Lukuhaaste: Helmet 2019

05.07.2019 08:53 #141

42. Kirjailijan nimi viehättää sinua Terry Pratchett: The Last Hero

- Jo Pratchettin nimen kuuleminen antaa hyvän (ja nykyisin ajoittain haikeankin) fiiliksen.

22/50

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
06.07.2019 08:47 #142

45. Kirjan nimessä on kieltosana Katri Rauanjoki: Lenin-setä ei asu enää täällä

Tämä kirja tuli vastaan kirjaston uutuuspylpyrässä, mutta en lainannut sitä kun vasta seuraavana päivänä kun huomasin miten moneen kohtaan se sopii. Ihan mielenkiintoinen teos, jota en olisi tullut muutoin lukeneeksi.

49/50

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

07.07.2019 23:00 #143

19. Et pidä kirjan nimestä: Tuija Lehtinen: Paluu Sumulaaksoon

Ugh, maailman mielikuvituksettomin jatko-osan nimi. Ensimmäinen samoista hahmoista kertova kirja oli Sumulaakson kartano.

33/50

08.07.2019 22:23 #144

1. Kirjan kannessa on ihmiskasvot - Andy Weir: Artemis

Päähenkilön Jazzin kasvot.

35/50

11.07.2019 22:33 #145

26. Kirja, jota näet sinulle tuntemattoman henkilön lukevan: Sally Rooney: Keskusteluja ystävien kesken

Joku luki kirjan takakansitekstiä ja se riittää minulle.

34/50

13.07.2019 20:42 #146

14. Kirjailijan sukunimi alkaa samalla kirjaimella kuin oma sukunimesi - Harry Harrison: Eedenistä länteen

Hoolla alkaa.

36/50

16.07.2019 22:54 #147

41. Kirja sijoittuu aikakaudelle, jolla olisit halunnut elää - Alma Katsu: The Hunger

En haluaisi elää pysyvästi missään muussa ajassa kuin nyt, mutta käydä eli siis elää jonkin aikaa haluaisin melkein missä ajassa vaan historiassa. Tähän kohtaan olisin voinut valita miltei minkä kirjan vain, jonka tapahtumat sijoittuvan ennen syntymääni. Koska kyse on vain ajasta eikä paikasta, tämä kirja käy. Kirjan tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1846 ja sen pohjana on käytetty tositapahtumia Donnerin uudisraivaajajoukon matkasta Kaliforniaan. Tarina piti hyvin otteessaan, oli jopa hyytävä paikoin. Pidin. 4/5

37/50

20.07.2019 13:08 #148

50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja - Mervi Heikkilä, Jaana Ala-Huissi: Verikuu ja muita outoja tarinoita

Kirjasammon sivupiirin täky.

38/50

Viimeksi muokattu: 20.07.2019 13:09 : Eija.

04.08.2019 11:47 #149

23. Kirjan nimessä on jokin maa Kevin Kwan: Ökyrikkaat aasialaiset

- Tulin siihen tulokseen, että tämän vuoden lukutahdilla maanosa on close enough tähän haastekohtaan. Korjaan, jos ehdin jotain osuvampaa lukea.

23/50

07.08.2019 23:31 #150

7. Kirja kertoo paikasta, jossa olet käynyt - Tim Powers: Anubiksen portit

Tähän nyt valikoitui hieman tylsästi Lontoo, vaikka mielummin olisin jonkun muun paikan kuin kaupungin tai maan valinnut. Kuitenkin kirjassa mennään useissa kaupunginosissa ja maisemissa, jotka ovat tuttuja itselleni. Olisipa ollut kiva käväistä Lontoossa tarinan aikaan eli 1810-luvulla.

39/50

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
09.08.2019 07:58 #151

12. Kirja liittyy Isoon-Britanniaan Stuart Turton: The seven deaths of Evelyn Hardcastle

Kirjailija on britti ja tapahtumapaikkana on perienglantilainen kartano. Tämän kirjan myötä Helmet on saatu päätökseen, wihii!

