• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 2 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 108 päivää sitten)

Lukuhaaste: Popsugar 2019

04.05.2019 13:40 #101 : Pisania
21. A book by two female authors Anneli Kanto & Terhi Rannela: Tähystäjäneito

Eipä tästä sen enempää.

29/50

06.05.2019 07:41 #102 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
15. A retelling of a classic: Spinning Silver (Naomi Novik)

Ei ehkä nyt ihan klassikko, mutta väännös tunnetusta satuhahmosta on keskiössä.

32. A book author from Asia, Africa, or South America: My Sister, the Serial Killer (Oyinkan Braithwaite)

Kirjailija on nigerialainen.

43. An "own voices" book:Trail of Lightning (Rebecca Roanhorse)

Kirjan päähahmo on intiaani.

31/50 luettu (17/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä)

07.05.2019 11:15 #103 : Pisania
8. A book about a hobby Laura Freeman: The reading cure

Freeman kertoo tässä kirjassa miten hänen intohimoinen lukuharrastuksensa auttoi kamppailussa anoreksiaa vastaan.

30/50

08.05.2019 08:45 #104 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
26. A book that's published in 2019 J.R. Ward: The Savior (Black Dagger Brotherhood#17)

- Viimeisin BDB kirja kertoo Brotherhoodista hulluuden vuoksi erotetun Murhderin tarinan sekä lisää mykästä John Matthew'sta.

16/40 + Adv. 1/10

11.05.2019 14:34 - 11.05.2019 14:37 #105 : Eija
2. A book that makes you nostalgic - Stephen King: Carrie

Kingin alkupuolen teokset ovat nostalgisia itselleni, koska nuoruudessa King oli se kirjailija, jonka teokset piti kaikki lukea ja 90 luvulta lähtien jäi tavaksi lukea suomennokset aina melko pian ilmestymisen jälkeen. Toinen kirjailija jota tuolloin paljon suomennettiin ja tuli luettua oli Dean R. Koontz. Nuorempana lukemiseni oli paljon suppeampaa ja vähäisempää kuin se on nykyään.

Carrie ei ole ensimmäinen lukemani Kingin kirja, mutta viiden ensimmäisen joukossa se lienee kuitenkin ja luettu joskus 80-90-luvun taitteessa. Yön äänet kokoelmaa lukuun ottamatta en ole lukenut mitään Kingin kirjaa kuin kerran, joten ei ole pahitteeksi ottaa uusintalukua joistain varhaisista kirjoista. Aloitan siis debyyttikirjasta Carrie, vaikka se ei Kingin tuotannosta suosikkini olekaan.

Carrie on ihan hyvä esikoiskirja. Muistin koko juonen hyvin, joten mitään yllättävyyttä en voinut kokea toisella lukukerralla. King on käyttänyt ensimmäisessä tarinassaan ainakin yhtä aihekehystä, joka näkyy enemmän tai vähemmän läpi hänen kirjailijauransa. King sivaltaa kiihkokristinuskovaisuutta vastaan – ehkä tätä ilmiötä näkyy Amerikassa enemmän kuin Suomessa... 3+

27/50

Viimeksi muokattu: 11.05.2019 14:37 Eija.

14.05.2019 14:11 - 14.05.2019 19:47 #106 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
15. A retelling of a classic Stephenie Meyer: Life and Death: Twilight Reimagined

- Twilight ei ole vanha klassikko, mutta miellän sen moderniksi klassikoksi. Meyerin kymmenvuotisjuhlajulkaisu kääntää Bellan ja Edwardin roolit toisinpäin. Uudelleenkirjoitetussa tarinassa Forksiin saapuu Beaufort (Beau) Swan ja Cullenin perheestä hänen kiinnostuksensa herättää Edythe.
Ajattelin lukaista kirjan vain pienenä huvituksena, mutta vaikkei tarina nostanutkaan samanlaista huumaa kuin Twilight aikoinaan oli se yllättävän viihdyttävä. Beaun kömpelyys teki kirjasta melko nostalgista luettavaa.
Kirja noudattaa melko tavalla alkuperäistä juoneltaan, välttämättömiä muutoksi lukuunottamatta.
Eniten kirjassa poikkeaa loppuratkaisu, koska Meyerin tarkoitus ei missään vaiheessa ollut kirjoittaa koko neljän kirjan saagaa uusiksi. Eniten turhauttavaa lukiessa oli yrittää hämätä omia aivojaan, jotka sinnikkäästi yrittivät vääntää tutut hahmot takaisin "omaan" sukupuoleensa. Twilight huuman kokeneille viihdyttävä kokemus.

