Lukuhaaste: Goodreads 2018

24.03.2018 15:24 #161

7. A gothic novel Roger Zelazny: A Night in the Lonesome October

- Hyvällä huumorilla höystettyä tarinaa, josta löytyy mystistä ja maagista toimintaa sekä yliluonnollisia olentoja ja tapahtumia.

21/52

24.03.2018 17:39 #162

50. A book with a warm atmosphere (centered on family, friendship, love or summer) Maijaliisa Dieckmann: Pakene luostariin

Kirja sijoittuu keskiaikaiseen luostariin, johon saapuu resuinen ja puhumaan kykenemätön tyttö. Nunnat, munkit ja muut väki hoivaavat ja kohtelevat häntä lempeästi sekä opettavat hänelle luostarin tapoja ja lukemista. Tyttö on avulias ja hän ystävystyy kaikkien kanssa. Lisäksi kirjassa on kesä.

29/52

24.03.2018 18:31 #163

42. A book that takes place on, in, or underwater - Michael Crichton: Vieras tulevaisuudesta

Tapahtumat käydään 300 metrin syvyydessä Tyynenmeren pohjassa.

Kirjan alkupuolisko ei ollut kummoinen, mutta parani huimasti n. puolesta välistä, kun homma alkoi käydä psykologiseksi. Tunnelma merenpohjassa sijaitsevassa tutkimusasemassa on klaustrofobinen jo lähtökohdiltaan. Sitten kun siihen lisätään tuntematon objekti, outoja ilmiöitä sekä luottamuspula miehistön jäseniin, kauhu kasvaa omiin sfääreihinsä. Jeff Vandermeerin Hävityksessä on samankaltaisuuksia tämän kirjan kanssa niin lähtökohdiltaan (tiedemies ryhmä) että tunnelmaltaan. Kirjan loppupuolisko vangitsi jännittävyydellään ja mysteerillään. Lopetus saa miettimään. 4-/5

Luettu 19/52

Viimeksi muokattu: 24.03.2018 18:32 : Eija.

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2018
26.03.2018 08:12 #164

32. An alternate history book: The Eyre Affair (Jasper Fforde)

Tämä oli mahtava teos, yllätti ihan tosissaan. Takakansitekstin perusteella odotin jotain puoliväkisin luettavaa muka-hauskaa teosta, mutta tämä oli oikeasti huvittava ja tarinassa oli sopivasti säännöstelty hauskuutta ja vakavuutta.

"Great Britain circa 1985: time travel is routine, cloning is a reality (dodos are the resurrected pet of choice), and literature is taken very, very seriously. Baconians are trying to convince the world that Francis Bacon really wrote Shakespeare, there are riots between the Surrealists and Impressionists, and thousands of men are named John Milton, an homage to the real Milton and a very confusing situation for the police. Amidst all this, Acheron Hades, Third Most Wanted Man In the World, steals the original manuscript of Martin Chuzzlewit and kills a minor character, who then disappears from every volume of the novel ever printed!"

49. A book from one of the Goodreads Best Books of the Month lists: Room (Emma Donoghue)

Sitten jotain ihan muuta. Tarina naisesta ja tämän viisivuotiaasta pojasta ja siitä, miten he pakenevat naisen kidnappaajaa ja yrittävät tämän jälkeen sopeutua. Poika, Jack, ei ole koskaan aiemmin ollut ulkomaailmassa, hänen koko elämänsä on ollut Huoneessa. Tarina kerrotaan Jackin näkökulmasta, joka tuo siihen oman välillä huvittavan mutta samalla myös hyvin traagisen sävyn.

36/52 luettu (8/52 spefiä, 9/52 omasta hyllystä)

26.03.2018 10:43 #165

52. A book published in 2018 - Nonna Wasiljeff: Loukkupoika

Tämän piti olla se helpoin kohta, mutta ei niitä tänä vuonna kirjoitettuja näin alkuvuodesta vielä kauheasti ole. Loukkupoika on eka tämän vuotinen kirja, jonka sain käsiini. Varausjonoissa niitä on lisää...

43/52

26.03.2018 11:14 #166

16. A narrative nonfiction - John Krakauer: Erämaan armoille

Kertomus siitä, miten Chris McCandless hylkäsi maailman ja lähti vaeltamaan, ja siitä miten kaikki sitten päättyi. Hetkittäin lukiessa unohti, että tämä ei ole romaani. McCandlessin kuolemasta uutisoinut toimittaja alkoi tutkia tapausta tarkemmin ja haastatteli ihmisiä, jotka olivat tavanneet McCandlessin ennen kuolemaa. Lopputuloksena tämä kirja.

