• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 10 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 85 päivää sitten

Lukuhaaste: Helmet 2019

• Poissa
  • You know those people who get up 6 am, perky and eager to start the coming day? - I'm not one of them.
23.10.2019 08:18 - 23.10.2019 08:22 #181 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja Neil Gaiman, Terry Pratchett: Good Omens

- Laitoin samalla tähänkin haastekohtaan, kun Goodreadskin oli samoilla linjoilla.

37/50

Viimeksi muokattu: 23.10.2019 08:22 HourglassEyes.

26.10.2019 08:21 #182 : HourglassEyes
28. Kirjan kannessa on kuu Dean Koontz: Kylmä kuu

- Kuu löytyy nimestä ja kansikuvasta.
Olin lukenut tämän joskus ehkä parikymmentä vuotta sitten viimeksi, joten juoni ja loppuratkaisu olivat unohtuneet. Tarina alkaa poliisidekkarin tyyliin ja muuttuu pikkuhiljaa yliluonnolliseksi kauhutarinaksi. Koontzia tuli aikoinaan luettua paljonkin Kingin seurana, nyttemmin se on jäänyt. Pitänee lukea joku muukin, kun juonet tuntuu kaikki päästä kadonneen.

38/50

27.10.2019 22:08 #183 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
46. Kirjassa on trans- tai muunsukupuolinen henkilö: Pajtim Statovci: Tiranan sydän

Tämä oli ensimmäisiä kirjoja joita piti ihan metsästää, ei tullut sattumalta yhtään aihepiiriin sopivaa opusta vastaan.

42/50

28.10.2019 21:20 - 28.10.2019 21:21 #184 : HourglassEyes
22. Ilmastonmuutosta käsittelevä kirja Risto Isomäki: Sarasvatin hiekkaa

- Törmäsin kirjaston e-kirja palvelussa, kun etsiskelin tarpeeksi mielenkiintoista, muttei liian pitkää kirjaa ilmastonmuutoksesta. Sarasvatin hiekkaa on tullut vastaan usein ennenkin, mutten koskaan varsinaisesti selvittänyt mistä kirja kertoo. Ihan ok nopeana suupalana, pientä Dirk Pitt meininkiä.

39/50

Viimeksi muokattu: 28.10.2019 21:21 HourglassEyes.

29.10.2019 12:51 - 29.10.2019 19:56 #185 : HourglassEyes
40. Kirja käsittelee mielenterveyden ongelmia E.O. Chorovici: Peilien kirja

- Psykologinen murhamysteeri, jossa suuressa osassa on muisti, muistot ja pakkomielteet.

47. Kirjassa on alle 100 sivua Pertti Jarla: Fingerpori 4

43. Kirja seuraa lapsen kasvua aikuiseksi Sofia Lundberg: Punainen osoitekirja

-Koskettava elämänrikas kasvutarina.

42/50

Viimeksi muokattu: 29.10.2019 19:56 HourglassEyes. Syy: Lisäsin toisen kirjan ...ja vielä kolmannen

29.10.2019 23:47 #186 : Skie
45. Kirjan nimessä on kieltosana: Édouard Louis: Ei enää Eddy

"Ei" laskettaneen kieltosanaksi.

43/50

02.11.2019 22:49 #187 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
48. Kirja kertoo kuulo- tai näkövammaisesta henkilöstä: José Saramago: Kertomus sokeudesta

Kirja kertoo epidemiasta, jonka vaikutuksesta ihmiset sokeutuvat yhtäkkisesti.

44/50

05.11.2019 22:09 #188 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
5. Kirja on ollut ehdolla kotimaisen kirjallisuuspalkinnon saajaksi - Patricia A. McKillip: Basiliskin laulu

Tähtifantasia palkinto ehdokas vuonna 2009 ja ansaitusti.

