• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 10 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 85 päivää sitten

Lukuhaaste: Goodreads 2019

31.01.2019 16:35 #61 : Pisania
34. A book with a person's name in the title J.R.R. Tolkien: Kullervon tarina

Oli perin juurin hämmentävää miten usein niin lyhyessä tarinassa (30 sivua) hahmojen nimet vaihtuivat. Esim. Kullervoa kutsuttiin yli puolenkymmenellä nimellä, jotka kuulostivat varsin intiaanihenkisiltä (Sakehonto, Sarihonto, Honto).

11/52

01.02.2019 10:34 - 01.02.2019 10:41 #62 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
11. A book related to one of the 12 Zodiac Chinese Animals: Charlotte's Web (E. B. White)

Pääosassa on possu ja tämän kaveri hämähäkki. Tämä ilmeisestikin klassikkolastenkirja oli ihan viihdyttävä luettava. Pidin kovasti kuvituskuvista vaikkakin araknofobisena ihmisenä osa niistä tuotti haastetta.

40. A book you stumbled upon: Sherlock Holmes Four Investigations (Ced)

Olin käymässä Fantasiapeleissä ja sattumalta tämä osui hyllystä silmiini. Ostin pois, koska tämä käy toiseen haasteeseenkin.

19/52 luettu (8/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)

Viimeksi muokattu: 01.02.2019 10:41 Emelie.

01.02.2019 11:15 #63 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
38. A book not written in traditional novel format (poetry, essay, epistolary, graphic novel, etc) Amanda Lovelace: Tässä prinsessa pelastaa itsensä

Tämä on runoteos.

12/52

01.02.2019 18:33 #64 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
34. A book with a person's name in the title - Olavi Kaskisuo (kuvat), Vexi Salmi (teksti): Vain elämää - Irwin Goodmanin kuvitettu tarina

Ei kai hirveästi perusteluja kaipaa…

7/52

02.02.2019 13:20 #65 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
18. A book related to one of the elements on the periodic table of elements - Leena Laulajainen: Pii ja Ametisti - Matka ajan halki

Pii, Silicium (Si)

8/52

03.02.2019 11:27 - 03.02.2019 11:28 #66 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
28. A book related to something cold (i.e. theme, title, author, cover, etc.) Tove Jansson: Moominpappa at sea

Kirjassa on tärkeänä hahmona Mörkö, joka jäädyttää kaiken mihin koskee.

13/52

Don't mess with the neon love chicken.
Viimeksi muokattu: 03.02.2019 11:28 Pisania.

03.02.2019 12:35 #67 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
9. A book from one of the top 5 money making genres (romance/erotica, crime/mystery, religious/inspirational, science fiction/fantasy or horror): C.S Pacat: The Summer Palace

Romance/erotica -genreen menevä novelli.

17/52

04.02.2019 07:59 #68 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
25. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #3 Something Borrowed: Kainin tyttäret (Colin Dexter)

Kirjastosta lainattu teos.

32. A book with more than 500 pages: Tuulen viemää (Margaret Mitchell)

Tässä oli vähän vajaat 900 sivua. Harvoin tulee luettua näin pitkiä teoksia. Tämä haastava luettava, sillä en pitänyt Scarlettista enkä Rhettistä. Mutta jotain kiehtovaa tarinassa oli, sillä annoin tälle teokselle 4 tähteä viidestä.

21/52 luettu (8/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä)

• HourglassEyes
  • HourglassEyes hahmo
  • Poissa
  • You know those people who get up 6 am, perky and eager to start the coming day? - I'm not one of them.
05.02.2019 19:29 #69 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
1. A book that was nominated for or won an award in a genre you enjoy Stephen King: Ulkopuolinen

- Englanninkielinen alkuteos Outsider oli 2018 trilleri voittaja

8/52

• HourglassEyes
  • HourglassEyes hahmo
  • Poissa
05.02.2019 20:28 #70 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
40. A book you stumbled upon Vesa Lahti: Kertosäkeessä kameran silmä

- Bongasin töissä keräykseen lähtevien pinosta. Nappasin sokkona mukaani, kun ajattelin, että menee ainakin lyhyen kirjan kohtaan, jos ei muuhun (78 sivua lyhyitä runoja). Laitoin kuitenkin tähän.

9/52

08.02.2019 21:16 #71 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
27. A book off of the 1001 books to read before you die list - Truman Capote: Kylmäverisesti

Muutamia vaihtoehtoja jäi vielä listalle, mitä voisi jossain vaiheessa lukea. List challanges ruksituksen jälkeen ilmeni, että olen lukenut listalta vain 6% kirjoista.

9/52

09.02.2019 19:58 #72 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
Yli 500 sivua: Brian Jay Jones - George Lucas.

11.02.2019 19:28 #73 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
7. 2 books related to the same topic, genre, or theme: Book #1 Hannu Rajaniemi: Kesämaa
8. 2 books related to the same topic, genre, or theme: Book #2 Alice Sebold: Oma taivas

Liekö sitten aihetta vai teemaa, mutta kummassakin kirjassa käsitellään kuolemanjälkeistä elämää. Kesämaassa kuolleilla on oma maansa ja elävät voivat olla tekemisissä heidän kanssaan. Toinen päähenkilöistä on kuollut. Omassa taivaassa kertoja on kuollut ja hän seuraa tuonpuoleisestaan perheensä ja tuttujensa elämää, mutta he eivät pysty näkemään häntä.

