21.02.2018 20:08 #121 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Goodreads 2018
27. A book about surviving a hardship (war, famine, major disasters, serious illness, etc) Jamie Sawyer: Origins (Book 3 of the Lazarus War)

- Sawyerin vauhdikas päätös Lazarus trilogialle, jossa viimeiseen asti lennetään, juostaan ja taistellaan. Lopulta pelissä on koko universumin elämä, eikä enää vain Lazarus Legionin. Tästä scifi sarjasta olen tykännyt kovasti, Sawyer oli alunperin uusi tuttavuus, Lazarus War -trilogia on ollut erittäin viihdyttävä, vauhdikas ja mukanaanpitävä avaruusooppera.

13/52

Muokannut 21.02.2018 20:20 HourglassEyes

22.02.2018 09:33 #122 :: Wind
Lukuhaaste: Goodreads 2018
19. A book nominated for the Edgar Award or by a Grand master author - Erik Larson: The Devil in the White City

Edgar Award for Best Fact Crime 2004. Kirja kertoi Chicagon maailmannäyttelystä v 1893 ja toisena juonilankana järkyttävän sarjamurhaajan tarinan. Erityisen järkyttävä siksi, että tarina oli tosi. Kyseinen monella nimellä esiintynyt murhaaja saattoi tappaa jopa 200 ihmistä vaikkakaan uhrien todellista määrää ei koskaan saatu selville.

31/52

22.02.2018 19:05 #123 :: Pisania
Lukuhaaste: Goodreads 2018
40. A book from Amazon's 100 Books to Read in a Lifetime list David Sedaris: Me talk pretty one day

Kirja koostuu eri pituisista omaelämäkerrallisista tarinoista liittyen Sedarisin perheeseen, lapsuuteen, harjoittamiin ammatteihin ja elämään amerikkalaisena Ranskassa. Takakannessa Sedarisia kuvataan "Amerikan johtavaksi humoristiksi", mutta minusta kirja ei ollut kovinkaan hauska (paitsi luku, jossa sadistisen ranskankielen opettajan kansainväliset oppilaat yrittävät vajavaisilla kielitaidoillaan selittää marokkolaiselle toverilleen mikä on pääsiäinen) ja Sedaris itse vaikutti aika epäsympaattiselta tyypiltä.

20/52

Muokannut 22.02.2018 19:07 Pisania

23.02.2018 09:16 #124 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Goodreads 2018
13. A book with a plot centered around a secret (forbidden love, spies, secret societies, etc) Kari Hotakainen: Ihmisen osa

- Entinen lankakaupan omistaja 80 vuotias Salme Mäkikunnas myy elämäntarinansa 7000€:lla kirjailijalle salaa mieheltään. Se mihin tuo raha on tarkoitettu pysyy salaisuutena kirjan loppupuolelle asti, mutta rahan käyttötarkoitus ei ole kirjan ainoa mysteeri. Salmen elämään liittyvillä henkilöillä on jokaisella jotain salattavaa tai hävettävää, mitä ei haluta kertoa kenellekään ja kaikki salaisuudet nitoutuvat tarinaan omalla tavallaan loppua kohden.

14/52

23.02.2018 12:14 #125 :: Emelie
Lukuhaaste: Goodreads 2018
29. A book with a "Clue" weapon on the cover or title: The Punisher MAX, Vol. 7: Man of Stone (Garth Ennis)

Ei ihan taida olle revolveri, mutta ase kuitenkin. Mennään sillä.

6. A book originally written in a language other than English: Rouva Bovary (Gustave Flaubert)

Tämä teos on alunperin kirjoitettu ranskaksi.

25/52 luettu (3/52 spefiä, 7/52 omasta hyllystä)

Muokannut 23.02.2018 12:20 Emelie

24.02.2018 15:55 #126 :: Wind
Lukuhaaste: Goodreads 2018
47. A book where the main character (or author) is of a different ethnic origin, religion, or sexual identity than your own - Octavia E. Butler: Kindred

Sekä kirjailija että päähenkilö ovat afroamerikkalaisia. Tässä oli ehkä vuoden yllättäjä. Koskaan en ole kuullutkaan Octavia Butlerista ja voi miten loistava kirjailija! Kindrediin törmäsin vasta muutama kuukausi sitten, kuitenkin kirja on kirjoitettu jo 1970-luvulla. Eihän tätä malttanut laskea käsistään! Iästään huolimatta tuore kirja, jonka juoni piti otteessaan ja henkilöhahmot oli kiitettävän moniulotteisia. Nyt täytyy kaivaa muutkin Butlerin kirjat käsiin. 4½/5

