• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 15 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 90 päivää sitten

Lukuhaaste: Popsugar 2018

22.03.2018 22:38 #141 : Pisania
35. A past Goodreads Choice Awards winner Rick Riordan: Vaiennut oraakkeli

Tamä voitti Middle grade and children's -kategorian palkinnon v. 2016.

22/50

23.03.2018 10:27 #142 : Wind
29. A book about or set on Halloween - Brian K. Vaughan: Paper girls 1

Tämä Halloween-kohta oli tosi hankala, mitään kivaa ei löytynyt, jota en olisi jo lukenut. Toivon, ettei ensi vuonna ole taas jotain juhlapyhä-aiheista haastekohtaa. Vähän huolettaa meneekö haasteet vuosi vuodelta huonommiksi, kun kaikki hyvät ideat on jo käytetty.

37/50

• Poissa
  • You know those people who get up 6 am, perky and eager to start the coming day? - I'm not one of them.
24.03.2018 15:46 #143 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018

- Haastekohta, joka ei ilmeisesti ole tuskastuttanut ainoastaan meikäläistä. Edes googlettamalla en löytänyt mitään tarpeeksi innostavaa luettavaa. Ja sitten näin pienen maininnan SFX lehdessä tästä Zelaznyn kirjasta ja tämähän oli pakko pistää tilaukseen. Vaikka teos on humoristinen, se on silti oivallinen kunnianosoitus ja hatunnosto monelle kulttikirjailijalle Shelley, Stoker, Conan Doyle, Lovecraft... jne Ja heidän luomilleen hahmoille.

Lukuja on 31, yksi jokaiselle päivälle lokakuuta toimien eräänlaisena laskurina Halloweeniin ja sen aikana tapahtuvaan kuunpimennykseen, jolloin tilaisuuteen saapuneet Pelaajat käyvät viimeiseen taistoon siitä kutsutaanko Vanhat Jumalat takaisin avautuvan Portin kautta vai ei.

Tarinan viihdyttävyyttä tukee se, että lukijalle ei suoraan kerrota kumpaa puolta, Portin sulkemista vai avaamista kannattavia kukin paikalle saapuva pelaaja edustaa. Lisäksi tarina kerrotaan Viiltäjä-Jackin koiran kannalta. Tosin Snuff, kuten muidenkaan pelaajien lemmikit eivät ole ihan tavallisia tapauksia. Suosittelen kirjaa ilolla! :grin:

14/40 Adv. 2/10

24.03.2018 17:43 #144 : Pisania
20. A book by a local author Maijaliisa Dieckmann: Pakene luostariin

Liippaa tarpeeksi läheltä. Dieckmann aloitti kirjailijanuransa vasta muutettuaan pois meidän kyliltä, mutta moni hänen kirjoistaan sijoittuu tänne.

23/50

24.03.2018 18:02 #145 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018

HourglassEyes kirjoitti: 29. A book about or set on Halloween Roger Zelazny: A Night in the Lonesome October

- Haastekohta, joka ei ilmeisesti ole tuskastuttanut ainoastaan meikäläistä.

Luin tämän helmen viimevuoden haasteissa ja kyllä harmitti, kun näin tämän vuoden haastekohdat. Jos olisi tiennyt, niin olisin säästellyt :smile: Se sopii kuin nakutettu tähän kohtaan ja on kaiken lisäksi hyväkin vielä.

24.03.2018 18:38 - 24.03.2018 18:40 #146 : Eija
25. A book set at sea - Michael Crichton: Vieras tulevaisuudesta

Tapahtumat käydään 300 metrin syvyydessä Tyynenmeren pohjassa.

Luettu 19/50

Viimeksi muokattu: 24.03.2018 18:40 Eija.

26.03.2018 08:21 #147 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
23. A book about time travel: The Eyre Affair (Jasper Fforde)

Aikamatkustus on oleellinen osa juonta.

35. A past Goodreads Choice Awards winner: Room (Emma Donoghue)

Vuoden 2010 voittaja Fiction-listasta.

25/50 luettu (5/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

26.03.2018 10:50 #148 : Wind
34. A book that's published in 2018 - Nonna Wasiljeff: Loukkupoika

Kuuntelin tämän äänikirjana enkä valitettavasti voi suositella. Lukijalla on ärsyttävän suuri vaikutus siihen, kuinka kirjan kokee. Hyvä lukija voi nostaa kirjan aivan uudelle tasolle, huono taas, no, miettikää itse miltä kuulostaa, kun pelottava vartija karjuu kirouksia heleän eteerisellä keijukaisäänellä. Tuo keijukaisääni ei siis ollut lukijan oikea ääni, vaan lukija muutti ääntään aina vartijan vuorosanoissa.

