• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 2 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 109 päivää sitten)

Lukuhaaste: Goodreads 2018

18.01.2018 11:58 #61 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
34. A suggestion from the At Y 2018 polls, that didn't win but was polarizing or a close-call - Sandra Brown: Mean streak
Eleventh Mini-Poll: A book by an author who has published at least 30 fiction books or 10 non-fiction books
Sandra Brownin kotisivulla näkyy 83 kirjaa, mikä kattaa kevyesti ensimmäisen valitsemistani ehdotuksista. Laitan tähän vielä toisenkin, kun sattuu hyvin sopimaan:

Ninth Mini-Poll: A book that is set during the winter or in a snowy environment
Kirjassa eletään talvea, on jäätä, lunta ja pakkasta ja sääolot vaikuttavat myös kirjan tapahtumiin.

13/52

18.01.2018 12:12 #62 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
12. A book set in Africa or South America Lauren Beukes: Zoo City - Eläinten kaupunki

Ei ollut edes tarkoitus käyttää tätä kirjaa näissä haasteissa, mutta huomasin sen sopivan useampaan kohtaan, joihin en ollut vielä valinnut mitään.:smile: Kirja sijoittuu Etelä-Afrikan Johannesburgiin ja tykkäsin siitä aika lailla.

6/52

• Emelie hahmo Kirjoittaja
18.01.2018 12:56 #63 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
4. Book #1 Earth: Virgin suicides : kauniina kuolleet (Jeffrey Eugenides)

Kirjan kannessa on ruohikkoa. Olen joskus nähnyt tästä tehdyn elokuva, ja jostain syystä siitä on jäänyt mielikuva hyvästä tekeleestä. En voi sanoa mitään leffan puolesta, mutta kirja ei sitä kyllä ollut. Tylsä ja puuduttava. Odotin ehkä reippaammin etenevää tarinaa, kun tämä jäi junnaamaan joka kohdassa.

11/52 luettu (1/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)

19.01.2018 21:21 - 19.01.2018 22:02 #64 : Eija
10. An author's debut book - Billy O'Shea: Vieterivoiman valtakunta

Esikoisromaani. Luettavissa yksittäisenä kirjana, mutta on saanut jo kaksi jatko-osaa. Minäkertojana on nuori kelloseppä Karl Nielsen, joka sai kuninkaalta tehtäväksi rakentaa vieterivoimalla toimivan veturin. Hankkeen ympärillä on salamyhkäisyyttä ja juonimista. Ihan kiva tarina, mutta ehkä ei niin kiva, että jatkoja välttämättä tule luettua. 3½/5

Luettu 8/52

Viimeksi muokattu: 19.01.2018 22:02 Eija.

20.01.2018 21:24 #65 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
11. A literary fiction C.F. Iggulden: Darien (Empire of Salt#1)

- Igguldenin fantasiasarjan avausosa sijoittuu fiktiiviseen kuningaskuntaan, jota hallitaan Darienin kaupungista käsin. Iggulden punoo äärimmäisen kiehtovasti yhteen tyytymättömän armeijan, erikoisen orpopojan, varkaan ja kiristyksen uhriksi joutuneen metstäjän kohtalot. Tykkäsin kovasti.

4/52

21.01.2018 09:52 #66 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
31. A book set in a country you'd like to visit but have never been to Tomu Ohmi: Spell of Desire#1

- Japani, tuo kiehtovan kulttuurin maa...

5/52

21.01.2018 21:16 #67 : Pisania
10. An author's debut book Molly Prentiss: Tuesday nights in 1980

Valkkasin tämän kirjan lähinnä sen nimen ja kauniin kannen vuoksi. New York ja 80-luku kiinnostavat aina. Valitettavasti tarina ei ollut oikein mistään kotoisin.

7/52

22.01.2018 11:01 #68 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
13. A book with a plot centered around a secret - Meredith Russo: If I Was Your Girl

Tämä kirja pyöri Amandan suuren salaisuuden ympärillä, hänelle oli tehty sukupuolenvaihdos. En mielestäni paljasta juonesta liikaa, koska tämä selviää jo kirjastotietokannan asiasanoituksesta. Varsin lukemisen arvoinen kirja.

14/52

22.01.2018 12:52 #69 : Wind
17. A book you expect to make you laugh - Fredrik Backman: Kiekkokaupunki

Olen lukenut Backmanilta kirjat Mies joka rakasti järjestystä ja Britt-Marie kävi täällä. Ensimmäinen oli hauska ja jälkimmäinen melkein hauska. Backmanin huumori on naivistista, kömpelöä ja aika-ajoin myötähäpeää synnyttävää, mutta yleensä Backmania pidetään hauskana miehenä ja hauskaa kirjaa odotin. Ei ollut. Ei edes yrittänyt olla, oli tarkoituksella vakavahenkisempi ja huumori vilahteli hienovaraisemmin sivuroolissa. Oikeastaan hyvä näin, Kiekkokaupunki oli huomattavasti parempi kuin Britt-Marie. Kielestä täytyy valitettavasti antaa iso miinus ja pelkään että syy on suomennoksessa. Henkilöistä monet olivat nuoria, jotka kiroilivat ja käyttivät nuorisolle tyypillisiä ilmaisuja, mutta kaikki oli kirjoitettu tiukalla kirjakielellä, possessiivisuffiksit kohdillaan. Lopputulos oli luonnoton. Harmittaa, etten kykene lukemaan ruotsiksi.

