Lukuhaaste: Popsugar 2018

29.04.2018 08:50 #181

17. A book you borrowed or that was given to you as a gift Lori Nelson Spielman: Kivi sydämeltä

- Lainasin Vappuvapaille vähän kevyempää luettavaa. Luin sitten koko kirjan eilen töitten jälkeen alle kuudessa tunnissa :lol: . Onneksi on tuota luettavaa kirjallisuutta kotona...

19/40 Adv. 3/10

30.04.2018 19:53 #182

Advanced 6. An allegory - Kazuo Ishiguro: Haudattu jättiläinen

Kirjasta on vaikea sanoa millä asteikolla siitä pidin. Lukukokemuksena kirja ei ollut kokoajan parasta mahdollista, välillä sisällössä oli melko puuduttavaakin sanailua. Mutta kun kirjan saa päätökseen, lukeminen palkitaan. Lopetus on varsin onnistunut ja se saa viimeistään miettimään tarinan merkitystä. Tulkintoja voi olla useita, mutta itselleni se kuvasti vanhenemista, elinikäistä kumppanuutta ylä- ja alamäkineen, luopumista ja myös anteeksiantoa. Tarina on pohjimmiltaan haikea.

Muistaminen on kirjan pääteemoja. Muistin menetys liittyy vanhenemiseen, mutta toisaalta kirjassa otetaan toinenkin näkökanta muistamiselle. Joskus on hyvä, että asioita unohdetaan niin yksilötasolla kuin kansakuntina. Haudattu jättiläinen ei ole mikään tyhjänpäiväinen romaani. Kertomus jää mieleen, eikä hautaudu ainakaan ihan heti unohduksiin. Olkoon nyt 3½/5

Luettu 27/50

Viimeksi muokattu: 30.04.2018 19:54 : Eija.

01.05.2018 23:30 #183

43. A book that was being read by a stranger in a public place Ben Aitken: Dear Bill Bryson – Footnotes from a small island

Koska en kehtaa vaklata tuntemattomien lukemisia, vohkin Emelien idean ja tein kuvahaun tästä kohdasta. Tämä kiinnitti huomioni, koska tykkään Brysonin kirjoista ja tämän kirjan idea tuntui hauskalta. Siinä siis Aitken tekee saman kiertomatkan Iso-Britannian läpi kuin Bryson kirjaansa Muistiinmerkintöjä pieneltä saarelta 20 vuotta myöhemmin. Löysin useammankin kuvan , jossa ihmiset lukevat tätä kirjaa julkisissa liikennevälineissä. Mainoskikka, vissiinkin. Hauskasta ideastaan huolimatta en tykännyt kirjasta läheskään yhtä paljon kuin Brysonin alkuperäisestä. Ei se tyystin huono ollut, mutta Bryson on paljon kiinnostavampi ja hauskempi.

33/50

03.05.2018 09:49 #184

27. A book set on a different planet: Bitch Planet, Vol. 1: Extraordinary Machine (Kelly Sue DeConnick)

Tämän sarjan toinen volume on tänä vuonna Hugo-ehdokkaana. Kiinnostavaa ja erilaista sarjakuvaa hetkeen. Patriarkaalista maailmaa vastustavat naiset dumpataan eri planeetalle kärsimään rangaistustaan.

29/50 luettu (7/50 spefiä, 6/50 omasta hyllystä)

03.05.2018 22:15 #185

5. Nordic noir Ann Rosman: Noitavasara

Kiinnostuin tästä kirjasta, silloin kun se oli uusi mutta koska se on sarjan toinen osa, päätin lukea ekan osan ensin. En muista siitä enää mitään, muttei se kovin hyvä voinut olla koska toka osa jäi lukematta. Ja olisi saanut jäädä tälläkin kertaa. Tää oli niin pöljä ja amatöörimäinen ettei tosikaan. Takakannessa vielä kehdataan ylistää "todentuntuisia henkilöhahmoja". Juu ei olleet! Mikään tässä ei ollut todentuntuista.

34/50

03.05.2018 22:58 #186

31. A book mentioned in another book - Roger Zelazny: This Immortal

Jo Waltonin Among Others teoksessa on paljon mainittu kirjoja – myös tämä teos. Luettelo kirjoista löytyy netistä ja myös GR listana. Itse en ole lukenut Among Othersia.