38/50

26.03.2018 11:09 #149 : Wind
6. A novel based on a real person - John Krakauer: Erämaan armoille

Tosikertomus Chris McCandlessista, nuoresta idealistista, joka hylkää maallisen mammonan ja yhteiskunnan ja lähtee erämaahan. Tarinan traaginen loppu
lienee syy kirjan suureen suosioon.
39/50

29.03.2018 16:12 - 29.03.2018 16:14 #150 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
40. Your favorite prompt from the 2015 , 2016 or 2017 POPSUGAR Reading Challenges - Shirley Jackson: The Lottery and Other Stories

2015 haasteessa kohta A book of short stories. Ei välttämättä suosikki, mutta helppo. Vähintään yksi novellikokoelma vuosittain pitää lukea.

Kokoelma on koottu The Lotteryn, jota jotkut aikalaiset luulivat tositarinaksi, saaman kohun ja suosion jälkimainingeissa. Useassa tarinassa esiintyy mies nimeltä James Harris. Kokoelmaa varten Shirleyn aiempia novelleja on muutettu James Harris teeman mukaiseksi. Harris on aina eri henkilö, mutta pääpointtina hän on henkilö, joka suostuttelullaan ja viettelyllään aiheuttaa lopulta naisen mielen hajoamisen.

Shirley kirjoitustyyliä on helppo lukea ja se saa jotenkin mukaansa, vaikka itse tarina ei olisikaan erikoinen. Novelleissa on omaelämäkerrallista sisältöä. Koska luen samalla Shirley Jacksonin elämäkertaa, novellien merkitys aukenee paremmin, vaikka kaikkien tarinoiden pointti jäi siltikin itselleni pimentoon. Novellien teemoissa on asioita, mitä Shirley koki omassa elämässään - kyläyhteisössä tapahtuvaa kyräilyä, kyttäilyä ja juoruilua sekä tekoystävällistä käytöstä uusia asukkaita kohtaan ja rasistista käytöstä. Kodin siisteys ja kodin hengettärenä oleminen on myös novelleissa esillä. Shirley itse ei ollut mikään tuona aikana kotirouvalta odotetun mukainen huushollin ojennuksessa pitäjä. Teemoissa on myös paniikkihäiriötä ja vanhempien painostusta.

Kokoelma ei ole jännityskirja eikä suuremmalta osaltaan kuulu spekulatiiviseen fiktioonkaan, vaikka muutaman erinomaisen kauhistuttavan tarinan sisältääkin (The Lottery ja The Renegade) 4/5

Luettu 20/50

Viimeksi muokattu: 29.03.2018 16:14 Eija.

31.03.2018 10:25 #151 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
30. A book with characters who are twins - George R.R. Martin: A Game of Thrones

Uusintaluku, tällä kertaa alkuperäiskielellä, eka luku meni suomeksi. Huomaan muuttuneeni: aiemmin en halunnut lukea samoja kirjoja uudestaan, onhan maailma täynnä hyviä kirjoja, joita en vielä ole lukenut. Nyt olen kuitenkin välillä kiinnostunut lukemaan uudestaan jotain jo aiemmin luettua. Uudelleen lukemisessa on ihan eri fiilis, tietää mitä tapahtuu ja haluaa kokea sen uudestaan. Eka kertaa lukiessa astuu tuntemattomalle maalle.

Niin, ne kaksoset: herttaiset Jaime ja Cersei tietysti.

40/50

01.04.2018 22:19 - 01.04.2018 22:21 #152 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
Advanced 1. A bestseller from the year you graduated high school - Robert A. Heinlein: Tuomiopäivän komedia

Vuoden 1984 bestseller Amerikassa.

Luettu 21/50

Viimeksi muokattu: 01.04.2018 22:21 Eija.

02.04.2018 10:38 #153 : Pisania
10. A book about death or grief Harri Filppa: Kuolema meidät erotti

Omaelämäkerrallinen sarjakuva, jossa käsitellään puolison yllättävän kuoleman seuraamuksia. Filppa kertoo myös käytännön asioista, kuten hautajaisista ja vainajan asioiden järjestelystä, mutta enemmän surua koskevista ajatuksistaan ja tuntemuksistaan.

