Lukuhaaste: Popsugar 2018

06.10.2018 00:36 #261

Advanced 5. A book with a fruit or vegetable in the title - Tuomo Jäntti: Verso

Nyt menee rimaa hipoen, mutta perustelut: Versovihannes on yleisnimitys vihannekselle jolla on verso(t) – siis verso on vihannes :smile:

Kirja ei tuntunut suomalaiselta luultavaksi siksi, että henkilöiden nimet eivät ole perinteisen suomalaisia ja miljöössä ei ole Suomeen sijoittuvia piirteitä. Kirjan tapahtumat ja ylipäätään sen maailma on outo. Jokin aiheuttaa ihmisten versottumista eli kasveja, jäkälää, sammalta, kaarnaa ym. luonnon kasvustoa puskee ihmisen ihosta pintaan. Mikä aiheuttaa versottumista ja mitä versottuneille lopulta tapahtuu, on mysteeri. Sitten on vielä uppo-outo Gowiwa niminen ilmiö, joka tuhoaa altaan kaiken. Sitä mikä se oikein on, saa ihmetellä läpi kirjan.

Tavallaan kirjan outous on kiehtovaa, paikoitellen pelottavaakin, mutta ehkä sitä oli nyt tällä kertaa itselleni himpun verran liikaa ja siihen alkoi välillä väsyä. Lopetus oli kuitenkin onnistunut avaten hyvin koko tarinan merkitystä. 3½/5

Luettu 46/50

Viimeksi muokattu: 06.10.2018 00:37 : Eija.

06.10.2018 23:59 #262

35. A past Goodreads Choice Awards winner - Neil Gaiman: Trigger Warning

Best Fantasy kategorian voittaja 2015

Luettu 47/50

Viimeksi muokattu: 07.10.2018 00:01 : Eija.

08.10.2018 07:43 #263

11. A book with a female author who uses a male pseudonym: Widdershins (Jordan L. Hawk)

Jordan L. Hawk ei ole pseudonyymi, mutta laitan tämän teoksen tähän kohtaan, sillä minä luulin koko ajan kirjaa lukiessa, että kirjailija on mies.

Ihan viihdyttävä 1800-luvun lopulle sijoittuva paranormaali fantasiateos lgbt-teemalla, joka myös ammentaa paljon lovecraftin maailmasta.

49/50 luettu (17/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä)

12.10.2018 22:28 #264

Adv. 1. A bestseller from the year you graduated high school Stephen King: Kirjoittamisesta: Muistelm(i)a* leipätyöstä

- En koskaan käynyt lukiota, mutta kauppiksesta valmistuin 2000, jolloin King keikkui bestseller listoilla tällä teoksellaan. Kirjasta otettiin hiljaittain Suomessa uusi kovakantinen painos, mutta itseltäni kirja löytyy loistopokkarina hyllystä. Oli virkistävää lukea kirja vuosien jälkeen, olin unohtanut kuinka hyviä kirjoitusohjeita se pitikään sisällään.

*uusi suomennos on Muistelmia leipätyöstä, mutta minun pokkarini on kyllä Muistelma leipätyöstä

36/40 Adv. 8/10

Viimeksi muokattu: 23.10.2018 08:07 : HourglassEyes. Syy: * merkinnän lisäys

18.10.2018 10:11 #265

5. A book with a fruit or vegetable in the title: Asterix ja Ceasarin laakeriseppeli (René Goscinny)

Oli pakko turvautua taas Asterixin apuun.

Ja Asterixkin avittamana, tämäkin haaste on saatu päätöksen minun osaltani. Alkoi jo hiukan turhauttaa tämä jatkuva sopivien kirjojen etsiminen.

50/50 luettu (18/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä)

27.10.2018 01:24 #266

11. A book with a female author who uses a male pseudonym - Robin Hobb: Narrin kohtalo

Oikea nimi on Margaret Astrid Lindholm Ogden.

