Lukupiirin tapahtumaideat

• Noora hahmo
  • Noora
02.10.2013 21:18 #21 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Neiti Peregrine ja Yösirkus kiinnoistaisi tähänastisista vaihtoehdoista eniten molemmista olen kuullut kyllä ihan hyvää palautetta ja olisi kyllä aikomus molemmat lukea jossain vaiheessa.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

• noreen hahmo
  • noreen
02.10.2013 21:20 #22 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Minäkin olen kyllä lukenut Neiti Peregrinen, mutta voihan tuon uudestaankin lukea. :) Yösirkuksesta olen minäkin lukenut ylistäviä sanoja muutamistak irjablogeista, mutta takakansiteksti on aina saanut jättämään sen hyllyyn.

• Swilf hahmo
  • Swilf
    Kaartilainen
02.10.2013 21:30 - 02.10.2013 21:43 #23 : Swilf
Vastaus käyttäjältä Swilf aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Tällaisia tuli vielä mieleeni.

J.r.r.Tolkien: Silmarillion

J.r.r.Tolkien: Hurinin lasten tarina

Joanne Harris: Riimut

Flavia Bujor: Ennuskivien mahti

Terry Practhett: Valtio ( En ole varma onko tää Fantasiaa.)

Näiden luulis olevan itsenäisiä.
Viimeksi muokattu: 02.10.2013 21:43 Swilf.

02.10.2013 21:32 #24 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Tolkien ei ole millään tavalla itsenäinen. :wink:

Hurinin lasten tarina (se oma kirjansa, ei Silmarillionin osa) taitaa olla mulla hyllyssä, enkä varmaan ole lukenut kokonaan. Mutta jaksetaanko sitä? On vähän raskas.

• Noora hahmo
  • Noora
02.10.2013 21:39 #25 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Jos ei kuitenkaan luettaisi sitä Hurinin lasten tarinaa,koska se saattaa olla vähän liian raskasta ja tylsää luettavaa,kun en ole koskaan saanut edes Silmarillionia loppuun asti luettua.

02.10.2013 21:46 #26 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Minä pidin Hurinin lapsia varsin tunnelmallisena ja tapahtumarikkaana tarinana, mutta jollei Tolkienin tyyli nappaa, niin Tolkieniahan se kyllä on. Olen lukenut myös Neiti Peregrinin sekä Yösirkuksen, mutta osallistun mielelläni niistä käytävään keskusteluun.

Laitan tätä lukupiiriä varten pystyyn oman ketjun, jotta kirjaehdotukset saa kasattua yhteen listaan. Hetki pieni..

• Iivari hahmo
  • Iivari
02.10.2013 21:48 #27 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat

Ja Tolkienin mahdollisesta tylsyydestä vois melkein perustaa väittelyketjun.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

02.10.2013 21:52 #28 : Fantasyfan
Vastaus käyttäjältä Fantasyfan aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Jos löytyy mielenkiintoinen kirja niin saatan liittyä joukkoon. On helppoa lukea kirjaa vähän kerrallaan kunhan sen kirjan jaksaa ensin hommata.

Niin ja jos löytyy joku englanninkielinen kirja josta haluttaisiin järjestää lukupiiri niin se toimisi paremmin englanninkielisellä puolella joka kaipaa lisätoimintaa ja samalla kansainväliset käyttäjät pääsisivät mukaan.

• Pjst hahmo
  • Pjst
02.10.2013 21:59 #29 : Pjst
Vastaus käyttäjältä Pjst aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat

Iivari kirjoitti: Ennen kuin erotaan tästä aiheesta, totean, että Harrisin Riimut on erinomainen lukupiirikirja varsinkin, kun sen jatko-osaa ei suomennettane.

02.10.2013 22:06 - 02.10.2013 22:07 #30 : Hiistu

Pjst kirjoitti:

Eli kyseessä ei ole itsenäinen romaani?

Kyseessä näyttää olevan sarjan ensimmäinen osa, joten mikäli siinä on jonkinlainen suljettu lopetus, voi se toimia myös itsenäisenä teoksena. Joku kirjan lukenut (Iivari?) osaa varmaan kertoa?

Muutoin tätä keskustelua voi jatkaa nyt ketjussa "Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!" --> Linkki.
Viimeksi muokattu: 02.10.2013 22:07 Hiistu.

29.11.2013 18:44 #31 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Lavinia- ja Yösirkus-lukupiirit ovat periaatteessa päättyneet tai päättymässä (Yösirkuksen loppua saa kommentoida ensi maanantaista alkaen), käytännössä päättyvät sitä mukaa kun ihmiset ennättävät lukea ja kommentoida kirjoja.

Onko kiinnostusta ja ideoita seuraavaan lukupiiriin?

Millä tavoin kirjoja ja keskusteluja olisi hyvä jatkossa jaksottaa? En oikein tiedä, miten piirien aktiivisuutta pitäisi tulkita.. Toisaalta kai haluttaisiin, että kerralla saisi lukea pidemmän pätkän kirjaa, mutta moni ei ole enättänyt vielä kommentoimaan kaikkia tähänastia (lyhyempiäkään) pätkiä. Tai ehkä ovat jo omia aikojaan lukeneet kirjan loppuun. Yksi vaihtoehto voisi olla luopua aikarajoista: kutakin lukupätkää saisi käydä kommentoimassa heti sen luettuaan? Haittapuolena voisi olla, ettei aikaisempien pätkien keskusteluihin ehkä pysty enää palaamaan juttelemaan, kun lukemansa perusteella jo tietää asiat, joita toiset lukijat vasta pohtivat.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
29.11.2013 20:36 - 29.11.2013 20:39 #32 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat

Hiistu kirjoitti:

Pjst kirjoitti:

Eli kyseessä ei ole itsenäinen romaani?

