Lukuhaaste: Goodreads 2018

06.02.2018 20:19 #101

17. A book you expect to make you laugh - Shirley Jackson: Life Among the Savages

Kirjaa on luonnehdittu hauskaksi ja hauska se oli. Kaoottinen arki lapsikatraan ja lemmikkieläinten keskellä oli kerrottu hauskasti. Kirjalla on osuva nimi niin kuin myös sen jatko-osalla Raising Demons, joka saattaa myös päätyä luettavakseni.

Luettu 11/52

Viimeksi muokattu: 06.02.2018 20:21 : Eija.

08.02.2018 00:12 #102

33. A book connected (title, cover, content) to a word "born" in the same year as you Jonas Gardell: Rakkaus (Älä koskaan pyyki kyyneleitä paljain käsin #1)

Tämä kirja sijoittuu syntymävuoteeni, joka on mös sanan AIDS syntymävuosi. Tarina kertoo kahdesta nuoresta miehestä, jotka etsivät identiteettiään samaan aikaan kun uusi, hirveä tauti alkaa niittää julmaa satoaan. Ravisteleva teos. (Kevennykseksi vielä: myös sana gaydar on "syntynyt" samana vuonna, ja muutama hahmo selkeästi omaa sen.)

16/52

08.02.2018 07:48 #103

Pisania kirjoitti:

Hei, minullahan on tämä eka osa myös hyllyssä ja olen pähkäillyt mitä lukisin kohtiin, jotka pitäisi sijoittua kasarille. Nyt tiedän!

08.02.2018 08:44 #104

17. A book you expect to make you laugh: The Punisher MAX, Vol. 6: Barracuda (Garth Ennis)

Punisher on mahtava sarjakuvahahmo, ja Ennis on osannut tehdä hahmoon svyyttä ja laittaa tarinaan mukaan mustaa huumoria. Minä löydän huvituksen aiheita pienistä jutuista, joista ihan kaikki muut eivät niitä löydä. Barracuda vastustajana ei ollut kovikaan kummoinen hahmo, mutta ne pienet jutut kompensoivat paljon.

18/52 luettu (2/52 spefiä, 6/52 omasta hyllystä)

Viimeksi muokattu: 08.02.2018 08:54 : Emelie.

10.02.2018 10:18 #105

37. A Women's Prize for Fiction winner or nominee - Becky Chambers: The Long Way to a Small, Angry Planet

Nominee 2016

Näyttämönä on avaruusalus Wayfarer ja keskiössä sen monilajinen miehistö. Aluksen tehtävä on luoda uusia väyliä, madonreikiä, avaruuden paikasta a paikkaan b. Käsillä oleva tehtävä ja sen poliittinen asetelma ei ole kirjassa pääasia, vaan tarinassa keskitytään enemmän henkilökemiaan, lajien kulttuurierojen ja elintapojen ruotimiseen sekä yksittäisiin tapahtumiin ja kriisitilanteisiin. Kerrottavaa ja tapahtumia riittääkin siinä määrin, ettei tylsää hetkeä ehdi tulla. Teemojensa puolesta kirja ei loista omaperäisyydellään - on mm. nykyään muodissa olevaa suvaitsevaisuus teemaa ja ikiaikaiset teemat ystävyydestä ja rakkaudesta. Joka tapauksessa kirja oli varsin mukavaa avaruusviihdettä. Ei ole ylläri, että jatkoakin seuraa. 4-/5

Luettu 12/52

Viimeksi muokattu: 10.02.2018 10:19 : Eija.

10.02.2018 10:31 #106

5. A book about or inspired by real events C.J. Sansom: Musta tuli (Shardlake#2)

- Olin niin ajatellut, että tästä tulee minun tulielementti lukukohtani, mutta lopulta päädyin 5. kohtaan miettiessäni kuinka vähän todellisuuspohjaa omaavia teoksia tulee luettua. Siispä tähän. Sansomin sarja pohjautuu vahvasti 1500-luvun englannin hallinnan, uskon, uskonpuhdistuksen ja poliittisen juonittelun vaiheisiin. Päähenkilö, lakimies Shardlake on fiktiivinen hahmo, mutta hän työskentelee pääministeri Thomas Cromwellille joka tuolloin oli kuningas Henrik VIII pääministeri.

10/52

11.02.2018 19:44 #107

44. A ghost story Joe Hill: Sydämen muotoinen rasia

Kauhuromaani, jossa makaaberiin memorabiliaan mieltynyt elähtänyt rokkitähti ostaa netissä kaupattavan sielun ja saa ristikseen oikean aaveen.

17/52

12.02.2018 12:56 #108

27. A book about surviving a hardship: Kummisetä (Mario Puzo)

Mafiassa aktiivisena tekijänä tai edes vaan mukana hengailijana ei ole helppoa. Yllättävän kiinnostava teos, mitä nyt puolen välin jälkeen alkoi tahmaamaan. Mutta hyvin rakennettu tarina, joka vei mukanaan kaikesta huolimatta.

43. A book with a title that is a whole sentence: Tuplana, kiitos! (Anna Nuotio)

HS:n viikon kirja. Nopealukuinen murhamysteerihkö, joka ei jää pitkäksi aikaa mieleen.

