Lukuhaaste: Helmet 2020

• Emelie hahmo Kirjoittaja
31.12.2019 09:30 #1 : Emelie
Lukuhaastekohdat vuoden 2020 Helmet -haasteeseen on julkistettu. Omalla lukutahdilla ja valitsemallaan tavalla raportointi. :) Lukuiloa!

1. Kirja on vanhempi kuin sinä

50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja

• Emelie hahmo Kirjoittaja
31.12.2019 09:31 #2 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
Apuja haasteeseen löytyy täältä (Facebok-ryhmä, kaikille avoin) ja täältä (Kirjasammon apusivut haasteeseen, sekä muita hyödyllistä linkkejä täältä .

31.12.2019 10:11 #3 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
Pari kohtaa tässä jäi kyllä heti askarruttamaan mieltä.

8. Kirja, jonka joku toinen valitsee puolestasi
Tarkoittaako tämä sitä että, jokun täytyy valita minulle kirja varta vasten tähän haastekohtaan vai voinko lukea esim. joululahjaksi saamani kirjan (joka tuli siis pyytämättä ja yllätyksenä)?

19. Kirja, jota luet yhdessä jonkun kanssa
Tämä kyllä tulee tuottamaan hankaluuksia. Riitääkö että lukee samaan aikaan kuin se toinen vai pitääkö kirjasta oikein keskustellakin?

31.12.2019 16:48 #4 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020

Pisania kirjoitti: Pari kohtaa tässä jäi kyllä heti askarruttamaan mieltä.
8. Kirja, jonka joku toinen valitsee puolestasi

Ehdottomasti mun mielestä käy kirja, joka tuli pyytämättä ja yllätyksenä :smile: Joku toinen sen on kumminkin valinnut.

Pisania kirjoitti: 19. Kirja, jota luet yhdessä jonkun kanssa

Tämä olisi helppo, jos harrastaisi lukupiirejä... täytyy vähän sulatella miten tämän kohdan taklaisi... Jaa, mutta mähän olen jäsen mm. Goodreadsin Scifi and Fantasy Book Clubissa - toki en yhtään aktiivinen, mutta siellä on aina joku yhteisluku kirja meneillään... Siinäpä ratkaisu ja ei mun mielestä tartte keskustella, samanaikainen lukeminen riittänee...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: mepah

31.12.2019 17:16 #5 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020

Eija kirjoitti: Minulle tulee tuottamaan hankaluuksia ainakin 14. Urheiluun liittyvä kirja. On ollut yli vaikea aikaisemmissakin haasteissa.

Itse meinasin tuohon kohtaan joko ensi vuonna ilmestyvää teosta Olympialaisten merkillinen historia tai sitten Mielensäpahoittajan olympiamatka. Tuomas Kyrön Urheilukirjat ovat myös kivoja. Jos kaipaat spefiä, niin tykkäsin aikoinaan Michael Chabonin Kesämaasta . Se sopisi tuohon kohtaan hyvin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

31.12.2019 22:40 - 31.12.2019 22:41 #6 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
Odotin pienellä kauhulla Helmetin listaa, koska Popsugarin ja Goodreadsin listat tuntuivat melko rankoilta. Helmet onneksi sentään näyttää sellaiselta, että pienenellä vaivannäöllä haasteen saa suoritettua. Päätin joulunpyhinä etten lähde ensi vuoden haastekohtia Popsugarilta ja GR:ilta kokonaisuudessaan hakemaan. Minusta on ollut hauskaa aikaisempina vuosina tehdä näitä haasteita, koska ne ovat venyttäneet lukutottumuksiani jonkun verran ja samalla tuoneet uusia tuttavuuksia kirjallisuudesta, mutta eivät ole vaatineet aivan älytöntä tutkimustyötä. 2020 haastekohdat tuntuvat vaativan jatkuvaa googlettelua (jota jo olenkin tehnyt aika paljon) edes sen selvittämiseen mitä ihmettä kohdassa edes haetaan.
Niinpä Helmetin haaste tuli miltei helpotuksena; nämä 50 kirjaa pystynen jotenkin kasaan saamaan, Popsugarin ja GR:n kohdalla aion vain seurata sitä montako kirjaa normilukemisellani saan haastekohtiin aikaiseksi, mutta en edes yritä saada kyseisiä listoja valmiiksi. Jääpähän aikaa lukea enemmän niitä kirjoja, mitkä ovat lukuaan odottaneet kun ei tarvitse listoja murehtia.