24/50

03.04.2018 10:51 #154 : Wind
36. A book set in the decade you were born - Kristin Hannah: The Great Alone

Identtinen kohta Helmet-haasteen kanssa. 1970-luku Alaskassa. Ei tämä mitään korkeakirjallisuutta ole, mutta erinomaista ajanvietettä. Tälle kirjalle taitaisi sopia tuo päätön lukuromaani-käsite.

41/50

03.04.2018 13:29 - 03.04.2018 13:32 #155 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
31. A book mentioned in another book - Charlotte Bronte: Kotiopettajattaren romaani

Tämä on mainittu Roald Dahlin Matildassa (ja varmasti monessa muussakin kirjassa). Jotenkin tuntuu hyvältä, kun vuosia TBR-listalla roikkuneen teoksen saa vihdoin luettua. Eikä tämä ole ollut pitkään listalla sen vuoksi, ettei se olisi kiinnostanut, vaan siksi, että jatkuvasti tulee uusia, ajankohtaisia kirjoja, jotka haluaa lukea heti. Klassikko on kiintotähti, joka ei väljähdy, vaikka odottaisikin vielä vuoden tai pari.

42/50

Viimeksi muokattu: 03.04.2018 13:32 Wind. Syy: Lisäsin listan

05.04.2018 22:21 #156 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
29. A book about or set on Halloween Haunted air - A collection of anonymous Hallowe'en photographs (America c. 1875-1955)

Tämä oli aika omituinen teos. Tekstiä siinä ei kauheasti ole, vain David Lynchin lyhyet alkusanat ja kirjan tekijöiden loppukaneetit, joissa pohdiskellaan kirjan kuvia ja selostetaan vähän halloweenin alkuperää. Loput kirjasta koostuu vanhoista mustavalkoisista valokuvista. Niissä poseeraa ihmisiä, lapsia ja aikuisia, kotikutoisissa halloweenasuissaan. Olen nähnyt vastaavanlaisia kuvia netissä ja niitä on usein kommentoitu häiritsevän näköisiksi. Minusta varsinkin lasten asut ovat aika hellyyttäviä, koska ne on niin selkeästi itse tehtyjä, Naamarit ovat usein tahattoman karmivia, mutta eihän halloweenina ole tarkoituskaan söpöillä.

25/50

06.04.2018 10:47 #157 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2018
33. A childhood classic you've never read Lewis Carroll: Alice's Adventures in Wonderland

- Hiukan hankala kohta, koska luin lapsena melkein kaiken mitä eteeni sain. Liisan seikkailutkin olen lukenut monena eri versiona - mutta en koskaan tänä alkuperäisenä, näin psykedeelisenä ja aitona. Kelvatkoon tähän.

15/40 Adv. 2/10

06.04.2018 21:51 #158 : HourglassEyes
Advanced
6. An allegory Kurt Vonnegut: Teurastamo 5

- Tulipahan tämäkin kulttiklassikko viimeinkin luettua. Alun sekavuuden jälkeen melko mukaansatempaava.

15/40 Adv. 3/10

07.04.2018 15:46 - 07.04.2018 15:47 #159 : Eija
32. A book from a celebrity book club - Emily St. John Mandel: Station eleven

Emma Roberts on esitellyt tätä kirjaa. (Inhottava kategoria - en seuraan julkkisten kirjaklubeja ja nyt kun oli pakko, niin hirveen sekavia olivat ja mitään kiinnostavaa ei tuntunut löytyvän.)

Luettu 22/50

Viimeksi muokattu: 07.04.2018 15:47 Eija.

08.04.2018 14:37 - 08.04.2018 14:38 #160 : Eija
19. A book about or involving a sport - Stephen King: Blockade Billy

Kirja kertoo baseballista ja pelaajasta, joka sai lempinimen Blockade Billy. Baseball eikä juuri mikään muukaan urheilukirja kiinnosta sitten yhtään. Tietysti tarinassa on myös muukin pointti kuin pelkkä urheilu, hyvä niin. Tarina on vain pitkän novellin tai pienoisromaanin mittainen, joten sen sai onneksi sujuvasti luettua. Tarinan voi lukea The Bazaar of Bad Dreams kokoelmasta, mutta se on julkaistu myös erillisenä kirjana aiemmin. 2½/5

Luettu 23/50

Viimeksi muokattu: 08.04.2018 14:38 Eija.

LordStenhammar, Anni, Fievre
Uusin jäsen: Anni