Lukuhaaste: Helmet 2019

15.02.2019 19:13 #61

44. Kirja kertoo Berliinistä - Jason Lutes: Berliini - kivikaupunki

Historiallisen sarjakuvakirjan ensimmäinen osa kertoo Berliinistä vuosina 1928-1929. Aihe ei ollut itseäni niin kiinnostava, jotta muita osia tulisin lukemaan. Pakko oli vaan joku kohtuullisen helppo luettava tähän kohtaan valita. Kaupunki ja sen ankeus oli kyllä hyvin kuvattu.

11/50

15.02.2019 19:20 #62

42. Kirjailijan nimi viehättää sinua Marie Lu: Warcross

On tullut etenkin lapsena syötyä paljon Marie- ja LU-keksejä, joten eihän tämän naisen nimestä voi olla pitämättä. :lol:

19/50

17.02.2019 00:30 #63

23. Kirjan nimessä on jokin maa - Nancy Kress: Beggars in Spain

Espanjan kerjäläiset on kuvainnollinen termi antamisen ja ottamisen filosofiaan, mikä kirjassa on aiheena. Kirjan sisältö ei liity mitenkään Espanjaan muuten.

12/50

Viimeksi muokattu: 17.02.2019 00:31 : Eija.

19.02.2019 21:36 #64

29. Kirjassa nähdään unia - John Fowles: Neitoperho

Kidnapattu näkee unia - enimmäkseen painajaisia.

13/50

21.02.2019 21:02 #65

1. Kirjan kannessa on ihmiskasvot Pénélope Bagieu: Brazen - Rebel ladies who rocked the world

Tässä sarjakuvassa kerrotaan 29 historiallisesti merkittävän naisen elämästä. Mukana on niin tuttuja kuin tuntemattomampiakin eri alojen pioneereja ja 12 heistä on saanut kasvonsa kirjan kanteen (mukana myös Tove Jansson!). Tykkäsin tästä kirjasta tosi paljon, se oli hauska ja tuli opittua paljon uutta erittäin kiinnostavista henkilöistä. Lisäksi Bagieun piirrustustyyli on tyystin mahtavaa, uskomattoman ilmeikästä ja myös koskettavaa.

20/50

23.02.2019 19:08 #66

36. Kirjassa ollaan yksin Madeline Miller: Circe

Kirja kertoo Odysseuksen harharetkistä tutun Kirken tarinan. Jumalat karkottavat hänet autiolle saarelle ikuisiksi ajoiksi rangaistuksena noitakeinojen käytöstä. Saarelle eksyy jos jonkinlaista väkeä, jumalia ja sankareita, mutta Kirke viettää siellä myös pitkiä aikoja yksin.

21/50

24.02.2019 15:46 #67

42. Kirjailijan nimi viehättää sinua - Paolo Bacigalupi: Ship Breaker

En tiedä miten oikeaoppisesti lausutaan, mutta suomalaisittain ”pakikalupi” kuulostaa kivalle.

Olen lukenut kirjailijalta aiemmin novellikokoelman Pump six and other stories ja pidin kovasti. Ship breaker on erilainen, mutta yhtä pidettävä. Tarinasta on ilmestynyt kaksi jatko-osaa. Aika näyttää tuleeko niitä luettua – periaatteessa yksikin kirja tästä maailmasta riittää kyllä minulle, jos ei muita ehdi. Kirjailija nousi heti esikoisteoksellaan The Windup Girl spefi maailmassa tunnetuksi nimeksi. Kirja on jäänyt minulta lukematta ja sen lukeminen kiinnostaa tällä hetkellä eniten kirjailijan tuotannosta.

14/50

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
25.02.2019 07:51 #68

33. Olet nähnyt kirjasta tehdyn elokuvan: Jurassic Park (Michael Crichton)

Pitäisi varmaan katsoa uudelleen, koska muistikuvat ovat aika hatarat.

37. Pienkustantamon julkaisu: Enlightened (Joanna Chambers)

Kustantaja on Joanna Chambers Books...

20/50 luettu 10/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

25.02.2019 13:17 #69

25. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin Markku Eskelinen: Interface, eli 800 surmanluotia

Tämä oli sen verran outo, hämmentävä ja vastenmielinen lukukokemus, että tuskin tulen jatkossakaan Eskelisen tuotantoa kuluttamaan.

22/50

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
27.02.2019 22:00 #70

6. Rakkausromaani - Rainbow Rowell: Attachments
Attachments on aika puhdasverinen rakkausromaani, jotkut luokittelevat sen myös Chick Litiksi. Pieni pettymys Rowellilta, jonka muista romaaneista olen pitänyt kovasti. Romanssijuoni ei ollut kovinkaan tyydyttävä, sillä keskeisillä henkilöillä oli mielestäni aivan liian vähän keskinäistä kommunikointia. Stalkkaus oli romanssikuviossa aika merkittävässä roolissa, mikä ei puhutellut.

15. Kirjassa käsitellään jotain tabua – Lionel Shriver: Poikani Kevin
Poikani Kevin käsitteli mielestäni ansiokkaasti vanhemmuuteen, nimenomaan äitiyteen, liittyviä tabuja. Mieleenpainuva ja ajatuksia herättävä teos, tykkäsin.

25. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin – Jeffrey Eugenides: Virgin Suicides

Tästä minun on vähän vaikea sanoa mitään. Kiinnostava kollektiivinen kertoja. Jotenkin todella unenomainen ja epärealistinen tunnelma. Tapahtumat tuntuivat myös olevan tavallisen maailman ajasta ja paikoista irrallisia.

