Lukuhaaste: Popsugar 2018

04.01.2018 19:32 #21

7. A book set in a country that fascinates you: Viiltäjä-Jack, Kuinka paljastimme murhaajan (Russell Edwards)

Briteissä ollaan. Sen lisäksi, että maa kiinnostaa minua, minua kiinnostaa myös Englanti 1800-luvun lopussa ja rikokset ylipäätänsä.

37. A book you meant to read in 2017 but didn't get to: Running (Ronnie O'Sullivan)

Napsitaan näitä helppoja kohtia pois heti alkuun. Tähän kohtaan olisi sopinut moni muukin kirja...

3/50 luettu (0/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

04.01.2018 20:22 #22

19. A book about or involving a sport Miki Liukkonen: O

Tässä kirjassa on aivan tolkuttoman paljon hahmoja ja eräät heistä muodostavat olympialaisiin harjoittelevan uimajoukkueen.

1/50

05.01.2018 12:15 #23

35. A past Goodreads Choice Awards winner - Liane Moriarty: Truly madly guilty (Best Fiction 2016)

Ihan kiva kirja perhe-elämästä ja henkisestä tasapainosta - tai sen puutteesta. Oli vaihteeksi mukavaa lukea ihmisistä, jotka eivät ole täydellisiä. Liian usein kirjoissa varsinkin päähenkilöt ovat liian täydellisiä tai ainakin henkisesti terveitä ja vahvoja, ei puutteita sosiaalisissa taidoissa, ei pelkoja tai ahdistusta vaikka elämä olisi kuinka kolhinut.

05.01.2018 13:47 #24

Mikrohistoriaa: Alina Mandai Rusaliile la Șona. Kylätapahtumasta

06.01.2018 11:02 #25

30. A book with characters who are twins - John Crowley: Engine Summer

Tarinassa jossain vaiheessa esiintyy kaksospojat Budding ja Blooming. Heidät erotti erivärisistä kaulassa olevista nauhoista, toisella sininen ja toisella punainen. 4½/5

Luettu 2/50

Viimeksi muokattu: 06.01.2018 13:17 : Eija.

06.01.2018 12:32 #26

Lainattu kirja: William Shatner et al. Star Trek - The Ashes of Eden. Kirjastosta

06.01.2018 15:37 #27

14. A book by an author of a different ethnicity than you Junichiro Tanizaki: Unien silta

Kirjailija on japanilainen.

2/50

07.01.2018 10:51 #28

33. A childhood classic you've never read - Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi

Mietin tässä, että mikä on tehnyt kirjasta maailmankirjallisuuden klassikon. Luin kirjasta version, missä oli alussa ”miten tarina syntyi” osio ja siitä selvisi tarinan oma elämäkerrallisuus - kirjailija kertoo tarinan kautta tavallaan omaa elämäänsä. Onko sillä ollut merkitys siihen suosioon minkä kirja on saavuttanut vai onko tarina kiehtonut oikeasti lapsia niin paljon. Itse en tarinaa ole lukenut lapsena - tuskin olin koko kirjasta edes tietoinen silloin, joten lapsen näkökulmasta en osaa sanoa juuta enkä jaata.

Sanotaan, että kirja on suunnattu yhtälailla aikuisille ja aikuismaisuutta tarinassa oli kieltämättä selvästi nähtävissä vertauskuvissa jopa niin paljon, että lapsien näkemys kirjasta poikennee aikuisten näkemyksestä. Aikuisen minäni näkökulmasta kertomus ei hetkauttanut liiemmälti suuntaan eikä toiseen – tulipahan luettua. 2½/5

Luettu 3/50

Viimeksi muokattu: 07.01.2018 10:52 : Eija.

07.01.2018 13:00 #29

Kirja kuolemasta tai surusta: Maeve Binchy Talo Dublinissa. Kuolemasta ja muistakin suruista

07.01.2018 15:29 #30

1. A book made into a movie you've already seen: Persuasion (Jane Austen)

Tätä kohta hoitui kanssa aika sattumalta. Olen joskus aikoja sitten nähnyt tämän leffan, josta en kyllä muistanut paljoakaan. Kirjaa lukiessa se alkoi palautua mieleen ja pitihän se sitten etsiä käsiinsä. Ihan hyvä leffakin, vaikka kirja oli kyllä jossain kohden parempi.