44/52

26.03.2018 22:11 #167

15. A book with an unique format/writing structure David Markson: The last novel

Kirjan rakenne on varsin sirpalemainen. Se koostuu lähes yksinomaan muutaman lauseen mittaisista anekdooteista historiallisista henkilöistä, pääasiassa taiteilijoista. Mukana on myös siteerauksia kriitikoilta ja taiteilijoilta toisten taiteilijoiden teoksista/tyylistä sekä lauseen mittaisia kappaleita, joissa kerrtotaan koska, missä tai miten joku kuuluisa henkilö on kuollut. Kirjan ainoa varsinainen henkilö on Romaanikirjailija ("Novelist"), joka on päättänyt tämän teoksen olevan hänen viimeisensä. Anekdoottien yms. joukossa on silloin tällöin pätkiä Novelistista, mutta ne ovat lyhyitä ja suht persoonattomia, joten lukija ei saa tietää hänestä juuri mitään. Mukana on myös lauseita, joissa tulkitsen Novelistin mietiskelevän historiallisia henkilöitä yms. Näiden lukuisten lyhyiden pätkien on kai tarkoitus muodostaa jonkinlainen kokonaisuus, mutten ole tarpeeksi fiksu tajuamaan sitä. Pidin silti kirjasta; anekdootit olivat kiinnostavia ja hauskojakin, olivat ne sitten tosia tai ei.

30/52

29.03.2018 16:03 #168

1. A book with the letters A, T & Y in the title - Shirley Jackson: The Lottery and Other Stories

Eipä tässä sen kummempaa perustelua tarvita...

Luettu 20/52

Viimeksi muokattu: 29.03.2018 16:04 : Eija.

31.03.2018 09:40 #169

20. A book rated 5 stars by at least one of your friends Margo Lanagan: Tender morsels

En ole ystävystynyt GR:ssa kenenkään kanssa, mutta jotkut suosikkikirjailijani ovat sielä aktiivisia ja seuraan heitä. Tämä kirja löytyi Neil Gaimanin hyllystä. En tykännyt siitä yhtä paljon kuin hän, sillä tarinan alku oli niin ahdistava että koko loppuajan odotin jatkuvasti jotain hirveää tapahtuvan. Lisäksi kirjan loppu oli mielestäni turhan venytetty enkä tykännyt siitä miten eniten kärsineelle hahmolle kävi. Lanagan kuitenkin käyttää kieltä tosi hienosti.

31/52

01.04.2018 21:56 #170

21. A book written in first person perspective - Robert A. Heinlein: Tuomiopäivän komedia

Tarinan minäkertojana on pappismies Alex Hergensheimer Kansasista. Hän joutuu omasta todellisuudesta toiseen maailmaan ja henkilöön nimeltä Alec Graham. Hän lyöttäytyy yhteen Alecin entuudestaan tunteman Margrethen kanssa. Yhdessä he joutuvat toistuvasti maailmasta toiseen. Aiheesta olisi saanut paljon mielenkiintoisemman tarinan, nyt se oli tylsä ja junnasi paikallaan. Maailmojen ero ei ole suuri, sankarit määrittelevät ensisijaisesti todellisuuden huomioimalla onko maailmassa ilmalaiva, lentokone ja millainen, jos on ollenkaan. Tarina ei tunnu kehittyvän mihinkään suuntaan. Vasta loppupuoliskolla päästään kirjan nimen mukaiseen Tuomiopäivä asetelmaan. Ei juoni kiinnostanut kyllä senkään jälkeen. Ne perus jutut, jotka Heinleinin kirjoissa yleensäkin on, tuo kirjaan vielä lisä ärsyttävyytensä. Humoristiseksi tarkoitetun tarinan huumori ei purrut. 2/5

Luettu 21/52

Viimeksi muokattu: 01.04.2018 21:58 : Eija.

02.04.2018 00:24 #171

32. An alternate history book George Mann: The Affinity bridge

En pysty olemaan vertaamatta kaikkia lukemiani steampunkromaaneita Mark Hodderin vastaaviin, koska ne vaan olivat niin hyviä. Tässä kirjassa oli paljon samoja elementtejä: viktoriaaninen Lontoo, ilmalaivoja, höyryajoneuvoja, automaatteja ja kajahtanut keksijänero. Etsiväpari ratkoo murhien sarjaa, pudonneen ilmalaivan arvoitusta ja lisäksi yössä vielä väijyy zombeja. Tästäkin huolimatta tarina eteni ennalta-arvattavasti, turhan rauhallisesti ja kaikki äksöni oli ahdettu viimeiseen kolmannekseen. Dekkari oli vissiinkin highlanderien sukua, sillä hän otti yhden päivän aikana törkeän paljon osumaa ja silti kykeni yli-inhimillisiin suorituksiin. Tämä sarja ei jatkoon.