8/50

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

28.02.2019 10:59 #71

11. Kirja käsittelee naisen asemaa yhteiskunnassa Sylvia Townsend Warner: Lolly Willowes

Tarina sijoittuu 1900-luvun alkuun, kun kirjan päähenkilö, yläluokkainen Laura Willowes, on 28-vuotias naimaton nainen. Hänen isänsa kuolee ja suku päättää uudelleensijoittaa hänet maalaiskartanosta veljensä perheen luokse Lontooseen. Seuraavat 20 vuotta hän tekee kuuliaisesti velvollisuutensa mutta tuntee tukahtuvansa. Kun hän lopulta päättää repäistä ja muuttaa pieneen maalaiskylään yksin, ovat sukulaiset kauhuissaan. Maallakaan hän ei tosin pääse pakoon tädin velvollisuuksiaan, mistä suivaantuneena hän

23/50

28.02.2019 17:54 #72

18. Eurooppalaisen kirjailijan kirjoittama kirja - Arthur Conan Doyle: Kadonnut maailma

Kirjailija on britti.

15/50

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
01.03.2019 08:45 #73

44. Kirja kertoo Berliinistä Volker Kutscher: Babylon Berlin

-1920 luvun Berliiniin sijoittuva rikosromaani, jossa tutustutaan nuoreen ja kunnianhimoiseen etsivään Gideon Rathiin. Rath on ristiriitainen ja hieman turmeltunut poliisi, mutta tämä kuuluu aikakauteen. Kirjan taustalla oleellinen osa on ensimmäisen maailmansodan jälkeinen Saksa ja kansan halu muutokseen, josta natsit ja kommunistit ovat eri mieltä. Tämä antaa kirjan juonelle kiinnostavan pohjan. Kutscher on kirjoittanut ilmeisesti sarjaan useamman osan, mutta itselleni riittää näin tutustumisena tämä yksikin. Sivujakin löytyi reippaasti yli 500:n.

7/50

04.03.2019 17:24 #74

40. Kirja käsittelee mielenterveyden ongelmia Nellie Bly: Kymmenen päivää mielisairaalassa

Bly oli maailman ensimmäisiä tutkivia journalisteja ja tämä kirja on kuvaus siitä, miten hän keplotteli itsensä newyorkilaiseen mielisairaalaan. Hänen lehtensä julkaisema kuvaus siellä tapahtuvista asioista aiheutti suurta närkästystä ja Blyn ansiosta mielenterveyspotilaiden oloja parannettiin.

24/50

04.03.2019 22:24 #75

48. Kirja kertoo kuulo- tai näkövammaisesta henkilöstä - Ursula K. Le Guin: Näkemisen lahja

Kyse ei ole näkövammasta vaan keinotekoisesta sokeudesta. Kelpuutan kirjan kuitenkin tähän kohtaan.

Päähenkilön silmät sidottiin, jotta hän ei voisi käyttää mahtia, jota hän ei osannut hallita. Tyhjäksi tekemisen taito on silmän kautta kulkeva mahti ja jos taito ei ollut hallinnassa, seuraukset olivat vaaraksi muille.

16/50

09.03.2019 08:37 #76

28. Kirjan kannessa on kuu Philip Reeve: Larklight

Vaikka kansikuvan tekijä onkin ottanut joitain vapauksia juonen suhteen, niin uskoisin että se möllykkä taivaalla on kuu.

25/50

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
11.03.2019 13:36 #77

7. Kirja kertoo paikasta, jossa olet käynyt: The Laughing Policeman (Maj Sjöwall & Per Wahlöö)

Tarina sijoittuu Tukholmaan.

32. Kirjan nimessä on ammatti: Preacher, Volume 1: Gone to Texas (Garth Ennis)

Nimessä saarnaaja, se lienee käypä tähän kohtaan.

50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja: Katumuspäivä (Colin Dexter)

Tämä on ollut satunnaisesti kirjaston henkilökunnan suosituskirjana ja nyt lopulta pääsin tähän käsiksi. Kyllähän sen luki, mutten ollut mitenkään erityisen vaikuttunut.

23/50 luettu 11/50 spefiä, 4/50 omasta hyllystä)

13.03.2019 15:25 #78

43. Kirja seuraa lapsen kasvua aikuiseksi - Margaret Atwood: Sokea surmaaja

Päähenkilö Iris Chase kertoo lapsuudestaan ja nuoruudestaan sisarensa Lauran ja kodinhoitaja Reenien kanssa sekä aikuiseksi tulemisestaan.

17/50

Viimeksi muokattu: 13.03.2019 15:26 : Eija.

13.03.2019 19:43 #79

21. Julkisuuden henkilön kirjoittama kirja Victoria Coren: For richer, for poorer - Confessions of a player

Coren on paitsi pokeriammattilainen (mistä tämä kirja kertoo), myös kolumnisti sekä tv- ja radiopersoonallisuus. Hän juontaa Only connect -nimistä tietokilpailua BBC:llä.

26/50

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
15.03.2019 12:52 #80

49. Vuonna 2019 julkaistu kirja J.R. Ward: Prisoner of Night (Black Dagger Brotherhood #16,5)

- Tammikuussa e-kirjana julkaistu Prisoner of Night on väliosa, joka ilmeisesti pohjustaa huhtikuulla ilmestyvää uutta Brotherhood kirjaa The Savior .

8/50

LordStenhammar