Lukuhaaste: Popsugar 2018

17.05.2018 19:59 #201

Adv. 10. A book recommended by someone else taking the POPSUGAR Reading Challenge: Tiitiäisen satupuu (Kirsi Kunnas)

Vasta lukuhaastetta tutkiessani tajusin, että tämä teoshan menee tähän kohtaan: Pisania oli suositellut tätä Helmet-lukuhaasteen puolella. :D Joten iso kiitos Pisanian suuntaan tästä. Mukava lukukokemus, löysin täältä yhden lempirunonikin monen vuoden takaa, Tunteellinen siili.

34/50 luettu (8/50 spefiä, 6/50 omasta hyllystä)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania

19.05.2018 07:58 #202

13. A book that is also a stage play or musical Alexandre Dumas: Musta tulppaani

Wikin mukaan tästä on tehty musikaali Ameriikoissa.

38/50

19.05.2018 11:18 #203

24. A book with a weather element in the title - Maarit Verronen: Kirkkaan selkeää

Toisin sanoen pilvetön.

Luettu 30/50

Last edit: 19.05.2018 11:19 : Eija.

20.05.2018 22:12 #204

13. A book that is also a stage play or musical - T. H. White: Miekka kivessä (1. osa kokonaisuutta Muinainen ja tuleva kuningas )

Kirjasta on tehty sekä musikaali että näytelmä.

Luettu 31/50

Last edit: 20.05.2018 22:13 : Eija.

20.05.2018 22:24 #205

4. A book involving a heist Pauliina Laitinen-Laiho: Röyhkeästi ryöstettyä taidetta

Tietokirja taidevarkauksien maailmasta. Tässä käsitellään kuuluisien tapauksien lisäksi yleisesti taidevarkauksien eri puolia sekä ryöstäjien että poliisitutkijoiden vinkkelistä.

39/50

21.05.2018 08:32 #206

20. A book by a local author: Sudenveri (Jenny Kangasvuo)

Suomalainen kirjailija. Tämä teos on ollut minulla jo pitkään lukulistalla. En ole ihan varma oliko tämä hyvä lukukokemus, jäi aika vajavaiset fiilikset. Toisaalta pidin kovin maailmasta ja juonesta ja siitä miten asiat kehittyivät, mutta samalla hahmot jäivät kovin etäisiksi, vain yhden asian/piirteen määrittämiksi.

35/50 luettu (9/50 spefiä, 6/50 omasta hyllystä)

21.05.2018 22:28 #207

39. A book that involves a bookstore or library Jussi Huhtala: Ukkosenjohdatin

Tässä mukavassa pikku romskussa päähenkilö käyttää kirjastoa ja alkaa käydä siellä vieläkin useammin, koska ihastuu erääseen työntekijään.

40/50

22.05.2018 21:52 #208

11. A book with a female author who uses a male pseudonym Robert Galbraith: Silkkiäistoukka (Cormoran Strike#2)

- Tässä kohdassa päädyin tulkintaan, että kirjoittaja itse sopii tähän kohtaan. Jos se siis kenellekään on enää uutinen, että Galbraith on J.K. Rowling. Olen tykästynyt yllättävän paljon näihin Cormoran Strike teoksiin!

23/40 Adv. 3/10

Last edit: 22.05.2018 21:56 : HourglassEyes.

23.05.2018 21:07 #209

Adv. 8. A microhistory Elliot Tiber & Tom Monte: Taking Woodstock. Rakkauden vallankumous.

- Tarina miehestä, joka mahdollisti Woodstockin järjestäjille konserttipaikan, kun heidän alkuperäiset lupansa peruttiin hippien valtaannousun pelossa. Kirjan alkupuoli oli keskittynyt enimmäkseen nuoren Elliotin seksielämään ujona homona, mutt todella mielenkiintoinen osuus alkaa siinä vaiheessa, kun Elliot tarjoaa omia tiluksiaan Woodstockin käyttöön. Festivaali päätyy lopulta naapurin tiluksille, mutta valtava tapahtuma muutti hänen elämänsä lopullisesti.

Kirjan mielenkiintoisin anti on ehdottomasti paikalle hyvissä ajoin saapuneen festivaalikansan elämän kuvaus sekä se asia kuinka paljon tapahtumaa paikkakunnalla vastustettiin, tämä seikka ei ole koskaan tullut vastaan niissä Woodstock dokkareissa mitä itse on tullut nähtyä.

23/40 Adv. 4/10

24.05.2018 18:34 #210

Adv. 7. A book by an author with the same first or last name as you Harri Nykänen: Johnny & Bantzo

- Nämä nimihaasteet on kyllä rasittavia... No tulipahan tutustuttua taas yhteen kirjailijaan.