Adv. 46. A book with no chapters / unusual chapter headings / unconventionally numbered chapters Samanta Schweblin: Houreuni

- Kirjassa ei ole lukuja, vaan utopistinen tarina kestää koko 120:n sivun verran.

Olisi käynyt myös kohtaan 32, koska Schweblin on argentiinalainen...

17/40 + Adv. 2/10

Viimeksi muokattu: 14.05.2019 19:47 HourglassEyes. Syy: Lisäsin toisen kirjan

15.05.2019 11:13 #107 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
32. A book written by someone from Asia, Africa or South America Hiro Arikawa: Matkakissan muistelmat

Kirjailija on japanilainen.

31/50

15.05.2019 23:11 #108 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
5. A book with at least one million ratings on Goodreads - Lois Lowry: The Giver

1 523 267 arvosanaa osoittaa, että suositusta kirjasta on kyse. Siksipä suomennoksen puute ihmetyttää. Toki kirjan ilmestymisvuonna 1993 YA dystopiat eivät olleet (Suomessa) muodissa ja aikaisemmista saman tyylilajin suomennetuista kirjoista tulee mieleen ainoastaan Tripodien aika.
28/50

17.05.2019 18:10 #109 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
13. A book published posthumously - J. R. R. Tolkien, Alan Lee, Christopher Tolkien: Gondolinin tuho

Christopher Tolkienin kokoama teos isänsä jäämistöstä. Christopher on jo vanha mies ja kertoo esipuheessaan, että tämä teos on hänen viimeisensä. Kirja sisältää Alan Leen kuvituksen.

29/50

19.05.2019 08:39 #110 : Pisania
34. A book that includes a wedding Lisa Jewell: Sitten hän oli poissa

En avaa tätä sen tarkemmin, ettei kukaan spoilaannu enempää.

32/50

20.05.2019 13:12 #111 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
26. A book that's published in 2019 Maria Ohisalo & Arno Kotro (toim.): Sinua on petetty

Kirjan alaotsikko on Kirjoituksia sukupuolten tasa-arvosta ja se julkaistiin sopivasti Minna Canthin eli tasa-arvon päivänä.

33/50

22.05.2019 08:44 #112 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
9. A book you meant to read in 2018 Jojo Moyes: Elä rohkeasti (Me before you#3)

- Kun luin sarjan ensimmäisen osan (kolme vuotta sitten, ehkä...?) Kerro minulle jotain hyvää se taisi olla vuoden ihanin kirja. Nauroin sen kanssa ääneen ja lopulta itkin silmät päästäni. Kun kirjaan tuli jatkoa myöhemmin, ei jatko Jos olisit tässä pystynyt läheskään samanlaiseen tunnekuohuun. Siksipä en uskaltanut pitää erityistä kiirettä sarjan päätösosan kanssa, kun se ilmestyi suomeksi viime vuonna. Nyt sen viimeinkin hyllystäni poimin eteeni. Elä rohkeasti on parempi kuin kakkososa, koska Louisa on enemmän ensimmäisen osan kaltainen, herttaisen ärsyttävä koheltaja, vaikkei tämäkään ensimmäisen osan riipivyyteen kohoa.

Voin suositella lukemaan Kerro minulle jotain hyvää, koska se toimii hyvin itsenäisenä kirjana ja jokainen päättäköön itse haluaako lukea jatkoa vai ei. Itse haluan varmasti lukea kirjan vielä joskus uudestaan yksittäisenä nautintona.

