Lukuhaaste: Goodreads 2018

30.01.2018 08:13 #81

28. 4 books linked by the 4 elements: Book #3 Water: Rebekka (Daphne du Maurier)

Vesi liittyy hyvin vahvasti tähän tarinaan: tarinan päähenkilön aviomiehen edellinen vaimo, Rebekka, oli hukkunut kotikartanon rannikolle, ja tietystä osasta kartanoa pystyi kuulemaan meren. Yksi tämän vuoden parhaista kirjoista mitä olen lukenut, ei tämä suotta ole noussut kuuluisuuteen.

14/52 luettu (1/52 spefiä, 5/52 omasta hyllystä)

30.01.2018 11:32 #82

21. A book written in first person perspective - Lauren Graham: Someday, Someday, Maybe

Newyorkilainen minä-henkilö oli enimmän osan aikaa lähes hysteerinen, kävi ylikierroksilla ja ylitulkitsi kaikkea mitä tapahtui tai sanottiin. Hyvin rasittavaa. Tuntuu siltä, kuin tuo olisi newyorkilaisten perusluonne. Luojan kiitos en asu New Yorkissa. Ei huono kirja, mutta väärä minulle.

19/52

30.01.2018 11:53 #83

35. A book featuring a murder - Stefan Ahnhem: Pimeään jäänyt

Tässä oli niin monta murhaa, etten enää pysynyt laskuissa mukana. Monet niistä oli toteutettu hyvin kekseliäällä, hitaalla ja tuskallisella tavalla. Tyylilajinsa kelpo edustaja. 4/5

20/52

Viimeksi muokattu: 30.01.2018 11:53 : Wind. Syy: lisäsin kirjailijan etunimen

30.01.2018 15:47 #84

13. A book with a plot centered around a secret Mary Norton: Kätkijät

Kätkijät ovat lilliputteja, jotka asuvat ihmisten nurkissa ja pihistävät heiltä kaiken tarvitsemansa. Heidän pitää salata olemassaolonsa ihmisiltä tai saattaa tapahtua kauheita.

11/52

30.01.2018 22:08 #85

30. A short book Bohumil Hrabal: Liian meluisa yksinäisyys

Tämä on kovakantinen, mutta tavallista pienempikokoinen kirja ja siinä on sivuja 126 (itse tarinassa on 114 sivua ja loppu on jonkun toisen kirjoittamat jälkisanat Hrabalin elämästä ja urasta ja tämän teoksen taustoista).

12/52

31.01.2018 10:33 #86

36. A book published in the last 3 years by an author you haven't read before - Mira Ahjoniemi: Loistava järjestys

Tämä ilmestyi 2017 eikä Ahjoniemi tietääkseni ole muuta julkaissutkaan. Loistavassa järjestyksessä oli selkeitä yhtymäkohtia Kondon Iloa säkenöivään järjestykseen vaikkakin ote oli realistisempi ja armollisempi kuin Kondolla. Kirjassa puhuttiin mm. vaatteiden vähentämisestä ja mainittiin nimeltä kaksi järjestelmää, joita noudattamalla pärjää pienellä vaatemäärällä. Koko kirjan odotin, että nämä järjestelmät esiteltäisiin, mutta ei. Ilmeisesti Kapselivaatekaapin ja Project 333:n tuntemus kuuluu nykyään yleissivistykseen, minä vain olen tällainen metsänpeikko. Jäin myös miettimään kuinka kauan itse jaksaisin pukeutua samoihin pariin paitaan ja housuun ennen kuin kyllästyisin niin, että menisin töihin lakanatoogassa, ihan vain vaihtelun vuoksi. 2/5

21/52

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2018
31.01.2018 13:52 #87

Kirjalle on suuret odotukset: George Martin A Feast for crows. Korkeaa laatua ja intensiivistä viihdettä olen jo tottunut Martinilta odottamaan enkä pettynyt nytkään, vaikka olikin astetta vähemmän eeppisiä yllätyksiä kuin edellisissä osissa. Ehkä hieman outo oli myös ratkaisu jättää osa päähenkilöistä kokonaan pois odottamaan seuraavaa osaa. Katson parhaillaan TV-sarjan kuudetta kautta YLE:n tahtiin, ja on kyllä vähän sekavaa, kun ei meinaa muistaa eikä aina voi tietää onko jokin asia jo tapahtunut, tapahtuu tulevaisuudessa vai kuuluko se toiseen tarinaan eli sarjaan, joka tässä vaiheessa menee jo aika omia uriaan.

