• Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 15 päivää sitten)
    • Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 87 päivää sitten)

Lukuhaaste: Goodreads 2019

22.07.2019 11:09 #181 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
21. A book from one of the polarizing or close call votes Scott Hawkins: The library at Mount Char

Valitsin close call -kohdan A book from the ATY Group Members Recommendations list of lesser known books ja siitä listasta päädyin tähän kirjaan.

49/52

25.07.2019 13:41 #182 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
3. A book where the author’s name contains A, T, and Y Banana Yoshimoto: The lake

Siellähän nuo.

50/52

30.07.2019 21:01 #183 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
9. A book from one of the top 5 money making genres (romance/erotica, crime/mystery, religious/inspirational, science fiction/fantasy or horror) - Charles Stross: Singulariteettitaivas

Science fiction on määritelty kohdassa olevan tuottoisa genre – näin varmasti maailmalla, mutta tuskinpa Suomessa, scifiä ei ylipäätään kovin paljon suomenneta. Siksipä on niin hienoa, että pienkustantamo Nysalor uskalsi tarttua tämän genressään arvostetun kirjailijan teoksen suomentamiseen.

Tarinan tyylissä on monenlaista vivahdetta – siinä on kovaa scifiä, seikkailua, vakoilujännäriä, avaruusoopperaa, aikamatkailua, sotatoimia, jopa rakkaustarinaa. Singulariteettitaivas ei ollut kaikkein helpoin kirja itselleni. Teknologian selvittelyssä olin aika kuutamolla ja muutenkin lukutahtini oli tarinalle liian hidas ja ympäristö lukemiselle välillä rauhaton, jolloin tarina ei aina pysynyt kasassa päässäni. Lukemiseni huonoista lähtökohdista tai lievästi sekavasta kerronnasta huolimatta kirjasta jäi hyvä maku lopulta. Tarinassa on mainioita ideoita, vaikka kuinka. Festivaali ja kriitikot mm. olivat hykerryttäviä. Pientä huumoria esiintyi kerronnassa siellä sun täällä, mikä on aina tärkeää – hauskaa pitää olla. Lopussa irtonaiset langanpäät sidottiin hyvin yhteen ja eri osa alueiden epäselvät tarkoitukset ja roolit sai selityksensä. Lukisin mielelläni Strossia lisää suomeksi. 4-/5

41/52

02.08.2019 19:44 #184 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
51. A book published in 2019 Juha Kauppinen: Monimuotoisuus - Kertomuksia katoamisista

Alkuvuodesta ilmestynyt mutta tulin tietoiseksi vasta hiljattain, kun tätä hehkutettiin niin kovasti somessa. Kirjaston varausjonokin oli aikamoinen.

51/52

04.08.2019 11:55 #185 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
49. A book written by a Far East Asian author or set in a Far East Asian country Kevin Kwan: Ökyrikkaat aasialaiset

- Kwan on kotoisin Singaporesta ja tarina sijoittuu suurilta osin Singaporeen.

30/52

07.08.2019 23:18 #186 : Eija
6. A book with a dual timeline - Tim Powers: Anubiksen portit

Kirjassa ei tarkalleen ole kahta aikajanaa vaan kolme, mutta en jaksa olla tiukkapipo vaan hyväksyn sen silti tähän kohtaan. Pääasiassa ollaan 1810-luvun Lontoossa, mutta alussa myös vuodessa 1983 ja keskivaiheen jälkeen jonkin aikaa 1600-luvulla.

42/52

11.08.2019 16:16 #187 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
44. A book related in some way to a tv show/series or movie you enjoyed (same topic, same era, book appeared in the show/movie, etc.) Marcel Proust: Swannin tie 1 – Combray (Kadonnutta aikaa etsimässä #1)

Villi pohjola -tv-sarjan pienen alaskalaiskaupungin paikallisradion vetäjä Chrisillä on tapana lukea kuulijoilleen kaikenlaista kirjallisuutta. Enimmäkseen kuitenkin järeitä klassikoita ja runoutta, joten tämä kirja oli sieltä helpoimmasta päästä. Tosin en ole varma lukiko hän juuri tätä osaa sarjasta, sillä se ei käynyt mitenkään ilmi. Koko roskaa en kuitenkaan ala kahlata läpi, tässäkin oli ihan tarpeeksi tekemistä.