32/52

03.04.2018 10:15 #172

12. A book set in Africa or South America - Chinua Achebe: Kaikki hajoaa

Elämä Nigeriassa 1890-luvulla oli suht eksoottista nykynäkökulmasta katsottuna, heimoelämää, taikauskoa ja henkiä. Kirja on saavuttanut klassikkoaseman, enkä yhtään ihmettele. Hyvin kirjoitettu ja mukaansa tempaava ajallisesta ja maantieteellisestä etäisyydestä huolimatta. 4/5

45/52

03.04.2018 13:20 #173

7. A gothic novel - Charlotte Bronte: Kotiopettajattaren romaani

Klassikko, joka on ollut lukulistallani jo vuosia. Melkoisen melodramaattinen, mutta se oli kai sen ajan henki. En voinut olla vertaamatta Jane Austeniin ja paljon yhtäläisyyksiä olikin, ainakin näin 2000-luvun näkökulmasta katsottuna.

46/52

05.04.2018 13:22 #174

46. 4 books linked by the 4 elements: Book #4 Air Sebastien de Castell: Spellslinger (Spellslinger#1)

- Kuten nimikin hyvin paljastaa kirjasssa käytellään loitsuja melkoinen määrä, ilma näistä yhtenä pääelementtinä.
Sopii myös Fire haastekohtaan oivasti.

- de Castell oli minulle täysin tuntematon tapaus ennen Helsingin Worldconia, jossa de Castell oli yhtenä panelistina. Mikäli muistini oikein palvelee kävimme kuuntelemassa taistelukohtausten kirjoittamiseen keskittyneen paneelikeskustelun, josaa de Castell oli yhtenä osallistujana. Pidin kovasti hänen osuudestaan ja päätin pistää miehen nimen korvan taakse tutustumista varten. Talvilomallamme kävimme isännän kanssa Tukholmassa ja tietysti Science Fiction Bokhandelnissa Gamla Stanissa (Jos joku ei paikkaa vielä tunnen niin suosittelen käymään, erinomainen englanninkielinen- ja tietysti myös ruotsinkielinen- scifi/fantasia valikoima kahdessa kerroksessa, myös mangaa ja lisäksi yläkerrassa vielä kattava lautapeliosasto sekä kirjallisuuteen/peleihin/tv-sarjoihin liittyvää oheiskrääsää kahvimukeista miniatyyreihin) ja sieltähän osui silmiin tämä de Castellin uusimman sarjan avaus. Annoin kirjalle 4 tähteä englanninkielisellä puolella. Tykkään! :wink:

22/52

05.04.2018 22:03 #175

21. A book written in first person perspective Ernest Cline: Armada

Kirjan kertoja on 18-vuotias Zach. Tämä oli mukavan vauhdikasta ja ripeästi luettavaa aivot narikkaan -viihdettä, vaikken tykännytkään ehkä ihan yhtä paljon kuin Clinen Ready player onesta. Siinä oli kiinnostavampi tarina ja pelit. Suomennos oli tosi hyvä.

33/52

06.04.2018 10:42 #176

33. A book connected (title, cover, content) to a word "born" in the same year as you Lewis Carroll: Alice's Adventures in Wonderland

- Termi Rabbit hole löytyi vuoden 1980 kohdalta, vaikka Carrollin kirja onkin vuodelta 1865

23/52

06.04.2018 21:54 #177

40. A book from Amazon's 100 Books to Read in a Lifetime list Kurt Vonnegut: Teurastamo 5

- Listan sijalla 16.

24/52

07.04.2018 15:39 #178

49. A book from one of the Goodreads Best Books of the Month lists - Emily St. John Mandel: Station eleven

Erittäin hienosti rakennettu epälineaarisesti kulkeva tarina. Hyvät hahmot. Kirja, jota ei malttaisi laskea käsistään, lukiessa on todella kiinnostunut miten tarinan langanpäät kytkeytyvät yhteen ja miten tarina päättyy. 4½/5

Luettu 22/52

Viimeksi muokattu: 07.04.2018 15:40 : Eija.

08.04.2018 14:28 #179

19. A book nominated for the Edgar Award or by a Grand master author ( books & authors ) - Stephen King: Blockade Billy

King sain The Grand Master palkinnon vuonna 2007

Luettu 23/52

Viimeksi muokattu: 08.04.2018 14:34 : Eija.

09.04.2018 10:22 #180

9. A book with a body part in the title (heart, bones, teeth, skin, blood, etc) – Yu Hua: Xu Sanguanin elämä ja verikaupat + Stephen King: Bag of bones

Tämä haastehomma alkaa pikkuisen hajota käsiin, luen mitäsattuu enkä aina edes huomaa, että joku kirja sopii johonkin kohtaan. Tämän ruumiinosakohdan oli jotenkin unohtanut ihan täysin, silmät hyppäsivät tästä yli listaa lukiessa. Xu Sanguanin elämää aloin lukea koska se kiinnosti, vaikka en saanut sovitettua sitä mihinkään haastekohtaan ja hauska kirja se olikin, lukekaa ihmeessä! Bag of bonesia aloin lukea Popsugaria varten. Molemmat kirjat olivat jo yli puolenvälin ennen kuin tajusin, että ne sopivat tähän. No, sainpa tämänkin kohdan täytettyä, heti kun muistin sen olemassaolon.

47/52

Uusin jäsen: Mikko Iivonen