Lukuhaaste: Helmet 2019

03.06.2019 19:46 #121

31. Kirjassa kuljetaan metrolla - Michelle Paver: Dark Matter

Aloin jo katua, kun en sijoittanut Henkien labyrinttiä tähän kohtaan aiemmin. Siinä oli lyhyt metrolla matkustus kohta, mutta yllätykseksi metrolla kuljettiin tässäkin kirjassa - Lontoon metrolla. Tarinan minä kertoja näki Embankmentissa ruumista naarattavan Thamesista. Hän lähti siitä metrolla kotiinsa Tootingiin, mutta matkusti ohi pysäkin Mordeniin asti ja joutui palaamaan takaisin päin.

30/50

04.06.2019 23:28 #122

25. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin - Eoin Colfer: Artemis Fowl

Tänä vuonna olen lukenut aika monta teosta kirjailijoilta, joihin en ole tutustunut aiemmin edes novellin muodossa. Sellainen kirjailija on myös Eoin Colfer. Artemis sarjan lukeminen jää minulla tähän yhteen, mutta hyllyssä luuraa vielä kirja nimeltä Vielä yksi juttu…, ehkä se jossain vaiheessa tulee luettavaksi.

31/50

05.06.2019 11:11 #123

7. Kirja kertoo paikasta, jossa olet käynyt Noora Vallinkoski: Perno Mega City

Kirja sijoittuu Turkuun, jossa olen hypännyt pienen ikäni. Pernon kaupunginosa ei tosin ole niin tuttu, siitä on vain ajettu läpi matkalla jonnekin muualle. Olen kylläkin lapsena käynyt kahdesti siellä telakalla tutustumassa uuteen laivaan.

41/50

11.06.2019 21:21 #124

20. Kirja käsittelee sinulle entuudestaan vierasta kulttuuria Georg Seitz: Joki vailla paluuta

Kirjoittaja vaimoineen matkustaa Amazonilla tavoitteenaan yhyttää eristynyt araraibojen heimo, josta he ovat kuulleet kerrottavan. Pitkän ja rankan matkan jälkeen he pääsevätkin tutustumaan heimoon ja kuvaamaan heidän elämäänsä. Kirja oli ihan mielenkiintoinen, mutta jäi vähän kalvamaan se, että Seitz ei missään vaiheessa kerro tarkemmin taustoistaan tai anna mitään kunnon syytä miksi he haluvat löytää araraibot. He eivät esim. ole antropologeja tms. tieteilijöitä.

42/50

12.06.2019 18:37 #125

6. Rakkausromaani Jennifer Clement: Basquiatin leski

Kelpuutan tämän kirjan tähän kohtaan, vaikka se ei ehkä ole ihan sitä mitä haettiin. Se on kuitenkin romaani ja sen alaotsikko on Rakkaustarina, joten close enough. Teos kuvaa 80-luvulla pinnalle nousseen taiteilijan Jean-Michel Basquiatin ja tämän tyttöystävän myrskyisää suhdetta.

43/50

12.06.2019 20:19 #126

6. Rakkausromaani - Matt Haig: Kuinka aika pysäytetään

Kirja olisi käynyt moneen muuhunkin hankalahkoon vapaaseen kohtaan, mutta tähän sen alun perin suunnittelin, joten siihen se sitten myös sijoittuu. No, onko tämä varsinaisesti rakkausromaani, on vähän tulkinnan varainen. Ei se sitä ainakaan pelkästään ole, mutta jossain Love story listassa kirja oli mukana ja englanninkielistä versiota mainostetaan ”A love story across the ages…”.

Päähenkilöllä on geeneissä virhe, jonka vuoksi hän ei vanhene siinä, missä normaalit ihmiset. Hän on elänyt reippaasti yli 400 vuotta, eikä elinikä odote ole vielä edes puolessa välissä. Tarina seuraa miehen elämää vuodesta 1581 nykypäivään sekalaisessa järjestyksessä. Tarina on sujuvasti kirjoitettu ja sitä luki oikein mielellään. Vaikka sisällössä ei mitään mullistavaa sinällään tapahtunut, en missään kohtaa kyllästynyt tarinaan. 3+/5

32/50

15.06.2019 17:08 #127

4. Kirjailijan ainoa teos - Kirsten Bakis: Hirviökoirien elämä

Tämä kohta oli niin vaikea, että kelpuutan tämän kirjan, vaikka kirjailija on julkaissut myös yhden novellin.

