Lukuhaaste: Goodreads 2019

14.01.2019 07:46 #41

14. A book with a title, subtitle or cover relating to an astronomical term: The Moonstone (Wilkie Collins)

Tämä on ollut lukulistallani jo pitkään ja nyt päätin kovin odotuksin sen lukea. Tätä teosta on kehuttu yhdeksi parhaimmista dekkareista ikinä, muttei kyllä ollut sellainen minulle. Ihan kiinnostava lukitun huoneen probleema, mutta minä kyllä haluan lukea dekkarini murhamysteereinä, en kadonneen esineen metsästyksenä.

35. A psychological thriller: What Ever Happened to Baby Jane? (Henry Farrell)

Siskokset (Blanche ja Jane) asuvat samassa talossa, joista toinen on vakavasti vammautunut auto-onnettomuudessa (Blanche) ja on kykenemätön liikkumaan. Siskokset, jotka molemmat olivat aikoinaan kuuluisia näyttelijöitä, ovat viettäneet hiljaiseloa julkisuudesta onnettomuuden jälkeen. Jane on lapsitähti, mutta Blanche on heistä kuuluisampi näyttelijätär. Tämä on premissi, josta tarina lähtee liikkeelle. Jane on hyvin epätasapanoinen yksilö ja hänen katkeruutensa siskonsa menestyneeseen uraan on muhinut jo pitkään. Pikkuhiljaa Jane ajautuu yhä enemmän ja enemmän katkeruutensa valtaan ja terrorisoi siskoaan, joka on kykenemätön puolustamaan itsään tai hankkimaan apua. Tämä oli kovin kiehtova tarina, jossa lopussa on pieni twisti, joka kyllä valitettavasti tuntui hiukan päälleliimatulta.

2. A book with one of the 5 W's in the title (Who, What, Where, When, Why): What Ever Happened to Cousin Charlotte? (Henry Farrell)

Tämä on samanteemainen teos kuin edellinen kirja, mutta paljon lyhyempi (novellipituinen) eikä yhtä mukanaan vetävä.

12/52 luettu (5/52 spefiä, 2/52 omasta hyllystä)

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
15.01.2019 12:40 #42

50. A book that includes a journey (physical, health, or spiritual) Sherman Alexie: Intiaaniblues

Tämän kirjan matka on viiden intiaanin muodostaman bändin tarina sen perustamisesta hajoamiseen. Matkaa tehdään fyysisesti rämällä pakulla ja lentäen sekä myös henkisesti ympäröivän maailman vaatimusten riepottelussa.

8/52

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
15.01.2019 20:57 #43

Kirjassa on iäkäs henkilöhahmo: Anne Rice The vampire Lestat. Päähenkilö on parisataavuotias, ja muutama merkittävä henkilö on useita tuhansia vuosia vanha.

16.01.2019 07:50 #44

30. A book featuring an elderly character: Kuoleman maku (P.D. James)

Useampikin iältään vanhempi hahmo esiintyi tässä tarinassa. Hiukan hämmästelen tätä teosta, tämä on voittanut vaikka mitä dekkaripalkintoja, mutta ei se minusta niin erikoinen ollut. Ihan luettava murhamysteeri, mutta ei mitään sen kummempaa.

13/52 luettu (5/52 spefiä, 2/52 omasta hyllystä)

Viimeksi muokattu: 16.01.2019 07:51 : Emelie.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
17.01.2019 11:57 #45

17. A speculative fiction (i.e. fantasy, scifi, horror, dystopia) Jeanette Winterson: The stone gods

Tämä on dystooppista scifiä.

9/52

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

18.01.2019 12:59 #46

7. 2 books related to the same topic, genre, or theme: Dangerous Spirits (Jordan L. Hawk)

Tullen melko varmasti lukemaan tänä vuonna tämän sarjan seuraavankin osan, joten laitetaan tämä teos tähän kohtaa. Tämä Spirit-sarja Hawkilta ei ole ihan niin hyvä kuin Whiddershins-sarja. Nyt lovecraftimaiset elementit on korvattu täysin aaveilla ja muilla henkimaailman jutuilla ja se ei kiinnosta minua niin paljoa. Muutenkaan ei kirjallisena ansiona ollut kovinkaan erikoinen teos, mutta kyllähän tämän luki.

14/52 luettu (6/52 spefiä, 2/52 omasta hyllystä)

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
18.01.2019 21:43 #47

16. A book told from multiple perspectives David Nicholls: Sinä päivänä

- Emma ja Dexter tapaavat eräänä päivänä opiskelun lomassa. Kirja kertoo heidän seuraavista kahdestakymmenestä vuodestaan molempien näkökannoilta kirjoitettuna.

4/52

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
18.01.2019 22:28 #48

34. A book with a person's name in the title: Maria Veitola: Veitola

13/52

Always follow your doubts.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
Eilen 22:44 #49

7. 2 books related to the same topic, genre, or theme: Book #1 Shungiku Nakamura: World's Greatest First Love #11

- Parin viime vuoden aikana olen alkanut tutustumaan (varsinkin) japanilaiseen BL mangaan. Tämän sarjan bongasin alunperin Animena, joka suureksi harmikseni näyttää päättyneen kahteen kauteen. Mutta sitä kautta tuli selvitettyä, että kirjoja sarjaan piisaa senkin edestä, joten näitä on tullut nyt hommailtua, tämä 11. osa julkaistiin juuri englanniksi tällä kuulla. Sarja on erittäin hauska, romanttinen ja hyvin piirretty sekä sisällöltään mature-luokiteltu. Olen tykännyt valtavasti ja luinkin viime vuoden puolella edeltävät osat pariin otteeseen.

5/52

Viimeksi muokattu: Eilen 22:45 : HourglassEyes. Syy: *luettujen luku unohtui korjata

Uusin jäsen: Anni Loukasmäki