18/40 + Adv. 2/10

23.05.2019 22:44 #113 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
17. A book set on a college or university campus Robert Robinson: Kuolleet kirjatoukat

Tarina sijoittuu yhden Oxfordin yliopiston collegen opettajiston keskuuteen. Valitsin kirjan juuri kiehtovan miljöön vuoksi, mutta se oli aika outo. Varsinkin dialogi oli hämmentävää ja punaisesta langasta oli vaikea pitää kiinni. Kirja on julkaistu 50-luvulla (ja SaPo-sarjassa) ja jotenkin odotin sen olevan tyyliltään Christie/Sayers/Marsh -henkinen, mutta eipä ollut.

34/50

24.05.2019 22:38 #114 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
14. A book you see someone reading on TV or in a movie - H. G. Wells: Tohtori Moreaun saari

Orphan Blackissä tiedemies Ethan Duncan lukee tätä kirjaa. Kirja ja sen tarina on muutenkin oleellisessa asemassa sarjassa.

30/50

29.05.2019 08:15 #115 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
4. A book you think should be turned into a movie: The Calculating Stars (Mary Robinette Kowal)

Jos tästä tehtäisiin leffa, kävisin kyllä katsomassa.

49. A book that has inspired a common phrase or idiom: If at First You Don't Succeed, Try, Try Again (Zen Cho)

33/50 luettu (19/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä)

01.06.2019 22:38 - 02.06.2019 09:32 #116 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
5. A book with at least one million ratings on Goodreads Kathryn Stockett: Piiat

- Yli 1,8 miljoonaa arvostelua.

19/40 + Adv. 2/10

Viimeksi muokattu: 02.06.2019 09:32 HourglassEyes.

03.06.2019 19:37 #117 : Eija
23. A book set in Scandinavia - Michelle Paver: Dark Matter

Kummitustarina. Retkikunta lähtee tutkimusmatkalle arktisen ilmaston Huippuvuorille, Norjaan. Kaikki ei mene suunnitelmien mukaisesti matkalla eikä kohteessa. Ympäristön kuvailussa sai hyvän kuvan seudun eristyneisyydestä ja täydellisen pimeyden aiheuttamat pelkotilat kuvailtiin erittäin uskottavasti. 4+/5

31/50

04.06.2019 23:25 #118 : Eija
1. A book becoming a movie in 2019 - Eoin Colfer: Artemis Fowl

Elokuvan piti tulla teattereihin 8/2019. Nyt kun olin jo kirjan lukenut tarkistin asian uudemman kerran, se tulee vasta keväällä 2020. Koska luin kirjan vartta vasten tämän haastekohdan takia, niin siihen se saa myös jäädä.
Kirja oli menettelevä, tosin ehdin hiukan kyllästyä tarinaan sen edetessä. 3-/5

32/50

05.06.2019 11:18 #119 : Pisania
2. A book that makes you nostalgic Noora Vallinkoski: Perno Mega City

Päähenkilö syntyy samassa sairaalassa n. puoli vuotta ennen minua. Sitä seuraa 80-lukuinen lapsuus ja 90-lukuinen nuoruus. Vaikka hänellä onkin paljon vaikeampaa ja olemme hyvin erilaisia ihmisinä, niin pakostakin tästä tuli nostalgiseksi. Tuli mieleen paljon muistoja omasta lapsuudesta.

35/50

10.06.2019 08:45 #120 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Popsugar 2019
10. A book with POP, SUGAR, or CHALLENGE in the title: Beneath the Sugar Sky (Seanan McGuire)

Sana "sugar" löytyy.

30. A book featuring an amateur detective: Badlands (Morgan Brice)

Kirjakaupan pitäjä ottaa asiakseen tutkia raakoja murhia. Aika perusparanormaaliaromantiikkaa, mutta hyvin rakennettuja jännitteitä.

35/50 luettu (21/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä)

Nella, Jussi
Uusin jäsen: Virpi Larmila