Lordi Kultainen trilogia ei ollut kokonaisuudessaan niin hyvä kuin Näkijän taru ja Narrin kohtalo on näistä kaikista hidastempoisin ja samalla tylsin, jopa ärsyttäväkin paikoin. En sanoisi kuitenkaan, että kirja on huono, mutta tarina ei temmannut minua juuri missään kohtaa mukaansa ja tarinan loppuun lukeminen oli työlästä. Tämän jälkeen ei hirveästi tee mieli alkaa lukea uutta trilogiaa. Saa nähdä … katsotaan, jos joskus innostaisi. 3-/5

Luettu 48/50

Viimeksi muokattu: 27.10.2018 01:25 : Eija.

27.10.2018 16:32 #267

28. A book with song lyrics in the title Tony Iommi: Iron Man muistelmat

- Black Sabbathin Iron Man on soinut päässä useamman kerran tätä kirjaa lukiessa.

37/40 Adv. 8/10

28.10.2018 10:48 #268

2. True Crime Katariina Vuori: Erään tapon tarina.

- Esko Argillanderin tappoi hänen entinen anoppinsa Haapajärvellä vuonna 1995. Tapaus päätyi iltapäivälehtien lööppeihinkin. Tämä kirja kertoo Eskon pojan, Askon kertomana mitkä tapahtumat mm. johtivat kyseiseen surmaan. Kyllä oli tyrmäävää luettavaa. Ja sanon kyllä, että tuollaiset ihmiset ansaitsevat kuolla...

38/40 Adv. 8/10

28.10.2018 13:05 #269

5. A book with a fruit or vegetable in the title Viivi ja Wagner 7 Sohvaperunoiden kuningas

- Wikipediassa sanotaan, että laajemmassa mielessä juureksia pidetään vihanneksina. Tämä kohta on osoittautunut yllättävän haastavaksi täyttää, joten naisen ja sian suhdekiemurat käyköön puolestani tähän!

38/40 Adv. 9/10

Viimeksi muokattu: 28.10.2018 13:06 : HourglassEyes.

28.10.2018 19:49 #270

22. A book with alliteration in the title Santa Montefiore, Simon Sebag Montefiore: Lontoon kuninkaalliset kanit (Lontoon kuninkaalliset kanit#1)

- Ihastuttava uusi lasten lukuromaani, johon törmäsin hiljattain. Kuninkaalliset kanit. Eiköhän siinä ole alkusointua ihan tarpeeksi. Lisäksi se kuulostaa hyvältä. Olen hokenut kirjan nimeä ääneen useasti, siinä vain on sitä jotakin joka pistää hymyilemään. Tarina kertoo pienestä heiveröisestä nuoresta kaniinista, joka on vahvempien sisarustensa kiusaama. Nuori kani joutuu seikkailun pyörteisiin, kun sen on lähdettävä yksin varoittamaan huippusalaista kuningatarta suojelevaa kanijärjestöä Buckinghamin Palatsin alla ratsien (rottien) kehittämästä salajuonesta kuningattaren nolaamiseksi. Myös kirjan piirroskuvitus on kerrassaan mainio! Sarjaan on tulossa jatkoa.

39/40 Adv. 9/10

31.10.2018 20:29 #271

Advanced 4. A book tied to your ancestry - Osmo Iisalo: Suomalaisia legendoja

Tähän kohtaan olin jo yli puolet lukenut Jari Tammen mittavaa (767s.) Kalevan solkea. Vaikka varsin mainio ja hauska teos onkin, tuskin tänä vuonna jaksan sitä lukea loppuun. Sen lukeminen vaatii ihan oman fiiliksensä. Onneksi hyllystä löytyi toinen perisuomalainen, kansan tarinoihin perustuva teos, Suomalaisia legendoja.

Osmo Iisalo on kuulun Haamulinna kirjallisuuden tutkimuksen kirjoittajan Eino Railon salanimi. Railo on kirjoittanut Suomalaisen Kirjallisuuden seuran keräämistä lyhyistä suomalaisista legendoista viisi omaa tarinaa. Esipuheessaan Railon mukaan toisinnot ovat sellaisenaan tai yhdistelemällä kelvottomia, joten hänen päätös oli ”runoilla” kansantarinoiden pohjalta itsenäiset tarinat. Neljä ensimmäistä tarinaa käyvät hyvin kauhufantasiasta, vaikka nykylukijan kantilta (tai ainakin itseni) niissä on turhaan uskonnollinen tarkoitusperä – mutta sitähän legendat alun perin ovat. 3/5

Luettu 49/50

Viimeksi muokattu: 01.11.2018 15:59 : Eija.