32/52
Muokannut 24.02.2018 15:58 Wind

24.02.2018 23:04 #127 :: Eija
23. A medical or legal thriller - Tess Gerritsen: Painoton tila

En ole montaa medical thrilleriä lukenut ja en tiedä minkä tasoinen kirja on lajissaan. Genre taitaa kuitenkin olla melko suosittu. Minulle kirja oli sellaista peruskauraa. Sen luki ongelmitta, eikä tarinankulku vaatinut juurikaan keskittymistä. Mitään suurta elämystä se ei tarjonnut, enkä sitä odottanutkaan. 3-/5

Luettu 14/52

Muokannut 24.02.2018 23:06 Eija

27.02.2018 12:08 #128 :: Emelie
Lukuhaaste: Goodreads 2018
41. A book by an author with the same first and last initials: Yksi lensi yli käenpesän (Ken Kesey)

Taas yksi näitä teoksia joista en oikein osaa päättää mitä mieltä olen. Tämän luki, mutta en mitenkään erityisen innokkaasti.

26/52 luettu (3/52 spefiä, 7/52 omasta hyllystä)

27.02.2018 18:12 #129 :: Wind
Lukuhaaste: Goodreads 2018
39. A book with a form of punctuation in the title - Fredric Brown: Martians, Go Home

Muutaman erinomaisen kirjan jälkeen tuli sitten vastaan tämmöinen, joka ei varsinaisesti ollut mikään helmi, ennemminkin herne. Vihreitä pikkumiehiä ja kaiketi huumoriksi tarkoitettua kohellusta. Ei se nyt huono ollut, mutta kun on hyvään tottunut... 2½/5

33/52

27.02.2018 20:16 #130 :: Pisania
Lukuhaaste: Goodreads 2018
48. A book related to one of the 7 deadly sins Susan Ronald: The Sancy blood diamond

Tämä kertoo timantista, joka oli aikoinaan Euroopan suurin ja upein, ja sen vaiheista halki vuosisatojen. Moni rikas ja mahtava sen omisti (tai sitä himoitsi) mutta harvallepa se onnea tuotti. Suomalaisena oli yllättävää oppia, että kaikkien kuuluisien kruunupäiden jälkeen murikka kuului myös jonkin aikaa Aurora Karamzinille. Kirjan alaotsikko lupaili, että tämä olisi tarina ahneudesta mutta minun mielestäni se on enemmän tarina vallanhimosta.

21/52

28.02.2018 08:49 #131 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Goodreads 2018
25. A book with an antagonist/villain point of view Joanne M. Harris: The Gospel of Loki

- Tarina Asgardin noususta ja tuhosta Lokin kertomana. Harrisin tarina antaa tarulle näkökannan, jossa Loki esiintyy suurilta osin olosuhteiden uhrina, huijattuna ja petettynä osapuolena, pysymällä silti uskollisena tarun (tai ainakin yhden version siitä) tapahtumille. Harris ei kuitenkaan ole tehnyt Lokista "pehmoversiota" , Loki on ovela, juonitteleva ja häikäilemätön luonteeltaan. Mutta kaltoinkohdeltu.

15/52

28.02.2018 10:07 #132 :: Wind
11. A literary fiction - M.L. Stedman: Valo valtameren yllä

Upea kirja siitä, miten yksi väärä päätös voi melkein tuhota koko elämän. 1900-luvun alussa nuoripari asuu kaksistaan kauimmalla majakkasaarella Australian mantereesta ja toivoo kovasti perheenlisäystä. Sitten rantaan huuhtoutuu vene...

34/52

28.02.2018 14:07 #133 :: Wind
Lukuhaaste: Goodreads 2018
51. An award-winning short story or short story collection - Lucia Berlin: Siivoojan käsikirja ja muita kertomuksia

Postuumisti julkaistu novellikokoelma on voittanut palkinnot California Book Award Gold Medal for Fiction (2015), Kirkus Prize Nominee for Fiction (Finalist) (2015) ja Premi Llibreter de narrativa for Altres literatures (2016). Aniharvoin nauran ääneen lukiessani, mutta nyt nauroin, kertakaikkiaan herkullisia tarinoita. Sanoo lukija, joka ei tavallisesti edes tykkää novelleista.