01.02.2018 10:12 #88

26. A book with a text only cover - Stephen King: The Lawnmower Man: Stories from Night Shift

Ruskealla pohjalla mustaa tekstiä. Kingin lyhyitä tarinoita. Olen yrittänyt oppia novellinlukijaksi, mutta en vieläkään osaa nauttia niistä niin kuin pitkistä tarinoista, joissa pääsee syvemmälle henkilöihin ja tapahtumiin. Mutta osaahan King kirjoittaa.

22/52

01.02.2018 12:58 #89

31. A book set in a country you'd like to visit but have never been to: A Room with a View (E.M. Forster)

Yhtenä tapahtumapaikkana on Firenze, jossa en siis ole koskaan käynyt, mutta jossa voisin joskus käydä. Yksi näistä klassikoista, joista en ymmärrä, että miksi. Teos ilmeisesti kertoo jotain omasta ajastaan, mutta koska en ole varttunut Briteissä eikä 1900-luvun alun Englanti noin niin kuin muutenkaan kuulu kiinnostuksen kohteisiin, jätti tämä teos kylmäksi.

10. An author's debut book: Aika tappaa (John Grisham)

Tässä teoksessa oli sitten enemmän sisältöä ja viihdykettä, vaikkakin oikeussalidraama jäi todella ohueksi. Päähenkilö on vaaleaihoinen juristi, joka puolustaa tummaihoista miestä (jossain vuoden 1990 paikkeilla), joka tappoi kaksi tyttärensä raiskauksesta syytettyä (ja syyllistä) vaaleaihoista miestä. Syyttäjä ja puolustaja molemmat hyötykäyttävät julkisuutta hyväkseen sekä vääntävät sääntöjä omaksi edukseen. Osa hahmoista oli ihan liian liioteltuja, mutta hyvin Grisham oli osannut luoda tarinaan uhkaavan ilmapiirin.

16/52 luettu (1/52 spefiä, 5/52 omasta hyllystä)

02.02.2018 00:16 #90

28. 4 books linked by the 4 elements: Book #3 Water Tom Holt: Expecting someone taller

Kirja parodioi Nibelungin sormus -oopperan tarinaa ja tärkeinä hahmoina ovat kolme Reinintytärtä. He ovat Reinissä asuvia vesinymfejä/seireeneitä ja he pystyvät esim. liikkumaan maasta toiseen vesistöjen sisällä. Myös sade on tarinassa merkittävässä roolissa.

13/52

03.02.2018 15:43 #91

25. A book with an antagonist/villain point of view Kurt Vonnegut: Äiti yö

Kirjan päähenkilö, Howard Campbell, on varsin ristiriitainen hahmo. Amerikalainen näytelmäkirjailija, josta tulee Natsi-Saksassa radion propagandaohjelmien esittäjä, jota fasistit ympäri maailmaa kuuntelevat ja arvostavat. Samalla hän myös välittää tietoja liittoutuneille (tosin ei kyllä itsekään tiedä mitä ne tiedot ovat). Sodan jälkeen hänen onnistuu elää hiljaiseloa New Yorkissa kunnes hänen olemassaolonsa paljastuu. Toisille hän on suuri sankari, toisille taas itse paholainen. Ei hän taida itsekään oikein tietää kumpi. Tarina on kerrottu käsikirjoituksen muodossa, jonka hän kirjoitti israelilaisessa vankilassa odottaessaan sotarikosoikeudenkäyntiään.

14/52

03.02.2018 21:26 #92

22. A book you have high expectations or hope for William Gibson: Neurovelho

- Tämä kulttiklassikko on ollut must read -lukulistallani jo pitkään. Odotukset olivat korkealla. Enkä pettynyt.
Harvemmin tulee vastaan kirjaa, joka samanaikaisesti mykistää upeudellaan ja pistää raapimaan päänahkaa sen vuoksi ettei ole täysin varma ymmärsikö lukemaansa. Hämmentävän upea teos!

8/52

04.02.2018 14:09 #93

HourglassEyes kirjoitti: 22. A book you have high expectations or hope for William Gibson: Neurovelho

Mukava kuulla, Neurovelho on nimittäin minunkin lukulistalla. Haluan lukea klassikoita, mutta vanhoista kirjoista - varsinkaan scifikirjoista - ei voi koskaan tietää onko ne vuosikertaviiniä vai etikkaa.

04.02.2018 19:31 #94

Wind kirjoitti:

Tämä oli totisesti erikoinen teos. Ja erilainen kuin kuvittelin, mutta hyvällä tavalla. Ja takuuvarmasti mielipiteitten jakaja lukijoidensa kesken.

04.02.2018 20:32 #95

2. A book from the first 10 books added to your TBR list Lawrence M. Krauss: Universumi tyhjyydestä

Koska Goodreadsin tbr-listani edelleenkin pitää sisällään vain ne kirjat, jotka minulla on pinossa odottamassa lukuvuoroaan, ei tämä nyt ihan noudata tehtävänantoa. Mutta on opus kuitenkin yhden lukulistallani vanhimmasta päästä. Se on roikkunut siellä n. 4 vuotta, aina siitä lähtien kun näin Kraussin ja Richard Dawkinsin dokkarin Uskonnottomat. Kävin kirjastossa kuikuilemassa tätä kirjaa, mutta se vaikutti liian vaikealta enkä siihen sitten koskaan tarttunut. En kyllä jostain syystä saanut sitä listalta poistettuakaan ("entä jos sittenkin joskus..."). Nyt se on luettu, enkä kyllä ole hullua hurskaampi.

15/52

05.02.2018 10:09 #96

45. A book that intimidates/ scares you - Thomas Harris: Uhrilampaat

Tämä on periaatteessa mahdoton haastekohta, en muista pelänneeni mitään kirjaa sitten lapsuuden, kun hölmöyttäni luin jonkun Kingin kauhutarinoista. Ja lapsuuteen en pääse takaisin. Siispä laitan tähän jonkun, yleisesti synkkänä pidetyn kirjan. Kirjasta tehty elokuva ainakin oli jossain määrin pelottava.

23/52

05.02.2018 11:42 #97

18. A book with a location in the title – Johanna Holmström: Sielujen saari

Meinasin laittaa tämän kohtaan 8. An "own voices" book mutta huomasin sitten, että päähenkilön lisäksi kirjailijankin pitää edustaa ns. omaa ääntä, enkä toki väitä Johanna Holmströmiä mielenvikaiseksi. Siispä paikka, saari. Hieno kirja!

24/52

05.02.2018 12:24 #98

48. A book related to one of the 7 deadly sins (pride, greed, lust, envy, gluttony, wrath, sloth) - Jari Järvelä: Tyttö ja pommi

En ole koskaan lukenut Jari Järvelää ja tällä kirjalla etenen myös henkilökohtaisessa Kotimaiset-haasteessani. Läpi kirjan päällimäisenä oli pohjaton viha. Töhrijät vastaan vartijat, kummatkin vihasi toisiaan tosissaan. Ihan kelpo teos.

25/52

05.02.2018 22:15 #99

21. A book written in first person perspective Elina Rouhiainen: Uhanalainen (Susiraja#2)

- Ensimmäisen persoonan kerrontaa pidetään ajoittain huonona vaihtoehtona. Itse en näe siinä mitään väärää tai viallista, kaikkihan on lopulta kiinni siitä miellyttääkö kerronta ja tarina lukijaa.

9/52

06.02.2018 11:23 #100

40. A book from Amazon's 100 Books to Read in a Lifetime list: Kuin surmaisi satakielen (Harper Lee)

Kuinkakohan monta tällaista "Nämä sinun pitää lukeman..." listaa oikein on olemassa..

17/52 luettu (1/52 spefiä, 5/52 omasta hyllystä)

Uusin jäsen: Jimbo Whateverson