15/52

13.02.2019 18:26 - 13.02.2019 18:27 #74 : Eija
16. A book told from multiple perspectives - Naomi Alderman: Voima

Kirjassa on neljä päänäkökulmahahmoa. Kolme naista ja yksi mies. Uskonnollinen johtaja, rikollisjärjestön johtaja, poliitikko ja journalisti. Heistä naiset ovat vallankahvassa kiinni ja tavalla tai toisella tavoittelevat omaa etuaan ja ovat häikäilemättömiä omalla alallaan. Journalisti mies on tässä nelikossa se pidettävin hahmo ja myös hyväksikäytön uhan alla. Viides näkökulma on poliitikon tyttären, joka on voimaltaan viallinen ja siksi myös syrjitty. Kirjan hahmot sopivat hyvin tarinan sanomaan ja heissä tapahtuu tilanteiden määräämää kehitystä (henkilön menneisyys, ympäristötekijät ja tapahtumat mitä henkilölle on sattunut määrittelevät sen, millaiseksi ihminen tulee).

10/52

Viimeksi muokattu: 13.02.2019 18:27 Eija.

15.02.2019 19:10 #75 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
38. A book not written in traditional novel format - Jason Lutes: Berliini - kivikaupunki

Sarjakuva formaatti. Mustavalkoinen kuvitus. Piirroksissa häiritse se, miten ihmiset olivat liikaa samannäköisiä. Välillä oli vaikea hahmottaa kuka hahmoista oli missäkin kohtauksessa.

11/52

15.02.2019 19:28 - 15.02.2019 19:31 #76 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
24. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #2 Something New Marie Lu: Warcross

En vieläkään ole varma mitä näillä häälorukohdilla ajetaan takaa, mutta here goes. Kirjailija on minulle tyystin uusi, en ole lukenut hänen kirjojaan tai edes kuullut hänestä aiemmin. Warcross on julkaistu 2017, joten sekin on suhteellisen uusi eikä LitRPG:kään genrenä varmaan ole kovinkaan vanha.

16/52

Don't mess with the neon love chicken.
Viimeksi muokattu: 15.02.2019 19:31 Pisania.

17.02.2019 00:22 #77 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
43. A book related to STEM (Science, Technology, Engineering, Math) - Nancy Kress: Beggars in Spain

Geeniteknologian avulla pystyttiin saamaan lapsia, joilla on erityislahjakkuuksia. Tässä keskitytään unen tarpeen manipulointiin. Näin muunnellut lapset eivät nuku. Unettomuus tuo muitakin positiivisia ominaisuuksia lapsiin. Pääosassa on uneton tyttö, jolla on normaali kaksossisar. Kirjassa käsitellään juopaa, mikä kehittyy unettomien ja nukkuvien välille yhteiskunnassa.

Luin kirjasta palkitun pienoisromaani version. Myöhemmin kirjailija jatkoi tarinaa täysimittaiseksi romaaniksi kirjoittamalla siihen kolme osaa lisää. Olen myös kiinnostunut lukemaan sen, jos vaan jossain vaiheessa on mahdollista. 4+/5

12/52

18.02.2019 21:42 #78 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
23. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #1 Something Old: Jukka Parkkinen: Suvi Kinos ja puuttuva rengas
24. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #2 Something New: Jukka Parkkinen: Suvi Kinos ja isoisän salattu elämä
25. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #3 Something Borrowed: Jukka Parkkinen: Suvi Kinoksen seitsemän enoa
26. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #4 Something Blue: Jukka Parkkinen: Suvi Kinos ja elämän eväät

Päätin kuitata tämän kummallisen neljän kirjan kokonaisuuden Suvi Kinosten uudelleen lukemisella. Something old liittyy siihen että kyseessä on yksi ehdoton lapsuudenajan suosikkini. Something new taas siihen, että kyseinen kirja on alkuperäisen trilogian jälkeen ilmestynyt uusi lisäosa (mielikuvieni mukaan uusi, äsken kun tarkistin niin ilmestymisvuosi 2006... No, hyvä yritys silti). Something borrowed taas tarkoittaa että kyseessä on se sarjan osa, jota en itse omista hartaista etsinnöistä huolimatta ja joka piti lainata kirjastosta. Something blue ei viittaa väriin vaan suruun, koska itken lohduttomasti joka ikinen kerta kyseisen opuksen lopussa, niin tälläkin kertaa.

21/52

19.02.2019 16:30 #79 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2019
41. A book from the 2018 GR Choice Awards: Ngozi Ukazu: Check please!

GR Choice Awardsien "Best Graphic Novels & Comics" -osiosta löytyi sopivasti, kun vasta olin itselleni kirjan joululahjaksi tilannut.

22/52

19.02.2019 21:26 #80 : Eija
35. A psychological thriller - John Fowles: Neitoperho

Tuntui melko kesyltä trilleriksi, mutta ehkä sitä tulee luettua paljon synkemmänpuoleisia kertomuksia niin mikään ei enää hetkauta. Asetelma kuitenkin on hirveä - heti alussa tuli mieleen tapaus Natascha Kampusch. Karmivaa myös se, että useat sarjamurhaajat ovat kertoneet kirjan olleen inspiraation lähteenä heidän teoilleen.

Tarina kertoo kidnappaajan ja kidnapatun välisestä kanssakäymisestä. Ensimmäinen osio on kerrottu kidnappaajan näkökulmasta, toinen osio kidnapatun. Lopussa vielä kaksi kidnappaajan näkökulmasta olevaa lyhyttä osaa. Välillä tarina oli tylsän puoleinen ja toistoa oli kerrontateknisistä syistä. Samoja kohtauksia käsiteltiin kahdesta näkökulmasta. 3/5

13/52

LordStenhammar, Pisania, Skie