21.01.2022 15:09 #21 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2022
4. Kirja, jonka tapahtumissa et itse haluaisi olla mukana C.S. Forester: Komentajakapteeni Hornblower I
- Nykyajan mukavuuksiin tottuneena ihmisenä ei tämmöinen raappana selviäisi kovin pitkään 1800 luvulla. Varsinkaan brittilaivaston fregatilla Tyynellämerellä.

7. Kirja kertoo ystävyydestä Rainbow Rowell, Faith Erin Hicks: Viimeinen ilta
- Deja ja Josie ovat usean vuoden ajan työskennelleet kurpitsafarmilla samanaikaisesti ja joka syksy työt päättyvät Halloweeniin ja teeman juhliin. Nyt alkaneissa juhlissa työskennellessään he tajuavat, että he ovat siellä viimeistä kertaa ennen kuin molemmat lähtevät opiskelemaan collegeen ja nyt viimeistään on tehtävä ne asiat, joista aiemmissa juhlissa on vain tullut haaveiltua.

28. Kirjan päähenkilö on alaikäinen Alice Oseman: Heartstopper vol. 1
- Päähenkilöt ovat Charlie 14v ja Nick 16v.

10/50
Muokannut 21.01.2022 21:55 HourglassEyes Syy: lisäsin kirjan

22.01.2022 11:19 #22 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2022
22. Kirja sisältää tekstiviestejä, sähköposteja tai some-päivityksiä - Marc-Uwe Kling: QualityLand

Tarinan lomassa on mustalla pohjalla mainoksia ja some päivityksiä. Mainosfirma tuottaa nettiin uutisia raflaavalla otsikolla ja ujuttaa mainoksiaan uutisotsikkoa klikkaavalle lukijalle.  Mukana on käyttäjien kommentteja artikkeleista.

Qualityland on satiiri nykyajan ilmiöistä. Kerrankin satiiri, jonka aiheisiin on itsellä tartuntapintaa ja irvailun sekä kritiikin pointit näin ollen tulee ymmärrettyä. Tarina on idearikas, oikein runsaudensarvi. Kirja on hulvatonta lukemista, monessa kohtaa tuli hymähdettyä. En osannut odottaa tällaista, joten kirja oli itselleni positiivinen yllätys. 4+

6/50

Muokannut 25.01.2022 21:12 Eija

25.01.2022 21:11 #23 :: Eija
1. Kirjassa yhdistetään faktaa ja fiktiota - Leo Perutz: Ruotsalainen ritari

Tapahtumat sijoittuvat Suuren Pohjansodan aikoihin 1700 luvun alun Sleesiaan Keski-Eurooppaan. Fiktiivisen tarinan taustalla käydään Ruotsin nuoren kuninkaan, Pohjolan leijonan, Kaarle XII luotsaamaa sotaa (faktaa).

Kyseessä on veijaritarina, jossa on mainio, hyvin otteessaan pitävä juoni. Spefiä tarinassa on höysteenä hirttäytyneen myllärin haamun muodossa. Kerronnassa on kiva tyyli vanhanaikaisine sananparsineen. Mukavaa luettavaa. 3½

7/50

Muokannut 01.02.2022 22:00 Eija

26.01.2022 12:12 #24 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2022
32. Kirjassa rikotaan yhteisön normeja Margot Lee Shetterly: Hidden figures – Varjoon jääneet

NASAlla 40-luvulta lähtien työskennelleet mustat naismatemaatikot rikkoivat kaikenlaisilla pienillä tavoilla rasistisia ja seksistisiä sääntöjä ja normeja rotuerottelun aikaisessa Virginiassa. Jo heidän palkkaamisensa alun perin valkoiselle ja miesvaltaiselle alalle oli vallankumouksellista.

8/50

26.01.2022 20:26 #25 :: HourglassEyes
45. Palkittu esikoisteos Anna-Leena Härkönen: Häräntappoase
- Häräntappoase sai J.H. Erkon palkinnon 1984 parhaana esikoisteoksena.

28.01.2022 10:44 #26 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2022
8. Kirjassa löydetään jotain kadotettua tai sellaiseksi luultua Matt Haig: Keskiyön kirjasto
- Elämänhalu on kateissa ja löydettävissä tässä teoksessa.

