22.03.2021 23:20 #61 :: Eija
Lukuhaaste: Popsugar 2021
20. A book on a Black Lives Matter reading list - Colson Whitehead: Maanalainen rautatie

Kirja löytyy listasta Powell's Black Lives Matter Recommended Reading List

Kirja kertoo orjatyttö Coran elämästä ja verkostosta, mikä auttoi orjia pakenemaan. Kirja oli vain OK tasoa, kun vertaan pariin muuhun orjuus aiheiseen kirjaan (Kindred ja Beloved), jotka olen lukenut. 3-

20/50

Muokannut 24.03.2021 22:57 Eija

23.03.2021 19:14 #62 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Popsugar 2021
27. A book about do-overs or fresh starts Douglas Adams: Enimmäkseen harmiton (Linnunrata #5)
- Arthur aloittaa uuden elämän rinnakkaistodellisuudessa voileiväntekijänä.

14/40 2/10

24.03.2021 21:56 #63 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Popsugar 2021
31. A book by a blogger, vlogger, YouTube video creator, or other online personality Dean Nicholson: Nalan maailma

- Nicholson postaili Instagramiin reissustansa jo aiemmin, mutta todellinen hitti hänen pyöräretkestään maailmalla tuli, kun hän löysi hylätyn kissanpennun, jonka risti myöhemmin Nalaksi. Kirjassa Nicholson kertoo miten pyöräretkelleen päätyi, miten hän löysi Nalan ja miten se muutti hänen elämänsä. Todella ihastuttava kirja, katukatti Bobin ystäville ehdoton luettava. Itse oli myös pakko alkaa seuraamaan miehen ja kissan reissua Instassa. Näyttävät tällä hetkellä olevan Itävallassa (tai olivat ainakin pari päivää sitten) nukkumassa iglussa!

15/40 Adv. 2/10

24.03.2021 22:56 #64 :: Eija
Lukuhaaste: Popsugar 2021
8. A book that has won the Women’s Prize for Fiction - Madeline Miller: Akhilleen laulu

Voitto vuonna 2012

31. A book by a blogger, vlogger, YouTube video creator, or other online personality - Tiia Koskimies: Parhaat piirakat

Kirjailija on mukana umami nimisessä lifestyle blogissa.

22/50

Muokannut 29.03.2021 17:46 Eija

25.03.2021 17:43 #65 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Popsugar 2021
8. A book from your TBR list chosen at random Jari Järvelä: Minä, kunnanjohtaja - Kontiolasta kajahtaa
- Selailin äänikirjavalikoimaa etsiskellen jotain kevyttä kuunneltavaa. Törmäsin tähän Järvelän kirjaan, jota muistelin työkaverin joskus suositelleen ja silloin pistin nimen korvan taaksen. Bonuksena sai pois tuon Helmetin samat kirjaimet etu- ja sukunimessä kohdan. Ihan hyvät naurut tämä kirvoitti.

15/40 Adv. 3/10

26.03.2021 09:30 #66 :: Pisania
Lukuhaaste: Popsugar 2021
3. A book that has a heart, diamond, club, or spade on the cover Kate Summerscale: The haunting of Alma Fielding

Kannessa on kuvia kirjassa mainituista pikkuesineistä ja -eläimistä, joita Alma Fieldin pystyy tuottamaan ikään kuin tyhjästä. Yksi niistä on timanttisormus. Lisäksi kannessa on graafinen kuvio, joka sisältää salmiakkiruutuja.

24/50

29.03.2021 13:38 #67 :: Pisania
Lukuhaaste: Popsugar 2021
34. A book about a social justice issue Mildred D. Taylor: Ukkonen, kuule huutoni mun

Kirjassa seurataan mustaa maanviljelijäperhettä 30-luvun Mississippin perähikiällä, joten (ylläri pylläri) kantavana teemana tässä on rasismi.

25/50

29.03.2021 16:01 #68 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Popsugar 2021
2. An Afrofuturist book Alastair Reynolds: Muistoissa sininen maa (Poseidonin lapset #1)
- 2100-luvulla Afrikka on teknologian huippumaa.

