Lukuhaaste: Goodreads 2019

14.01.2019 07:46 #41

14. A book with a title, subtitle or cover relating to an astronomical term: The Moonstone (Wilkie Collins)

Tämä on ollut lukulistallani jo pitkään ja nyt päätin kovin odotuksin sen lukea. Tätä teosta on kehuttu yhdeksi parhaimmista dekkareista ikinä, muttei kyllä ollut sellainen minulle. Ihan kiinnostava lukitun huoneen probleema, mutta minä kyllä haluan lukea dekkarini murhamysteereinä, en kadonneen esineen metsästyksenä.

35. A psychological thriller: What Ever Happened to Baby Jane? (Henry Farrell)

Siskokset (Blanche ja Jane) asuvat samassa talossa, joista toinen on vakavasti vammautunut auto-onnettomuudessa (Blanche) ja on kykenemätön liikkumaan. Siskokset, jotka molemmat olivat aikoinaan kuuluisia näyttelijöitä, ovat viettäneet hiljaiseloa julkisuudesta onnettomuuden jälkeen. Jane on lapsitähti, mutta Blanche on heistä kuuluisampi näyttelijätär. Tämä on premissi, josta tarina lähtee liikkeelle. Jane on hyvin epätasapanoinen yksilö ja hänen katkeruutensa siskonsa menestyneeseen uraan on muhinut jo pitkään. Pikkuhiljaa Jane ajautuu yhä enemmän ja enemmän katkeruutensa valtaan ja terrorisoi siskoaan, joka on kykenemätön puolustamaan itsään tai hankkimaan apua. Tämä oli kovin kiehtova tarina, jossa lopussa on pieni twisti, joka kyllä valitettavasti tuntui hiukan päälleliimatulta.

2. A book with one of the 5 W's in the title (Who, What, Where, When, Why): What Ever Happened to Cousin Charlotte? (Henry Farrell)

Tämä on samanteemainen teos kuin edellinen kirja, mutta paljon lyhyempi (novellipituinen) eikä yhtä mukanaan vetävä.

12/52 luettu (5/52 spefiä, 2/52 omasta hyllystä)

15.01.2019 12:40 #42

50. A book that includes a journey (physical, health, or spiritual) Sherman Alexie: Intiaaniblues

Tämän kirjan matka on viiden intiaanin muodostaman bändin tarina sen perustamisesta hajoamiseen. Matkaa tehdään fyysisesti rämällä pakulla ja lentäen sekä myös henkisesti ympäröivän maailman vaatimusten riepottelussa.

8/52

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
15.01.2019 20:57 #43

Kirjassa on iäkäs henkilöhahmo: Anne Rice The vampire Lestat. Päähenkilö on parisataavuotias, ja muutama merkittävä henkilö on useita tuhansia vuosia vanha.

16.01.2019 07:50 #44

30. A book featuring an elderly character: Kuoleman maku (P.D. James)

Useampikin iältään vanhempi hahmo esiintyi tässä tarinassa. Hiukan hämmästelen tätä teosta, tämä on voittanut vaikka mitä dekkaripalkintoja, mutta ei se minusta niin erikoinen ollut. Ihan luettava murhamysteeri, mutta ei mitään sen kummempaa.

13/52 luettu (5/52 spefiä, 2/52 omasta hyllystä)

Viimeksi muokattu: 16.01.2019 07:51 : Emelie.

17.01.2019 11:57 #45

17. A speculative fiction (i.e. fantasy, scifi, horror, dystopia) Jeanette Winterson: The stone gods

Tämä on dystooppista scifiä.

9/52

18.01.2019 12:59 #46

7. 2 books related to the same topic, genre, or theme: Dangerous Spirits (Jordan L. Hawk)

Tullen melko varmasti lukemaan tänä vuonna tämän sarjan seuraavankin osan, joten laitetaan tämä teos tähän kohtaa. Tämä Spirit-sarja Hawkilta ei ole ihan niin hyvä kuin Whiddershins-sarja. Nyt lovecraftimaiset elementit on korvattu täysin aaveilla ja muilla henkimaailman jutuilla ja se ei kiinnosta minua niin paljoa. Muutenkaan ei kirjallisena ansiona ollut kovinkaan erikoinen teos, mutta kyllähän tämän luki.

14/52 luettu (6/52 spefiä, 2/52 omasta hyllystä)

18.01.2019 21:43 #47

16. A book told from multiple perspectives David Nicholls: Sinä päivänä

- Emma ja Dexter tapaavat eräänä päivänä opiskelun lomassa. Kirja kertoo heidän seuraavista kahdestakymmenestä vuodestaan molempien näkökannoilta kirjoitettuna.