Mutta nyt on haasteet viety finaaliin, jei! Tällä kertaa ei onneksi ole sellaista perinteistä orpouden tunnetta, että mitä sitä nyt sitten lukisi. Päin vastoin, itse asiassa. :smile:

52/52

Perinteinen yhteenveto näin haasteiden lopuksi:
Lukemisessa kesti tällä kertaa 5 viikkoa kauemmin kuin viime vuonna mutta vastavuoroisesti selvisin lukemalla seitsemän kirjaa vähemmän, eli yhteensä 66 teosta. 34 kirjaa oli joko spefiä tai sisälsi spefielementtejä. 28 kirjaa sain sijoitettua kaikkiin kolmeen haasteeseen, 30 kahteen ja 8 yhteen. 39 oli sellaista, joita en olisi luultavasti tullut lukeneeksi ilman haasteita. Lukemistani kirjoista 28 oli mielestäni hyviä, 18 huonompia ja loput jotain siltä väliltä.

15.08.2019 21:29 #188 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
28. A book related to something cold (i.e. theme, title, author, cover, etc.) Andy Weir: The Martian

- Eipä ole aikaisemmin tullut tajuttua, kuinka kylmää Marsissa on.

31/52

16.08.2019 19:53 #189 : Eija
45. A multi-generational saga - Karen Joy Fowler: Olimme ihan suunniltamme

Kirjan henkilöt kattavat kolme sukupolvea. Saa mennä saagasta…

43/52

17.08.2019 08:10 #190 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
48. A book that was a finalist or winner for the National Book Award for any year John Steinbeck: The Grapes of Wrath

- Löytyy Early Awards -listalta.

32/52

• Emelie hahmo Kirjoittaja
21.08.2019 10:07 #191 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
13. A book that is included on a New York Public Library Staff Picks list: Alku (Dan Brown)

Nopeasti läpikahlattu tämä teos. Barcelona tapahtumamiljöönä ihan kiva, mutta muuten juonellisesti tylsä ja ponneton. Luin koska tämä sopi haasteeseen, muuten olisin jättänyt hyllyyn.

48. A book that was a finalist or winner for the National Book Award for any year: Challenger Deep (Neal Shusterman)

Mielenterveyteen liittyvä teos. Tässä oli ihan kiinnostavia juttuja, mutta ei ihan napannut minulle. Poimin tämän summamutikassa jonkun tyypin suosituksista tähän kyseiseen kohtaan.

Ja nyt olen minäkin saanut tämän haasteen valmiiksi, lopultakin.

52/52 luettu (26/52 spefiä, 13/52 omasta hyllystä)

21.08.2019 20:43 #192 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
1. A book that was nominated for or won an award in a genre you enjoy: Daniel O'Malley: The Rook

Kirja on voittanut Aurealis Awardin parhaana scifi romaanina.

39/52

26.08.2019 00:38 #193 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
14. A book with a title, subtitle or cover relating to an astronomical term: Tove Jansson: Muumipeikko ja pyrstötähti

Tämän kirjan piti alunperin mennä kohtaan 31, mutta astronomical term oli niin ilmiselvä etten voinut vastustaa.

40/52

26.08.2019 08:32 #194 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
2. A book with one of the 5 W's in the title (Who, What, Where, When, Why) Becky Albertal, Adam Silvera: What if it's us

- What if it's us on rakkaustarina kahdesta pojasta, jotka tapaavat hetken ajan New Yorkilaisessa postitoimistossa, tuntevat heti yhtenäisyyttä, mutta kadottavat sitten toisensa yhtä nopeasti. Toi hieman mieleen Acimanin Call me by your name kirjan, mutta pidin tästä enemmän.

