02.10.2013 00:36 #1 :: Hiistu
Lukupiirin tapahtumaideat
Tässä ketjussa voi ideoida tulevia lukupiirejä!

Onko mielessäsi jokin kirja, jota olisi mukava käsitellä piirissä? Tai olisiko intoa jonkinlaiseen muuhun yhteislukutempaukseen?

Muistakaa myös hihkaista, jos olisitte valmiita lähtemään mukaan johonkin esitetyistä ideoista, niin saadaan suunnittelu etenemään. :wink:
Muokannut 02.10.2013 00:39 Hiistu

02.10.2013 17:33 #2 :: Hiistu
Lukupiirin tapahtumaideat
Minusta voisi olla mukavaa lukea lukupiirissä tai jonkinlaisena lukuhaasteena jotain kirjaa joulukuussa. Silloin kun vapautuisi koulusta aikaa ja toisaalta joulutouhujen keskellä olisi kiva välillä keskittyä kirjaan.

Onko muilla kiinnostusta, että juonittaisiin jotain nyt vielä loppuvuodeksi?

02.10.2013 19:44 #3 :: Pjst
Lukupiirin tapahtumaideat
Olen ehdottomasti mukana, Orwellin jälkeen jäi semmonen tyhjyyden tunne että lukuhaaste tekisi hyvää.

Kirjoja en sitten osaa ehdottaakkaan, jonkinmoinen lukumasennus käynnissä.

02.10.2013 19:55 #4 :: Li
Lukupiirin tapahtumaideat
Käy hyvin myös minulle. Tulee muuten todella helposti semmoinen toivottomuus, että olisi tarkoitus lukea jotain, mutta se ei sitten vain millään onnistu, kun olen liian laiska etsiäkseni kirjan käsiini. Kaikki syyt, joilla saan itseni toimimaan, ovat ehdottaman hyviä. Minäkään en tosin osaa ehdottaa mitään kirjaa, sillä en ole kovin hyvä uuden kirjan aloittaja. Ja olen muutenkin aika ennakkoluuloinen tyyppi.

02.10.2013 20:07 #5 :: Hiistu
Lukupiirin tapahtumaideat
Luettaisiinko vaihteeksi kaikki yhtä ja samaa kirjaa, vai otetaanko mukaan useita kirjoja?

Minullakaan ei ole mielessäni mitään tiettyä kirjaa, hinku vain lukea jotain.. Minulle kävisi myös mikä vain genre. Onko teillä toivomusta, että luettaisiinko fantasiaa, scifiä, kauhua vai jotain muuta?

02.10.2013 20:14 #6 :: Pjst
Lukupiirin tapahtumaideat
Yksi sama kirja kuullostaa mukavammalta niin saadaan yhdessä keksustella kunnolla.

Ehdottaisin että olisi itsenäinen teos, eikä mitään turhan kevyttä. Muuten ei genrellä väliä.

02.10.2013 20:14 #7 :: Li
Lukupiirin tapahtumaideat
Äänestän että kaikki luemme samaa kirjaa, tai ainakin saman kirjailijan tuotantoa. Näin keskustelua syntyy paremmin. Tai ainakin minusta on mukavinta keskustlla jostain kirjasta sen lukeneiden kanssa ja jakaa mielipiteitä, sillä se on helpointa. Mikätahansa genre käy, mutta lukisin mieluiten fantasiaa. Kauhua, scifiä ja muita tulee luettua aikapaljon vähemmän.

02.10.2013 20:26 #8 :: Hiistu
Lukupiirin tapahtumaideat
Eli yksi kirja, itsenäinen teos, ei turhan kevyt ja fantasiaa. Sovitaan, että luetaan jokin sellainen! (Kannatti olla paikalla heti sivuston auetessa :wink:).

Nuo kriteerit jokseenkin täyttäviä kirjoja saa siis ehdotella tähän ketjuun.

Odotellaan, että muutkin mahdollisesti lukupiiristä kiinnostuneet ihmiset ennättävät paikalle, ja äänestetään vaikka parin viikon päästä niistä ehdotetuista kirjoista yksi luettavaksi. Kuulostaako tällainen menettely sopivalta?

02.10.2013 20:28 #9 :: Li
Lukupiirin tapahtumaideat
Sopii. Nyt pitäisi vain ruveta etsimään nuo kriteerit täyttäviä kirjoja. :smile:

• noreen hahmo
  • noreen

02.10.2013 20:34 #10 :: noreen
Lukupiirin tapahtumaideat
Tähänkö siis voi vain tulla mukaan? En ole ikinä ollut lukupiirissä, joten haluaisin kokeilla ja luettavaakin on nykyään vähän hankala löytää. Toivottavasti löytyy joku kriteerit täyttävä kirja. Minulta taitaa olla vähän turha odottaa mitään ideoita kirjan suhteen, koska en meinaa muutenkaan löytää mitään itseäni kiinnostavaa, mutta äänestän kyllä kernaasti muiden ehodtuksia. :3

02.10.2013 20:37 #11 :: Pjst
Kyllä mukaan vaan!

