Lukuhaaste: Goodreads 2018

04.01.2018 19:22 #21

5. A book about or inspired by real events: Running (Ronnie O'Sullivan)

Running on omaelämänkerta Ronnie O'Sullivanista, yhdestä kaikkien aikojen parhaimmista snooker-pelaajista. Aika paljon teoksessa keskitytään hänen yhteen vaikeaan vuoteen ja muihin peleissä sattuneisiin kommelluksiin. Hiukan kuivahko teos noinkin mielenkiintoisesta persoonasta.

16. A narrative nonfiction: Viiltäjä-Jack, Kuinka paljastimme murhaajan (Russell Edwards)

Olipahan kirja. Aika melodramaattinen ja hämmentävän paljon itse kirjoittajan elämään keskittyvä teos, mutta saatiinhan se tutkimus lopulta jonkinmoiseen päätökseen lopulta.

3/52 luettu (0/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)

04.01.2018 20:16 #22

36. A book published in the last 3 years by an author you haven't read before Miki Liukkonen: O

Liukkonen on sen verran uusi kirjailija, etten ole hänen teoksiaan lukenut. En kai ollut edes kuullut koko tyypistä ennen viime vuotta. Tämä kirja oli kyllä lukulistallani ennen kuin se sai finlandiaehdokkuuden. Pitkä ja melkoisen härö teos, mutta tulipahan luettua.

1/52

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Viimeksi muokattu: 04.01.2018 20:17 : Pisania.

05.01.2018 12:37 #23

31. A book set in a country you'd like to visit but have never been to - Liane Moriarty: Truly madly guilty

Kirja sijoittuu Australiaan, en ole koskaan käynyt mutta toki menisin mielelläni, minä kun tykkään kovasti matkustella. Helppo haastekohta siis, vaikka toisaalta, koska olen kymmenissä maissa jo käynyt, moni maa karsiutui pois.

05.01.2018 13:39 #24

Lyhyt kirja: Alina Mandai Rusaliile la Șona (Helluntainvietto Șonassa), etnografisen museon vihkonen ja korttisarja esittelee helluntain perinteistä hevoskulkuetta Șonan kylässä Romaniassa

06.01.2018 10:55 #25

50. A book with a warm atmosphere - John Crowley: Engine Summer

Indian summer on vääntynyt matkan varrella Engine summeriksi. Kokoajan ei olla kesässä, mutta kirjassa on myös lämmin ilmapiiri muutenkin. 4½/5

Luettu 2/52

Viimeksi muokattu: 06.01.2018 13:18 : Eija.

06.01.2018 12:29 #26

Juoni kiertyy salaisuuden ympärille: Shatner, Reeves-Stevens, Erwin & Palmiotti Star Trek - The Ashes of Eden. Chalin planeetalla, Romuluksen ja Klingonien välisessä avaruudessa, on salaisuus, josta Tähtilaivastosta eronnut kapteeni Kirk lähtee ottamaan selvää nuoren ja kauniin chalilaisen naisen opastamana. Sarjakuvan piirrokset eivät ole pahimmasta päästä, hahmot näköisiään ja joitakin hauskoja yksityiskohtia kuten pullollinen vuoden 2264 Picardin tilan punaviiniä.

06.01.2018 15:34 #27

6. A book originally written in a language other than English Junichiro Tanizaki: Unien silta

Alun perin japaniksi kirjoitettu novellikokoelma.

2/52

07.01.2018 10:43 #28

40. A book from Amazon's 100 Books to Read in a Lifetime list - Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi

Hyvä, että löytyi sopiva listasta. Muutama muukin mahdollinen olisi vielä ollut. 2½/5

Luettu 3/52

Viimeksi muokattu: 07.01.2018 10:46 : Eija.

07.01.2018 12:58 #29

Kirjassa lämmin ilmapiiri: Maeve Binchy Talo Dublinissa. Liiankin lämmin, sellainen kaikentunkeva somuus lievästi ärsyttää, mutta vain taka-alalla, sekalaisen seurakunnan elämä imi kuitenkin mukaansa. Ei ole mahdotonta, että tarttuisin toistekin Binchyyn. Luin kirjan Game of Thronesin takia - ketju meni näin: Valtaistuinpeli - TV-sarjaa pari kautta - ser Jorah - Iain Glen - elokuva Tara Road ja sitten kirja

07.01.2018 15:24 #30

22. A book you have high expectations or hope for: Persuasion (Jane Austen)

En tiedä miten on ollut mahdollista, että en ole aiemmin lukenut tätä Austenin teosta... Odotukset olivat korkealla ja kyllähän ne aika hyvin täyttyivät. Pidän tällaisesta second change -romantiikasta melkoisesti, joten siinäkin mielessä hyvä valinta.

4/52 luettu (0/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)

07.01.2018 23:33 #31

42. A book that takes place on, in, or underwater Robert Louis Stevenson: Ryöstölapsi

Tässä purjehditaan ja haaksirikkoudutaan Skotlannin vesillä.

