Lukuhaaste: Goodreads 2018

10.01.2018 12:40 #41

maahinen kirjoitti: Vielä on avautumatta, mitä ovat saaku-kryynit tai miten (ja miksi) särki leikataan haavaan: kalakeittoon jos otetaan särkiä, pitää ne haavoihin leikattaman, ahvenet keitetään siltään.

Veikkaisin, että särjen nahkaan leikataan viillot, mikä tarkoittaisi, että kalat menevät keittoon kokonaisina. Sitä en ymmärrä, miksi keittoa varten tarvitaan viillot, uuniin laitettaessa olisi ihan loogista. Joten, arvaukseni saattaa olla aivan vääräkin.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2018
10.01.2018 17:06 #42

24. A book with a map Frank Beddor: The looking glass wars

Tämä on mukaelma / uusi versio Liisasta Ihmemaassa ja mukana on myös kartta Wonderlandista.

4/52

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

11.01.2018 12:38 #43

Juolahti mieleen katsoa, löytyisikö alkuperäistä Kokki-Kirjaa - opuksessa mainitaan vain kääntäjä J.F. Granlund, ei tekijää. Google johdatti Kristina Anttilan kirjasta laatimaan pro graduun, josta selviää että on jo kolmas kirjaan pohjautuva opinnäyte ja että saaku-kryyni on saagosuurimo eli indonesialaisen saagopalmun ytimestä valmistettua tärkkelystä. Kalan käsittelyä ei pohdita. Lisäksi sanotaan, että alkupäinen on luultavasti Gustafva Björklundin Kokbok 1847, mutta että Granlund on saattanut yhdistellä kirjoja ja laittaa omiaankin. "Lopullisesti asia ratkeaisi vain näitä kahta teosta vertailemalla." Kuulostaa aika leväperäiseltä, ettei gradun tekijä ole tuon vertaa vaivautunut tutkimaan. No, Kokbok löytyi helposti ja arvaus on oikea: Kokbok on pohjalla, muttei läheskään sellaisenaan. Keittoja on tuplaten enemmän, muttei ollenkaan kalakeittoa. Paistettujen ahventen kohdalla sanotaan suomeksi, että ne "haavotetaan kahdenpuolen", ja tämä resepti löytyy myös ruotsiksi "skåras fint på båda sidor". Täytynee tarkoittaa, että niihin vedetään pitkä viilto - tässä on jokin järki, koska seuraavaksi ne suolataan. Fileoinnista ei ole kysymys, se käsitellään erikseen. Suomeksi ahvenresepti jatkuu paistamalla voissa ja tarjoamalla vihriäisaineitten kanssa. Ruotsiksi ne leivitetään munamaidossa ja korppujauhoissa ennen paistamista ja tarjotaan korinttikastikkeessa.

11.01.2018 13:32 #44

11. A literary fiction: Through the Looking-Glass and What Alice Found There (Lewis Carroll)

En tiedä, en oikein saa irti näistä todellisista klassikoista paljoakaan, pitäisiköhän kokeilla lukea suomeksi vaihteeksi, jos se vaikka auttaisi...? Mutta ihan luettava teos kaikinpuolin.

7/52 luettu (1/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)

12.01.2018 10:41 #45

25. A book with an antagonist/villain point of view - Thomas Harris: Punainen lohikäärme

Positiivinen yllättäjä. Uhrilampaat on lukulistalla ja vain sen vuoksi aloin lukea Punaista lohikäärmettä, sehän on sarjan 1. osa, Uhrilampaat on 2. Vanha (1981), ei niin paljoa mainetta niittänyt kirja ei hirveästi houkutellut, mutta sehän oli tosi hyvä! Nyt on kovat odotukset Uhrilampaiden suhteen... 4/5

Luettu 7/52

12.01.2018 12:45 #46

30. A short book - Arja Tiainen: Tää tojota ei lähe liikkeelle

Parasta tässä kirjassa oli lyhyys. Hyvin ehti lukea ruokiksella.

8/52

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2018
12.01.2018 21:41 #47

19. A book nominated for the Edgar Award or by a Grand master author ( books & authors ) Stephen King: Viimeinen vartio (Mersumies trilogia)

- Stephen King löytyy Gran master author listalta vuodelta 2007

3/52

Viimeksi muokattu: 13.01.2018 08:53 : HourglassEyes. Syy: Lipsahdus kirjalistalla

13.01.2018 10:39 #48

30. A short book - Patrick Rothfuss: The Slow Regard of Silent Things

Pienoisromaani. Kuvitettu pienoisromaani on kaikkein paras formaatti. Yritän tässä kunnostautua lukemaan enemmän pienoisromaani mittaisia tarinoita.

Luettu 5/52

Viimeksi muokattu: 13.01.2018 13:04 : Eija.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2018
13.01.2018 13:43 #49

16. A narrative nonfiction Allison Hoover Bartlett: The man who loved books too much

Tämä on kirja harvinaisista kirjoista, niiden keräilystä ja kaupasta. Nimihenkilö on nuori mies, jolla oli/on fiksaatio omistaa paljon harvinaisia kirjoja, mutta sangen vähän halua maksaa niistä.