20/52 luettu (2/52 spefiä, 6/52 omasta hyllystä)

13.02.2018 12:17 #109

10. An author's debut book (their first book to be published) Garth Greenwell: Kaikki mikä sinulle kuuluu

- Olisi käynyt taas useampaankin kohtaan, mutta mennään nyt tällä. Greenwellin debyyttikirja julkaistiin englanniksi 2016 nimellä What belongs to you, suomenkielinen teos ilmestyi 2017

11/52

13.02.2018 15:29 #110

23. A medical or legal thriller - Brandilyn Collins: Double Blind

Medical thriller. Masennuksen hoitokeinoksi keksittyä, aivoihin istutettavaa sirua testataan koehenkilöillä yllättävin seurauksin. Collins oli saanut aikaiseksi melkoisen hyytävän tunnelman, aivojen sorkkiminen on paljon pelottavampaa kuin perässä juokseva moottorisahamurhaaja.

26/50

14.02.2018 22:50 #111

15. A book with an unique format/writing structure - Samanta Schweblin: Houreuni

Tarinassa on kolme kerrosta, mutta kerronta ei ole selkeästi rajattu kerroksiin, vaan kerrokset vaihtuvat lennosta. Ulointa kerrosta - Davidin ja Amandan keskustelua - on selkeytetty Davidin vuorosanojen kursiivilla. Keskellä on Amandan havainnot ja muistot, sisimpiä tarinoita on mm. Carlan kertomukset Amandan muistoissa. Mielestäni tarpeeksi uniikki rakenne käydäkseen tähän kohtaan. Kirjan rakenne on yksi tärkeä elementti tarinan vaikuttavuuteen.

Luettu 13/52

Viimeksi muokattu: 15.02.2018 16:56 : Eija.

15.02.2018 12:37 #112

50. A book with a warm atmosphere (centered on family, friendship, love or summer) Sara Medberg: Kultaportin kaunottaret

- Jane Austen tyylistä (kartano)romantiikkaa, 1870-luvun Turku ja kolme seurapiirielämän aloittavaa nuorta naista.

12/52

15.02.2018 13:33 #113

30. A short book: Neljän merkki (Arthur Conan Doyle)

Noin 150 sivuinen teos.

21/52 luettu (2/52 spefiä, 6/52 omasta hyllystä)

16.02.2018 11:14 #114

2. A book from the first 10 books added to your To Be Read list - Robert Galbraith: Pahan polku

TBR-listalla pisimpään roikkuneet on yleensä niitä melko hyviä, jotka kerta toisensa jälkeen jää kiinnostavampien jalkoihin. Tämänkin olin lainannut jo viime vuonna, mutta jäi lukematta kun oli parempiakin kirjoja käsillä. No, nyt se on luettu ja olihan se ihan lukemisen arvoinen.

27/52

16.02.2018 20:28 #115

15. A book with an unique format/writing structure - Han Kang: Ihmisen teot

Iso osa kirjasta on kirjoitettu sinä-muodossa, mikä on minusta outoa. Siis ikään kuin joku ulkopuolinen kertoisi tarinaa sille, josta tarina kertoo, sille, joka on sen kaiken kokenut. Lisäksi yhdessä kappaleessa kertojana oli kuolleen pojan sielu. Mielestäni tarpeeksi erikoinen ratkaisu tähän kohtaan.

28/52

16.02.2018 22:03 #116

29. A book with a "Clue" weapon on the cover or title Boris Akunin: Valtioneuvos

Kannessa on kuva tikarista.

18/52

18.02.2018 09:41 #117

28. 4 books linked by the 4 elements: Book #3 Water - Ruth Ware: Nainen hytissä 10

Laivalla ollaan

Tämä oli toinen Ruth Waren kirja jonka luin, eka oli Synkän metsän siimeksessä. Molemmista pidin ja aion jatkossakin lukea Waren kirjoja. 4/5

29/52

19.02.2018 20:57 #118

47. A book where the main character (or author) is of a different ethnic origin, religion, or sexual identity than your own Bulbul Sharma: Munakoisojen kiukku

Kirjailija ja kaikki kirjan hahmot ovat intialaisia.

19/52

21.02.2018 10:21 #119

12. A book set in Africa or South America: Robinson Crusoe (Daniel Defoe)

Robinson haaksirikkoutuu Etelä-Amerikassa sijaitsevan Orinoco-joen suulle ja viettää siellä sitten aikaa. Ei oikein napannut mukaansa tämä teos.

14. 4 books linked by the 4 elements: Book #2 Fire: Englantilainen potilas (Michael Ondaatje)

Kirjan nimen mukainen englantilainen potilas on pahoin palanut.

23/52 luettu (2/52 spefiä, 6/52 omasta hyllystä)

21.02.2018 15:00 #120

37. A Women's Prize for Fiction winner or nominee - Emily St. John Mandel: Station Eleven

Ehdokas vuodelta 2015. Maailmanloppu tulee taas. Sikaflunssan ärhäkkä isosisko tappaa 99% väestöstä. Tarina etenee polveillen kuin joutilaan ajatukset, välillä ollaan menneisyydessä, ajassa ennen flunssaa, välillä muistellaan ensimmäisiä katastrofin jälkeisiä vuosia ja sitten eletään taas nykyhetkeä. Minulle oli mieluisempia ne tuhon jälkeiset jaksot, mutta ennen tuhoa -osat oli tietysti tarpeellisia kokonaisuuden kannalta. Minä sitten tykkään maailmanlopuista! (pitäisikö huolestua?) Erinomainen dystopia, suosittelen!

30/52

Rasimus, LordStenhammar