4/52

18.01.2019 22:28 #48

34. A book with a person's name in the title: Maria Veitola: Veitola

13/52

19.01.2019 22:44 #49

7. 2 books related to the same topic, genre, or theme: Book #1 Shungiku Nakamura: World's Greatest First Love #11

- Parin viime vuoden aikana olen alkanut tutustumaan (varsinkin) japanilaiseen BL mangaan. Tämän sarjan bongasin alunperin Animena, joka suureksi harmikseni näyttää päättyneen kahteen kauteen. Mutta sitä kautta tuli selvitettyä, että kirjoja sarjaan piisaa senkin edestä, joten näitä on tullut nyt hommailtua, tämä 11. osa julkaistiin juuri englanniksi tällä kuulla. Sarja on erittäin hauska, romanttinen ja hyvin piirretty sekä sisällöltään mature-luokiteltu. Olen tykännyt valtavasti ja luinkin viime vuoden puolella edeltävät osat pariin otteeseen.

5/52

Viimeksi muokattu: 19.01.2019 22:45 : HourglassEyes. Syy: *luettujen luku unohtui korjata

20.01.2019 13:29 #50

8. 2 books related to the same topic, genre, or theme: Book #2 Isaku Natsume: False Memories #1

- Uusin tuttavuuteni BL mangan saralla.

6/52

20.01.2019 22:07 #51

3. A book where the author’s name contains A, T, and Y: Yoshihiro Takahashi: Shin Gaiden

Nostalgiaa herättävää Hopeanuoli-mangaa.

14/52

20.01.2019 22:07 #52

36. A book featured on an NPR Best Books of the Year list Nicholas Eames: Bloody Rose (The Band #2)

- Löytyi listalta, en vain muistanut merkata ylös miltä kohtaa kun kävin selaamassa...

7/52

21.01.2019 07:32 #53

6. A book with a dual timeline: Nainen junassa (Paula Hawkins)

Tämä oli ihan kiinnostava teos, kunhan alun tahmeudesta päästi eteenpäin. Tarina etenee kahdessa aikatasossa, päähenkilön ajassa keskeisten tapahtumien jälkeen ja uhrin aikatasossa ennen tapahtumia.

15/52 luettu (6/52 spefiä, 2/52 omasta hyllystä)

22.01.2019 09:58 #54

4. A book with a criminal character (i.e. assassin, pirate, thief, robber, scoundrel etc) Jonathan Auxier: Peter Nimble and his fantastic eyes

Peter Nimble on erittäin taitava tasku- ja murtovaras.

10/52

23.01.2019 21:05 #55

21. A book from one of the polarizing or close call votes: "A book related to or set in a national capital city": Anna Kontula: Eduskunta

En ole ihan varma ymmärsinkö tätä kohtaa oikein... Mutta tuollainen ehdotelma sieltä löytyi ja eduskunnasta kertova kirja sijoittuu yllättäen Helsinkiin.

15/52

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
26.01.2019 14:16 #56

2. A book with one of the 5 W's in the title (Who, What, Where, When, Why) - Kate Wilhelm: Where Late the Sweet Birds Sang

Kertomatta jääneen katastrofin seurauksena elämä maapallolla on käynyt vähiin. Jäljelle jäänyt ihmisyhteisö kloonaa aluksi eläimiä ravinnoksi, mutta koska ihmiset eivät lisäänny enää normaaliin tapaan ryhdyttiin ihmiskloonaukseen. Tarinassa pohdinnan alla on yhteisö vastaan yksilö asetelmat. Tarinan eteneminen tuntuu välillä liian hätäiseltä ja töksähtävältä - kerrotaan vain välttämätön, ei paljon maalailla eikä kuvailla, mutta kokonaisuutena kuitenkin pidin ja viihdyin. 4-/5

5/52

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
26.01.2019 17:34 #57

Kirjan nimessä on numero: Liza Marklund Studio Sex. Nimi viittaa sekä kello kuuden ajankohtaisradio-ohjelmaan että seksiklubiin

28.01.2019 08:09 #58

16. A book told from multiple perspectives: Kulki kerran metsätie (Colin Dexter)

Yritän tänä vuonna lukea komisario Morse -sarjan loppuun... Tämän teoksen mysteerissä etsittiin kadonnutta ruotsalaistyttöä ja kuten tapana kuuluu, tähänkin oli sekaantunut vaikka kuinka monta hahmoa, joista osan maailmaan lukija pääsi kurkistamaan.

24. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #2 Something New: The Magpie Lord (K.J. Charles)

Jotain uutta: minulle uusi kirjailija ja uutta oli myös harakat teemana. Joku yrittää oikein tosissaan murhata Lordi Cranen ja apuun pyydetään taikuuden harjoittaja Stephen Day. Aika ennalta-arvattava tarina, mutta silti ihan viihdyttävä.

17/52 luettu (7/52 spefiä, 2/52 omasta hyllystä)

29.01.2019 23:35 #59

7. 2 books related to the same topic, genre, or theme: Book #1: C.S. Pacat: Kings Rising

7. ja 8. kohtien teemaksi taitaa nousta kuninkaalliset. Kings Risingissa riittää usempaakin kuningasta ja sijaishallitsijaa. Kolmas ja viimeinen osa sarjasta ja oikein tyydyttävä lopetus sille.

16/52

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2019
30.01.2019 21:49 #60

52. A book with a weird or intriguing title - Mari Strachan: Hiljaisuus soi h-mollissa

Kiehtova kirjannimi niin suomeksi kuin englanniksi The Earth Hums in B Flat

6/52