46/50

08.11.2019 07:37 #189 : HourglassEyes
10. Rodullistetun kirjailijan kirjoittama kirja Michelle Obama: Minun tarinani

43/50

12.11.2019 19:03 #190 : Eija
24. Sokkona hyllystä valittu kirja - Juri Nummelin: Viimeinen bjarmialainen

Valinta tapahtui omasta lukemattomien kirjojen hyllystä, koska silloin väkisinkin osuu kirja jonka olen aikeissa lukea ainakin joskus. Sokkona käsi tuntumalla mahdollisimman ohut ja pieni kirja oli hakusessa.

Viimeinen bjarmialainen on pieni kirja, jonka tarina on alkujaan kirjoitettu jatkokertomuksena. Pulp tyylinen tarina sopi minulle kohtuullisen hyvin välilukemistona, kunhan siihen ei suhtautunut liialla vakavuudella. Tosin lyhyt mitta riitti, yhtään enempää ei olisi mennyt. 2/5

47/50

13.11.2019 14:44 #191 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
13. Kotimainen lasten- tai nuortenkirja Arja Puikkonen, Emma Puikkonen: Äänihäkki

- Luokitukseltaan lastenkirja, mutta en kyllä suosittelisi ainakaan kovin herkille lapsille. Takakannessa kirjaa verrataan mm. Grimmin kirjoihin, mutta satunakin tarina oli minusta hyvin julma. En aio antaa kirjaa ainakaan omalle kummitytölleni.

19. Et pidä kirjan nimestä Jonas Gardell: Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin 2. Sairaus

- Pidän kyllä trilogian nimestä, se on kaunis, mutta sana Sairaus antoi jo hyvän viitteen toisen osan surullisesta sisällöstä.

45/50

20.11.2019 19:26 - 20.11.2019 19:26 #192 : HourglassEyes
27. Pohjoismaisesta mytologiasta ammentava kirja Johanna Sinisalo: Sankarit

- Kalevalasta ammennetaan. Itselle pieni pettymys, ehkä odotin jotain muuta...?

46/50

Viimeksi muokattu: 20.11.2019 19:26 HourglassEyes.

29.11.2019 15:04 - 29.11.2019 22:22 #193 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
26. Kirja, jota näet sinulle tuntemattoman henkilön lukevan Terry Pratchett: Mort

- Tämä haastekohta ei ole lemppareitani, koska omat mahdollisuudet nähdä joku tuntematon lukemassa (ja nähdä vielä mikä kirja on kyseessä) eivät ole kummoiset. Mortin bongasin facebookin Helmet lukuhaaste ryhmästä ja saa näin ollen kelvata.

Muutos kohtaan
23. Kirjan nimessä on jokin maa Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittajan Suomi

- Ajattelin vaihtavani Kwanin kirjan pois, jos ehdin lukemaan jonkun kirjan, jossa oikeasti on maa maaosan sijaan.

41. Kirja sijoittuu aikakaudelle, jolla olisit halunnut elää Kevin Kwan: Ökyrikkaat aasialaiset

- Kwanin kirja soveltuu tähänkin haastekohtaan, sijoittuvathan tapahtumat nykypäivään, jossa katson mieleisekseni elää, vaikken kirjan ökyrikasta elämää vietäkään.

Viimeksi muokattu: 29.11.2019 22:22 HourglassEyes. Syy: Lisäys

01.12.2019 15:31 #194 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
Usko alkaa loppua siihen että saan kirjahaasteet luettua, varsinkin kun tässä ei ole melkein kuukauteen ehtiä edes ajatella mitä lukisi puuttuviin haastekohtiin.

