Lukuhaaste: Helmet 2019

15.03.2019 13:38 #81

33. Olet nähnyt kirjasta tehdyn elokuvan - Josh Malerman: Lintuhäkki

Pidin sekä leffasta, että kirjasta. Kyseessä on selviytymistarina hulluksi tulleessa maailmassa.
Valitettavasti ehdin katsoa Netflixiltä leffan ennen kirjan suomennoksen ilmestymistä. Mieluummin olisin toiminut toisin päin – ensin kirja, sitten vasta leffa. Kirjan tapahtumia on aika paljonkin muunneltu leffassa, mutta peruskuvio on pysynyt samana. Joidenkin ihmisten nimet eroavat ja leffassa on nykymuodin mukainen ”blackwashing” - yksi päähenkilöistä on muuttunut kirjan vaaleasta henkilöstä leffan tummaihoiseen. 4/5

18/50

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
15.03.2019 20:57 #82

Ai niin, tämmönenkin juttu. No, katsotaas mitä on saatu tähän mennessä aikaan...

1. Kirjan kannessa on ihmiskasvot: Dave Gross – Lord of Runes
Teknisesti ottaen se taitaa olla puolhaltia, mutta puolhaltiahan on myös puoli-ihminen, eiks je?

Lord of Runes on Pathfinder-roolipelin oheistuoteromaaneja ja nopeasti tarkistaen kuudes ja toistaiseksi viimeinen Dave Grossin Varian Jeggaresta ja hänen aisaparistaan Radovanista kertova teos. Varian on alkoholisoitunut aatelismies ja parivaljakon Sherlock, Radovanilla on paholaisten verta suonissaan ja toimii kaksikon omatuntona. Lisäksi hän vetää kaikkia turpiin. Jos tässä kuviossa on mielestänne jotain kummallista, olette onnistuneet bongaamaan tarinoiden keskeisen jännitteen.

Tämä oli ihan kiva ja kumppaneiden aiempien tarinoiden tapaan nivoutui Pathfinderin maailmaan hyvin sekä kontekstualisoi tapahtumia. Kaksikon tarina tuli myös luonnollisen oloiseen päätökseen, mikä on plussaa kun Pathfinder-romskuja ei ilmeisesti ole enempää tulossa.

3/5. Ihan kiva.

3. Kirja sellaisesta kirjallisuuden lajista, jota et yleensä lue: Pirkko Saisio – Slava! Kunnia.
Tämä on siis näytelmä.

Mielenkiintoinen. Slava! Kunnia. ruotii nyky-Venäjän meininkiä jokseenkin pisteliäästi. Sivumennen todeten, sanakirjani mukaan "slava" on "kunnia" enemmänkin mielessä "maine". "Glory", ei "honour".

Tekstissä on sen verran lauluosioita, että tämä olisi oikeastaan pitänyt nähdä. Kässäri on vain kalpea aavistus itse teoksesta.

4/5. Ihan jees.

4. Kirjailijan ainoa teos: Rebecca Roanhorse – Trail of Lightning

Postapokalyptisessä Pohjois-Amerikassa navajo Maggie metsästää hirviöitä. Tähän oli hirveän vaikea päästä sisään, koska teksti viljelee ilmeisesti navajonkielisiä ilmaisuja varsin runsaasti ja kieli on itselleni sen verran vieras että näistä ei oikein ota selvää. Mulla ei ole otetta siitä, miltä ne kuulostavat. Jos tämä on ehdolla Hugolle, pitää ottaa uudelleen äänikirjana.

3/5, mutta mitä se tarkoittaa?

17.03.2019 01:06 #83

9. Alle 18-vuotiaan suosittelema kirja - R. A. Montgomery: Matka avaruudessa

Kirjan alussa oli lasten arviointeja "Valitse oma seikkailusi" -sarjan kirjoista ja yksi oli selvä suositus, joka kuului näin:

"Hyvä kun saa valita itse mitä tekee. En ole koskaan ennen nähnyt tällaisia kirjoja, ne ovat ihan uudenlaisia ja jo senkin takia jänniä. Suosittelen kaikille samanikäisille tytöille ja pojille" Eskil, 11v

19/50

18.03.2019 22:32 #84

49. Vuonna 2019 julkaistu kirja - Jyrki Vainonen: Yön ja päivän tarinoita

Olen yleensä pitänyt Jyrki Vainosen kirjoista, mutta nyt tämä kokoelma ei erityisemmin iskenyt. Ehkä tarinat olivat tähän hetkeen liian synkkiä ja muutenkin pointti jäi monesta tarinasta tajuamatta. 2½/5

20/50

19.03.2019 09:07 #85

11. Kirja käsittelee naisen asemaa yhteiskunnassa Naomi Alderman: Voima

- Naiset ympäri maailman saavat tilaisuutensa kostaa ja korjata miehiltä kokemansa vääryydet, kun valta-asetelma kääntyy naiselle suosiolliseksi.

9/50

21.03.2019 08:00 #86

21. Julkisuuden henkilön kirjoittama kirja Stephen Hawking: Lyhyet vastaukset suuriin kysymyksiin

- Stephen Hawking, tiedemaailman kuningas.

10/50

24.03.2019 21:55 #87

35. Kirjassa on yritys tai yrittäjä Kari Hotakainen: Ihmisen osa

Eläköitynyt yrittäjä nyt ainakin. Yksi kirjan päähenkilöistä on miehensä kanssa pyörittänyt lankakauppaa.

27/50

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
25.03.2019 07:56 #88

6. Rakkausromaani: I Wish You Were Mine (Lauren Layne)

Aivot narikkaan höttöromantiikkaa.

24. Sokkona hyllystä valittu kirja: Sunstone, vol 1 (Stjepan Šejić)

Ostin randomisti näitä sarjakuvia, koska piirrostyyli miellytti silmää. Tarinanakin ihan kiinnostava tämä ensimmäinen osa, hyvällä maulla piirretty ja kirjoitettu rakkaustarina kahden naisen välillä.

49. Vuonna 2019 julkaistu kirja: The Wall (John Lanchester)

Tänä vuonna julkaistu.

26/50 luettu 12/50 spefiä, 6/50 omasta hyllystä)

25.03.2019 21:20 #89

12. Kirja liittyy Isoon-Britanniaan - V. E. Schwab: Magian syvempi sävy

Tarinassa on neljä eri todellisuudessa olevaa Lontoon kaupunkia. Harmaa Lontoo on tuntemamme perinteinen taikuudeton Iso-Britanniassa sijaitseva kaupunki, jonka läpi virtaa Thames. Punaisessa Lontoossa taikuus on terveellä pohjalla tasapainossa ihmiskunnan kanssa. Lontoo sijaitsee Arnesiassa, joka on isompi alue kuin Harmaan maailman Iso-Britannia. Thamesin sijaa siellä virtaa Isle joki. Valkoinen Lontoo on nälkään nääntyvä kaupunki, jota hallitsee diktaattorimaisesti Danen kaksoset Athos ja Astrid. Maa on Makt ja joki on Sijlti. Sitten neljäntenä on vielä tuhoutunut Musta Lontoo, jonka taikuus on tasapainotonta, vailla järjestystä ja sieltä löytyneet artefaktit ovat arvaamattomia ja vaarallisia.

Pidin kirjan vauhdikkaasta juonesta ja seikkailuhenkisyydestä sekä myös henkilökaartista. Varsin mukavaa luettavaa. Toivottavasti sarjan loputkin osat suomennetaan. 4/5

21/50

01.04.2019 08:36 #90

32. Kirjan nimessä on ammatti Anneli Kanto: Piru, kreivi, noita ja näyttelijä

Päähenkilö on köyhän perheen poika, joka pääsee opiskelemaan Turkuun. Hänellä on vähän suuret luulot itsestään ja juuri kun hän on aloittamassa opinnot vasta perustetussa Turun Akatemiassa, häntä syytetään noituuden harjoittamisesta. Hän pakenee kuolemantuomiota vankitoverinsa kanssa ja he perustavat kiertävän näyttelijäseurueen.

28/50

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
05.04.2019 16:07 #91

Päätin viime vuonna valita Goodreadsin haasteen vuoden 2019 lukuhaasteekseni, mutta alkuvuodesta aloin jo laittamaan ylös myös Helmetin ja Popsugarin haastekohtiin sopivia kirjoja. Nyt sitten tajusin että sama kait se olisi tehdä tännekin sitä listausta. Jottei tästä viestistä tule valtavan pitkää, laitan spoilerin taakse listan alkuvuonna luetuista kirjoista ja mihin kohtaan mikäkin on sijoittunut.

Luettuja kirjoja 27/52.

Always follow your doubts.

06.04.2019 01:06 #92

17. Kirjassa on kaksoset - Lewis Carroll: Alice Peilintakamaassa

Tunsin entuudestaan kaksoset nimeltä Tittelityy ja Tittelitom vanhasta piirretystä elokuvasta Liisa ihmemaassa. Tässä suomennoksessa he olivat nimeltään Töttöröm ja Töttöröö.

22/50

12.04.2019 11:46 #93

26. Kirja, jota näet sinulle tuntemattoman henkilön lukevan Caleb Carr: The alienist

Kun julkisilla paikoilla lukevien ihmisten vakoilu ei oikein luonnistu, käytin viime vuonna samaan haasteeseen soveltamaani tapaa ja etsin kuvia netistä. Löysin tämän Hot dudes reading -instasta. Sitä sai selata aika kauan ennen kuin sopiva hottis kirja tuli vastaan, koska suuressa osassa kuvia ei edes näy kirjan kantta saati sitten että kirja olisi kiinnostava.

29/50

19.04.2019 20:34 #94

28. Kirjan kannessa on kuu - H. G. Wells: Ensimmäiset ihmiset kuussa

23/50

19.04.2019 20:38 #95

44. Kirja kertoo Berliinistä Virpi Hämeen-Anttila: Tiergartenin teurastaja

Ainakin tämä sijoittuu Berliiniin ja sen katuja ja laitakatuja dallaillaan laajasti. Ei ollut tarkoitus lukea tätä Björk-sarjan viidettä osaa juuri siksi, että siinä 20-luvun Helsinki on vaihtunut Berliiniin. Aiemmissa kirjoissa on lähinnä kiehtonut miljöö ja ajankuva. Päähenkilöstä en tykkää yhtään ja tarinoissa hänen yksityiselämänsä kiemuroiden kuvailuun käytetään yhä paljon aikaa kuin rikoksien tutkimiselle, mikä on n. 300-sivuisissa kirjoissa aika vähän. Oli myös vaikeaa olla vertaamatta tätä juuri lukemaani The alienistiin, joka oli historiallisena dekkarina valtavan paljon parempi.

30/50

24.04.2019 07:59 #96

24. Sokkona hyllystä valittu kirja Sam Munson: The war against the assholes

Oli yllättävän vaikeaa valita hyllystä sokkona kirja. Halusin löytää jotain tyystin uutta ja ihmeellistä, mutta näppeihin ei tuntunut tarttuvan mitään kiinnostavaa. Kävin kirjastossa läpi monta hyllyä ennen kuin tämä löytyi. Se vaikutti kaikin puolin hyvältä mutta näin jälkeenpäin toivon että olisin valinnut jotain muuta, koska en tykännyt tästä kirjasta yhtään.

31/50

24.04.2019 22:45 #97

46. Kirjassa on trans- tai muunsukupuolinen henkilö - Seanan McGuire: Beneath the Sugar Sky

Yksi päähenkilöistä, Kade West, on transsukupuolinen.

24/50

25.04.2019 22:35 #98

18. Eurooppalaisen kirjailijan kirjoittama kirja Per Olov Enquist: Blanche ja Marie

Enquist on ruotsalainen.

32/50

29.04.2019 21:44 #99

17. Kirjassa on kaksoset Cassandra Clare: Queen of Air and Darkness (Dark Artifices#3)

- Blackthornin kaksoset Tiberius & Livia

11/50

30.04.2019 07:49 #100

50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja Julian Clary: Me Ponnekkaat

Tämä oli New York Public Libraryn henkilökunnan suosituslistalla. Tosin olisin lukenut tämän muutenkin, koska halusin tietää millaisen lastenkirjan Julian Clary on kirjoittanut. Tunnen hänet paremmin koomikkona kuin kirjailijana, hänen tyylinsä on erittäin camp ja hän viljelee kaksimielisyyksiä. Se ei näkynyt tässä kirjassa ollenkaan vaan se oli aika tavanomainen moderni lastenkirja.

33/50

LordStenhammar, Salmikki, Zarniwoop, Astorethein