Viimeksi muokattu: 31.12.2019 22:41 HourglassEyes.

01.01.2020 23:16 #7 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
16. Kirjalla on kirjassa tärkeä rooli Jane Mount: Bibliophile - An illustrated miscellany

Tämä on kirja kirjoista ja kaikesta niihin liittyvistä asioista: kirjailijoista, kirjakaupoista, kirjastoista, genreistä, aihepiireistä, kansikuvista. Mukana on teosten kuvauksia, suosituksia alan ihmisiltä, tietokilpailuja yms. yms. Todellinen aarreaitta kirjojen ystäville.

• Yeena hahmo
  • Yeena
    Vintiö
02.01.2020 09:22 #8 : Yeena
Vastaus käyttäjältä Yeena aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
Luin kohtaan 16. Kirjassa on kirjalla tärkeä rooli Terhi Ranteen ja Päivi Haanpään Miksi et kirjoittaisi? Se oli kirjoittamisopas, vertaistukiopas ja kaikkea muuta. Loistava lukukokemus.

03.01.2020 19:15 - 03.01.2020 23:23 #9 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
Helmetin haaste on tänä vuonna siis ainoa, minkä yritän saada kokonaan täyteen. Tästä lähdetään!

32. Kirja on alun perin julkaistu kielellä, jota et osaa Andrzej Sapkowski: Haltiain verta (Witcher 3)

- Puolaa en hallitse.

1/50

Viimeksi muokattu: 03.01.2020 23:23 HourglassEyes.

05.01.2020 10:09 - 05.01.2020 10:10 #10 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
35. Kirjassa käytetään sosiaalista mediaa Rob Sears: Donald Trumpin kauneimmat runot

Kaipa tämä kirja sopii tähän kohtaan, koska suuri osa runojen riveistä on otettu Trumpin twiiteistä.

Don't mess with the neon love chicken.
Viimeksi muokattu: 05.01.2020 10:10 Pisania.

05.01.2020 21:04 - 10.01.2020 21:39 #11 : Eija
33. Kirjassa tapahtuu muodonmuutos - Brandon Sanderson: Ylenemisen kaivo

Tarinassa on Kandra, olento, joka pystyy muuttamaan olemustaan sulattamalla kuolleen ruumiin ja jäljentämällä sen omasta lihastaan. Kandra ottaa uhrin luut käyttöönsä. Kandrat ovat hyviä näyttelijöitä ja omaksuvat halutessaan uhrinsa käytöksen ja ajatusmaailman niin, että harva epäilee heidän aitouttaan.

Tuntemukset tämän Usvasyntyinen sarjan toisen osan jälkeen ovat suurin piirtein samat, kuin ensimmäisen osan kohdalla. Osittain tarina veti hyvin, mutta paljon oli myös jaarittelua ja vatulointia. 3½

1/50
Viimeksi muokattu: 10.01.2020 21:39 Eija.

08.01.2020 19:56 - 10.01.2020 21:38 #12 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
41. Kirjassa laitetaan ruokaa tai leivotaan - Katherine Arden: The Bear and the Nightingale

Kirjassa tehdään ruokaa ja leivotaan useinkin. Leivän teko, yrttien jauhaminen, maidon lämmitys ja muu keittäminen ja paistaminen kuvastavat syrjäisen maaseudun talollisen arkista rutiinia. Ruokaa ja juomaa viedään tarjolle myös talon hengille vastalahjana suojelusta.

2/50
Viimeksi muokattu: 10.01.2020 21:38 Eija.

• Skie hahmo
  • Skie
09.01.2020 00:14 #13 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
30. Kirjassa pelastetaan ihminen: Heather Morris - Auschwitzin tatuoija

Enemmän kirjassa menetettiin ihmisiä, mutta jokunen pelastettiinkin.

1/50

Always follow your doubts.

09.01.2020 22:20 #14 : Pisania
31. Kirjassa kerrotaan elämästä maaseudulla Heikki Aittokoski: Narrien laiva

Yksi kirjan luvuista kertoo Nicaraguasta, jossa Aittokoski viettää muutaman päivän köyhän perheen vieraana maaseudulla. Hän kuvailee heidän elämäänsä samalla kun kertoo maan lähihistoriasta ja nykyisyydestä.