Luettu 28/50

Viimeksi muokattu: 03.05.2018 22:59 : Eija.

05.05.2018 19:05 #187

27. A book set on a different planet - Isaac Asimov: Säätiö

Tässä seikkailtiin monellakin eri planeetalla. Säätiötä pidetään tieteiskirjallisuuden kulmakivenä ja minullakin tämä on ollut henk.kohtaisen klassikkohaasteeni TBR-listalla jo pitkään, mutta osoittautui pahaksi pettymykseksi. Jonkun aikaa jaksoin naureskella tahattomalle komiikalle, jota niin helposti tulee vanhoihin scifikirjoihin, mutta lopulta koko kirja alkoi tympiä, ei pelkästään sen teknologiset älyttömyydet vaan myös poliittinen aihepiiri, joka ei ole koskaan kiinnostanut. Ei ole ehkä reilua vähentää kirjalta tähtiä sen vuoksi, että se on vanhentunut, mutta en voi antaa tälle enempää kuin 2/5.

47/50

Viimeksi muokattu: 12.05.2018 10:06 : Wind. Syy: lisäsin luettujen määrän

06.05.2018 09:19 #188

19. A book about or involving a sport Santino Hassell: Down by Contact (The Barons#2)

- Kirjassa pelataan amerikkalaista jalkapalloa.

20/40 Adv. 3/10

07.05.2018 08:42 #189

34. A book that's published in 2018: As I Am (Melissa Collins)

Identtinen kohta GR:n haasteen kanssa.

39. A book that involves a bookstore or library: A Girl Like Her (Talia Hibbert)

Toinen päähenkilö tekee vapaaehtoistyötä kirjastossa.

31/50 luettu (7/50 spefiä, 6/50 omasta hyllystä)

08.05.2018 12:15 #190

41. A bestseller from the year you graduated high school Mötley Crüe & Neil Strauss (toim.): The Dirt - Törkytehdas

Kirjoitin v. 2001, jolloin tämä teos oli NYT:n bestsellerlistalla useamman viikon.

35/50

09.05.2018 10:36 #191

Ad. 6. An allegory - Mark Dunn: Ella Minnow Pea

Kekseliäs ja hauska allegoria totalitäärisestä yhteiskunnasta, jossa sananvapaus on menetetty. Aihe kuulostaa synkältä, mutta on kirjoitettu kepeästi.

Kirja koostuu kirjeistä, jotka aluksi ovat huvittavia, mutta loppua kohden ovat jo surullista luettavaa. Lopuksi käy kuitenkin hyvin. Tätä kirjaa lienee mahdoton suomentaa ja englanninkielinen teksti on melko hankalaa, aluksi vaikean sanaston vuoksi, lopussa

Ajattelin laittaa tämän kohtaan adv. 5. A book with a fruit or vegetable in the title, otsikossahan on herne. Mutta siihen on nyt tulossa toinen, tosin tähänkin kohtaan olin varannut toisenkin kirjan, Dorian Grayn muotokuvan, joka jää nyt pois haasteesta. 4/5

Luullakseni olen lukenut 48/50, listani on jumiutuneen koneen uumenissa.

09.05.2018 21:01 #192

31. A book mentioned in another book J.K. Rowling: Siuntio Silosäkeen tarinat

- No, Potter kirjojen puolelta tähän löytyi sittenkin ratkaisu, Siuntio Silosäkeen tarina(t) on saanut osansa sarjan viimeisessä osassa Kuoleman Varjelukset.

21/40 Adv. 3/10

11.05.2018 14:13 #193

Adv. 2. A cyberpunk book: Muuntohiili (Richard Morgan)

Tuskastelin pitkään tämän kanssa, että tuleepa taas vaikea kohta. Mutta sitten huomasin ihan vahingossa, että olinkin jo lainannut tähän kohtaa sopivan teoksen kirjastosta...

