• Skie hahmo
  • Skie

15.08.2022 13:46 #121 :: Skie
Lukuhaaste: Helmet 2022
Mietin että mikä ammottava aukko elämässäni on, kunnes tajusin etten ole koko vuonna päivitellyt Risingiin luettuja kirjoja  Mulla on lukemisen suhteen elämäni vuosi menossa, en ole ikinä lukenut tähän mennessä vuotta näin monta kirjaa kuin nyt, ja kaikki on jäänyt tänne raportoimatta, haha. Olen pitänyt koneella omaa Helmet-taulukkoa, joten oksennan tänne sitten kaikki näin kerralla. Yleisen hyvinvoinnin vuoksi laitan listan tägien sisään, eli kiinnostuneet katsokoon sieltä. Mutta tilanne on sillä tavoin hyvä, että vain viisi kohtaa on tyhjillään (toki ne vaikeimmat), eli tuloksena on tällä hetkellä 45/50. Näiden lisäksi haastekohtiin sopimattomia kirjoja on tullut luettua kymmenen.

19.08.2022 23:31 #122 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2022
3. Kirja, jonka tapahtumissa haluaisit olla mukana - Philip Pullman: Salaperäinen veitsi

Osittain joo… ajatus siitä, että pääsisi rinnakkaiseen maailmaan kiehtoo valtavasti sekä oman eläin sielunkumppanin omaaminen olisi myös nastaa.

42/50

23.08.2022 22:50 #123 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2022
34. Kirjailijan nimessä on luontosana Asta Leppä: Aivan äksänä - Kun huomasin kuuluvani sukupolveen

Kaipa leppä on tarpeeksi luontoinen sana.

48/50

01.09.2022 16:18 #124 :: Pisania
3. Kirja, jonka tapahtumissa haluaisit olla mukana Jo Walton: Among others

Päähenkilö tässä on 15-vuotias Morwenna, joka on kokenut kovia ennen kirjan alkua. Hänet lähetetään sisäoppilaitokseen, jossa hän tuntee olonsa ulkopuoliseksi. Vaikka paluu koulunpenkille ei viehätä yhtään, haluaisin olla mukana tässä kirjassa koska Morwenna lukee todella paljon kirjoja (spefiä enimmäkseen), käy ahkerasti kirjastoissa ja kirjakaupoissa ja osallistuu lukupiiriin. Semmoinen olisi varsin mukavaa.

49/50

08.09.2022 20:15 #125 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2022
12. Runokirja, joka on julkaistu viiden viime vuoden aikana Susi Nousiainen: Muovikauris

Julkaistu 2021.

50/50
Valmista tuli! Tännä vuonna onnistuin valitsemaan paljon sellaisia kirjoja, joita joutui odottamaan kauan kirjastosta, joten olen aika yllättynyt että sain pääsin loppuun näinkin aikaisin. Luin yhteensä 56 kirjaa, joista sain 44 kolmeen kohtaan, 7 kahteen ja 5 yhteen. Melkein samat luvut kuin viime vuonnakin (silloin vain meni 8 kahteen ja 4 yhteen). 30 oli spefiä tai sisälsi spefielementtejä ja 35 oli sellaisia, joita en olisi ehkä lukenut ilman haasteita. Hyviä oli mielestäni 21 kirjaa, huonoja 7 ja jotain siltä väliltä oli 28.
Tykännyt: HourglassEyes

09.09.2022 22:02 #126 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2022
Onnittelut Pisanialle! Oma haaste on viekä kysymysmerkkinä, kun lukublokki on vaivannut viime aikoina jälleen kerran

11.09.2022 09:26 #127 :: Pisania
'tos.

Ällös huoli. Hyvinhän sulla menee. Olet jo voiton puolella ja vuotta on vielä reilusti jäljellä.
Tykännyt: HourglassEyes

11.09.2022 23:07 #128 :: Eija
18. Kirjan on kirjoittanut toimittaja - Edward Bellamy: Vuonna 2000

Bellamy oli toimittaja ennen kirjailijan uraansa.

21. Kirja liittyy lapsuuteesi - Petri Laukka: Remu ja Hurriganes Kekkoslovakiassa

Kirjassa on paljonkin asioita, jotka liittyvät 70-luvun lapsuuteni elämään.

Hurriganes toki oli tuttu nimi itselleni silloin, vaikka olin melko nuori vielä sitä fanittamaan. Kirjassa kuvataan bändin asioiden lisäksi yleistä 70-lukulaisuutta Suomessa. Oli Kekkonen ja Neuvostoliiton vaikutus YYA sopimuksineen, Beavers farkut ja iso kampa (muistaakseni itsellänikin), Jaakko Jahnukaisen juontama Levyraati (katsottu on), vain kaksi TV kanavaa ja energiakriisi 1973 vuoden lopussa, jolloin valtio asetti rajoitteet energian käytöstä sakon uhalla. Sen muistan hyvin, kun isä kulki perässä sammuttelemassa valoja ja säästäväisyys oli muutenkin joka asiassa. Remuun liittyvänä voisi sanoa, että kotiseudullani sijaitsi Remun lapsuudenkoti, junavaunu eräällä omakotitalo alueen tontilla. Hevosiakin siellä oli. Nuorina likkoina kovasti olisi näitä hevosia haluttu hoitaa, mutta lupaa ei isäntä siihen antanut En tiedä asuiko Remun vanhemmat tuolloin siellä enää, mutta joku romaani perhe kyllä.

44/50

Muokannut 11.09.2022 23:09 Eija

16.09.2022 23:58 #129 :: Eija
38. Kirjassa toteutetaan unelma tai haave - Piia Leino: Taivas

Eletään lähitulevaisuuden Helsingissä. Maailma on muuttunut kaikin puolin kurjaksi. Saastunut ilma, ruokapula, hyvään elämään ei ole varaa, infrastruktuuri on päästetty ränsistymään, lapsia ei enää synny, kansa on erakoitunut ja tylsistynyt. Reaalimaailman kurjuutta vastaan lohtua haetaan virtuaalielämästä, Taivaasta. Tästä oikean elämän korvaajasta tulee riippuvaiseksi, siitä irtautuminen on vaikeaa.

Haaveena on tylsistymisen karkottaminen ja mielekäs reaalielämä. Jos kirjassa ei ihan tapahdu unelman täyttymystä, niin ainakin harppaus parempaan. 3½

45/50

20.09.2022 16:45 #130 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2022
12. Runokirja, joka on julkaistu viiden viime vuoden aikana Anu Pensola: Appelsiinikuu
- Tämä lastenrunokirja on julkaistu alkuvuonna 2020.

42/50

28.09.2022 20:58 #131 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2022
17. Kirja on aiheuttanut julkista keskustelua tai kohua D.H. Lawrence: Lady Chatterleyn rakastaja
- Ilmestymisestään saakka vuonna 1928 Lady Chatterleyn rakastaja on leimattu vaaralliseksi ja kielletyksi kirjaksi. Se järkytti eroottisuudellaan aikakausilaisiaan. Tämän päivän mittapuulla tekstin hurmakohtaukset ovat pelkkää pehmopornoa ja pikkutuhmuuksia, mutta aikanaa on varmaan saanut konservatiivit pyörtyilemään järkytyksestä.

43/50

29.09.2022 22:59 #132 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2022
25. Kirjan nimessä on ilmansuunta Matti Riekki: Täältä pohjoiseen - Sentencedin tarina
- On siinä.

44/50