• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 8 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 83 päivää sitten

Lukuhaaste: Helmet 2019

26.08.2019 10:28 #161 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
Hauska pieni yhteensattuma, tms. viime viikolla Helmetiin liittyen. Olin muutaman päivän työkeikalla ja asiakas pyysi kirjasuositusta nimenomaan kohtaa 50 varten. :smirk: Eipä ole aiemmin päässyt käymään.

Don't mess with the neon love chicken.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie

26.08.2019 16:24 #162 : Skie
49. Vuonna 2019 julkaistu kirja: Anna-Leena Härkönen: Kenraaliharjoitus

Yllättäen kyseessä siis tänä vuonna julkaistu kirja.

38/50

26.08.2019 22:12 #163 : Eija
19. Et pidä kirjan nimestä - Margaret Atwood: Noidan sikiö

Ei ole kovinkaan houkuttelevan oloinen nimi tämä. Mielikuva jotenkin ällöttävä.:huh:

41/50

29.08.2019 21:04 #164 : Skie
24. Sokkona hyllystä valittu kirja: Adam Kay: Kohta voi vähän kirpaista

Ihan "sokkona" eli ilman odotuksia Storytelin valikosta valittu.

39/50

• Poissa
  • You know those people who get up 6 am, perky and eager to start the coming day? - I'm not one of them.
30.08.2019 20:42 #165 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
8. Kirja, jonka lukeminen kuuluu mielestäsi yleissivistykseen Robert Louis Stevenson: Aarresaari

- Eiköhän tämä ole vanhojen seikkailukirjojen klassikko.

29/50

31.08.2019 08:13 #166 : HourglassEyes
9. Alle 18-vuotiaan suosittelema kirja Elina Rouhiainen: Jäljitetty #Susiraja 3

- Jo edeltävinä vuosina olen onnistunut saamaan Rouhiaisen Susiraja -sarjan kirjat näihin alle 18-vuotiaiden suosittelukohtiin. Yksi osa olisi vielä jäljellä, ehkä ensi vuonnakin tämä sama kohta jatkaa mukana..? Kyseessä siis jo vuosia sitten erään työpaikkani harjoittelijan suosittelema kirjasarja.

30/50

01.09.2019 21:36 #167 : HourglassEyes
6. Rakkausromaani J.R. Ward: Blood Truth #Black Dagger Legacy 4

- Wardin Black Dagger -kirjoissa rakkautta, romantiikkaa, draamaa ja toimintaa piisaa.

31/50

05.09.2019 21:02 #168 : Eija
10. Rodullistetun kirjailijan kirjoittama kirja - Isaac Asimov: Teräsluolat

Haasteen Facebook ryhmässä mainittiin, että Isaac Asimov on rodullistettu kirjailija. Selvä, uskotaan, vaikka en tiedä tähän perusteluja. Ehkä liittyy juutalaisuuteen jotenkin.

42/50

06.09.2019 07:43 #169 : HourglassEyes
33. Olet nähnyt kirjasta tehdyn elokuvan Mary Shelley: Frankenstein

- Boris Karloffin tähdittämä mustavalkoinen versio on tullut katsottua pariin otteeseen.

32/50

11.09.2019 08:33 #170 : HourglassEyes
1. Kirjan kannessa on ihmiskasvot Ozzy Osbourne: Minä, Ozzy

- Ozzyn oma naamataulu komeilee kirjan kannessa.

33/50

12.09.2019 12:58 - 12.09.2019 13:13 #171 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
34. Kirjassa on usean kirjoittajan kirjoituksia - Isaac Asimov Science Fiction: Valikoima 1

Kirjoittajia ja novelleja on antologiassa kuusi.

Eniten pidin Asimovin tarinasta Robottiunta, missä tiedemies oli kehitellyt robotin aivoja niin, että se uneksi ja luuli olevansa ihminen. Pidin myös Pat Murphyn Vuoriston uhka novellista, missä etsitään ihmisen kaltaista viiliä, jetiä. Walter Jon Williamsin Panzerpoika on 3. luku Rautahermoista (eri suomentajat). Lucius Shepardin R & R pienoisromaani on Nebula ja Locus palkinnon voittaja ja esiintyy useammassakin Best of lukulistassa kärkipäässä. Itse en ymmärtänyt tämän sotaan sijoittuvan novellin hienoutta. Oli se kuitenkin parempi kuin Ian Watsonin Ikkunat novelli, joka ei sitten pudonnut yhtään.

43/50

Viimeksi muokattu: 12.09.2019 13:13 Eija.

13.09.2019 08:24 #172 : HourglassEyes
4. Kirjailijan ainoa teos Satu Kivinen: Pese hampaat ennen kuin pussaat

- En ainakaan löytänyt nopealla googlettelulla muita teoksia. Tämä on esikoisteos.

34/50

13.09.2019 21:01 #173 : HourglassEyes
45. Kirjan nimessä on kieltosana Anna-Leena Härkönen: Ei kiitos

- Nappasin kirjan aamulla käsilaukkuun kampaajalla luettavaksi. Tuli sitten lukaistua kotona loppuun.

35/50

14.09.2019 08:44 #174 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
5. Kirja on ollut ehdolla kotimaisen kirjallisuuspalkinnon saajaksi Mauri Kunnas: Koiramäen Suomen historia

- Junior Finlandia ehdokas 2017. Huutava vääryys ettei voittanut.