16/40 Adv. 3/10

29.03.2021 17:44 #69 :: Eija
19. A book that discusses body positivity - Carol Emshwiller: Venus Rising

Ei innostanut lukea aiheesta tietoteosta eikä mitään mainstreamiäkään. Oli vaikea löytää spekulatiivisesta kentästäkään tähän sopivaa kirjaa, mutta  bongassin nettisuosituksen pitkästä novellista, joka sopi hyvin aiheeseen. Tarinassa kuvattu kansa oli elementissään vedessä. He olivat iloisia, nauravaisia sekä ihastuttavan lapsenomaisia ja leikkisiä. Heidän erityispiirteensä ja ihanteensa oli olla mahdollisimman isoja ja lihavia. He olivat tarinan hyviksiä ja varsin sympaattisia. 3½

23/50

Muokannut 05.04.2021 22:55 Eija

30.03.2021 21:32 #70 :: HourglassEyes
39. A book everyone seems to have read but you Tove Jansson: Muumipappa ja meri
- En ole koskaan lukenut yhtään muumi kirjaa (sarjakuvia kylläkin) ja Muumipappa ja meri esiintyy monilla foorumeilla hyvin kehuttuna teoksena, joten sopii minusta mainiosti tähän kohtaan. Voisin ehkä lukea toisenkin kirjan. Harkitsen teatterilaivaa tai juhannusta...

17/40 Adv. 3/10

05.04.2021 19:51 #71 :: Pisania
13. A locked-room mystery Stuart Turton: Pimeitten vetten paholainen

Tämä on lukitun huoneen mysteeri samaan tyylin kuin Idän pikajunan arvoitus, eli näyttämönä toimii kulkuväline (valtamerialus) jolle ei ole pääsyä tai poispääsyä. Joku matkustajista on syyllinen, mutta kuka? Seuraa piinaavaa jännitystä.

26/50

05.04.2021 22:53 #72 :: Eija
Lukuhaaste: Popsugar 2021
34. A book about a social justice issue - Elif Shafak: 10 minuuttia 38 sekuntia tässä oudossa maailmassa

Jo kirjan alussa on selvillä, että tarinan päähenkilö, Leila, on kuollut. Kirjan ensimmäinen osa muodostuu Leilan muistoista kuolin hetkellä, 10 minuutin 38 sekunnin ajalta.

Sosiaalinen oikeudenmukaisuus teema on kirjassa läsnä läpi kirjan. Naisen asema Turkin patriarkaalisessa yhteiskunnassa on alistettu monin tavoin. Myös valtavirrasta poikkeavan yksilön kohtelu otetaan esiin kirjan yhteiskunta kritiikissä. Hyvin kirjoitettu tarina, jonka luki sujuvasti.  3

24/50

Muokannut 19.04.2021 17:16 Eija

07.04.2021 11:42 #73 :: Pisania
Lukuhaaste: Popsugar 2021
18. A book about a subject you are passionate about Grant Snider: I will judge you by your bookshelf

Suhtaudun intohimoisesti kirjoihin ja lukemiseen ja tämä on sarjis niistä molemmista (sekä kirjoittamisesta).

27/50

12.04.2021 12:58 #74 :: Pisania
38. A book about art or an artist Kazuo Ishiguro: Surullinen pianisti

Päähenkilö tässä on maailmankuulu pianisti nimeltä Ryder. Hän saapuu pieneen keskieurooppalaiseen kaupunkiin tarkoituksenaan esiintyä konsertissa, mutta kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Hänen matkansa hotelliin saapumisesta kolme päivää myöhemmin pidettävään esitykseen on unenomainen ja suorastaan outo. Ryder kohtaa muitakin muusikoita ja musiikista keskustellaan, mutta suurimman osan ajasta hän juoksee ympäriinsä yrittäen täyttää muiden ihmisten toivomuksia ja tarpeita eikä itse ehdi pianon ääreen koko 650+ sivun aikana kuin kerran. Tämä oli yksi ärsyttävimmmistä kirjoista, jonka olen ikinä lukenut ja jos se ei olisi tullut haasteeseen en olisi lukenut sitä loppuun asti.

