Lukuhaaste: Popsugar 2019

26.09.2019 18:26 #161

2. A book that makes you nostalgic Stephenie Meyer: New Moon (#Twilight 2)

- Siitä taitaa olla kymmenisen vuotta, kun olen viimeksi koko Twilight saagan lukenut. Kyllä tässä tulee vähän nostalginen olo, vaikkei samanlaista huumaa enää olekaan kuin aikanaan. Silloin syntynyt rakas kummityttöni sai nimensäkin kirjoista. Isabella jota myös kutsutaan Bellaksi.

30/40 + Adv. 6/10

27.09.2019 20:24 #162

11. A book with an item of clothing or accessory on the cover - Margaret Atwood: Testamentit

Etukannessa orjattaren asuste (takakannessa myös asustetta, korvakorua ja hiuskoristetta)

43/50

30.09.2019 09:39 #163

33. A book with a zodiac sign or astrology term in title Stephenie Meyer: Eclipse (Twilight #3)

- Eiköhän kuunpimennys mene astrologisesta termistä.

31/40 + Adv. 6/10

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2019
07.10.2019 08:57 #164

13. A book published posthumously: Neito vanhassa linnassa (Jane Austen)

Uudelleenluku tästä teoksesta. Ei parasta Austenia tämä, jutta kyllä sen luki.

17. A book set on college or university campus: Lumottu (Deborah Harkness)

TV-sarja oli minusta ihan katsottava, mutta jostain syystä kirja ei sitten napannut yhtään. Joko juoni oli liian tuttu, tai sitten vampyyrin stalkkeritendenssiä oli tv-sarjassa lievenetty kirjaan verrattuna reippaasti.

22. A book with SALTY, SWEET, BITTER, or SPICY in the title: Sweeth Tooth, vol #1 (Jeff Lemire)

Uudelleenluku tässäkin. En millään tahtonut löytää tähän sopivaa teosta ja reseptikirjat eivät napanneet, joten mennään tällä.

41. A "cli-fi" (climate fiction) book: Uusi Maa (Margaret Atwood)

Atwood ei vaan ole minun makuuni, ja kun hahmoista ei muista mitään aikaisemmista teoksista, siteet tähän teokseen olivat heikot.

48/50 luettu (26/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä)

07.10.2019 21:02 #165

43. An "own voices" book - Tomi Adeyemi: Veren ja luun lapset

Kirjailijan juuret on Nigeriassa – Yoruba kansan asuinsijoilla. Kirjassa käytetään Yoruba kulttuuria inspiraationa.

44/50

11.10.2019 21:39 #166

34. A book that includes a wedding Stephenie Meyer: Breaking dawn (Twilight #4)

- Bellan ja Edwardin häät. Oletan ettei tämä enää ole spoileri...

32/40 + Adv. 6/10

Viimeksi muokattu: 11.10.2019 21:40 : HourglassEyes.

15.10.2019 21:24 #167

12. A book inspired by myth/legend/folklore - Neil Gaiman: Pohjoisen mytologia

Norjalainen mytologia on tarinoiden lähdemateriaali, tarinoissa on yhdistelyjä teoksista Runo-Edda ja Snorrin Edda.

45/50

Viimeksi muokattu: 15.10.2019 21:32 : Eija.

18.10.2019 09:07 #168

28. A book recommended by a celebrity you admire Adrian J Walker: The End of the World Running Club

- Löytyi Stephen Kingin suosituksista.
Viihdyttävää lukea vaihteeksi maailmanlopusta, jonka tarina ei sijoitu jenkkilään tai perinteisiin suurkaupunkeihin. Tarina sijoittuu pääosin Skotlantiin ja kertoo ei niin täydellisen perheenisän kamppailusta löytää takaisin perheensä luo sen jälkeen kun pohjoinen pallonpuolisko (suurimmilta osin) on saanut niskaansa roiman meteorikuuron, joka pyyhkii nykysivistyksen ja kehityksen mennessään. Annoin englanninkielisellä puolella neljä tähteä.

33/40 + Adv. 6/10

23.10.2019 08:26 #169

7. A reread of a favorite book Neil Gaiman, Terry Pratchett: Good Omens

- Parempi kuin muistinkaan! (vaikken koskaan ole huonona pitänytkään)

34/40 + Adv. 6/10

26.10.2019 19:02 #170

36. A ghost story - Susan Hill: The Woman in Black

Kirjoitus tapa ja ympäristön kuvaus loi hyvän kummitustarina tunnelman ja kyllä tarina hyvin tehtävänsä teki. Tämän goottilaisen tarinan asetelma on hyvin perinteinen kummitustarinalle - yksin oleva ihminen isossa vanhassa talossa syrjäisellä seudulla, mutta se ei häirinnyt ollenkaan lukukokemusta. Vaikka asioita arvasi ennakkoon, kylmäävä tunne silti pääsi hiipimään selkäpiihin tietyissä kohdissa tarinaa. Taidanpa katsoa vielä kirjan pohjalta tehdyn elokuvan Netflixiltä illalla. 4/5

46/50

28.10.2019 21:15 #171

Adv. 41. A "cli-fi" (climate fiction) book Risto Isomäki: Sarasvatin hiekkaa

- Lainasin e-kirjana, kun etsin ilmastonmuutosta käsitteleviä kirjoja.

1. A book becoming a movie in 2019 Pertti Jarla: Fingerporin naamakirja

- Leffa taitaa parhaillaan pyöriä teattereissa.

