Lukuhaaste: Helmet 2019

15.03.2019 13:38 #81

33. Olet nähnyt kirjasta tehdyn elokuvan - Josh Malerman: Lintuhäkki

Pidin sekä leffasta, että kirjasta. Kyseessä on selviytymistarina hulluksi tulleessa maailmassa.
Valitettavasti ehdin katsoa Netflixiltä leffan ennen kirjan suomennoksen ilmestymistä. Mieluummin olisin toiminut toisin päin – ensin kirja, sitten vasta leffa. Kirjan tapahtumia on aika paljonkin muunneltu leffassa, mutta peruskuvio on pysynyt samana. Joidenkin ihmisten nimet eroavat ja leffassa on nykymuodin mukainen ”blackwashing” - yksi päähenkilöistä on muuttunut kirjan vaaleasta henkilöstä leffan tummaihoiseen. 4/5

18/50

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
15.03.2019 20:57 #82

Ai niin, tämmönenkin juttu. No, katsotaas mitä on saatu tähän mennessä aikaan...

1. Kirjan kannessa on ihmiskasvot: Dave Gross – Lord of Runes
Teknisesti ottaen se taitaa olla puolhaltia, mutta puolhaltiahan on myös puoli-ihminen, eiks je?

Lord of Runes on Pathfinder-roolipelin oheistuoteromaaneja ja nopeasti tarkistaen kuudes ja toistaiseksi viimeinen Dave Grossin Varian Jeggaresta ja hänen aisaparistaan Radovanista kertova teos. Varian on alkoholisoitunut aatelismies ja parivaljakon Sherlock, Radovanilla on paholaisten verta suonissaan ja toimii kaksikon omatuntona. Lisäksi hän vetää kaikkia turpiin. Jos tässä kuviossa on mielestänne jotain kummallista, olette onnistuneet bongaamaan tarinoiden keskeisen jännitteen.

Tämä oli ihan kiva ja kumppaneiden aiempien tarinoiden tapaan nivoutui Pathfinderin maailmaan hyvin sekä kontekstualisoi tapahtumia. Kaksikon tarina tuli myös luonnollisen oloiseen päätökseen, mikä on plussaa kun Pathfinder-romskuja ei ilmeisesti ole enempää tulossa.

3/5. Ihan kiva.

3. Kirja sellaisesta kirjallisuuden lajista, jota et yleensä lue: Pirkko Saisio – Slava! Kunnia.
Tämä on siis näytelmä.

Mielenkiintoinen. Slava! Kunnia. ruotii nyky-Venäjän meininkiä jokseenkin pisteliäästi. Sivumennen todeten, sanakirjani mukaan "slava" on "kunnia" enemmänkin mielessä "maine". "Glory", ei "honour".

Tekstissä on sen verran lauluosioita, että tämä olisi oikeastaan pitänyt nähdä. Kässäri on vain kalpea aavistus itse teoksesta.

4/5. Ihan jees.

4. Kirjailijan ainoa teos: Rebecca Roanhorse – Trail of Lightning

Postapokalyptisessä Pohjois-Amerikassa navajo Maggie metsästää hirviöitä. Tähän oli hirveän vaikea päästä sisään, koska teksti viljelee ilmeisesti navajonkielisiä ilmaisuja varsin runsaasti ja kieli on itselleni sen verran vieras että näistä ei oikein ota selvää. Mulla ei ole otetta siitä, miltä ne kuulostavat. Jos tämä on ehdolla Hugolle, pitää ottaa uudelleen äänikirjana.

3/5, mutta mitä se tarkoittaa?

17.03.2019 01:06 #83

9. Alle 18-vuotiaan suosittelema kirja - R. A. Montgomery: Matka avaruudessa

Kirjan alussa oli lasten arviointeja "Valitse oma seikkailusi" -sarjan kirjoista ja yksi oli selvä suositus, joka kuului näin:

"Hyvä kun saa valita itse mitä tekee. En ole koskaan ennen nähnyt tällaisia kirjoja, ne ovat ihan uudenlaisia ja jo senkin takia jänniä. Suosittelen kaikille samanikäisille tytöille ja pojille" Eskil, 11v

19/50

18.03.2019 22:32 #84

49. Vuonna 2019 julkaistu kirja - Jyrki Vainonen: Yön ja päivän tarinoita

Olen yleensä pitänyt Jyrki Vainosen kirjoista, mutta nyt tämä kokoelma ei erityisemmin iskenyt. Ehkä tarinat olivat tähän hetkeen liian synkkiä ja muutenkin pointti jäi monesta tarinasta tajuamatta. 2½/5

20/50

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2019
Eilen 09:07 #85

11. Kirja käsittelee naisen asemaa yhteiskunnassa Naomi Alderman: Voima

- Naiset ympäri maailman saavat tilaisuutensa kostaa ja korjata miehiltä kokemansa vääryydet, kun valta-asetelma kääntyy naiselle suosiolliseksi.

9/50

Pisania