33/52

26.08.2019 21:52 #195 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
5. A book by Shakespeare or inspired by Shakespeare - Margaret Atwood: Noidan sikiö

Shakespearen Myrsky on tämän tarinan inspiraation lähde. Ongelma vaan itselleni on se, että en ole kiinnostunut Shakespearen näytelmistä, enkä myöskään Myrskyä ole entuudestaan lukenut saati sitten nähnyt näytelmää. Tarinassa käydään näytelmäkurssia ja näytellään muunnelmaa Myrskystä, mutta tarinan kehyskertomus on myös variaatio Myrskystä. Siinä mielessä ihan oivaltava teos on kyseessä, mutta en ole muistakaan teatterimaailmaa kuvaavista kirjoista erityisemmin pitänyt. Tämä ei ollut poikkeus. 2/5

44/52

29.08.2019 20:59 - 29.08.2019 21:12 #196 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
2. A book with one of the 5 W's in the title (Who, What, Where, When, Why): Tuija Lehtinen: Missä olet Sara?

Ei nyt tullut laiskasta hakemisesta huolimatta sopivaa englanninkielistä opusta vastaan joten mennään sitten suomenkielisellä vastineella.

39. A book with a strong sense of place or where the author brings the location/setting to life: Adam Kay: Kohta voi vähän kirpaista

Toi vähän liiankin todenmukaisen tuntuman lääkärin työskentelystä brittien terveydenhuollossa.

42/52

Viimeksi muokattu: 29.08.2019 21:12 Skie. Syy: Lisätty toinen kirja

30.08.2019 20:39 #197 : HourglassEyes
31. A children’s classic you’ve never read Robert Louis Stevenson: Aarresaari

- Aarresaarta ei tullut koskaan nuorena luettua. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

34/52

31.08.2019 08:07 #198 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
50. A book that includes a journey (physical, health, or spiritual) Elina Rouhiainen: Jäljitetty #Susiraja 3

- Kirjassa matkustetaan Kreikkaan.

35/52

01.09.2019 21:32 #199 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
30. A book featuring an elderly character J.R. Ward: Blood Truth #Black Dagger Legacy 4

- Osa Caldwellin vampyyreista on satojakin vuosia vanhoja.

36/52

05.09.2019 20:59 #200 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
25. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #3 Something Borrowed - Isaac Asimov: Teräsluolat

Onneksi vielä löytyi Helmetistä lainattavaksi. Kaksi kappaletta löytyy Pasilan kirjavarastosta ja varauksiakin kirjalle tuntuu olevan tasaisesti. Melko kälysessä kunnossa kirja olikin. Nettimyynnissä käytettynä sitä vielä löytyy kalliiseen hintaan. Sitä vastoin Robotit sarjan kolmosta - Aamunkoiton robotit ei Helmetistä sitten enää löydykään ja pikaisesti netistä etsittynä sitä ei juuri ole edes myynnissä. Onneksi olkoon niille, jotka sarjan kirjat omistavat.

Tersäluolat oli ihan kiva murhan selvittely tarina. Kuitenkin mielikuva siitä, että Teräsluolien jatko-osa Alaston aurinko, jonka luin 10 vuotta sitten, olisi ollut parempi. 50-luvulla kirjoitetun tarinan naiskuva oli melkoisen huvittavaa luettavaa – tälläkään kertaa ei potuttanut, se on se ajankuva. Liikkuvat jalkakäytävät, hidastus kaistoineen taisi olla päivän sana vuoden 1953 tienoilla sillä luin tasan vuosi sitten toisen aikalaiskirjan Aikakoneen salaisuus, jossa esiteltiin sama jalkakäytävä idea kuin Teräsluolissa. 3/5

45/52

FreakyMike, Astorethein