35. Kirjassa on yritys tai yrittäjä: Maria Veitola: Toisinpäin. Veitola itse on yrittäjä.

45/50

01.12.2019 18:17 #195 : Eija
22. Ilmastonmuutosta käsittelevä kirja - Risto Isomäki: Gilgamešin tappio

Kirja käsittelee ilmastonmuutosta luonnon tuhoamisen kautta sekä maailmojen elämän tuhoutumista ihmisen ajattelemattomuuden seurauksena. Ihmiskuntaa pyrittiin asuttamaan muissa aurinkokunnissa Maapallon luonnonresurssien pilaamisesta huolimatta. Kirja on laajennettu hyvästä Puu-novellista, missä Hazalin planeetalla on telepaattisen älyn omaava valtava puu. Kirjan tarina punoutuu Puun ympärille. Tarinan alku oli parempi kuin loppu kirjasta, mutta ainakin toiminnallisuutta ja vauhtia piisasi läpi kirjan. 3/5

48/50

02.12.2019 18:37 #196 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
8. Kirja, jonka lukeminen kuuluu mielestäsi yleissivistykseen - T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas

Jos ja kun kirjaa on tituleerattu fantasiakirjallisuuden merkittävimmäksi teokseksi, niin kyllähän minä sen ehdottomasti luen kun kerran suomennetaan eli luin loppuun asti sivistääkseni itseäni. (En tosin sano, että kaikkien tämä on luettava, mutta itse koin tarvetta lukemiseen.) Valitettavasti tarinan tyyli ei ollut minua varten. Ensimmäisen osan Miekka kivessä luin jo viime vuonna, mutta tällekin vuodelle jäi puurtamista yli 500 sivua. Minulle toimi parhaiten kokoelman kirjat Kehnotekoinen ritari ja Kynttilä tuulessa, joissa oli vähiten poliittista allegoriaa, symbolismia ja farssia. Merlynin kirja oli taas huonoin – joutui kyllä harppoen kahlata se tarina läpi. 2+/5

04.12.2019 20:16 - 04.12.2019 20:20 #197 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
45. Kirjan nimessä on kieltosana - Harlan Ellison: I Have No Mouth and I Must Scream

”Ei” sanahan se siellä.

Kokoelman paras ja ehkä kuuluisin tarina kirjailijalta oli ensimmäinen scifikauhu sekoitus I have no mouth and I must scream. Siinä on varsin hyvä ja vaikuttava lopetus. Pidin muistakin kokoelman tarinoista paitsi hallusinogeeninen Delusion For A Dragon Slayer ei mennyt maaliin. 3½

Tämän kokoelman myötä kaikki kolme haastetta on nyt taputeltu. Haasteissa sain kirjojen määrän puristettua aika minimiin - 57 kirjaan. Silti ylimääräistä aikaa ei paljon jäänyt jäljelle.

50/50

Viimeksi muokattu: 04.12.2019 20:20 Eija.

06.12.2019 09:39 #198 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
:shock: 57 kirjaa! Hatunnosto Eijalle. Suorastaan kirurgintarkkaa työtä. Tuosta on kyllä aika mahdotonta enää parantaa. En aio edes yrittää. :smirk:

Don't mess with the neon love chicken.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

06.12.2019 13:13 - 06.12.2019 13:13 #199 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2019
Pitikin tarkistaa kun aloin jo ite epäillä - ja virhe laskelmissa olikin, oikea luku on 59 kirjaa :smirk: Noh, ennätys itellä sekin...Muuten en yrittäisikään ympätä samoja kirjoja eri haasteisiin, mutta kun en ehdi lukea niin paljon kirjoja niin pakko, jos meinaa saada kaikki haasteet suoritettua :smile:
Viimeksi muokattu: 06.12.2019 13:13 Eija.

08.12.2019 20:13 - 08.12.2019 20:18 #200 : HourglassEyes
48. Kirja kertoo kuulo- tai näkövammaisesta henkilöstä Tommi Kinnunen: Lopotti

- Ei ole todellista! Jo toisen kerran peräkkäin luulin haasteeni tulleen täyteen ennen kuin tajusin, että yksi kohta uupuu vielä... Voi kun nuo spoileri tagit toimisivat taas :eek:
49/50

Viimeksi muokattu: 08.12.2019 20:18 HourglassEyes.

Astorethein, LordStenhammar
Uusin jäsen: Hapanrapakko