5/52

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

13.01.2018 14:00 #50

Otsikossa kirjaimet A, T ja Y: Mari Jungstedt Den dubbla tystnaden. Taattua jännitystä. Tuntuvat paremmilta nyt kun muutaman kirjan jälkeen vakihenkilöt ovat tuttuja. Juonen kannalta merkittäviä ovat Ingmar Bergman ja etelänkiislat, joiden vielä lentokyvyttömät poikaset hyppäävät jyrkänteeltä. Jörn Donnerkin mainitaan.

14.01.2018 22:18 #51

34. A suggestion from the AtY 2018 polls, that didn't win but was polarizing or a close-call - Uuno Kailas: Uni ja Kuolema

A book with less than 2018 ratings
Arvosteluja on 32 kappaletta. GR:ssä suomenkielisien runojen lukijakunta on ymmärrettävästi melko suppea. Ne, jotka ovat arvostelleet, ovat keskimäärin myös arvostaneet teosta.

Luettu 6/52

Viimeksi muokattu: 14.01.2018 22:19 : Eija.

15.01.2018 10:36 #52

33. A book connected to a word "born" in the same year as you - John Green: Turtles All the Way Down

Tämä haastekohta tuotti aivan erityistä päänvaivaa, syntymävuoteni sanavalikoima näytti ihan mahdottomalta. Paljolla pohdinnalla pääsin kuitenkin asiassa eteenpäin. Termi Generalized anxiety disorder

On todella raskasta lukea kirjaa, jossa kirjoitetaan auki mielisairaan ihmisen ajatuksia. En osaa edes kuvitella miten raskasta olisi, jos omat ajatukset olisivat sellaisia, kuin kirjassa. Fyysiset kivut ja säryt on pikkujuttu sen rinnalla.

Luettu 9/52

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 15.01.2018 10:48 : Wind. Syy: Luettujen määrä korjattu. Kun numerot menee yli viiden, tulee vaikeuksia, kun toista kättä ei enää voi käyttää osoittamaan sormia laskiessa

15.01.2018 12:02 #53

27. A book about surviving a hardship - Elie Wiesel: Yö

Tosipohjainen tarina teini-ikäisestä pojasta, joka joutuu perheineen keskitysleirille. Harkitsin tämän laittamista kohtaan 5. A book about or inspired by real events, mutta kirja oli ennen kaikkea "surviving a hardship", niin kuin keskitysleiritarinat aina ovat, siksi tähän.

10/52

15.01.2018 12:59 #54

35. A book featuring a murder: A Study in Scarlet (Arthur Conan Doyle)

Sherlock Holmes sarjan aloittava teos. Ihan viihdyttävää salapoliiseilua.

8/52 luettu (1/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)

15.01.2018 18:07 #55

3. A book from the 2017 Goodreads Choice Awards - Brian K. Vaughan, Fiona Staples: Saga - Seitsemäs kirja

Best Graphic Novels & Comics kategoriassa sijoittui kolmanneksi

Luettu 7/52

Viimeksi muokattu: 15.01.2018 18:08 : Eija.

16.01.2018 10:05 #56

42. A book that takes place on, in, or underwater - Tove Jansson: Muumipapan urotyöt

Muumipapan nuoruusmuisteloissa hänen ystävänsä Fredrikson rakentaa talolaivan liittämällä muumipapan talon laivaansa. Kun sillä on aikansa purjehdittu merellä, muuttaa Fredrikson sen amfibiksi, jolloin sillä pääsee myös pinnan alle.

11/52

16.01.2018 10:47 #57

Alunperin muulla kielellä kuin englanniksi: Māris Čaklais Priekšsajūta/Premonition. Kaksikielinen laitos, latviaksi ja käännöksenä. Saanut joskus latvialaiselta kaverilta.

16.01.2018 11:58 #58

14. 4 books linked by the 4 elements: Book #2 Fire - Sansom: Musta tuli

Musta tulen arvoitusta yritettiin selvittää alkemistien avulla, siinä sivussa onnistuttiin polttamaan pari laivaa ja muutama talo ja ihminen.

12/52

16.01.2018 12:07 #59

13. A book with a plot centered around a secret: Lahjakas herra Ripley (Patricia Highsmith)

Tässä teoksessa oli vaikka kuinka monta salaisuutta. Päähenkilö yrittää olla joku muu ja se tuottaa aika jänniä tilanteita.

9/52 luettu (1/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)

17.01.2018 14:44 #60

26. A book with a text only cover: Jutun loppu (Graham Greene)

Oli aika puuduttava teos, en ihan ymmärrä miksi tämä on jonkinasteinen klassikko. Vaimo pettää miestään ja kokee sitten tästä olemassaolon tuskaa jne, ja kaikki tämä on kerrottu sen miehen silmin kenen kanssa vaimo pettää. Odotan aina enemmän sisältöä näille klassikoille, ja sitten petyn kun sitä ei ole. Ehkä tämänkin teoksen hienous piilee yksityiskohdissa tai isommassa sanomassa, joka ei minulle auennut. En vaan jaksanut loppua kohden lukea tätä kovinkaan tarkasti.

10/52 luettu (1/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)

Astorethein, punnort
Uusin jäsen: markus kuisma