuuluu tähän. Suosittelen.

27/50

16.02.2018 22:18 #110

3. The next book in a series you started Boris Akunin: Valtioneuvos

Tämä on Erast Fandorin -sarjan kuudes osa. WSOY suomensi viisi ekaa osaa vuosituhannnen alussa ja silloin ne tuli luettua. Into Kustannus on jatkanut sarjan julkaisemista ja halusin lukea tämän osan, vaikka edelliset ovat unohtuneet aika täydellisesti. Historialliset dekkarit ovat mieluisia mutta tämä jätti vähän kylmäksi. Etsivä itse oli valjun tuntuinen, eikä tarinan toinen näkökulmakaan, jossa seurattiin poliittisten terroristien toimintaa, ollut kaikkein mielenkiintoisin.

15/50

18.02.2018 09:52 #111

25. A book set at sea - Ruth Ware: Nainen hytissä 10

Psykologista jännitystä merellä. Ylellisellä risteilyaluksella tapahtuu outoja. Kuoliko joku, kuka on syyllinen, kehen voi luottaa? Uransa alussa oleva kirjailija on jo päässyt seuraamieni kirjailijoiden joukkoon. Waren uusin teos The Lying Game on lukulistalla.

28/50

19.02.2018 21:01 #112

45. A book with a fruit or vegetable in the title Bulbul Sharma: Munakoisojen kiukku

Intiaan sijoittuva novellikokoelma tupaten täynnä ruokaa, kokkaamista, syömistä ja reseptejä. Tämä olisi sopinut erinomaisesti aiempien vuosien haasteisiin, kun piti lukea ruokaan liittyvä kirja.

16/50

21.02.2018 15:07 #113

Adv. 10. A book recommended by someone else taking the POPSUGAR Reading Challenge - Emily St. John Mandel: Station Eleven

Löytyi suosituksista ja suosittelen eteenpäin. Mukavasti erilainen, olisin lukenut enemmänkin tätä tarinaa.

29/50

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 22.02.2018 09:34 : Wind.

22.02.2018 09:46 #114

Adv. 8. A microhistory - Erik Larson: The Devil in the White City

Tositarina 1800-luvun lopun muutamasta vuodesta Chicagossa. Kaupunkiin suunnitellaan ja rakennetaan maailmannäyttely. Samaan aikaan näyttelyalueen liepeillä elää H. H. Holmes, sarjamurhaaja. Kirjan alkupuolella arkkitehti- ja insinöörisuunnitelmat, budjetit ja aikataulut kävivät pikkuisen kyllästyttämään, mutta googlasin sitten muutaman artikkelin tuosta maailmannäyttelystä ja H. H. Holmesista ja kirjakin alkoi tuntua kiinnostavammalta, kun tajusi, että se tosiaan oli totta kaikki. Ihan lukemisen arvoinen.

30/50

23.02.2018 09:01 #115

Adv. 9. A book about a problem facing society today Kari Hotakainen: Ihmisen osa

- Ihmisen osa on moniulotteinen romaani, nimen voi sisällyttää sisältöön useallakin tapaa. Yhteiskunnallisia ongelmia kirjassa on useampikin; Pyrkimys näyttää muille paremmalta kuin on, todellisuuden väistely pakollisten normien joukossa, rasismia, työttömyyttä, työelämän kirouksia ja pohdintaa siitäkin, mitä eroja on rikostuomiolla tekijän ja uhrin näkökulmasta.

10/40 Adv. 2/10

23.02.2018 12:22 #116

13. A book that is also a stage play or musical: Rouva Bovary (Gustave Flaubert)

Tästä on tehty ooppera.

20/50 luettu (2/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

24.02.2018 16:04 #117

23. A book about time travel - Octavia E. Butler: Kindred

Jo viime vuoden haasteissa epäilin löydänkö enää aikamatkustuskirjoja, joita en vielä ole lukenut. Näyttää näitä riittävän, olisi vielä toinenkin TBR-listalla. Aikahyppyjä 1970-luvulta 1800-luvun alun orjaplantaasille. Erinomainen kirja!

31/50

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
24.02.2018 22:52 #118

14. A book by an author of a different ethnicity than you - Tess Gerritsen: Painoton tila

Kirjailija on amerikankiinalainen.

Luettu 14/50

Viimeksi muokattu: 24.02.2018 22:53 : Eija.

27.02.2018 12:19 #119

16. A book about mental health: Yksi lensi yli käenpesän (Ken Kesey)

Kirjan miljöökin on psykiatrinen sairaala.

21/50 luettu (2/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

28.02.2018 08:54 #120

9. A book about a villain or antihero Joanne M. Harris: The Gospel of Loki

- Asgardin taru Lokin kannalta kerrottuna. Kirja on humoristinen, kuten Lokin kujeilevaan luonteeseen kuuluu, mutta samalla pysyy uskollisena taruston synkälle teemalle.

11/40 Adv. 2/10

Pisania, LordStenhammar, Freyja