23/40 Adv. 5/10

27.05.2018 23:46 #211

48. A microhistory Peter Englund: Sodan kauneus ja kauheus

Tässä kirjassa kerrotaan 1. maailmansodasta sen kokeneiden tavallisten ihmisten näkökulmasta. Mukana ovat esim. insinööri, sairaanhoitaja, virkamies, ambulanssikuski, koulutyttö ja sotilaita. He edustavat useita kansallisuuksia ja konfliktin kumpaakin puolta. Lähteinä on käytetty mm. heidän päiväkirjojaan ja kirjeenvaihtoaan.

41/50

28.05.2018 08:25 #212

Adv. 8. A microhistory: The Great Beanie Baby Bubble: Mass Delusion and the Dark Side of Cute (Zac Bissonnette)

Tämähän oli hauska kohta. Päädyin lukemaan Beanie Baby -pehmolelujen noususta ja (tavallaan) tuhosta 90-luvun lopulla. Miten muutama sattuma ja ihminen pystyi vaikuttamaan siihen, että näistä leluista tuli ensin arvokasta keräilytavaraa ja sitten muutaman vuoden jälkeen suurin osa näistä oli jo menettänyt kaiken rahallisen arvonsa.

36/50 luettu (9/50 spefiä, 6/50 omasta hyllystä)

29.05.2018 21:07 #213

1. A book made into a movie you've already seen - Carl Sagan: Ensimmäinen yhteys

Kirjan pohjalta tehty elokuva on vuodelta 1997. Ehkä olen katsonut leffan vuonna 2000, kun se on tullut TV:stä… joka tapauksessa kauan aikaa sitten.

Luettu 32/50

Last edit: 29.05.2018 21:08 : Eija.

30.05.2018 08:37 #214

Adv. 10. A book recommended by someone else taking the POPSUGAR Reading Challenge Indrek Hargla: Apteekkari Melchior ja Olevisten kirkon arvoitus

- Wind suositteli tätä Sansomin Shardlake -sarjan ystäville Helmet ketjussa pelastaen näin kaksi haastekohtaani! :grin:

23/40 Adv. 6/10

Last edit: 30.05.2018 08:38 : HourglassEyes.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

31.05.2018 00:11 #215

27. A book set on a different planet Stanislaw Lem: Solaris

Close enough. Kirja sijoittuu Solaris-planeettaa kiertävälle avaruusasemalle.

42/50

31.05.2018 07:42 #216

7. A book by an author with the same first or last name as you: Väärän kissan päivä (Pasi Ilmari Jääskeläinen)

Melkein identtinen kohta Helmetin haasteen kanssa.

37/50 luettu (10/50 spefiä, 7/50 omasta hyllystä)

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
01.06.2018 10:25 #217

Adv. 2. A cyberpunk book - Richard Morgan: Altered Carbon

Pitkän odottelun jälkeen sain tämän viimeisenkin kirjan luettavaksi. Surullista kyllä, viimeinen haastekirja oli pettymys. En voi sitä huonoksi haukkua, ennemmin niin, että olen väärä lukija tälle kirjalle. Meni yllättävän kauas mukavuusalueelta, vaikka olin kuvitellut, että pitäisin tällaisesta kirjallisuudesta. Ehkä maku vain muuttuu iän myötä, tiedä häntä.

Näin on tämän vuoden haasteet suoritettu ja fiilikset on tässä vaiheessa sellaiset, etten ole lainkaan varma, osallistunko enää ensi vuonna. Pieni tympääntyminen voi tietysti johtua myös siitä, että haasteiden viimeisistä kirjoista monet olivat vähemmän mieluisia. Vaan vannomatta paras, muistan kyllä miten innoissani lähdin leikkiin tammikuussa :grin: .

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

01.06.2018 23:01 #218

15. A book about feminism - Emma Cline: Tytöt

Sukupuolten välinen eriarvoisuus tuodaan monellakin tavalla esiin. Näkemyksenä on toisaalta naisten mukautuminen miesvaltaiseen maailmaan ja itsensä arvottaminen miesten mieltymysten mukaan, mutta toisaalta kirjan tytöissä on myös vahvuutta.

Luettu 33/50

Last edit: 01.06.2018 23:02 : Eija.

04.06.2018 15:42 #219

17. A book you borrowed or that was given to you as a gift Sami Karjalainen & Jussi Murtosaari: Hämmästyttävät hyönteiset

Sain tämän lahjaksi viime jouluna, mikä vähän kummastuttaa, sillä ötökkäkammoni ei ole mikään salaisuus. Tykkään kylläkin luonnosta ja luontokuvista ja tässä on tosi upeita otoksia. Varsinkin sirkat, hepokatit ja korennot ovat hienoja veijareita läheltä katsottuna.

43/50

[/quote]

05.06.2018 22:54 #220

30. A book with characters who are twins Thomas Tryon: Se toinen

Tarinan keskipisteessä on identtiset kaksospojat.

44/50

FreakyMike, hezzu