Lukuhaaste: Goodreads 2018

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2018
07.03.2018 19:28 #141

8. An "own voices" book - Nnedi Okorafor: Binti

Valitsin kirjan Goodreadsin listasta .

Oma äänisyys Bintissä tarkoittanee sitä, että kirjailijalla on afrikkalaiset juuret ja kirjan kantavana elementtinä on afrikkalainen kulttuuri. Omaäänisyys voi tarkoittaa myös kulttuurieroihin suhtautumiseen liittyvää asiaa.

Luettu 17/52

Viimeksi muokattu: 07.03.2018 19:31 : Eija.

07.03.2018 23:23 #142

45. A book that intimidates/ scares you Boris Pasternak: Tohtori Živago

Ei ole kovinkaan hyviä kokemuksia venäläisistä klassikoista, joten vähän pelotti tarttua tähän tiiliskiveen. Yritin suhtautua optimistisesti, koska tästä on tehty hieno elokuvalin, mutta enpä ole vieläkään venäläisen kirjallisuuden ystävä.

24/52

09.03.2018 08:59 #143

43. A book with a title that is a whole sentence Katharine Hepburn: Afrikan kuningatar eli miten menin Afrikkaan Bogartin, Bacallin ja Hustonin kanssa ja olin tulla hulluksi

Hepburn kirjoitti tämän 30 vuotta tapahtumien jälkeen, joten kovin syvällinen katsus ei ollut kyseessä. Lisäksi ainakin aluksi hänen sinne tänne poukkoileva kirjoitustyylinsä tuntui tosi ärsyttävältä. Elokuvan teostakin hän kertoo, mutta keskittyy enemmän kuvaamaan muita asioita, kuten olosuhteita Afrikassa ja matkatovereitaan

25/52

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Viimeksi muokattu: 09.03.2018 09:01 : Pisania.

09.03.2018 21:44 #144

15. A book with an unique format/writing structure Amy Stewart: Wicked Plants The A-Z of plants that kill, maim,intoxicate and otherwise offend

- Erikoisin kirja vähään aikaan. Ihan faktaa erilaisista myrkyllisistä kasveista höystettynä mustalla huumorilla ja satunnaisilla tarinoilla erilaisisa myrkkykasveista, niiden löytymisestä, käytöstä ja käytön oireista/seurauksista; tupakasta belladonnaan. Mielenkiintoinen!

18/52

10.03.2018 10:02 #145

49. A book from one of the Goodreads Best Books of the Month lists - Leigh Bardugo: Six of crows

Löytyy listalta ja on hyvin paikkansa siellä ansainnut. Sääli ettei tätä ole suomennettu, lukijoita varmasti riittäisi. Alkuperäiskieli oli pikkuisen hankalahko, jouduin välillä ihan suomentamaan sanoja, mutta siinäpähän oppii.

37/52

12.03.2018 10:16 #146

7. A gothic novel: Valkopukuinen nainen (Wilkie Collins)

1800-luvun puolivälin paikkeille Englantiin sijoittuva mysteeritarina. Tämä alkoi aika hitaasti ja tarinaan uppoutuminen oli haasteellista, mutta puolivälin jälkeen en enää oikeastaan malttanut laskea käsistäni. Mysteeriosuus ei oikeasti ole lopulta niin kovin erikoinen, mutta hienosti Collins on osannut verhota sen kaiken muun sälän alle.

29/52 luettu (4/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä)

13.03.2018 10:35 #147

6. A book originally written in a language other than English - Haruki Murakami: After dark

Alkuteos on japaniksi. Murakami on taitava tunnelman luoja ja tässäkin oli vahva öinen tunnelma. Koko kirja kertoi yhden yön tapahtumista ja mukana oli Murakamille ominaiset elementit: kissat, musiikki ja uni. Ei ollut ihan Murakamin parhaimmistoa, minun mielestäni, silti varsin lukemisenarvoinen.

38/52

14.03.2018 09:51 #148

8. An "own voices" book - Angie Thomas: The hate u give

Iso osa kirjan henkilöistä sekä kirjailija itse ovat afroamerikkalaisia. Kirjan henkilöissä "own voice" korostuu myös paikalliskulttuurilla, he asuvat kokomustassa, jengien hallitsemassa getossa, joka on monessakin mielessä hyvin kaukana Suomesta. Vaikka miljöö oli vieras, hyvin kirjoitettu kirja veti mukaansa geton syövereihin. Asiaa auttoi poikkeuksellisen hyvin luettu äänikirja. En tiedä miten kirjan slangi on suomennettu, mutta tietämättäkin suosittelen lämpimästi alkuperäiskieltä, tunnelma on autenttisempi. 4½/5

39/52

15.03.2018 07:25 #149

20. A book rated 5 stars by at least one of your friends: Slaine: The Horned God (Pat Mills)

Minulle hiukan erilaista sarjakuvaa, jolle aviomies on antanut 5 tähteä, mutta joka ei ollut ihan minun mieleeni. Taide näytti hyvältä, mutta koko juttu olisi toiminut paremmin, jos sarjakuva olisi ollut mustavalkoinen. Ja jos siinä olisi ollut huomattavasti vähemmän tekstilaatikoita, joissa tarina kerrotaan sen sijaan, että se olisi piirretty auki...

36. A book published in the last 3 years by an author you haven't read before: Elisabet II - Kuningatar ja nainen (Antonio Caprarica)

HS:n parin viikon takainen viikon kirja. Ihan luettava teos Elisabet II:sta, jossa ei kuitenkaan ollut mitään uutta tai ihmeellistä.

