Lukuhaaste: Popsugar 2018

18.01.2018 13:01 #61

10. A book about death or grief: Virgin suicides : kauniina kuolleet (Jeffrey Eugenides)

Sisarusparven nuorimmainen tekee itsemurhan ja muut yrittävät selvitä tästä.

10/50 luettu (1/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

19.01.2018 21:30 #62

21. A book with your favorite color in the title - Billy O'Shea: Vieterivoiman valtakunta

Minulla ei ole varsinaisesti mitään yksittäistä lempiväriä. Tärkeintä on, että väri sopii ympäristöön. Kirjassa on hyvän punainen tekstin väri kannessa - sopii muuhun kannen kuvaan ja väritykseen.

Luettu 8/50

Viimeksi muokattu: 19.01.2018 21:31 : Eija.

20.01.2018 17:25 #63

^Ovelasti hoksattu, että favourite color in the title voi tarkoittaa ihan konkreettisesti kirjainten väriä. Minä ajattelin vain, että otsikosta täytyy löytyä sana, joka tarkoittaa väriä.

20.01.2018 20:15 #64

Heh, mulla ei taas tullut edes mieleen, että värillinen sana pitäisi löytyä otsikosta. Silleenhän ajateltuna tuo kohta on järkevämpi/haastavampi. Ajattelin vaan, että onpa tyhmä kategoria :lol:

20.01.2018 21:12 #65

40. Your favorite prompt from the 2015 , 2016 or 2017 POPSUGAR Reading Challenges Vuoden 2017 kohta The First book in a series you haven't read before C.F. Iggulden: Darien (Empire of Salt#1)

- Uusien sarjojen ekat osat ovat ainakin helppoja kohtia, aina tulee hankittua jotain uutta ;)

4/40 Adv. 0/10

21.01.2018 09:49 #66

7. A book set in a country that fascinates you Tomu Ohmi: Spell of Desire#1

- Tämän mangasarjan aloitusosa sijoittuu; yllätys, yllätys, Japaniin. Kyseisessä maassa en ole koskaan käynyt. Mieli kyllä tekisi...

5/40 Adv. 0/10

21.01.2018 21:22 #67

36. A book set in the decade you were born Molly Prentiss: Tuesday nights in 1980

Tarina sijoittuu New Yorkin taideympyröihin vuonna -80. Kiehtovasta aiheesta ja aikakaudesta on saatu aikaiseksi harvinaisen epäkiinnostava opus.

7/50

22.01.2018 11:16 #68

12. A book with an LGBTQ+ protagonist - Meredith Russo: If I Was Your Girl

Päähenkilö oli teini-ikäinen transseksuaali ja jos teinien elämä on noin normistikin vaikeaa, voitte kuvitella mitä se on, kun tytöllä roikkuu penis haaruksissa. Kirjailija on itsekin vaihtanut sukupuolta ja tietää mistä kirjoittaa. Jos kaikki lukisivat tämän, maailma voisi olla piirun verran suvaitsevaisempi paikka elää.

14/50

22.01.2018 12:37 #69

19. A book about or involving a sport - Fredrik Backman: Kiekkokaupunki

Urheilusta huolimatta ihan ok kirja.

15/50

23.01.2018 22:50 #70

49. A book about a problem facing society today Trevor Noah: Born a crime

Tämä on koomikko Trevor Noahin omaelämäkerta hänen lapsuudestaan ja nuoruudestaan apartheidin aikaisessa ja sen jälkeisessä Etelä-Afrikassa. Ei ollut ihan helppoa afrikkalaisen naisen ja eurooppalaisen miehen lapselle. Kirjassa nousee esille mm. sen kaltaisia yhteiskunnallisia ongelmia kuin rasismi, perheväkivalta sekä oikeuslaitoksen toimimattomuus ja korruptio.

8/50

24.01.2018 10:16 #71

39. A book that involves a bookstore or library - Scott Hawkins: The Library at Mount Char

Yritän tänä vuonna antaa haasteen vaikuttaa enemmän siihen mitä luen sen sijaan, että yrittäisin väkisin saada TBR-listani kirjoja sopimaan haastekohtiin. Tämän oli juuri tuollainen puhtaasti haasteen takia valittu kirja ja jestas, mikä kreisi, päätön, absurdi ja hauska kirja se oli! Tätä on vaikea kuvailla, mutta jos ottaisi yhden osan feel good -kirjallisuutta ja neljä osaa verta, suolenpätkiä ja äärimmäistä raakuutta, niin päästäisiin jonnekin lähimaastoon. Eli raakaa teurastusta ystävällisesti hymyillen. Eikä se kirjastokaan ollut mikään ihan tavallinen. Suosittelen lämpimästi niille, jotka pitävät The hitch-hiker's guidesta.