4/50 luettu (0/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

07.01.2018 23:39 #31

25. A book set at sea Robert Louis Stevenson: Ryöstölapsi

Koko kirjaa ei merellä vietetä, mutta teoksessa on pitkähkö pätkä, jossa päähenkilö on kaapattuna valtamerialukselle. Suuntana on Amerikka mutta paatti haaksirikkoutuu Skotlannin rannikolla.

3/50

08.01.2018 12:07 #32

37. A book you meant to read in 2017 but didn't get to - Neil Gaiman: Norse Mythology

Varasin kirjastosta viime vuonna, mutta sain sen vasta vuoden vaihteessa ja lukemaan pääsin muutama päivä sitten. Luen 99%:sti kirjaston kirjoja ja täytyy tunnustaa, että joskus jonottaminen ärsyttää, vaikka yritänkin olla pitkämielinen ja kiitollinen tästä ilmaisesta palvelusta.

Luettu 4/50

09.01.2018 08:26 #33

17. A book you borrowed or that was given to you as a gift: Aamiainen Tiffanylla (Truman Capote)

Lainasin kirjastosta.

5/50 luettu (0/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

09.01.2018 10:27 #34

17. A book you borrowed or that was given to you as a gift - Harari: Sapiens: Ihmisen lyhyt historia

Tämä haastekohta on minulle helpoin mahdollinen: lainaan lähes kaikki kirjat jotka luen. Yritin säästellä tätä kohtaa "pahan päivän" varalle, mutta paha päivä tuli jo nyt. Hararin Sapiens on huikea lukukokemus, mutta ei tahdo sopia oikein mihinkään Popsugarin haastekohtaan, olkoon siis tässä. Täydet viisi tähteä.

5/50

Viimeksi muokattu: 09.01.2018 10:32 : Wind. Syy: Lisäsin listan

09.01.2018 10:55 #35

Kirjan nimessä vuorokaudenaika: Aarno Karimo Kumpujen yöstä 1

09.01.2018 21:53 #36

16. A book about mental health - Dalton Trumbo: Sotilaspoika

Mielenterveys on kirjan kantava elementti. Miten säilyttää järki, kun se on ainoa asia mitä on enää jäljellä. Kirjassa ollaan sodassa pahasti vammautuneen nuorukaisen mielen maisemissa. 4/5

Luettu 4/50

Viimeksi muokattu: 09.01.2018 21:54 : Eija.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
10.01.2018 09:03 #37

3. The next book in a series you started Richard Castle: Heat Rises (Nikki Heat#3)

2/40 Adv. 0/10

10.01.2018 11:24 #38

14. A book by an author of a different ethnicity than you - Nicola Yoon: The Sun Is Also a Star

Kirjailija Nicola on tummaihoinen jamaikalainen, joka asuu nyt Amerikassa ja on naimisissa [nimestä päätellen] koralaisen Davidin kanssa. Kirjan päähenkilöt olivat Jamaikalta Amerikkaan muuttanut Natasha ja korealaistaustainen Daniel. Heh. Olisi saattanut sopia myös kohtaan 6. A novel based on a real person.

6/50

10.01.2018 11:43 #39

Suosikkihaasteeni viime vuosilta olkoon ruokaa käsittelevä kirja: Kokki-Kirja

10.01.2018 12:38 #40

38. A book with an ugly cover: Kultahattu = The Great Gatsby (F. Scott Fitzgerald)

Tämäkin on taas näitä kohtia, että ei oikein tiedä minkä kirjan laittaisi ja miksi. Minulle ei vielä ole tullut vastaan sellaista kirjan kantta, että en sen takia lukisi kirjaa. Valitin nyt Gatsbyn tähän, koska minusta kirjan ankea ja haapea kuva ei yhtään välittänyt sitä fiilistä minkä minä sain kirjasta.

6/50 luettu (0/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)