Lukuhaaste: Popsugar 2018

28.02.2018 10:19 #121

22. A book with alliteration in the title – M.L. Stedman: Valo valtameren yllä

Alkusointua oli yllättävän vaikea löytää, mutta tässä nyt on jonkinlainen. Vaikka ollaan vasta helmikuussa, uskon, että tämä on yksi parhaista kirjoista, joita luen tänä vuonna. Harvinaisen hienosti kirjoitetut moniulotteiset henkilöhahmot, uskottava juoni ja kaunis kieli. Tätä voi lämpimästi suositetta historiallisen fiktion ystäville.

32/50

28.02.2018 17:08 #122

15. A book about feminism Roxane Gay: Bad feminist

Esseekokoelma, jossa käsitellään sekä sukupuolten että rotujen välistä tasa-arvoa.

17/50

01.03.2018 18:40 #123

36. A book set in the decade you were born - Neil Gaiman: The Ocean at the End of the Lane

Voihan valinnan vaikeus. Kirja olisi käynyt myös kahteen muuhun itselleni vaikeaan kohtaan.
Tapahtumat sijoittuvat, tarinassa olevien viitteiden perusteella, 60-luvun jälkimmäiselle puoliskolle - sanoisin, että vuoteen 1967, jolloin Neil itse oli päähenkilön tavoin 7-vuotias.

Luettu 15/50

Viimeksi muokattu: 01.03.2018 18:41 : Eija.

02.03.2018 21:59 #124

8. A book with a time of day in the title Antoine de Saint-Exupéry: Siipien sankarit / Yölento

Tämä on romaanin ja pienoisromaanin yhteisnide ja ainakin jälkimmäinen täyttää vaatimukset.

18/50

04.03.2018 18:38 #125

6. A novel based on a real person Federico Andahazi: Hurskaat sisaret

Kirjan päähenkilö on Vampyyrin kirjoittaja John Polidori ja sivuhahmoina Lordi Byron sekä Mary ja Percy Shelley.

19/50

04.03.2018 18:51 #126

20. A book by a local author - Maria Turtschaninoff: Maresi

Pääkaupunkiseutulaisena minulle riittää paikalliseksi pääkaupunkiseutu. Kirjailija on syntyjään Helsingistä.

Luettu 16/50

Viimeksi muokattu: 04.03.2018 19:06 : Eija.

05.03.2018 07:42 #127

12. A book with an LGBTQ+ protagonist: In The Absence Of Light (Adrienne Wilder)

Hyvin lähelle identtinen kohta Helmetin haasteen kanssa.

21/50 luettu (2/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
06.03.2018 18:29 #128

14. A book by an author of a different ethnicity than you Youka Nitta: Starting with a kiss #1

-Youka Nitta on japanilainen yaoi manga-artisti.

12/40 Adv. 2/10

07.03.2018 19:42 #129

A9. A book about a problem facing society today - Nnedi Okorafor: Binti

Yhteiskunnallinen ongelma: terrorismi.
Kirja käsittelee terrorismia todella erikoisella tavalla.

Jos aiot lukea kirjan, älä lue alla olevaa piilotettua osiota.

Tarina on melko yksinkertainen ilman koukeroita ja käänteitä ja lyhyytensä vuoksi asioiden taustat jäi pintapuoliseksi. Kerronta on ihan OK, vaikkakin paikoin yksioikoinen. Juonessa oli ärsyttävyytensä, mutta tarinaa luki riittävällä mielenkiinnolla. Ei ole poissuljettu, että lukisin jotain muutakin kirjailijalta joskus, vaikka tämä tarina ei ihan toiminut 3-/5

Luettu 17/50

Viimeksi muokattu: 07.03.2018 19:58 : Eija.

07.03.2018 23:16 #130

1. A book made into a movie you've already seen Boris Pasternak: Tohtori Živago

Näin kirjaan perustuvan Hollywood-elokuvan joskus muksuna ja se teki suuren vaikutuksen. Leffan nähtyäni hypistelin kirjaa kirjastossa useaan otteeseen, mutta en ikinä uskaltautunut alkaa lukea sitä. Ihan hyvä vaan, koska en olisi päässyt varmastikaan muutamaa sivua pidemmälle. Muistoissani elokuva oli pakahduttavan romantillinen ja traaginen, mutta kirja oli vain pakahduttavan pitkä ja tylsä.

20/50

Vehka
Poimuvelho
Vehka vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
08.03.2018 12:14 #131

Jospa sitä tulisi tähänkin. Tänä vuonna on luettu vasta kaksi kirjaa kokonaan, mutta toisaalta niin moni on kesken, että eiköhän vielä ehdi. Aion kyllä häikäilemättömästi laittaa kirjoja useisiin haasteisiin. :tongue:

Patrick Rothfuss: Name of the Wind
Tämä oli mielestäni oivallinen. Jonkin verran raivostutti naishahmojen vähäisyys (ja se, että päähenkilön romanttisen haikailun kohde vaikutti Mary Suelta), sekä päähenkilön hillitön op-syndrooma, mutta muutoin aivan upea kirja. Kuvailu ja kieli oli harkittua ja maukasta, ja hotkinkin tämän järkäleen kolmessa päivässä.

Leigh Bardugo: The Language of Thorns
AIVAN IHANA! Feministisiä satuja, huikeita käänteitä, upea kuvitus ja varsinkin versiot "Hannusta ja Kertusta/Piparkakkupojasta" ja "Pienestä merenneidosta" salpasivat hengityksen. Sisältää LGBT:tä, luonnonilmiöitä tärkeässä roolissa, naissankareita ja muutaman sydäntäsärkevän kohtauksen. Ehdoton suositus!

Luettu 2/50.

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

11.03.2018 19:35 #132

20. A book by a local author – Reijo Mäki: Huhtikuun tytöt

Paikallisen turkulaiskirjailijan myötä etenee myös henkilökohtainen lukuhaasteeni "kotimaiset kirjailijat". Motivaationi "kotimaiset"-haasteelleni oli yleissivistyksen lisääminen, olen kyllästynyt niihin lukemattomiin kertoihin, kun olen jutellessani jonkun kanssa joutunut myöntämään, että, ei, en ole koskaan lukenut Westötä, Joenpeltoa, Salamaa, Päätaloa ja montaa muutakaan.
Reijo Mäen dekkari oli aika lailla sellainen kuin odotinkin, onhan niitä Vareksia nähnyt telkkarissa. Ihan sujuvaa, juonivetoista perusviihdettä, vaikkakin Mäen itsetarkoituksellinen sanakikkailu alkoi pikkuisen ärsyttää, monet asiat sanottiin kolmeenkin kertaan, ihan vaan sen vuoksi, että Mäki oli keksinyt kolme nasevaa ilmaisua asialle.

33/50

13.03.2018 10:39 #133

7. A book set in a country that fascinates you - Haruki Murakami: After dark

Tapahtumat sijoittuvat Tokioon ja kyllähän Japani on kiehtova ja eksoottisen erilainen. En ole koskaan käynyt, mutta toivottavasti sinnekin joskus pääsen.

34/50

14.03.2018 10:05 #134

9. A book about a problem facing society today - Angie Thomas: The hate u give

Kirja kertoo köyhien mustien asemasta nykyamerikassa ja poliisin asenteista heitä kohtaan.

Tämä on kaiketi nuortenkirja, mutta soisin kaikkien lukevan sen. Vaikka meillä ei ole mustien asuttamia gettoja, on Suomessakin asenneongelmia ja ennakkoluuloja.

35/50

15.03.2018 07:34 #135

Adv. 9. A book about a problem facing society today: Poikani Kevin (Lionel Shriver)

Kouluampumiset ovat edelleen jatkuvasti tapetilla.

22/50 luettu (2/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

15.03.2018 10:22 #136

Adv. 3. A book that was being read by a stranger in a public place - R. J. Palacio: Ihme

Tämä kohta oli yksi ärsyttävimmistä, että pitää stalkata ihmisiä ja tirkistellä mitä ne lukee. Ja luultavasti vielä aika pitkään, että löytää jonkun lukemassa jotain, jonka itsekin voisi lukea. Mutta sain suoritettua tämänkin suht kivuttomasti. Kirjastossa käydessäni kyttäilin vaivihkaa muita asiakkaita ja päätin kelpuuttaa sellaisen, joka on avannut kirjan ja edes näyttää lukevan sitä. Pelkkiä takakansien lukijoita en kelpuuttanut. Joku oli esittelypöydältä napannut Ihmeen, joka oli helppo tunnistaa vaaleansinisestä kannesta, ei tarvinnut mennä kysymään "anteeksi, mitä luet?":huh:

36/50

19.03.2018 08:10 #137

3. The next book in a series you started: City of Ashes (Cassandra Clare)

Toinen osa The Mortal Instruments -sarjaa.

23/50 luettu (3/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

19.03.2018 23:26 #138

22. A book with alliteration in the title Dennis Lehane: Suljettu saari

Tämä on kehuttu kovasti ainakin GR:n arvosteluissa, mutta minusta se oli vain ihan ookoo. En ole nähnyt tästä tehtyä leffaa, mutta olen tietoinen sen lopputwististä. Veikkaan että jos en olisi tiennyt sitä, olisin tykännyt kirjasta enemmän.

21/50

20.03.2018 21:57 #139

4. A book involving a heist - Conn Iggulden: Darien

Yhdessä juonilinjauksessa suoritettiin (suunnitelmallista) haudanryöstöä. Hauta oli suojattu lukemattomilla loitsuvahdeilla, jotka piti selvittää.

Luettu 18/50

Viimeksi muokattu: 20.03.2018 21:58 : Eija.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
22.03.2018 20:01 #140

32. A book from a celebrity book club J.K. Rowling: Harry Potter and the Goblet of Fire (Harry Potter#4)

- Nämä julkkisten kirjaklubi kohdat eivät myöskään lukeennu lemppareihini haasteista, koska koen listojen etsimisen ja läpikoluamisen liian työlääksi. Oli onni, että jostain Emma Watsonin sivuilta bongasin kohdan kaikista Pottereista. Tähän siis.

13/40 Adv. 2/10

Eija, Pisania, Kuupposen päivä