21. Kirja liittyy lapsuuteesi Jaako Teppo: Tarinoita Ruikonperältä
- Kansantaiteilijan Jaakko Tepon tuotanto oli kovassa huudossa lapsuudessani sekä kotona, että sukulaisten kesken. Isä soitteli nauhoitettua C-kasettia ilmeisen mieluusti varsinkin kesäisinä saunailtoina ja harvassa olivat ne sukukokoontumiset ettei joku jossain vaiheessa laittanut Jaakko Teppoa soimaan. Useat kappaleet osaa vieläkin ulkoa. Tapasin Jaakko Tepon myös kirjamessuilla jokunen vuosi takaperin ja kävin vaihtamassa muutaman sanan, kiitin hyvistä muistoista ja otettiin ihan yhteiskuvakin. Jaakko Tepon huumori ei sovellu tosikoille ja nykypäivän mielensäpahoittajille, mutta minut hän on saanut aina naurahtelemaan ääneen.

13/50
Muokannut 28.01.2022 13:08 HourglassEyes

28.01.2022 22:24 #27 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2022
2. Kirjassa jää tai lumi on tärkeässä roolissa Mireille de la Luz, Fredrik Granath: Jääkarhun maa: Uhanalainen arktinen luonto
- Ilman jokavuotisia jäätiköitä uhkaa jääkarhuja tulevaisuudessa sukupuutto. Jääkarhut ovat riippuvaisia vuosittain jäätyvästä arktisesta alueesta, joka pienenee vääjäämättä jatkuvan ilmaston lämpenemisen vuoksi. Jääkarhun maa on pääsääntöisesti upea kuvateos arktisen alueen eläimistöstä ja maisemista, mutta tuo samalla esille alati pahenevan ilmastonmuutoksen vaaran ja sen masentavat seuraukset arktisille alueille ja niiden asukeille.

14/50

30.01.2022 15:16 #28 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2022
36. Kirjassa seurataan usean sukupolven elämää Célestine Hitiura Vaite: Tahitin kukka

Päähenkilöt tässä ovat nelikymppiset Materena ja Pito, joilla on kolme aikuista lasta ja yksi lapsenlapsi. Heillä on myös hyvin laaja tahitilainen suku ja ovat siis jatkuvasti tekemisissä omien äitiensä, sisarustensa, serkkujensa, tätitiensä ja setiensä kanssa.

9/50

01.02.2022 17:54 #29 :: HourglassEyes
10. Kirjan nimi on mielestäsi tylsä Johanna & Marko Kangas: KETO Välimeri
- Erilaiset ruokavaliot pompahtelevat suosioon mikä milloinkin. Tämänhetkinen suosikki lienee juuri tämä KETO, josta löytyy monenmoista opusta. Ketogeeninen ruokavalio ei kuulosta omiin korviin kovin houkuttelevalta, mutta tässä kirjassa sattui olemaan hyvän kuuloisia reseptejä ihan vain muutoin nautittavaksi.

42. Kirjassa asutaan kommuunissa tai kimppakämpässä Leena Lehtolainen: Henkivartija
- Ilveskero sarjan aloitusosassa Hilja Ilveskero asustelee mm. kimppakämpässä kahden muun naisen kanssa.

47.-48. Kaksi kirjaa, joiden kirjoittajat kuuluvat samaan perheeseen tai sukuun (Stephen King: Billy Summers) & Joe Hill: Sarvet
- Aiemmin tuli luettua tuo King ja nyt oli pojan vuoro. Kauas ei ole omena pudonnut kirjoitustyylissä.

17/50

01.02.2022 18:56 #30 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2022
20. Kirjan hahmoilla on yliluonnollisia kykyjä Gail Carson Levine: Ella enchanted

Tarinassa on mukana pari haltiatarkummia, joilla on taikavoimia.

10/50

01.02.2022 21:59 #31 :: Eija
26. Kirja liittyy kansalaisaktivismiin - Chen Qiufan: Jättömaa

Kirjassa radikaali ympäristönsuojelu järjestö Leskenlehti tekee siirtojaan.  Ryhmä yritti mm. vallata jätekuormaa toimittavan laivan sekä heillä oli tavoitteena julkaista tietoja, joilla voi mustamaalata vastustamiaan tahoja. Vähemmän organisoitua toimintaa oli jätteenkäsittelijöiden mielenosoitus työtekijä kollegansa kaltoinkohtelun vuoksi, josta seurasikin vähän isompi tapahtumien vyyhti.

8/50

Muokannut 05.02.2022 19:21 Eija

02.02.2022 22:17 #32 :: Pisania
30. Kirjassa muutetaan uuteen maahan Thi Bui: The best we could do

Tämä on omaelämäkerrallinen sarjakuvaromaani tekijän vanhemmista ja perheestä. He asuivat Vietnamissa, mutta sodan loputtua 70-luvulla elämä kommunistisessa maassa kävi mahdottomaksi ja Buin perhe pakeni veneellä Malesiaan. Sieltä he jatkoivat USA:han, jossa aloittivat uuden elämän.