Varmistan vielä että suomi on varmaan ainut kysymykseen tuleva kieli?

02.10.2013 20:41 #12 :: Hiistu
Lukupiirin tapahtumaideat

noreen kirjoitti: Tähänkö siis voi vain tulla mukaan?

Kyllä vain! Vielä lukupiirin alettuakin saa liittyä mukaan keskusteluihin, mutta tietenkin aina kivempi, että ihmiset etukäteen kertovat olevansa kiinnostuneita (jotta tietää edes jonkun olevan kiinnostunut) ja osallistuvat piirin suunnitteluun.

Ja suomeksi tosiaan. :smile:Kirjan saa lukea myös muilla kielillä, mutta suomennos tulee olla saatavilla suomeksi lukeville.

Sellainen ohje ehdotettavien suhteen tuli vielä mieleen, ettei kannata valita mitään aivan uusinta uutuuskirjaa, koska sellaista voi olla vaikea saada kirjastosta lainaan. Sama homma monta vuosikymmentä vanhojen kirjojen kanssa. .. (Täytyykin mennä päivittämään Lukusalin ohjeketjuun "yleisohjeeksi"..).
Muokannut 02.10.2013 20:42 Hiistu

02.10.2013 20:42 #13 :: Li
Lukupiirin tapahtumaideat
Mun kielitaidot on niin olemattotomat, että kyllä. Olisi kyllä tarkoitus kehittää englannintaitojakin, mutta toistaiseksi suomi on ainoa vaihtoehto, mikäli ajattelin lukea kirjan joskus tämän vuoden kuluessa. :wink:

• noreen hahmo
  • noreen

02.10.2013 20:45 #14 :: noreen
Lukupiirin tapahtumaideat
Toivoisin kirjan olevan suomenkielinen, vaikka tuo englanti minulta jokseenkin luonnistuukin. Englanniksi lukeminen nyt kuitenkin on huomattavasti hitaampaa eikä se aina niin kovasti motivoi. :D Minulla on edelleen A Dance With Dragons kesken...

• Noora hahmo
  • Noora

02.10.2013 21:03 #15 :: Noora
Lukupiirin tapahtumaideat
Täällä olisi kanssa yksi vapaaehtoinen tulemaan mukaan lukipiiriin. Ei ole aikaisempia kokemuksia lukupiireistä,mutta jos sitä kerrankin kokeilisi. Kielenä kannatan mielummin suomea,koska englanniksi lukeminen on itselläni liian hidasta varsinkin jos se kirja on tarkoitus saada tän vuoden puolella luettua:D

02.10.2013 21:06 #16 :: Dyn
Lukupiirin tapahtumaideat
Jos valitsette kirjan, josta löytyy kappaleet sekä suomeksi että englanniksi (tai millä tahansa muulla kielellä!), mikäänhän ei estä osaa porukasta lukemasta eri kielellä kuin muut. Keskustelu toki sitten käydään suomeksi. :)
Muokannut 02.10.2013 21:07 Dyn

• Swilf hahmo
  • Swilf
    Kaartilainen
02.10.2013 21:07 #17 :: Swilf
Lukupiirin tapahtumaideat
Kävisikö joku redwalleista. Niistä, jotka siis on käännetty. Ne on ainakin itsenäisiä teoksia.

Minusta olisi kiva lukea eläimistä. Muita kirjoja ei juuri nyt tule mieleeni. :smile:

Tulisin siis kanssa mieluusti mukaan lukupiiriin.
Muokannut 02.10.2013 21:11 Swilf

02.10.2013 21:12 #18 :: Pjst
Lukupiirin tapahtumaideat
Katselin tuossa omaa lukulistaa ja sieltä löytyi kolme kappaletta kirjoja jotka sopisivat näihin kriteereihin

Richard Adams - Ruohometsän kansa

Ransom Riggs - Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille

Erin Morgenstern - Yösirkus Tästä kirjasta olen kuullut paljon hvyää ja varoituksen ettei takakansitekstiä kannata lukea.

02.10.2013 21:14 #19 :: Dyn
Lukupiirin tapahtumaideat
Neiti Peregrine on kiinnostava, ja sopii teemojensa puolesta kyllä sekä scifin että fantasian ystäville! Mysteeritarina, jossa tapahtuu paljon kaikkea ihmeellistä. Olen itse kyllä jo lukenut sen, mutta voin ehkä osallistua silti keskusteluihin.

02.10.2013 21:17 #20 :: Li
Lukupiirin tapahtumaideat
Minäkin olen vilkuillut Neiti Peregireä ja Yösirkusta. Olet oikeassa, että Yösirkuksen takakantta ei välttämättä kannata lukea.

Redwall ei oikein kävisi minulle, sillä vaikka minulla ei ole mitään eläimiä vastaan, eivät ne oikein ole minun juttunuikaan. Ja täällä haluttiin yksittäinen kirja ja ne ovat sarja.