3/50

10.01.2020 18:13 - 11.01.2020 17:47 #15 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
18. Sinulle tuntematonta aihetta käsittelevä kirja - Mikko Moilanen: Suomen pyövelit

Ei ole pyövelit ja heidän toimintansa ollut lähellä sydäntä ja hyvin vähän siitä oli entuudestaan tietoa, jos oikeastaan ollenkaan. Kirja on varsin mielenkiintoinen historiallinen katsaus ja ajankuvaus yhdeltä kantilta katsottuna.

3/50
Viimeksi muokattu: 11.01.2020 17:47 Eija.

11.01.2020 17:43 - 18.01.2020 17:50 #16 : Eija
7. Kirjassa rikotaan lakia - Paolo Bacigalupi: The Alchemist

Ekosysteemiin pesiytynyt tappavan myrkyllinen suurikokoinen kasvi saa ravintonsa ja elinvoimansa taikuudesta. Ylenpalttisen taikuuden käytön seurauksena kasvi on levinnyt ja vallannut asuinalueet kokonaan. Sen poiskitkeminen on loputon työmaa. Kasvin leviämisen estämiseksi vallanpitäjät ovat kieltäneet taikuuden harjoittamisen kaikilta muilta paitsi itseltään. Taikuuden harjoittaminen oli säädetty kuolemanrangaistuksen arvoiseksi rikokseksi ja tätä lakia rikotaan kirjassa. 3½

46. Kirjassa on sauna - Marko Hautala: Kuolleiden sauna

Lyhyt kauhukertomus, jonka pohjana on kekrin ajan perinteeseen kuuluva vainajien saunottaminen. Ihan kelvollinen kauhupala, vaikka kovin omaperäiseksi ei sitä voi kehua. 3

5/50
Viimeksi muokattu: 18.01.2020 17:50 Eija.

12.01.2020 15:37 #17 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
15. Fiktiivinen kertomus, jossa mukana todellinen henkilö C.J. Sansom: Itsevaltias (Shardlake 3)

- Shardlake sarjassa on monia todellisia henkilöitä, tässä mm. Henrik VIII (silloisen)vaimonsa Katariina Howardin kanssa.

[/quote]

• Skie hahmo
  • Skie
12.01.2020 17:56 #18 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
3. Kirja, johon suhtaudut ennakkoluuloisesti: Sita Salminen: Lupa. Kyseisessä kirjassa on eroottisia novelleja, joihin suhtaudun lähtökohtaisesti ennakkoluuloisesti, enkä luettuanikaan ollut ihan vakuuttunut.

32. Kirja on alun perin julkaistu kielellä, jota et osaa: Andrzej Sapkowski: Kohtalon miekka. Alkukieli on puola, jota en osaa.

35. Kirjassa käytetään sosiaalista mediaa: Eino Nurmisto: Homopojan opas. Kirjassa esitellään erilaiset somen seuranhakusovellukset.

4/50

Always follow your doubts.

13.01.2020 23:22 #19 : Pisania
45. Esikoiskirja Susan Cain: Hiljaiset – Introverttien manifesti

En nyt ihan satavarma ole, mutta näyttäisi siltä että Cain on kirjoittanut kaksi kirjaa, joista tämä on ensimmäinen.

4/50

18.01.2020 17:48 - 23.01.2020 19:41 #20 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2020
20. Luonnon monimuotoisuutta käsittelevä kirja - Juha Kauppinen: Monimuotoisuus - kertomuksia katoamisista

Nimensä mukaisesti kirjassa käsitellään luonnon monimuotoisuutta ja sen katoamista. Kirjassa keskitytään Suomen oloihin. Suosittelen teosta niille, joita kiinnostaa luonnon hyvin vointi ja jos ei muuten niin sitä kautta myös oma ja ihmiskunnan hyvin vointi. Kirja voi avartaa näkemystä luonnon säästämisen tärkeydelle, jos kirjan käsittelemät asiat eivät ole muissa yhteyksissä tulleet tutuiksi. Tärkeä aihe ja sen esille tuominen ei ikinä ole liikaa.

6/50
Viimeksi muokattu: 23.01.2020 19:41 Eija.

Päitsy
Uusin jäsen: Pasi Ketola