28/50
Muokannut 12.04.2021 13:00 Pisania

16.04.2021 13:32 #75 :: Pisania
1. A book that's published in 2021 Risto Isomäki: Ruoka, ilmasto ja terveys

On se.

29/50

19.04.2021 09:49 #76 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Popsugar 2021
4. A book by an author who shares your zodiac sign Alexandre Dumas: Monte Criston kreivi

- Olin jo tuskastua kun yritin seurata lukemieni kirjailijoiden tähtimerkkejä, kun kukaan kohdalle osuva ei ikinä näyttänyt olevani leijonakaimani. Kun ajatuksissa sitten oli pyörinyt jo jonkun aikaa kreivin uudelleenluku, niin Dumaksen kohdalla osui ja upposi. Jaamme kyseisen herran kanssa jopa yhteisen syntymäpäivän! Siihen miten tähtimerkkeihin lienee on suhtauduttu 1800 luvulla en ota kantaa.

18/40 Adv 3/10

19.04.2021 17:15 #77 :: Eija
5. A dark academia book - Madeline Miller: Kirke

Löytyy listoilta ja perusteluna kai on, että Kirke on noita ja valmistaa taikakeinoin yrteistä ja kasveista mikstuuraa tai myrkkyä, joiden käyttämisen tarkoitusperät eivät aina ole hyvää tarkoittavia.

Kirke on hyvin toteutettu kirja ja Millerin versiota Kirken tarinasta oli mukava lukea. Vanhaan tarustoon on saatu tavallaan nykyaikainen lähestymistapa säilyttäen kuitenkin vanhan ajan lumoa. Tarinassa jumalten salit heräävät eloon. Toisaalta kirjassa tuodaan esiin kuolemattomien jumalien itseriittoisuus ja julmuus, jota voi peilata myös nykyaikaan. Kirjassa esiintyy sisarus vihaa ja oman edun tavoittelua, kiusaamista sekä vanhempien välinpitämättömyyttä ja hyljeksintää. Naisen asema ja hyväksikäyttö tuodaan myös esiin tarinassa. 4

25/50

Muokannut 25.04.2021 14:26 Eija

21.04.2021 13:40 #78 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Popsugar 2021
Adv. 7. A book from your TBR list you associate with a favorite person, place, or thing Marko Lempinen, Jussi Niemi: Elämä oli laiffii Matti Nykänen 1963-2019
- Matti ei ehkä nykyisin ollut lempipersoonani, mutta hän oli lapsuuden sankarini siinä missä Ritari Ässä ja MacGyverkin. Kerran jos toisenkin pikku hyppyreitä suksille lumesta rakentaessa oltiin kaikki Matteja. Matin elämä oli loppujen lopuksi melkoista sukellusta syviin vesiin, mutta mitalisaldojaan ei käy kenenkään kiistäminen, oli se äijä!

Adv. 10. A free book from your TBR list (gifted, borrowed, library) Richard Osman: Torstain murhakerho
- Kustantajalta saatu ennakkokappale.

18/40 Adv. 5/10

25.04.2021 14:26 #79 :: Eija
4. A book by an author who shares your zodiac sign - Josh Malerman: Malorie

Josh Malerman on leijona kuten minäkin.

26/50

Muokannut 27.04.2021 23:11 Eija

25.04.2021 17:24 #80 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Popsugar 2021
11. A book about forgetting J.R. Ward: The Jackal (Black Dagger Brotherhood: Prison Camp #1)
- Glymeran ylläpitämä vankilaleiri asukkaineen on joutunut tyystin unohduksiin/kadoksiin sen jälkeen kun glymeran aristokraatteja pyyhittiin pois rajulla kädellä.

19/40 Adv. 5/10