15/52

23.01.2018 22:41 #70 : Pisania
17. A book you expect to make you laugh Trevor Noah: Born a crime

Noah on stand up -koomikko ja Daily Shown isäntä, joten tiedän että hän on hauska. Tämä hänen lapsuudestaan ja nuoruudestaan kertova omaelämäkertansa ei aiheuttanut ääneennaurua, vaikka humoristiseen sävyyn olikin kirjoitettu. Todella hyvä kirja siitä huolimatta.

8/52

24.01.2018 10:25 #71 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
1. A book with the letters A, T & Y in the title - Scott Hawkins: The Library at Mount Char

Ehkä hulluin kirja jonka olen lukenut. Vieläkin on puustapudonnut olo. Sanonta "kaikki on mahdollista" sai ihan uuden merkityksen.

16/52

• Emelie hahmo Kirjoittaja
24.01.2018 13:22 #72 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
2. A book from the first 10 books added to your To Be Read list: Murha! Murha! (Julian Symons)

Tämä teos on keikkunut lukulistallani kohta varmaan kolme vuotta, joten nyt oli jo aika lukea se loppuun. Jonkinasteinen historiikki dekkareista, vuodelta 1972. Ihan kiinnosta siinä mielessä, että löysin tästä teoksesta useammankin dekkarin, jotka pitää sitten puolestaan lukea.

47. A book where the main character (or author) is of a different ethnic origin, religion, or sexual identity than your own: Another Day in the Death of America (Gary Younge)

Kirjoittaja on etnistaustainen toimittaja Briteistä.

13/52 luettu (1/52 spefiä, 5/52 omasta hyllystä)

24.01.2018 22:50 #73 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
51. An award-winning short story or short story collection A.S. Byatt: The djinn in the nightingale's eye

Tämä kokoelma voitti Mythopoeic Fantasy -palkinnon aikuisten sarjan vuonna 1998.

9/52

25.01.2018 10:58 #74 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
4. 4 books linked by the 4 elements: Book #1 Earth - Loretta Lynn, George Vecsey: Loretta Lynn: Coal Miner's Daughter

Kirjan nimessä (ja moneen kertaan kirjassa) viitataan hiilikaivoksiin, jotka ovat maan sisässä. Lisäksi kirja kertoo country-laulajasta, joka viittaan maahan/maaseutuun. Tulipa taas luettua kirja, jota en olisi edes harkinnut ilman haastetta. Silti se oli ihan ok, ei tullut tarvetta jättää kesken. Haasteiden teko avartaa ajatusmaailmaa ja laajentaa lukumakua, jää vähemmän asioita jotka ei vois vähempää kiinnostaa/en koskis pitkällä tikullakaan. Se taitaakin olla haasteiden paras anti.

17/52

25.01.2018 13:34 #75 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
9. A book with a body part in the title (heart, bones, teeth, skin, blood, etc) J.R. Ward: Blood Fury (The Black Dagger Legacy#3)

- Legacy sarjan kirjojen nimet viittaavat jokainen vereen.

6/52

25.01.2018 22:21 - 25.01.2018 22:22 #76 : Eija
12. A book set in Africa or South America - Simon Ings: Kuumalinja

Noin puolet kirjan tapahtumista käydään Rio de Janeirossa Brasiliassa.

Luettu 9/52

Viimeksi muokattu: 25.01.2018 22:22 Eija.

26.01.2018 18:21 #77 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
39. A book with a form of punctuation in the title Jeanette Winterson : Why be happy when you could be normal?

Tykkäsin kovasti Wintersonin esikoisteoksesta, omaelämäkerrallisesta romaanista Ei appelsiini ole ainoa hedelmä, jossa kerrottiin kiihkouskovaiseen perheeseen adoptoidun tytön haastavasta lapsuudesta ja nuoruudesta. Tämä kirja on Wintersonin muistelmateos noista samaisista ajoista, sekä siitä mitä tapahtui sen jälkeen kun hän lähti kotoaan. Hän kertoo epätavallisista kotioloistaan, siitä kuinka kirjoista tuli hänelle henkireikä ja biologisen äidin etsinnästä. Erinomainen teos.

10/52

26.01.2018 23:54 - 26.01.2018 23:55 #78 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
25. A book with an antagonist/villain point of view - Norman Mailer: Adolfin linna

Kertojana on ylemmän tason paholainen, hierarkiassa se joka ottaa käskyt vastaan itse Maestrolta. Paholaisen intressi oli ohjata Adolf Hitler pienestä pitäen omiin tarkoitusperiin.

Luettu 10/52

Viimeksi muokattu: 26.01.2018 23:55 Eija.

29.01.2018 13:04 #79 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
5. A book about or inspired by real events - Sue Monk Kidd: The Invention of Wings

Historiallinen romaani, joka perustuu todellisiin Grimkén sisaruksiin ja heidän elämäänsä. He olivat aikansa kuuluisimpia feministejä ja orjuuden vastustajia. He kiersivät maata pitämässä puheita ja kirjoittivat radikaaleja pamfletteja aikana, jolloin naisen paikka oli kotona, aikana, jolloin naisen tuli totella miestään ja pysyä hiljaa, eikä varsinkaan sopinut osallistua politiikkaan tai yhteiskunnallisiin asioihin.

18/52

29.01.2018 19:23 #80 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2018
1. A book with the letters A, T & Y in the title Cate Ashwood, Nico Jaye: His Fairy Godfather

- On siinä.

7/52