Lukuhaaste: Goodreads 2019

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
06.01.2019 19:40 #21

1001 kirjaa, jotka pitää eläissään lukea: Jules Verne Matka maan keskipisteeseen. Olen lukenut ennenkin; yhä jännittävä ja nykylukijallekin opettavainen, tosin ehkä hivenen liikaakin tarinan kustannuksella

06.01.2019 20:33 #22

12. A book about reading, books or an author/writer - Carlos Ruiz Zafón: Henkien labyrintti

Tarinan ja koko sarjan sydän on kirjoissa. On Unohdettujen kirjojen hautausmaa, Semperen kirjakauppa sekä kirjailijoita ja kustantajia esiintyy tarinassa. Harvinainen Henkien labyrintti teos on keskeinen juonessa. Tarinassa lähestytään kirja aihetta myös kirjoittamisen näkökulmasta.

Alkupuoliskon kerronta esittelee irrallisia tapahtumia, jotka herättävät kysymyksiä, kuka ja mitä? Alku ei vetänyt ihan toivotulla tavalla, mutta noin puolessa välissä tarina alkoi paranemaan ja muuttui jännitysnäytelmäksi. Juonen lankojen irtonaiset päät alkoivat pikkuhiljaa yhdistyä, kokonaiskuvio alkoi selvitä askel askeleelta. Lopulta tapahtumien vyöry oli sitä luokkaa, että kirjaa oli vaikea laskea käsistä. 4/5

2/52

06.01.2019 22:10 #23

Valaisisiko joku mitä kohta 36. A book featured on an NPR Best Books of the Year list tarkoittaa? Tuo NPR on se mitä en nyt oikein hahmota.

06.01.2019 22:23 #24

National Public Radio on yhdysvaltalainen julkisen palvelun radioverkko, joka lähettää lähinnä uutis-, ajankohtais- ja keskusteluohjelmia Yhdysvalloissa. NPR Worldwide lähettää näitä radiolähetyksiä ympäri maailmaa.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

06.01.2019 23:30 #25

49. A book written by a Far East Asian author or set in a Far East Asian country: Jouni Hokkanen: Pohjois-Korea - Siperiasta itään

Jos en olisi jo päättänyt sijoittaa kyseistä kirjaa tähän kohtaan, olisin jättänyt lukemisen kesken. Paljon parempia Pohjois-Koreasta kertovia kirjoja on tullut luettua.

7/52

Always follow your doubts.

Viimeksi muokattu: 06.01.2019 23:40 : Skie.

07.01.2019 08:57 #26

39. A book with a strong sense of place or where the author brings the location to life: Bloodline (Jordan L. Hawk)

Nämä Hawkin Whyborne and Griffin -sarjan kirjat ovat kyllä hetkeen viihdyttävintä paranormaalia romantiikkaa ja jatkuvajuonista tarinaa mitä olen hetkeen lukenut. Paikkana toimii Whiddershins-niminen kuvitteellinen paikkakunta Massashusettsin osavaltiossa ja tarinat sijoittuvat 1800-luvun loppuun. Lovecraftin maailmasta lainataan häpeilemättä kaikki kauhuelementit, ja minä olen ihan pähkinöinä tästä. Hahmokehitys on miellyttävää ja vaikka kirjojen juonet ovat hyvin ohuita, ne ovat viihdyttäviä. Olen ihan vakuuttunut, että Whiddershins niminen paikka olisi ollut olemassa, joten tämä teos menee tähän kohtaa oikein mainiosti.

6/52 luettu (4/52 spefiä, 1/52 omasta hyllystä)

07.01.2019 20:19 #27

9. A book from one of the top 5 money making genres (romance/erotica, crime/mystery, religious/inspirational, science fiction/fantasy or horror) Jessica Fellowes: Mitfordin murhat

Tämä oli historiallinen dekkari tai ehkä enemmän cozy mystery -tyylinen, sillä tarina ei ollut kovinkaan verinen. Itse asiassa kirjassa keskityttiin vähintään yhtä paljon päähenkilön yksityisiasioihin sekä elämään lapsenpiikana kartanossa kuin itse rikoksen tutkimiseen. Aikakauden kuvauksena kirja on varsin onnistunut, mutta dekkarina aika kesy.

5/52

07.01.2019 21:56 #28

28. A book related to something cold - Anna Kavan: Ice

Kirjassa Ice kaikki on kylmää. Pintapuolisesti kansikuva ja kirjan nimi hehkuu kylmyyttä, mutta sisältö se kylmä vasta onkin. Nimeämättömän ympäristökatastrofin seurauksena ilma kylmenee, jää ottaa vallan ja tuhoaa kaiken tieltään. Tarina on kirjoitettu hyvin, painajaismainen tunnelma huokuu kirjasta sitä lukiessa. Jäätävyys ei ole pelkästään ilmastossa vaan myös ihmisten käytöksessä – väkivalta, sota, nälänhätä, kurjuus ja kaaos ovat kokoajan läsnä. Tarina on liian outo makuuni ja sen ahdistavuus oli hiukan liikaa. 3/5

3/52

08.01.2019 23:06 #29

40. A book you stumbled upon: Jukka Parkkinen: Viekas mies tuli taloon

Kirjakaupassa tuli vastaan tämä nuoruusaikojen klassikko, ja hintaa oli vain kaksi euroa. Nappasin mukaan kun halvalla sai ja lukaisin samaan syssyyn. Edelleen toimi, selvästi uppoaa minun huumoriin. Vielä kun ne pari omasta hyllystä puuttuvaa Suvi Kinosta jostain löytäisi...