37. A Women's Prize for Fiction winner or nominee: Poikani Kevin (Lionel Shriver)

Vaimo kirjoittaa miehelleen kirjeitä pari vuotta sen jälkeen, kun heidän poikansa on syyllistynyt kouluampumiseen. Tämä teos alkoi vahvasti ja oli puoleen väliin asti miellyttävän ahdistava ja ajatuksia herättävä. Sitten homma meni inhaksi ja minun mielenkiintoni lopahti. Vaikuttava teos sinänsä, mutta minusta tämä teos valitsi useammin helpomman tien sen vaikeamman ja varmasti vaikuttavamman sijaan.

32/52 luettu (5/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä)

15.03.2018 10:07 #150

50. A book with a warm atmosphere - R. J. Palacio: Ihme

Päähenkilö on epämuodostunut poika, jolla on rakastava perhe

Mietin, että sopiiko tämä tähän haastekohtaan, kun kirjassa oli ikäviäkin asioita, mutta se oli listattuna GR:n vinkkilistoissa, joten kelpaa. Hyvin kirjoitettu ja aiheeltaan erilainen kirja, pidin.

40/52

15.03.2018 11:53 #151

26. A book with a text only cover Harry Salmenniemi: Uraanilamppu ja muita novelleja

Aika erikoinen kokoelma. Varsinkin vimppa novelli jäi mieleen, koska tuntuu siltä että jotain jäi ymmärtämättä ja haluaisin kovasti tietää mitä se oli.

26/52

19.03.2018 08:07 #152

34. A suggestion from the AtY 2018 polls, that didn't win but was polarizing or a close-call: City of Ashes (Cassandra Clare)

Löytyi kohta "supernatural character". Tässä teoksessa oli niitä vaikka kuinka monta: vampyyrejä, ihmissusia jne.

33/52 luettu (6/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä)

19.03.2018 23:20 #153

23. A medical or legal thriller Dennis Lehane: Suljettu saari

Trilleri, joka sijoittuu mielisairaalaan saa luvan välttää tähän kohtaan.

27/52

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2018
20.03.2018 21:53 #154

36. A book published in the last 3 years (2016, 2017, 2018) by an author you haven't read before - Conn Iggulden: Darien

Alkuperäinen vuodelta 2017 ja suomennos 2018. Mitään en ole kirjailijalta aiemmin lukenut. Jos vaan ehtisi niin voisi kokeilla jotain hänen historiallista romaaniaankin...

Luettu 18/52

Viimeksi muokattu: 20.03.2018 21:54 : Eija.

21.03.2018 13:37 #155

20. A book rated 5 stars by at least one of your friends - Brandon Sanderson: The Well of Ascension

Kesti aikansa kahlata tämä englanniksi, mutta oli se sen arvoinen. Täytynee kai kolmososakin lukea englanniksi, kun en jaksa odotella suomennoksia.

41/52

22.03.2018 19:54 #156

14. 4 books linked by the 4 elements: Book #2 Fire J.K. Rowling: Harry Potter and the Goblet of Fire (Harry Potter#4)

- Potterit ovat ties monennetta kertaa uusintakierroksella, mutta ensimmäistä kertaa luen sarjaa englanniksi. Sarjan neljännessä osassa Liekehtivä Pikari sylkäisee yllättäen tulestaan myös Harryn nimen, kun osallistujia eri taikakouluista haetaan vaaralliseen Kolmivelhoturnajaisiin vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista.

19/52

22.03.2018 22:33 #157

41. A book by an author with the same first and last initials Rick Riordan: Vaiennut oraakkeli

Oli kiva palata Percy Jackson -kirjojen tuttuun maailmaan tämän uuden sarjan aloitusosan myötä. Päähenkilö Apollon oli aluksi ärsyttävänpuoleinen, mutta kävi siedettävämmäksi suht nopeasti.

28/52

23.03.2018 09:20 #158

39. A book with a form of punctuation in the title: Fool's Quest (Robin Hobb)

Olipa jossain määrin turhauttava lukukokemus. Fitz-rukka joutuu ihan koko ajan taistelemaan tietänsä eteenpäin ihan kaikissa asioissa, mikään ei tule helposti. Laahaava alku ja keskikohta, mutta loppussa juoni eteni joutuisammin, ja olen ihan täpinöissäni aloittamassa viimeistä osaa.

34/52 luettu (7/52 spefiä, 9/52 omasta hyllystä)

23.03.2018 10:54 #159

40. A book from Amazon's 100 Books to Read in a Lifetime list - Stephen Hawking: Ajan lyhyt historia

Kirja on ollut pitkään lukulistalla ja vähän jopa nolotti, etten ollut saanut aikaiseksi lukea sitä ennen kuin Hawkingista aika jätti. Hieno mies ja erityisen hienoa, että pystyi vaikeasta sairaudestaan huolimatta saavuttamaan niin paljon. Kirjasta en ymmärtänyt juuri mitään, mutta uskon kun viisaammat sanovat, että se on hieno teos.

42/52

Viimeksi muokattu: 23.03.2018 14:05 : Wind. Syy: kielioppi

23.03.2018 16:42 #160

30. A short book J.R. Ward: Dearest Ivie (Black Dagger Brotherhood#15,5)

- Vai e-kirjana julkaistu lyhyt, alta 150 sivuinen väli/sivutarina Chosenin ja ensi kuulla julkaistavan Thiefin väliltä.

20/52

Uusin jäsen: Onni