36/50

22.09.2019 21:03 #175 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
30. Kirjan kannessa on kaupunkimaisema: Cassandra Clare, Sarah Rees Brennan, Maureen Johnson: The Bane Chronicles

Oikein kuin silmiä siristää, voi kasvojen ja sinisen savun seasta erottaa pilvenpiirtäjiä ja niiden valoja.

40/50

25.09.2019 08:59 #176 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
9. Alle 18-vuotiaan suosittelema kirja: Lasipalatsi (Sarah J. Maas)

Tämä suosittelu löytyi Kirjasammon sivuilta.

13. Kotimainen lasten- tai nuortenkirja: Hyvää yötä, herra Hakkarainen (Mauri Kunnas)

Luin tämän kummipojalle, joten hyötykäytän tähän kohtaan.

14. Kirjailijan sukunimi alkaa samalla kirjaimella kuin oma sukunimesi: The Turn of the Screw (Henry James)

Hämmentävän vaikeaa löytää J-kirjaimella alkavaa kirjailijan kirjaa omasta TBR-listasta

15. Kirjassa käsitellään jotain tabua: Hyvä aviomies (Lily Morton)

Vähän sillä rajoilla onko tabu vai ei kirjan yhden keskushenkilön aviomiehen salaisuus.

19. Et pidä kirjan nimestä: Kohtalo (Hugh Howey)

Tämä kohta oli hieman tympeä. Minusta kirjan nimet ovat joko tosi onnistuneita tai sitten suhtaudun niihin välinpitämättömästi. Tämän teoksen nimi menee tuohon jälkimmäiseen kategoriaan ympäripyöreydessään.

30. Kirjan kannessa on kaupunkimaisema: Gentleman Wolf (Joanna Chambers)

Taustalla on kuvituskuva Lontoosta millainen se oli kirjan tapahtumien aikaan.

47/50 luettu (23/50 spefiä, 10/50 omasta hyllystä)

07.10.2019 21:12 #177 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
20. Kirja käsittelee sinulle entuudestaan vierasta kulttuuria - Tomi Adeyemi: Veren ja luun lapset

Käsittelee mitä käsittelee… Länsiafrikkalainen Yoruba kulttuuri on tarinassa kuitenkin mukana. Kirjassa on viittauksia Yoruba kieleen ja kulttuuriin pitkin tarinaa. Orisha klaanin jumaluus palvonta on kirjassa todenmukaisen kaltaista (kuulemma). Toki kirja on pääasiassa fantasiaa eikä varsinaisesti oppitunti Yoruba kulttuurista, mutta saa kelvata tähän kohtaan.

Minulle tarina ei tuonut mitään suuria elämyksiä. Ilman afrikkalaiskulttuurin mukanaoloa, tarina on ihan perus YA fantasiaa. Kirjassa on kolme näkökulma hahmoa ja välillä joutui tarkistamaan, että kuka nyt oikein onkaan äänessä – niin samanlaisia heidän tyylinsä olivat. Kirjaa luki kyllä varsin sujuvasti alussa, mutta koko tarina eteni niin hitaasti ja venytetysti, että 550 sivun aikana ehti lukuinto jo hyytyä. Ensimmäinen osa trilogiasta käsittää todellakin vasta alun tarinassa. Viimeisen sivun jälkeen jäi vain valju tunne keskeneräisestä tarinasta, jota en ehkä vaivaudu lukemaan loppuun. 3-/5

44/50

15.10.2019 21:28 #178 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
27. Pohjoismaisesta mytologiasta ammentava kirja - Neil Gaiman: Pohjoisen mytologia

Norjalainen mytologia on tarinoiden lähdemateriaali. Lyhyet tarinat ovat löyhästi sidoksissa toisiinsa. Jumalia ja jättiläisiä, manalan hirviöitä ja merten petoja, överiksi menevää fantasiaa ja hykerryttävää huumoria. Ai että, kun oli mainio teos. Kirja, josta tuli hyvälle tuulelle. 4+

45/50

22.10.2019 10:26 #179 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
21. Julkisuuden henkilön kirjoittama kirja: The Girl with the Lower Back Tattoo (Amy Schumer)

Amy Schumer on tunnettu koomikko. Vaikka en ole katsonut yhtäkään hänen tekemäänsä ohjelmaa, ajattelin että tämä teos olisi viihdyttävä välipalakirja, mutta ei. Schumerin huumori ei napannut yhtään ja suurinpiirtein haukottelin kirjan läpi.

22. Ilmastonmuutosta käsittelevä kirja: The Wall (John Lanchester)

Tein pieniä muutoksia ja siirsin tämän dystopiateoksen tähän kohtaan kohdasta 49. (Vuonna 2019 julkaistu kirja), johon puolestaan laitoin höttöromantiikkateoksen.

23. Kirjan nimessä on jokin maa: Tintti Tiibetissä (Hergé)

Tintti pelastaa.

50/50 luettu (24/50 spefiä, 11/50 omasta hyllystä)

22.10.2019 17:18 #180 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
20. Kirja käsittelee sinulle entuudestaan vierasta kulttuuria: Emma Vepsä: Tie Teheraniin

Tässä kirjassa oli paljon vieraita kulttuureita, mutta ehdottomasti mielenkiintoisin oli Transnistria, josta en ollut koskaan kuullutkaan. Moldovasti yksipuolisesti itsenäistynyt alue, jolla on oma lippu ja vaakuna, mutta jota mikään maailman valtio ei ole tunnustanut.

Ärsyttävästi lukeminen loppunut viime aikoina, saa nähdä saanko haasteen suoritettua.

41/50

LordStenhammar, punnort, _Silence_, Helinä