33/50

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
18.06.2019 21:09 #128

12. Kirja liittyy Isoon-Britanniaan Jessica Fellowes: Mitfordin murhat

- Florence Nightingale on nimi, jonka jokainen sotahistoristoriasta ja sota-ajan sairaanhoidosta vähänkin kiinnostunut lienee kuullut mainittavan. Mitfordin murhat ei kuitenkaan käsittele häntä, vaan hänen kummityttönsä, Florence Nightingale Shoren murhaa, joka tapahtui 1920 hänen ollessaan junamatkalla ja jäi selvittämättömäksi mysteeriksi. Fellowsin versio tapahtumista on kyllä Agatha Christiemäisen viihdyttävä.

19/50

22.06.2019 17:38 #129

17. Kirjassa on kaksoset Katherine Paterson: Miksi aina Caroline?

Kertojana tässä on teini-ikäinen Louise joka on syntymästään saakka jäänyt nuoremman kaksoissiskonsa varjoon. Caroline on kauniimpi, lahjakkaampi ja pidetympi, mikä tekee elämästä pienellä kalastajien saarella vieläkin vaikeampaa Louiselle. Hän ei todellakaan pidä siskostaan ja oli jotenkin virkistävää että kirjan lopussa

44/50

23.06.2019 21:12 #130

47. Kirjassa on alle 100 sivua - James Tiptree, Jr.: I'm Too Big but I Love to Play

Pitkänovelli, sivuja 26.

34/50

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
24.06.2019 07:58 #131

8. Kirja, jonka lukeminen kuuluu mielestäsi yleissivistykseen: Macbeth (William Shakespeare)

Tämä oli ihan kauhea kohta, olisin halunnut skipata kokonaan. Voin suositella kirjoja, mutta en kyllä todellakaan halua sanoa, että jokin kirja kuuluu yleissivistykseen. Mutta laitan tähän nyt Shakespearen, ehkä edes yksi hänen teoksistaan olisi hyvä tuntea, koska aika paljon vieläkin käytössä olevia sanontoja juontaa juurensa tämän herran teoksiin.

38. Jossain päin maailmaa kielletty kirja: Jäähyväiset aseille (Ernest Hemingway)

Löysin tämän joltain kielletyt kirjat -listalta. Hemingway ei kyllä ole minua varten, ehkä ongelma on enemmän kirjojen tyylissä kuin kirjoitustavassa.

39. Ihmisen ja eläimen suhteesta kertova kirja: Lassie palaa kotiin (Eric Knight)

Lassie myydään ja uusi isäntä ronttaa eläimen saaren toiselle laidalle, josta uskollinen ystävä sitten karkaa ja vaeltaa takaisin kotiin erinäisten seikkailujen kautta.

44. Kirja kertoo Berliinistä: Lukija (Bernhard Schlink)

Oion, sillä kirja ei varsinaisesti kerro Berliinistä, vaan tapahtumamiljöönä on yleisemmin Saksa. Mutta todella harvoin luen edes Saksaan sijoittuvia teoksia, joten tämä täyttäköön tämän haastekohdan (ilman tätä haastekohtaa olisin tuskin tätäkään teosta lukenut).

35/50 luettu 15/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä)

25.06.2019 23:17 #132

33. Olet nähnyt kirjasta tehdyn elokuvan Dodie Smith: Satayksi dalmatiankoiraa

En lapsena nähnyt kovinkaan monta Disneyn animaatioelokuvaa, koska niitä ei tullut telkkarista ja myyntivideot olivat tavallista hintavampia. Olen nyt aikuisena yrittänyt ottaa vahinkoa takaisin katsomalla vanhempia klassikoita. 101 dalmatialaista katsoin viime vuonna ja se oli aika uskollinen tälle alkuperäisteokselle, mitä nyt vähän vauhdikkaampi.

45/50

Jawa_Kaapissa, NoctilucA