01.11.2018 16:03 #272

28. A book with song lyrics in the title - Heimo Hatakka: Muistan vielä vuonna 56

Lyriikka Muska Babitzinin Krokotiili rockista
Muistan vielä, vuonna viiskytkuus Tuli rokki, siit on ikuisuus….

Ja haaste on valmis!

Luettu 50/50

01.11.2018 21:42 #273

Onnittelut Eijalle Popsugarin loppuun saattamisesta.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
10.11.2018 09:15 #274

Ensi vuoden lista on julkaistu! :smile:

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

10.11.2018 18:02 #275

Ja minä kun pidin tämän vuoden Popsugarin listaa haastavana... :shock::huh: :eek:

10.11.2018 19:22 #276

Joo, Tosi vaikeelta näyttää... vaatii aikatavalla funtsimista ainakin, ehkä oikomistakin. Sen sijaan Goodreadsin ensivuoden lista näyttää aika helpolta. Moni kohta täyttynee ihan itsestään.

10.11.2018 20:17 #277

Joo, Goodreads näyttää paljon helpommalta. Mutta miten tulkitsette kohdat 23 - 26?

23. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #1 Something Old
24. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #2 Something New
25. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #3 Something Borrowed
26. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #4 Something Blue

Miten voi tietää inspiroiko juuri tuo värssy ja juuri tuo kohta kirjaa ellei sitä mainita suoraan kirjan nimessä?
Jos luen vain "vanhan kirjan" eikö se vie pohjan koko haastekohdalta? Vai onko tämä vain tulkittavan niin, että kun tämä nyt vain sattuu olemaan hääruno ja kohdat menevät juuri vain simppelisti jotain vanhaa, jotain uutta jotain lainattua ja jotain sinistä teemalla. Mutta eikö siinä tapauksessa kohdat voisi vain simppelisti olla nimettynä edellämainitusti, ilman runoa (Lue vanha, uusi, lainattu, sininen kirja)?

10.11.2018 21:55 #278

Mä tulkitsin juurikin niin simppelisti, että uusi, vanha, lainattu ja sininen - eli haastavuus on melko mitätön. Huomasin, että tuolla GR ryhmässä on kohta, missä on ehdotettu tapaa tulkita jokaiseen haastekohtaan - KIS on simppeli tulkinta ja BIO vaihtoehto on haastavampi.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2018
10.11.2018 23:16 #279

Hih, satuin hiljattain huomaamaan, että Nora Robertsilla on neliosainen sarja jonka kirjat on suomeksi nimetty tuon häälorun mukaan. Se olisi suht helppo ratkaisu jos diggaa Robertsia. Itse taidan kyllä koittaa keksiä jotain muuta. Tällä haavaa eniten päänraapimista aiheuttaa PS:n advanced-kohta LitRPG-kirja. En edes tiennyt mitä sillä tarkoitettiin, joten tein vähän alustavaa tutkimusta. Löytämissäni listoissa ainoa tuttu teos oli Ready player one, joka on pahus vie jo luettu. Muut olivat ihan neverhöördejä. Toivottavasti jostain löytyisi vinkkiä johonkin lajin vähän tunnetumpaan teokseen, joka saattaisi löytyä kirjastostakin.

Muok. Problem solved, jei! GR:n keskustelupalstalla on keskustelua myös Popsugarin haasteesta ja löysin sieltä sopivan LitRPG-kirjan (Marie Lun Warcraft, jos kiinnostaa).

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Viimeksi muokattu: 11.11.2018 09:40 : Pisania.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

12.11.2018 08:56 #280

Onnittelut haasteen suorittajille! :)

Nyt kun kerta ensi vuodenkin haasteet on jo julkaistu, niin tein niistä omat langat: Goodreads 2019 , Popsugar 2019

Jos vaikka siirretään keskustelut niihin. :)