16/50

24.01.2018 13:30 #72

14. A book by an author of a different ethnicity than you: Another Day in the Death of America (Gary Younge)

Melkein identtinen kohta GR:n haasteen kanssa.

11/50 luettu (1/50 spefiä, 4/50 omasta hyllystä)

24.01.2018 22:55 #73

46. An allegory A.S. Byatt: The djinn in the nightingale's eye

Löysin tämän novellikokoelman Goodreadsin listaushausta kun hain allegorisia teoksia. Ei mitään käsitystä, oliko kaikkien tarinoiden vaiko vain osan tarkoitus olla allegorisia, tai mikä se/ne allegoria/t edes oli. Sainpahan ainakin tämän kohdan pois alta.

9/50

25.01.2018 10:47 #74

18. A book by two authors - Loretta Lynn, George Vecsey: Loretta Lynn: Coal Miner's Daughter

Kantrilaulaja Loretta Lynnin omaelämäkerta, johon hän ilmeisestikin tarvitsi kirjoitusapua. Loretta ei pahemmin kouluja käynyt ja kirjan mukaan monet epäilivät osaako hän edes lukea. En kuuntele kantria enkä ollut kuullutkaan Loretta Lynnistä ennen tämän kirjan lukemista.

17/50

25.01.2018 13:26 #75

34. A book that's published in 2018 J.R. Ward: Blood Fury (The Black Dagger Legacy#3)

- Tässä tammikuulla ilmestyi hän.

6/40 Adv. 0/10

25.01.2018 22:36 #76

Advanced 2. A cyberpunk book - Simon Ings: Kuumalinja

Ei ollut kirja makuuni, harva lukemistani kyberpunk teoksista on. Kirja on samaa maailmaa kuin Kuuma pää. Voi olla, että on jopa jatko osa, mutta kirjan pystyy kyllä lukemaan itsenäisenä teoksena. Kuumaa päätä luin 10 vuotta sitten, joten en siitä mitään muista varsinkin kun en pitänyt siitä yhtään. Uusi lukuyritys samasta maailmasta ei paljon muuttanut tilannetta. Kyllä sen luki, mutta siinä kaikki. 2½/5

Luettu 9/50

Viimeksi muokattu: 25.01.2018 22:38 : Eija.

26.01.2018 23:59 #77

9. A book about a villain or antihero - Norman Mailer: Adolfin linna

Kirja on fiktiivinen, mutta sisältää tarkkojakin faktoja Adolf Hitlerin perheen elämänvaiheista. Kirja käsittelee jonkin verran Adolfin lapsuuden tapahtumia, mutta tarina pääosin pyörii Adolfin isän, Alois Hitlerin, ympärillä. Ei mikään miellyttävä tyyppi - mikä sitten on faktaa ja mikä fiktiota...

Luettu 10/50

Viimeksi muokattu: 27.01.2018 00:00 : Eija.

29.01.2018 12:55 #78

15. A book about feminism - Sue Monk Kidd: The Invention of Wings

Charlestonilaisen aristokraatin kaksi tytärtä taistelevat orjuutta vastaan ja ovat samalla aikansa näkyvimmät feministit, jotka ajoivat naisen oikeutta päättää omasta elämästään ja luoda uraa kodin ulkopuolella. Pidin kovasti.

18/50

29.01.2018 19:20 #79

12. A book with an LGBTQ+ protagonist Cate Ashwood, Nico Jaye: His Fairy Godfather

- Hieman erilainen versio Tuhkimosta. Tässä seksillä höystetyssä tarinassa Manhattanilla asuva, isänsä menettänyt arkkitehti Trick saa avukseen epäoikeudenmukaisessa sortoelämässää hyvän haltian Edwinin ja tarinan edetessä miehet kiintyvät toisiinsa.

7/40 Adv. 0/10

30.01.2018 08:20 #80

31. A book mentioned in another book: Rebekka (Daphne du Maurier)

Nyt menen helpoimman kautta. Jonkin kirjallisuudenlajin historiikkikirja on näppärä tällaisissa kohdissa, tämä teos on mainittu jännityskirjallisuuden historiikissa. Olen kyllä myös aika varma, että tämä teos on mainittu jossain kaunokirjallisessakin teoksessa...

12/50 luettu (1/50 spefiä, 4/50 omasta hyllystä)

Fievre
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson