Lukuhaaste: Goodreads 2020

07.04.2020 08:53 - 14.04.2020 11:29 #81 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
5. The first book in a series that you have not started - Anne McCaffrey: Lohikäärmeen lento

Kirja on ensimmäinen osa Pernin lohikäärmeritarit trilogiaa. Sarja jatkuu vielä trilogian jälkeen useilla teoksilla. En usko jatkavani enää sarjan lukemista, vaikka seuraava osa on vielä ilmestynyt suomeksi. Viimeistä osaa ei ole suomennettu. Kirja on klassikko 60-luvulta ja vanhat sukupuoli roolien asenteet myös näkyvät tekstissä, joka tällä kertaa hieman ärsytti. En lämmennyt erityisemmin muutenkaan tarinalle, mutta tulipahan luettua. 2½

20/52
Viimeksi muokattu: 14.04.2020 11:29 Eija.

07.04.2020 16:58 #82 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
39. A book by an author whose real name(s) you're not quite sure how to pronounce Jo Nesbo: Macbeth

- Nesbon viimeinen o kirjotetaan oikeaoppisesti ø kirjaimella Nesbø. Kyseessähän on oikeastaan ö kirjain, mutta en itseasiassa tiedä koko nimen oikeaoppista lausumista. Itse käytän vaihtelevasti versiota "joo nesboo" "juu nesböö" Tuskinpa nekään ovat oikein :lol:

17/52

10.04.2020 22:47 #83 : HourglassEyes
9. A book that can be read in a day Hirotaka Kisaragi: Hanger #3

- Manga on nopeaa luettavaa.

18/52

12.04.2020 16:43 #84 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
36. A book from your TBR/wishlist that you don't recognize, recall putting there, or put there on a whim Anthony Powell: Kasvatuksen nimissä

Muistelisin että joskus kauan sitten telkkarista tuli Powellin Tanssi ajan pyörteissä -sarjasta tehty minisarja. Lisäsin sen lukulistaani vain koska ihastuin sarjan nimeen. Ehkä sen siis voi laskea päähänpistokirjaksi. Koitin tätä ekaa osaa lukea joskus aiemminkin, mutten päässyt kovin pitkälle ja jätin sen odottamaan uutta inspiraatiota. En kyllä usko että jatkan sarjan lukemista, koska tämä kirja oli tavattoman tylsä.

28/52

14.04.2020 11:29 - 24.04.2020 21:31 #85 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
52. A book related to time - Claire North: The First Fifteen Lives of Harry August

Maailmassa on nimellä kalachakra kutsuttuja ihmisiä, jotka elävät saman aikakauden elämää uudestaan ja uudestaan. Toiset heistä muistavat aina edelliset elämät. Eri elämät lähtevät jokainen samasta pisteestä ja osittain jatkuvat samanlaisena, mutta eri valinnoilla vaihtavat suuntaa. Muistaminen mahdollistaa tiedon välittämisen menneisyyteen ja tulevaisuuteen, jolla on suuri vaikutus maailman kehitykseen.

Pidin kokonaisuudesta paljon. Tarina kehittyi ja parani loppua kohti mentäessä, joten kiinnostus säilyi ihan loppuun asti. Ja kyllä tästä saa myös ajattelemisen aihetta. 4+

21/52
Viimeksi muokattu: 24.04.2020 21:31 Eija.

14.04.2020 23:14 - 14.04.2020 23:15 #86 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
3. A book that you are prompted to read because of something you read in 2019 Tom Phillips: Totuus - Paskapuheen lyhyt historia

Tykästyin Phillipsiltä viime vuonna julkaistuun teokseen Ihmiset - Näin munasimme kaiken ja halusin lukea hänen seuraavankin kirjansa

29/52

Don't mess with the neon love chicken.
Viimeksi muokattu: 14.04.2020 23:15 Pisania.

18.04.2020 15:07 #87 : Pisania
40. A book with a place name in the title Robert Louis Stevenson: Aarresaari

Saari saattoi olla viralliselta nimeltään Luurankosaari (tai ehkä se oli vain nimi jonka merirosvot olivat sille antaneet), mutta kertoja käyttää siitä nimitystä Aarresaari, joten saa luvan kelvata.

30/52

18.04.2020 23:10 #88 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
22. A book with the major theme of survival: Tiina Katariina Tikkanen: Toinen silmä kiinni

Kirjassa päähenkilö muistelee ja terapoi lapsuudessa kokemaansa hyväksikäyttöä.

49. A book that fits a prompt from the list of suggestions that didn't win (A book with a main character's name in the title) Anni Saastamoinen: Sirkka

Päähenkilön nimi on Sirkka.

23/52

20.04.2020 13:30 #89 : HourglassEyes
41. A mystery Camilla Sten: Kadonnut kylä

- 2019 Dokumenttiohjaajaksi opiskeleva Alice kokoaa ryhmän tekemään lopputyökseen dokumenttia hylätystä Silvertjärnin kaivoskylästä, jonka yli 900 asukasta katosivat jälkiä jättämättä 1959 jättäen jälkeensä vain tyttövauvan ja keskelle toria sidotun runnellun ruumiin. Hieman Blair Witch -viboja antava tarina

19/52

22.04.2020 21:54 #90 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
39. A book by an author whose real name(s) you're not quite sure how to pronounce: Tomi Adeyemi: Children of Blood and Bones

Ei aavistustakaan miten Adeyemi pitäisi lausua.

24/52

23.04.2020 19:17 #91 : Skie
33. A book about a non-traditional family: Johanna Sinisalo: Vieraat

Kirjan perheessä on kaksi äitiä.

25/52

24.04.2020 21:30 - 02.05.2020 22:01 #92 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
18. A book by an author you've only read once before - V. E. Schwab: Tummenevat varjot

Kirjailijalta olen lukenut ainoastaan sarjan ensimmäisen osan Magian syvempi sävy tätä ennen.
Pidin ensimmäisestä osasta enemmän (kuten tavallista). Tässä osassa pääpaino oli turnajaisissa, missä kilpailtiin magian käytön paremmuudesta. Laajamittainen taistelun kuvaus ei minusta ole kovin kiinnostavaa. En myöskään pidä ratkaisusta, että lopussa aloitetaan seuraavan osan juoni. Pidän sarjoissakin kunnollisista välipäätöksistä, jota tässä ei ollut. Aion kyllä lukea trilogian viimeisenkin osan, tosin odottamatta mitään erikoista siltä. 3

22/52
Viimeksi muokattu: 02.05.2020 22:01 Eija.

25.04.2020 19:59 - 10.05.2020 18:06 #93 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
10.26. A book from the 2019 Goodreads Choice Awards: Katharine McGee: Amerikan kuninkaalliset

Löytyy "Best Young Adult Fiction" -vaihtoehdoista.

25. A book related to the arts: Milja Sarkola: Pääomani

Kirja kertoo rahasta, mutta isossa osassa on myös kirjoittaminen ja esittävät taiteet.

27/52

Always follow your doubts.
Viimeksi muokattu: 10.05.2020 18:06 Skie. Syy: Muutettu McGeen kirja eri haastekohtaan.

29.04.2020 23:59 #94 : Pisania
47. A classic book you've always meant to read Victor Hugo: Kurjat

Ajatus tämän kirjan lukemisesta syntyi kun olin n. kymmenenvuotias. Luin silloin Aku Ankan taskukirjan Salaperäiset kyntteliköt, jossa kerrottiin Kurjien tarina ankkavinkkelistä. Kirjastosta löytynyt romsku vaan oli kahtena niteenä eikä kansikuvaa tai takakansitekstiä ollut ollenkaan. Vähemmästäkin lannistuu. Mieli kyllä teki kirjaan tarttua vuosikaudet, mutten rohjennut. Vihdoin saan pyyhkiä sen pois ikuisuuslistaltani. :smile:

31/52

02.05.2020 22:00 - 08.05.2020 16:53 #95 : Eija
47. A classic book you've always meant to read - Roger Zelazny: Lord of Light

Mitään lapsuudesta tai nuoruudesta asti olevaa tällaista kirjaa minulla ei ole muistissa. Lord of Light valikoitui klassikko kirjoista, jonka olen pitkään halunnut lukea. Kannatti lukea ja toivottavasti luen joskus vielä uudelleenkin.

23/52
Viimeksi muokattu: 08.05.2020 16:53 Eija.

06.05.2020 20:14 - 06.05.2020 20:16 #96 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
29. An underrated book, a hidden gem or a lesser known book: Ngozi Ukazu: Check please! Book 2: Sticks&Scones

Ööö, en oikein keksinyt millä logiikalla valitsisin kirjan tähän kohtaan, mutta päädyin laittamaan tähän kohtaan Ukazun teoksen. Sillä perusteella että kyseessä oli aiemmin "vain" nettisarjis, joka keräsi niin ison joukkorahoituksen että se päädyttiin julkaisemaan ihan kirjoina.

28/52

Always follow your doubts.
Viimeksi muokattu: 06.05.2020 20:16 Skie.

07.05.2020 16:21 #97 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
4. A book set in a place or time that you wouldn't want to live Yoko Ogawa: The memory police

Tapahtumat sijoittuvat dystooppiseen yheteiskuntaan nimettömälle Japanin saarelle. Aina toisinaan aamulla herätessään saaren asukkaat huomaavat että jokin asia on kadonnut. Esimerkiksi linnut, valokuvat, kahvi tai veneet. Heillä ei ole yhtäkkiä enää muistikuvia että niitä olisi koskaan ollut, joten ne tuhotaan eikä kukaan jää niitä kaipaamaan. Mutta jotkut asukkaat eivät unohda kadonneita asioita ja heitä etsii saarta valvova Gestapo-henkinen Muistipoliisi. Tosi ahdistava paikka siis ja vaikka asukkaat hyväksyvätkin sen kummemmin protestoimatta asioiden laidan, en silti haluaisi asua siellä mistään hinnasta.

32/52

08.05.2020 16:51 - 10.05.2020 11:47 #98 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
1. A book with a title that doesn't contain the letters A, T or Y - Edith Wharton: Xingu

24/52
Viimeksi muokattu: 10.05.2020 11:47 Eija.

10.05.2020 11:47 - 12.05.2020 16:37 #99 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
23. A book featuring an LGBTQIA+ character or by an LGBTQIA+ author - Poppy Z. Brite: Are You Loathsome Tonight?

Poppy Z. Brite on vaihtanut sukupuolta naisesta mieheksi ja on homo. Novellikokoelmassa useissa tarinoissa on homo henkilöitä.

25/52
Viimeksi muokattu: 12.05.2020 16:37 Eija.

10.05.2020 13:01 - 10.05.2020 13:26 #100 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2020
20. The 20th book [on your TBR, in a series, by an author, on a list, etc. Robert Jordan: Lord of Chaos (Wheel of Time#6)

- Ylöskirjattu lukulistani ei yllä noin isoihin sijoituksiin, mutta koska tälle vuodelle olen asettanut enimmäkseen uudelleenluku tavoitteita monille kirjoille, niin teoriassa tämäkin voisi osua kohdalleen.

21/52

Viimeksi muokattu: 10.05.2020 13:26 HourglassEyes.

HourglassEyes
Uusin jäsen: Ari Maunu