03.02.2022 21:57 #33 :: HourglassEyes
16. Kirjan luvuilla on nimet Cindy Paul: Love Potion
- Luvut ovat nimetty Lemmenjuoman ainesten hankinnan mukaan.

18/50

05.02.2022 19:20 #34 :: Eija
42. Kirjassa asutaan kommuunissa tai kimppakämpässä - Rory Power: Wilder Girls

Useampi tyttö jakoi asuinhuoneen keskenään sisäoppilaitoksessa. Tarinan päähenkilöt asuivat yhdessä huoneessa kolmistaan.

9/50

Muokannut 13.02.2022 01:17 Eija

09.02.2022 22:08 #35 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2022
11. Kirjassa tapahtumia ei kerrota aikajärjestyksessä Shungiku Nakamura: The World's Greatest First Love #15
- Tarinassa on takaumia aikuisten päähenkilöiden menneisyyteen ja nuoruuteen

19/50

10.02.2022 20:09 #36 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2022
32. Kirjassa rikotaan yhteisön normeja Milla Peltoniemi: Erakot: Omintakeisten suomalaisten elämäntarinoita
- Erakot ovat rikkoneet elämäntavallaan normeja varmaan niin kauan kuin heitä on ollut olemassa. Joku entisaikain kullankaivajaerakko on ehjä vielä päässyt vähemmällä, mutta nykypäivän erakot herättävät taatusti kummastusta syrjäisellä elollaan.

20/50

11.02.2022 12:05 #37 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2022
37. Kirjan kansi tai nimi saa sinut hyvälle mielelle Turo Kuningas: Kutvonen in space

Vaikka kirja itsessään on aikamoista häröilyä, kansikuva on mielestäni älyttömän hieno. Lättäisin seinälleni, jos sen saisi julisteena tms. Ja  kyllä kirjan nimikin herättää hilpeyttä.

12/50

13.02.2022 01:16 #38 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2022
9. Kirjan päähenkilö kuuluu etniseen vähemmistöön - N. K. Jemisin: Viides vuodenaika

Päähenkilön ihonväri on okranruskea tai oliivin vaalea. Kirjan maailmassa hän on keskiasteiden sekaverinen: ”sen verran sanzedilaisverta, että se näkyy, mutta ei tarpeeksi, jotta sillä olisi vaikutusta”.

36. Kirjassa seurataan usean sukupolven elämää - Witi Ihimaera: Valasratsastaja

Pääosissa on kertojana toimiva nuori mies, hänen iso vanhempansa ja veljen tytär.

Muokannut 16.02.2022 22:36 Eija

16.02.2022 21:52 #39 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2022
3. Kirja, jonka tapahtumissa haluaisit olla mukana JittiRain / TULIP: Fish upon the sky vol. 1
- Minulle on viime vuosien aikana kehittynyt mieltymys aasialaisiin kirja- ja tv-sarjoihin. Fish upon the sky on melko peruskauraa, kun ollaan thai LGBTQIA-maailmassa; eli kuten suurin osa sarjoista, tämäkin sijoittuu opiskelumaailmaan. Minua jaksaa kiehtoa näissä esiintyvä koulumaailma; opiskelua tehdään jaksoissa kuten esim. suomalaisissa lukioissakin, mutta tämä heidän pisteytys/ranking systeeminsä on mielenkiintoinen. Olen pohtinut kuinka olisin sijoittunut itse tuollaisessa tasomaailmassa omalla opiskeluajallani. Uskottelen itselleni, että olisin ollut keskiverto. Fish upon the sky sijoittuu jo yliopistomaailmaan, missä ei enää kilpailla pisteissä opiskelutovereita vastaan, mutta on siltikin mielenkiintoinen. Joskus kadehdin, ettei meidän järjestelmämme ole ollut samanlainen. ....Mutta muistellen omia opiskeluaikoja, ehkä näin on parempi.

21/50

16.02.2022 22:35 #40 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2022
4. Kirja, jonka tapahtumissa et itse haluaisi olla mukana - Norman Partridge: Dark Harvest

Syrjäisen kylän traditiona on herättää maissipellon linnunpelätin henkiin aina Halloweenina. Seuraa hirviönmetsästys, josta on palkinto luvassa.
En haluaisi tulla kurpitsapäisen linnunpelättimen teurastamaksi ja varsinkaan en haluaisi voittaa palkintoa hirviö jahdissa.

12/50

Muokannut 20.02.2022 23:27 Eija