36/40 + Adv. 7/10

Viimeksi muokattu: 29.10.2019 14:50 : HourglassEyes. Syy: Lisäsin toisen kirjan

31.10.2019 18:13 #172

45. A LitRPG book - Anders Vacklin, Aki Parhamaa: Beta

Kirja sijoittuu suurelta osin pelimaailmaan. Päähenkilö pelailee videopelejä ja on myös kehitetty uudenlainen virtuaalipeli, jonka konsoli on pelipuku. Maailma peilautuu todellisuuteen, sillä virheen vuoksi pelin pelaajan todellinen minä kokee samat fyysiset vauriot kuin pelihahmo. Tilanteesta sankareiden on keksittävä ulospääsy ja pelastautuminen.

Kirjan lopussa on pätkä sarjan seuraavaa osaa. Tarina jatkuu siihen mihin se jäi ensimmäisen osan jälkeen. Beta ei mielestäni saanut tyydyttävää lopetusta eikä välipäätöstä, tarina vain jäi keskeneräiseksi. Se on harmi. Koska en aio lukea jatko-osia, olisi ollut kiva, että tarinalla olisi ollut kunnollinen välipäätös. Pelaaminen aiheena ei kiinnosta minua, enkä tähänkään kirjaan olisi tarttunut ilman haastetta. Pelaamiseen liittyvän Ready player one kirjan luin aikanaan tosin vapaaehtoisesti. Pidin siitä melko paljon ainakin antamani tähtimäärän perusteella (olen saattanut kyllä yliarvioida kirjan) kun taas saman kirjailijan Armada teos jäi melko alkumetreillä kesken - ei kiinnostanut yhtään. En tiedä onko Beta tarkalleen LITRPG kirja, mutta elementtejä siihen ainakin on. 2 ½

47/50

05.11.2019 22:05 #173

37. A book with a two-word title - Patricia A. McKillip: Basiliskin laulu

48/50

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2019
08.11.2019 13:33 #174

45. A LitRPG book: Catharsis (Travis Bagwell)

Oli haastavaa löytää tähän kohtaan kirjaa, ja melkoisen etsinnän jälkeen päädyin tähän teokseen. Eliittikouluun stipendillä päätynyt ja kliseisesti koulun suosituimman pojan kiusaama nuorukainen erotetaan määräajaksi koulusta ja kiukkuaan purkaakseen alkaa pelata odottamaansa tekoälypohjaista virtuaalimaailmapeliä.Ja tästä eteenpäin asiat menivät hyvinkin odotetusti. Ei ollut kovinkaan mieltäylentävä teos, vaikkakin täytyy myöntää että pelaajahahmonkehityksen statsit olivat sinänsä kiinnostaa seurattavaa.

50. A book set in an abbey, cloister, monastery, vicarage, or convent: Confession is Murder (Peg Cochran)

No ei nyt ole ihan luostarissa tai muuallakaan, mutta uskonnolla on tärkeä osa tätä teosta, joten mennään tällä. Cozy mystery, ja todella tylsä.

50/50 luettu (27/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä)

13.11.2019 14:49 #175

21. A book by two female authors Arja ja Emma Puikkonen: Äänihäkki

- Äidin ja tyttären yhteisteos.

Ad. 43. An "own voices" book Jonas Gardell: Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljan käsin 2. Sairaus

37/40 + Adv. 8/10

16.11.2019 08:28 #176

39. A book revolving around a puzzle or game Anders de la Motte: Lume

- de la Motten ensimmäisessä kirjassa sarjaan HP päihittää vaaralliseksi käyneen todellisuuspelin järjestäjät ja vie mennessään järjestäjien miljoonat, tässä toisessa osassa HP elää pakolaiselämää ulkomailla rahoillaan, mutta joutuu pian murhaepäillyksi Dubaissa päätyen takaisin Tukholmaan, jossa alkuperäisen Pelin järjestäjät odottavat saadakseen kostonsa -ja rahansa takaisin.

38/40 + Adv. 8/10

18.11.2019 21:51 #177

36. A ghost story Charles Dickens: Joululaulu

- Joululaulu / A Christmas Carol lienee joulutarinoiden aatelia haamuineen. Samu Sirkkakin esittelee sen joka vuosi.

39/40 + Adv. 8/10

19.11.2019 20:18 #178

46. A book with no chapters / unusual chapter headings / unconventionally numbered chapters - Alastair Reynolds: Hitaat luodit

Kirjassa ei ole varsinaisesti lukuja ellei * -merkillä erotettuja osioita mielletä luvuiksi. Lukuja tässä ei silleen tarvinnutkaan, koska kyseessä on pienoisromaani. Usein olen moittinut Reynoldsin kirjoissa liiallisesta pituudesta, tämä taas tuntui liian typistetyltä. Tarinassa on paljon hyvää, mutta asioiden käsittely ja kertominen jäi jossain määrin puolitiehen. 3½

49/50

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Popsugar 2019
21.11.2019 14:55 #179

Ensi vuoden Popsugar-haaste on julkaistu. Ärsyttävässä slideshow-muodossa tosin, mutta joukossa on myös kirjaehdotuksia.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

21.11.2019 17:02 #180

Goodreads ryhmässä löytyy lista muodossa . Vielä on vanhat haasteet kesken, mutta kohta voisi alkaa tutustua ensi vuoden haasteisiin, että miltä näyttää.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

Uusin jäsen: Antero Stenhammar