32/50 luettu (8/50 spefiä, 6/50 omasta hyllystä)

11.05.2018 19:38 #194

50. A book recommended by someone else taking the Popsugar Reading Challenge Yuval Noah Harari: Sapiens - Ihmisen lyhyt historia

Tämä jäi mieleen alkuvuodesta, kun Wind ylisti sitä arvioissaan ja samaan aikaan sitä näkyi paljon kirjaston varaushyllyssä. Sain vähän odottaa ennen kuin pääsin käsiksi ja kirja osoittautuikin oikein mainioksi. Kiitokset siis Windille. : )

36/50

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

11.05.2018 20:38 #195

Emelie kirjoitti: Adv. 2. A cyberpunk book: Muuntohiili (Richard Morgan)

Samaa kirjaa ajattelin tähän kohtaan, mutta varausjonojen haltijat eivät ole myötämielisiä minulle, jono etenee etanavauhdilla ja enkä tiedä miten kauan jaksan enää odottaa. Hain jo kirjastosta korvaavaa lukemistoa, varoiksi.

12.05.2018 08:20 #196

Adv. 5. A book with a fruit or vegetable in the title - Jeanette Winterson: Ei appelsiini ole ainoa hedelmä

Tämä on roikkunut TBR-listallani ainakin 10 vuotta, mikä kertoo siitä, ettei kiinnostus ole ollut polttavaa vaan ennemminkin kädenlämpöistä. Mukana se on kuitenkin roikkunut ja tuli sitten luettuakin. Paino oli enemmän appelsiineissa ja vähemmän lesbosuhteissa, kuin odotin, ollen enimmäkseen kuitenkin uskonnollisuudessa. Eikä appelsiinilla ollut sellaista metaforallista merkitystä kuin kuvittelin. Ehkä kirjaa ei kannata roikottaa TBR-listalla kymmentä vuotta, siihen alkaa kertyä liikaa mielikuvia ja odotuksia. Ihan hyvä kirja kuitenkin, 3½/5.

49/50

Viimeksi muokattu: 12.05.2018 10:07 : Wind. Syy: lisäsin luettujen määrän

12.05.2018 08:29 #197

25. A book set at sea C.S. Forester: Upseerikokelas Hornblower

- Tästä alkaa nuoren Hornblowerin palvelus Kuninkaallisessa laivastossa Napoleonin sotien aikana.

22/40 Adv. 3/10

13.05.2018 12:59 #198

23. A book about time travel - Vernor Vinge: Aikaloukku

Rajattu ympäristö pystyttiin sulkemaan kuplaan, stasikseen, missä aika pysähtyy ulkopuoliseen reaaliaikaan nähden. Kuplat tuhoutuivat määrätyn ajan kuluttua eli näin pystyttiin siirtymään ajassa määrättömän pitkälle eteenpäin. Matkustusta tehtiin niin lyhyillä tuntien tai päivän mittaisilla hyppäyksillä kuin pidemmillä sadan ja tuhansien vuosien hypyillä.

Aikaloukku on jatkoa Rauhansodalle ja ei toimi ollenkaan itsenäisenä teoksena, vaikka aikakausi on miljoonien vuosien päässä edellisen kirjan tapahtumista. Kuplien synty ja mekanismi on selitetty Rauhansodassa ja Aikaloukussa asioita ei selitettä millään lailla. Pääasiassa tarinassa selvitetään ikivanhaa murhaa. Valtataistelua käydään siirtokunnassa, missä on vain 300 ihmistä enää jäljellä.

Lukeminen hieman takkusi – ehkä en ollut tarpeeksi kiinnostunut juonesta tai muuten vaan keskittymiseni ei ollut tällä kertaa 100 prosenttista. 3/5

Luettu 29/50

Viimeksi muokattu: 13.05.2018 13:01 : Eija.

14.05.2018 20:29 #199

34. A book that's published in 2018 Leena Krohn: Kadotus

Kun kerran kaikissa haasteissa on tämä sama kohta, niin pistetään sama kirja niihin kaikkiin.

37/50

15.05.2018 09:36 #200

Adv. 3. A book that was being read by a stranger in a public place: The Alienist (Caleb Carr)

Tämä kohta oli haastava, olen käyttänyt vaikka kuinka monta tuntia tutkiessani nettiä kirjoja lukevien ihmisten toivossa, ja sellaisia kirjoja joita itse edes kuvittelisin jaksavani yrittää. Tätä kirjaa lukeva tyyppi tuli vastaan jollain sivulla, joka kuvaa ihmisiä jotka lukevat kirjoja metrossa (New Yorkissa ehkä? en muista kaupunkia). Joten lopulta uurastus tuli palkittua.

33/50 luettu (8/50 spefiä, 6/50 omasta hyllystä)

Jussi
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson