Lukuhaaste: Helmet 2018

04.01.2018 19:15 #21

Perheenjäsenen minulle valitsema: V. Ljovshin Kot-hvastun. Luulisin saaneeni äidiltäni kauan sitten

04.01.2018 19:29 #22

19. Kirja käsittelee vanhemmuutta: Running (Ronnie O'Sullivan)

O'Sullivan käsittelee hyvin paljon ongelmiaan yhdistää perhe-elämä, snooker ja erinäiset addiktiot (huumeet, alkoholi, juokseminen), ja sitten myöhemmin hän käsittelee ongelmiaan vanhempana avioeron jälkeen jälleen kerran yhdistettynä uraan ja addiktioihin (nyt enää vain juokseminen).

31. Kirjaan tarttuminen hieman pelottaa: Viiltäjä-Jack, Kuinka paljastimme murhaajan (Russell Edwards)

Ei siksi, että teos olisi ollut jotenkin erikoisen jännittävä tai muuten, pelkäsin sen olevan ihan kauheaa huttua. Ei se sitä ollut, ei ihan koko aikaa ainakaan. Kiinnostavimmat hetket olivat itse tutkimukseen liittyvät tekniikat.

3/50 luettu (0/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

04.01.2018 20:26 #23

32. Kirjassa käydään koulua tai opiskellaan Miki Liukkonen: O

Kirja sijoittuu ainakin osaksi yliopistomaailmaan ja muutamat hahmoiista opiskelevat fysiikkaa.

1/50

05.01.2018 12:23 #24

19. Kirja käsittelee vanhemmuutta- Liane Moriarty: Truly madly guilty

Olin vähän huolissani tästä haastekohdasta, pelkäsin joutuvani tosi kauas mukavuusalueeltani, mutta ongelma ratkesi ihan itsestään. En arvannut etukäteen, että lapset ja niiden hankkiminen olisivat keskeisessä osassa kirjaa, kiinnostuin siitä ihan muista syistä.

05.01.2018 13:43 #25

Entisen itäblokin maasta kertova: Alina Mandai Rusaliile la Șona. Romaniasta

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2018
05.01.2018 17:02 #26

19. Kirja käsittelee vanhemmuutta Oscar Hijuelos: Vanhan herran joulu

Lainasin kirjan viime vuoden puolella, sillä halusin lukea jotakin jouluista. Joulu oli kuitenkin varsin pieni osa tätä kirjaa, joka kertoo erään ihmisen elämäntarinan. Vanhemmuus on kirjassa merkittävä elementti: päähenkilön poika surmataan eräänä jouluna, ja siitä muodostuu hänen elämässään eräänlainen käännekohta. Tämän voisi myös esim. lukea avioliittokuvauksena tai uskontoa käsittelevä kirjana.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

06.01.2018 11:14 #27

24. Surullinen kirja - John Crowley: Engine Summer

Tarinassa monet nyky (tulevaisuuden) teknologian tuotokset ovat unohtuneet, jotkut ovat säilyneet ja toisista on vain muistoja. Minä kertoja on teinipoika, joka lähtee turvallisesta kyläyhteisöstä tutkimaan muuta maailmaa, etsimään pyhimyksiä, enkeleitä ja toivoo, että itsestäänkin tulee pyhimys. Mitä nuo enkelit ja pyhimykset ovat selviää matkan varrella. Toinen syy pojan lähtöön on rakkaus tyttöön nimeltä Once a Day, joka oli lähtenyt aiemmin kylästä.

Post-akopalyptisestä maailmasta huolimatta kirjassa ei ole dystopioiden tavanomaista synkistelyä, vaan tarinaa kerrotaan lapsenomaisen kauniisti. Pääasiassa tarinaa on ihana lukea, mutta jotkut kohdat ovat hallusinogeenistä ja käsittämätöntä. Tarina etenee hitaasti ja se on kummallinen, täynnä mysteeriä ja outoutta. Toisella lukukerralla se avautuisi varmasti eritavalla, kun loppu on tiedossa. Tarinan luettua se jäi mietityttämään ja kummittelemaan mieleen.

Vaikka kirja on valoisa ja lämminhenkinen, niin se on myös surullinen tarina – todellakin. 4½/5

Luettu 2/50

Viimeksi muokattu: 06.01.2018 13:17 : Eija.

06.01.2018 12:34 #28

Sarjakuvaromaani: William Shatner et al. Star Trek - The Ashes of Eden.

06.01.2018 15:40 #29

15. Palkitun kääntäjän kääntämä kirja Junichiro Tanizaki: Unien silta

Tämän on kääntänyt Kai Kaila, joka sai Agricola-palkinnon v. 1966 (ei tosin tästä kirjasta).

2/50

[/quote]

07.01.2018 10:58 #30

47. Kirja kerrotaan lapsen näkökulmasta - Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi

Kirjassa on kaksi näkökulmaa. Kertojan, aikuisen ihmisen näkökulma on alussa ja lopussa. Keskellä on lapsen, Pikku Prinssin näkökulma. 2½/5

Luettu 3/50

Viimeksi muokattu: 07.01.2018 11:00 : Eija.

07.01.2018 13:14 #31

Kirja käsittelee vanhemmuutta: Maeve Binchy Talo Dublinissa. Käsittelee vähän kaikkea, mutta lapset ja vanhemmuuskin ovat isossa osassa

07.01.2018 15:26 #32

46. Kirjan nimessä on vain yksi sana: Persuasion (Jane Austen)

Tämä kohta meni helpommin kuin kuvittelinkaan. Yksisanaiset kirjanimet eivät ole ihan itsestäänselvyys.

4/50 luettu (0/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

07.01.2018 23:41 #33

23. Kirjassa on mukana meri Robert Louis Stevenson: Ryöstölapsi

Kirjassa on pitkähkö pätkä, jossa päähenkilö on kaapattuna valtamerialukselle. Suuntana on Amerikka mutta paatti haaksirikkoutuu Skotlannin rannikolla.

3/50

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Viimeksi muokattu: 07.01.2018 23:42 : Pisania.

08.01.2018 12:19 #34

34. Kirjassa syntyy tai luodaan jotain uutta - Neil Gaiman: Norse Mythology

Luulin tätä romaaniksi, vaan olikin skandinaaviseen jumalatarustoon perustuva(?) tarinakokoelma. Ihan hauska, tyyliltään vähän kalevalalainen: uskomattomia sankaritekoja ja vähän taikuuttakin. Kirjassa valmistettiin mm. taikavoimia sisältäviä lahjoja jumalille ja rakennettiin muuri, jota jättiläisetkään ei ylitä.

Luettu 4/50

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2018
08.01.2018 14:02 #35

Aloitin tammikuun alussa lukukokemukseni. Tämän kuukauden lukemistot aloitan kevyemmästä päästä ihan siksi, että tammikuun kiireet puskevat päälle. Otin kuitenkin vastapainoksi myös kohdan "Kirja, johon sinua pelottaa tarttua".

29. Kirjassa on lohikäärme: Hobitti eli sinne ja takaisin Tove Janssonin kuvittamana - Tolkien, J.R.R
Päätin ihan ensimmäisenä palata Lohikäärmevuorelle tervehtimään Smaugia, näin vuosikymmenten jälkeen. Ostin joulukuussa painoksen Janssonin kuvituksilla. Nyt on hyvä hetki lukea se ja onhan tämä mukava. Sen käsittelee hieman eri tavalla kuin lapsena, joka on kiintoisaa. Kirjan herättämät mielikuvat elävät minussa kuitenkin yhä sillä tarina jätti minuun vahvan vaikutuksen 10-vuotiaana.

31. Kirjaan tarttuminen hieman pelottaa: Vanha Kalevala - Lönnrot, Elias
Tämä oli joululahja. Tunnen nk. uuden kalevalan oikein hyvin, mutta vanhaa en ole ikinä lukenut. Nyt luen ja kyllähän se aina projekti on lukea kaikki se runomuotoinen materiaali. Olen lukenut tämän joskus runoittain vertaillakseni muihin koottuihin runoihin ja mm. uuteen Kalevalaan, mutta kokonaisuutena en ole lukenut.

33. Selviytymistarina: Jääkansi - Hauru, Hanna
Ostin tämän Pohjanmaan antikvariaatista. Kirja komeili sopivasti ikkunassa. Erityisesti olen pitänyt kahdesta Hanna Haurun pienoisromaanista, Utopia, eli erään kylän tarinasta ja Tyhjien sielujen saaresta. Muista en ole niinkään välittänyt. Aiheet eivät ole koskettaneet, mutta tämä on taas loistava. Haurun kirjoitustapa on erityinen. Tyyli muistuttaa pohjoisen toteavia klassikkokirjoittajia, kuten Mukkaa.

48. Haluaisit olla kirjan päähenkilö: Muumipapan urotyöt
Kohta 48 oli minulle älyttömän haastava. Pidän elämästäni ja itsestäni, enkä oikeastaan halua olla kukaan muu :D En käsitä, mistä keksisin päähenkilön, joka haluaisin olla ja joka ei ole minä. Sitten muistin, Muumipappa! Tyyppi on viettänyt eläväisen nuoruuden, mutta pystyy istumaan vanhuuden iltansa mukavan, omalaatuisen perheensä keskellä yhä nauttien seikkailuista ja merestä. Kuistikin on, ja kahvia. Sekä aikaa kirjoittaa.

Ars Longa Vita Brevis

Viimeksi muokattu: 08.01.2018 14:02 : Morgan Blood.

09.01.2018 08:22 #36

4. Kirjan nimessä on jokin paikka: Aamiainen Tiffanylla (Truman Capote)

Identtinen kohta GR:n haasteen kanssa.

5/50 luettu (0/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

09.01.2018 10:47 #37

15. Palkitun kääntäjän kääntämä kirja - Yuval Noah Hahari: Sapiens: Ihmisen lyhyt historia

Jaana Iso-Markku sai J. A. Hollon palkinnon vuonna 2017 Hararin teoksen suomentamisesta. Haasteeseen ei tietysti olisi tarvinnut lukea juuri sitä kirjaa, mistä palkinto tuli, mutta eipä kai se haittaakaan.

5/50

09.01.2018 10:59 #38

Yksivärinen kansi: Aarno Karimo Kumpujen yöstä 1. On siinä sellaisia viiruja kuin pensselillä vetäessä syntyy, mutta harmaa kuitenkin ja ilman tekstiä, nahkaista selkämystä en laske kanteen

09.01.2018 21:59 #39

30. Kirja liittyy ensimmäisen maailmansodan aikaan - Dalton Trumbo: Sotilaspoika

Kirjan sanoma on vahvasti sodan vastainen. Se on kuvaus sodan kauheudesta ja hipoo jo kauhukirjallisuutta. Se on kertomus nuorukaisesta, jolla oli elämä. Sodan seurauksena elämä muuttuu sellaiseksi, mitä ei elämäksi voi kutsua. 4/5

Luettu 4/50

Viimeksi muokattu: 09.01.2018 22:00 : Eija.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2018
10.01.2018 09:43 #40

22. Kirjassa on viittauksia populaarikulttuuriin Richard Castle: Heat Rises (Nikki Heat#3)

- Nikki Heat kirjathan ovat jo itsessään populäärikulttuuria, koska tulevat tv-sarjasta Castle, jossa Nathan Fillionin näyttelemä kirjailija Richard Castle seuraa Newyorkilaisen murharyhmän työskentelyä. Castle kirjoittaa kokemuksiensa pohjalta hittisarjaksi nousevat Nikki Heat -sarjan, jotka tv-sarjan suosion myötä tehtiin lopulta myös "oikeiksi kirjoiksi" faneille. Vaikka Nathan Fillionin kuva (tai näiden kirjojen tapauksessa siis Richard Castlen) komeilee kirjojen takakansissa tv-sarjaan pohjautuvan elämänsä mukaisesti, mies tuskin itse on kirjojen takana. Oikean kirjailijan henkilöllisyys on kuitenkin onnistuttu pitämään salassa hyvin. Ainakaan itselleni ei ole vielä valjennut, kuka tai mahdollisesti ketkä kirjat oikeasti kirjoittaa. Spekulointia esiintyy mm. siitä olisiko tv-sarjassa omina itsenään ajoittain esiintyvät kirjailijat James Patterson, Michael Connelly tai nyt jo edesmennyt Stephen J. Cannell mahdollisesti Castle kirjojen takana, mutta itse en teoriaan usko. Nikki Heat sarja on viihdyttävä, mutta ei erityisen hyvin kirjoitettu. Sellaista "kioskirikollisuutta" voisi olettaa että oikeasti menestyksekkäät kirjailijat eivät kirjoittaisi.

Nikki Heat kirjoista löytyy siis huomattavasti viitteitä kyseiseen tv-sarjaan, mutta Nathan Fillionin ystävät huomaavat miehen eastereggeilevän sekä tv-sarjassa, että Nikki Heat kirjoisssa. Tv-sarjassa Fillion mm. pukeutuu eräänä Halloweenina Fireflyn kapteeni Reynoldsiksi sekä eräässä jaksossa mainitsee, että se "Josh Whedonin avaruussarja" on yksi parhaista scifi-sarjoista koskaan. Heat Rises -kirjassa, kun eräs epäillyistä miettii ketä kirjan hahmo toimittaja Jameson Rook (joka perustuu siis Castleen) muistuttaa, Rook vastaa "Malcolm Reynolds?" Fillionin rakkaus Fireflyihin siis näkyy ja kuuluu. Populäärikulttuuria kerrakseen!

2/50