3/52

08.01.2018 12:00 #32

22. A book you have high expectations or hope for - Neil Gaiman: Norse Mythology

Täsmällisemmin sanottuna minulla oli melko korkeat odotukset, mutta alensin rimaa sen jälkeen, kun Pisania oli listannut tämän viime vuoden pettymyksiinsä. Olen tykännyt Gaimanin kirjoista, jotka olen lukenut. Tähän olisin pettynyt, jos odotukset olisi pysyneet korkealla. Ihan kiva, mutta ei erinomainen: 3½/5.

Luettu 4/52

09.01.2018 08:21 #33

18. A book with a location in the title: Aamiainen Tiffanylla (Truman Capote)

Aamiainen Tiffanylla oli minulle nimenä tuttu, mutta muuten en tiennyt tästä teoksesta mitään. En tiedä mitä odotin, mutten todellakaan sitä mitä luin. Ehkä sen takia tarina ei napannut yhtään, luin läpi hiukan pakolla. Ei tarina huono ollut, ehkä vaan tylsempi kuin mitä odotin.

5/52 luettu (0/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)

09.01.2018 10:53 #34

Narratiivista ei-fiktiota: Aarno Karimo Kumpujen yöstä 1 - Kivikaudesta Keskiajan loppuun. Ei ainakaan tyystin fiktiota, Suomen historiaa havainnollistavia tarinoita ja kuvia, oikeita historiallisia henkilöitä sitä mukaa kuin sellaisista on tietoa.

09.01.2018 11:03 #35

38. A science book or a science fiction book - Yuval Noah Harari: Sapiens: Ihmisen lyhyt historia

Huikea kirja ihmisen historiasta cro-magnonista kyborgiin kattaen kuta kuinkin kaiken uskonnosta imperiumeihin ja konsumerismista onnellisuuteen ja paljon muuta. Kirja onnistuu vetämään jalat alta ja keikauttamaan kaiken päälaelleen monta kertaa, se muuttaa tavan, jolla ajattelet. Lukekaa!

5/52

09.01.2018 21:47 #36

27. A book about surviving a hardship - Dalton Trumbo: Sotilaspoika

Kirja kertoo yrityksestä selvitä sodan jälkiseuraamuksista yksilö tasolla. Tarinassa käsitellään kaikkein pahinta tilannetta, mihin yksilö on joutunut sodan vuoksi. Vaikka tilanne on kärjistetty, kirja on vaikuttava teos, pistää miettimään. 4/5

Luettu 4/52

Viimeksi muokattu: 09.01.2018 21:55 : Eija.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2018
10.01.2018 09:12 #37

35. A book featuring a murder Richard Castle: Heat Rises (Nikki Heat#3)

- Nikki Heat työskentelee yhdessä New Yorkin murhatutkimusryhmässä, kirjoista löytyy luonnollisesti murha jos toinenkin.

2/52

10.01.2018 11:31 #38

43. A book with a title that is a whole sentence - Nicola Yoon: The Sun is Also a Star

Sopivuutta ei tarvinne perustella. Vaahtokarkkikirjallisuutta, kevyttä makeaa höttöä. Ei se huono ollut, mutta tykkään enemmän ruisleivästä. Rajallisen e-kirjavalikoiman saalis.

6/52

10.01.2018 11:40 #39

Kirjan kannessa vain tekstiä: Kokki-Kirja, elikkä Neuvoja tarpeellisempien Joka-aikasien- ja Pito-ruokien Laitokseen, niin myös Monellaisiin leipomisiin ja juotavien panoin ynnä Tarpeellisia tietoja ruokien ja ruoka-aineiden korjusta ja säästystä j. n. e. Näköispainos ensimmäisestä suomenkielisestä keittokirjasta v. 1849. Neuvoja mm. miten härskiys poisotetaan suolatusta kalasta tai paleltuneita munia parannetaan. Viimeksi panin kirjan mukaan sahtia jouluksi, seuraavaksi laitan suorsan-paistia - heinäsorsa odottaa pakkasessa. Joku kerta täytyy kokeilla perunajauhojen tekoa. Pitkään jouduin miettimään, mitä ovat kaulakon- eli orjantappuramarjat - ruusunkiulukoitahan ne. Vielä on avautumatta, mitä ovat saaku-kryynit tai miten (ja miksi) särki leikataan haavaan: kalakeittoon jos otetaan särkiä, pitää ne haavoihin leikattaman, ahvenet keitetään siltään.

10.01.2018 12:28 #40

1. A book with the letters A, T & Y in the title: Kultahattu = The Great Gatsby (F. Scott Fitzgerald)

Tämä oli aika viihdyttävä teos. Tämäkin kirja on ollut minulle nimenä tuttu, mutta minulla ei ollut mitään ajatusta siitä, että mistä tarina kertoo. Keskiössä on Jay Gatsby niminen nousukas ja tämän entinen rakastettu Daisy. Juoni ei ollut kovin yllättävä, varsinkin kun kirjan takakansiteksti spoilasi puolet teoksesta, mutta siitä huolimatta tarina veti mukaansa.

6/52 luettu (0/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)