50/50

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

15.08.2019 21:25 #152

36. Kirjassa ollaan yksin Andy Weir: The Martian

- Voiko enempää yksin olla, kun puolitoista vuotta Marsissa...? Olisi mennyt myös Olen nähnyt elokuvan -kohtaan, mutta onhan tuolla hyllyssä ainakin noita Pottereita odottamassa...

24/50

16.08.2019 20:03 #153

39. Ihmisen ja eläimen suhteesta kertova kirja - Karen Joy Fowler: Olimme ihan suunniltamme

Tämä aihe on merkittävä sisältö tarinassa.

40/50

17.08.2019 08:21 #154

38. Jossain päin maailmaa kielletty kirja John Steinbeck: The Grapes of Wrath

- Kirja oli jonkun aikaa kiellettynä Kaliforniassa, koska se ei anna kovin imartelevaa kuvaa heistä itsestään.

Tämä oli kolmas kirja, minkä olen Steinbeckiltä koskaan lukenut. Jokseenkin toivon, että se voisi olla myös viimeinen. Steinbeckin kirjat ovat olleet poikkeuksetta hyvin masentavia ajankuvauksia, eikä niistä liiemmin löydy iloisia hetkiä. Yksi hyvä puoli niissä kuitenkin on, ne ovat lyhyitä. Ehkä vielä joskus Edenistä itään täytyy lukaista.

25/50

19.08.2019 22:24 #155

39. Ihmisen ja eläimen suhteesta kertova kirja James Bowen: Bobin maailma

- Toinen kirja ihastuttavasta katukatti Bobista, kissasta joka muutti toipuvan narkkarin/katusoittajan elämän Lontoossa.

26/50

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
21.08.2019 10:32 #156

5. Kirja on ollut ehdolla kotimaisen kirjallisuuspalkinnon saajaksi: Uusi Maa (Margaret Atwood)

Tähtiavaeltaja-voittaja. Täytyy myöntää, että tämä teos ei napannut yhtään. Oli todella vaikea päästä mukaan tarinaan, koska en muistanut hahmoista yhtään mitään, ja minulle ei ollut aikaisemmissakaan teoksissa muodostunut mitään tunnesidettä heihin, joten koko teos oli aika yhdentekevä.

16. Kirjassa liikutaan todellisen ja epätodellisen rajamailla: Kellontekijän tytär (Kate Morton)

Tämä oli hieno monikerroksinen tarina, jossa useat eri hahmot eri kohdista aikajatkumoa pääsivät ääneen. Mysteerin ratkaisu oli ehkä hiukan tylsähkö minun makuuni muuten kiehtovassa tarinassa.

17. Kirjassa on kaksoset: Storm of Locusts (Rebecca Roanhorse)

Maggie Hoskien seikkailut jatkuvat. Tässä teoksessa ei päästä samalle kiinnostavuuden tasolle kuin sarjan aloituksessa, ja olen kahden vaiheilla sen suhteen, että jaksanko jatkaa tätä sarjaa (ellei sen jatko-osat sitten ole Hugo-ehdokkaina tulevaisuudessa).

48. Kirja kertoo kuulo- tai näkövammaisesta henkilöstä: Free Hand (E.M. Lindsey)

Tylsä höttöromantiikkateos, mutta menee tähän haastekohtaan sillä toinen päähenkilö oli kuuro.

41/50 luettu (18/50 spefiä, 9/50 omasta hyllystä)

21.08.2019 20:40 #157

37. Pienkustantamon julkaisu: Daniel O'Malley: The Rook

En tiedä mikä katsotaan pienkustantamoksi, mutta Head Of Zeus väittää olevansa independent publishing house, joten se riittää mulle.

35/50

Tänään 14:18 #158

35. Kirjassa on yritys tai yrittäjä Robert Galbraith: Lethal White (Cormoran Strike#4)

- Cormoran Strike on yksityisetsivä.

Minulla alkaa olla jonkinasteisia epäilyksiä siitä saanko tänä vuonna yhtään lukuhaastetta loppuun, lukutahtini on ollut jokseenkin erilaista kuin aikaisempina vuosina, mutta vielä en ole valmis kuitenkaan luovuttamaan...

27/50

Eija, Pisania