35/52
Muokannut 28.02.2018 14:17 Wind Syy: typo

01.03.2018 18:30 #134 :: Eija
Lukuhaaste: Goodreads 2018
28. 4 books linked by the 4 elements: Book #3 Water - Neil Gaiman: The Ocean at the End of the Lane

Kirjan nimen ja kansikuvan lisäksi vesielementti valtameri on mukana merkitsevästi sisällössä, kuten myös lampi. Ja on siinä muutakin veteen liittyvää.

Olipas kerrassaan upea tarina – tarina joka piti otteessaan koko kirjan ajan alusta viimeriveille saakka – ei tapahtunut notkahduksia eikä mitään latistumisia missään vaiheessa. Kirja aiheutti jopa kylmät väreet jossain kohtaa, mikä on hyvän tarinan kerronnan merkki. Tarina soljui vaivattomasti ja lukiessa oli täysin uppoutunut tarinan sisälle. Vaikka surua ja haikeutta oli, tarina ei jättänyt ahdistavaa jälkimakua vaan on omalla tapaa myös lohdullinen. Tarinassa on sopivasti mystisyyttä, mikä jätetään myös selitämättömäksi ja annetaan tilaa omalle mielikuvitukselle 4½/5

Luettu 15/52

Muokannut 01.03.2018 19:02 Eija

02.03.2018 21:54 #135 :: Pisania
Lukuhaaste: Goodreads 2018
46. 4 books linked by the 4 elements: Book #4 Air Antoine de Saint-Exupéry: Siipien sankarit / Yölento

Yhteisnide, joka koostuu romaanista ja pienoisromaanista. Molemmissa on aiheena lentäminen.

22/52

04.03.2018 18:33 #136 :: Pisania
7. A gothic novel Federico Andahazi: Hurskaat sisaret

Goottilaiseksi kauhuksi tämä on mainittu useammassa lähteessä, mutta ei se minua ainakaan pelottanut ja se goottilaisuuskin on vähän siinä ja siinä.

23/52

04.03.2018 18:45 #137 :: Eija
Lukuhaaste: Goodreads 2018
6. A book originally written in a language other than English - Maria Turtschaninoff: Maresi

Alunperin kirjoitettu ruotsiksi.

Luettu 16/52

Muokannut 04.03.2018 18:46 Eija

05.03.2018 07:34 #138 :: Emelie
Lukuhaaste: Goodreads 2018
50. A book with a warm atmosphere (centered on family, friendship, love or summer): In The Absence Of Light (Adrienne Wilder)

Herttainen höttöromantiikkakirja, jossa oli hämmästyttävän miellyttävä pääpari.

48. A book related to one of the 7 deadly sins: Fullmetal Alchemist, Vol. 9 (Hiromu Arakawa)

Nämä kaikki "synnit" esiintyvät tässä sarjassa, tässä osassa taisi olla ainakin neljä.

28/52 luettu (4/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä)

06.03.2018 18:26 #139 :: HourglassEyes
24. A book with a map Neil Gaiman: Neverwhere

- Sisäkannessa Lontoon maanalaisen kartta

47. A book where the main character (or author) is of a different ethnic origin, religion, or sexual identity than your own Youka Nitta: Starting with a kiss#1

- Päähenkilö on homo ja kirjailija japanilainen, joten molemmat kohdat täyttynee.

17/52

07.03.2018 10:41 #140 :: Wind
Lukuhaaste: Goodreads 2018
29. A book with a "Clue" weapon on the cover or title (lead pipe, revolver, rope, candlestick, dagger, wrench) - Jared Diamond: Guns, germs, and steel: a short history of everybody for the last 13.000 years

Tästä kirjasta on monta painosta, mutta ainakin tässä oli revolveri kannessa. Olisin toivonut näin hienolle kirjalle vähän parempaa haastekohtaa, mutta kaikki sopivat on jo menneet. Olin suunnitellut tätä Helmet- haasteen kohtaan 45. Palkittu tietokirja, mutta sekin meni jo. Kuitenkin erinomainen kirja, jota voi lämpimästi suositella.

36/52