8/52

09.01.2019 07:52 #30

10. A book featuring an historical figure: Beguiled (Joanna Chambers)

Tarinassa vierailee kuningas George IV, ja muutenkin koko tarina pyörii kuninkaan Edinburghin vierailun ympärillä. Historiallista romantiikkaa pienellä määrällä angstia.

29. A book published before 1950: Vahinko kello kaulassa (James M. Cain)

Kirja on julkaistu 1934. Nopealukuinen ja ihan kiinnostava, joskaan ei kovin yllättävä teos. Kreikkalainen mies palkkaa random-tyypin auttelemaan majatalossa ja tämä tyyppi iskee silmänsä majatalon pitäjän vaimoon. Yhdessä nämä punovat juonen aviomiehen tappamiseksi.

8/52 luettu (4/52 spefiä, 1/52 omasta hyllystä)

10.01.2019 18:47 #31

12. A book about reading, books or an author/writer: Saara Turunen: Sivuhenkilö.

Kuten kirjan takakansikin kertoo, "Sivuhenkilö on kirpeä ja suorasukainen romaani yhdestä vuodesta kirjoittajansa elämästä".

9/52

10.01.2019 19:46 #32

34. A book with a person's name in the title Chris Rylander: Gregin legenda (Eeppisten epäonnistumisten sarja #1)

- Greg on kirjan päähenkilö (The Legend of Greg).

2/52

11.01.2019 10:58 #33

36. A book featured on an NPR Best Books of the Year list: Norse Mythology (Neil Gaiman)

Olin juuri aloittanut tämän teoksen lukemsien kun tulin selanneeksi tuota NPR listaa ja siellähän se oli. Ennakolta haasteelliseksi mieltämäni kohta olikin sitten helppo. Luin pitkästä aikaa taas Gaimania ja olihan se viihdyttävää luettavaa. Gaiman on kyllä parhaimmilaan tällaisissa lyhyissä tarinoissa, useampi näistä novelleista on jäänyt mieleen pyörimään.

9/52 luettu (5/52 spefiä, 2/52 omasta hyllystä)

11.01.2019 14:43 #34

48. A book that was a finalist or winner for the National Book Award for any year E.L. Doctorow: Maailmannäyttely

Tämä kirja voitti kyseisen palkinnon vuonna 1986.

6/52

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Viimeksi muokattu: 11.01.2019 14:44 : Pisania.

12.01.2019 08:23 #35

19. A book by an author who has more than one book on your TBR Victoria Aveyard: Kruunun kirous (Hopea)

- Tämän täydentävän lisäosan lisäksi lukulistallani on Aveyardin Hopea -sarjan päätösosa Sodan myrskyt

3/52

12.01.2019 14:07 #36

42. A book with a monster or "monstrous" character: Liane Moriarty: Mustat valkeat valheet

Merkittävässä roolissa on erään hahmon hirveät teot. Katsoin alunperin HBO:n minisarjan ja sen innoittaman tartuin myös kirjaan, joka oli yllättävän hyvä.

10/52

12.01.2019 18:55 #37

6. A book with a dual timeline Aki Ollikainen: Musta satu

Kirjan tapahtumat sijoittuvat nykyaikaan sekä kieltolain päiviin.

7/52

13.01.2019 16:39 #38

27. A book off of the 1001 books to read before you die list: George Orwell: Eläinten vallankumous

Klassikko, joka odottanut jokusen vuoden lukemistaan.

11/52

13.01.2019 20:10 #39

49. A book written by a Far East Asian author or set in a Far East Asian country - Cixin Liu: Kolmen kappaleen probleema

Kirjailija on kiinalainen. Tapahtumat sijoittuvat suurelta osin Kiinaan.

Kirja tyyli on kovaa scifiä mielikuvituksella höystettynä. Suuri osa hahmoista on eri alojen tiedemiehiä ja kirjassa esitellään ja myös selostetaan useita tieteen ja teknologian saavutuksia. Tiede puolen selostukset on tarpeellisia kirjan juonen kannalta ja sen määrä ei vähennä tarinan mielenkiintoisuutta vähääkään. Tarina ei myöskään ole kuivan tieteellinen vaan humoristisiakin kohtia esiintyy. Kirja käsittelee mm. Kiinan historian kulttuuri vallankumousta ja herättää monenlaisia ajatuksia ihmisyydestä. Pidin kovasti. 4+/5

4/52

13.01.2019 22:04 #40

13. A book that is included on a New York Public Library Staff Picks list: Terry Prachett & Neil Gaiman: Good Omens

Löytyi listalta muistaakseni pariinkin otteeseen. Täytyy myöntää että tätä kirjaa en ihan kokonaan tänä vuonna lukenut, vaan se on odottanut puolisen vuotta parempaa aikaa, jolloin pääsisin taas siinä eteenpäin. Tavoitteena oli lukea ennen tv-sarjan saapumista.

12/52

Pisania, punnort, haplotus