Siitä on aikaa, mutta muistelisin että lopetus oli sellainen että siihen saa kyllä rakennettua jatko-osan ilman suurempia vaikeuksia, mutta jos sellaista ei olisi ollut niin ei se juoni jäänyt juuri keskenkään. Tarinahan on ihan mielenkiintoinen nuortenromaani, kerrankin ilman mitään tähdissä kerrottua rakkaustarinaa. Tyttö joka syntyy riimumerkki kädessään, kiertävä tarinankertoja joka hänelle opettaa riimuista, joka onkin sitten

ja mukana kaaosta aiheuttamassa on myös Tom Hiddleston, eikun

En tainnut tietääkään että kirjalle oli jatko-osakin. Pitää varmaan lukea tässä joskus, Riimuista jäi ihan positiivinen kuva.

Muoks. Tsekkasin, ja kakkososassa on eri päähenkilökin, mutta ilmeisesti ensimmäisen osan Maddy on kuitenkin mukana tapahtumissa.
Viimeksi muokattu: 29.11.2013 20:39 Xariel.

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
29.11.2013 22:18 - 29.11.2013 22:18 #33 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Joulukuussa voisi olla jännittävää yhteislukea esim. Dickensin Joululaulua .

Viimeksi muokattu: 29.11.2013 22:18 Nafisan. Syy: Typo

• Briony hahmo
  • Briony
    Kisälli
30.11.2013 08:38 #34 : Briony
Vastaus käyttäjältä Briony aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Minua kiinnostaisi lukupiiri! Olen sellaisiin pari kertaa osallistunut, mutta ne ovat kuolleet melkein heti, mikä on sääli. Kirjaa en kyllä osaa ehdottaa, tosin mitä nyt katselin läpi noita edellisessä äänestyksessä mukana olleita, niin oli siellä useita kiinnostavan kuuloisia teoksia. Ehkä joku jouluun tai talveen sopiva olisi tosiaan kiva?

Siitä mieleeni tosin tulee vain se iänikuinen Narnia.

30.11.2013 14:31 #35 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Minulla olisi kiinnostusta seuraavaan lukupiiriin, muttei kylläkään ideoita. En innostu oikein erityisesti talvi- tahi jouluteemaisesta kirjasta, mutta osallistun varmaankin jos sillä idealla mennään.

Viimeisimmissä lukupiireissä ensimmäiset pätkät ovat näemmä olleet suosituimpia kuin loppupuolen pätkät, ehkä suurin osa jaksaa odottaa kirjan aloittamisen lukupiiriin alkuun, mutta sitten joko kirja vie mennessään tai pitkät tauot saavat aikaan hankaluuden jatkaa kirjan lukemista. Minä olen ainakin nyt ihan tietoisesti lykännyt Yösirkuksen loppupätkien lukemista, jotta voin lukea ne sitten melkein putkeen. Lavinia taas puolestaan menee vähän olankohautuksella, luen kun jaksan/ehdin/muistan. Eli Yösirkuksen kanssa vapaampi kommentointi ilman tarkkoja päivämääriä olisi ehkä toiminut minulle, mutta Lavinian kanssa olen tyytyväinen viikottaiseen jakoon. Eli aika hankala sanoa oikein mitään, että miten lukupiiri kannattaisi järjestää. Mutta luulen kyllä, että pidemmän päälle tällainen 4-6 osaan jako, ja jokaiselle osalle oma aloituspäivänsä on ehkä ihan toimiva. Tai ainakin minun mielestäni.

• Mab hahmo
  • Mab
30.11.2013 20:34 #36 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Mä en ole mikään lukupiirien konkari. Osallistuin nyt vasta ensimmäistä kertaa (Yösirkus-piiriin), mutta huomasin siinä, että tällainen viikottainen malli sopii mulle hyvin. Välillä luin kerran viikossa, välillä sitten venytin lukemista lähelle seuraavaa viikkoa ja luin sitten nopeaan tahtiin molemmat pätkät. Kyllä siinä onnistui ihan hyvin sämpläämään lukuaikataulun itselle sopivaksi.

Itsekseni en tokikaan sillä tavalla kirjoja yleensä lue, vaan luen joka päivä niin kauan kunnes kirja on luettu, mikäli aikaa vain on (no, joskus saattaa tulla taukopäivä tai pari).

Raastavaksi homma saattaisi mennä, mikäli luettavana olisi sellainen kirja, jota ei mitenkään malttaisi laskea näpeistään. Mutta hieman raskassoutuisempiin/vaikeampiin kirjoihin (joita ei yksinkertaisesti kykene luukuttamaan eteenpäin kamalaa vauhtia) tai ei aivan omaan kirjamakuun sopiviin kirjoihin (joita malttaa säästellä) se kyllä sopii. Ja niin on mielestäni hyvä, koska ainakaan mun ei tule aina kovinkaan herkästi luettua tuollaisia omin päin.

Jos nyt otetaan joku joulu/talvi-aiheinen kirja, niin mä äänestän Narniaa, koska en ole sitä vielä lukenut :blush: Jos mahdollista, niin mieluiten niin pitkissä pätkissä, että sen saisi ainakin enimmäkseen luettua joulupyhiin mennessä (yritän viettää netittömän joulun :D).

01.12.2013 12:37 - 07.12.2013 21:39 #37 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Eli joulu- tai talviteemaa?

Ehdotettu kirjat ja niitä kannattavat henkilöt:
- Charles Dickens: Joululaulu (2)
- C. S. Lewis: Velho ja leijona (2)

muoks. "kannatukset"

Jos jompikumpi näistä tai jokin uusi ehdotus saa vielä enemmän kannatusta, niin seuraavan lukupiirin voisi järjestää sitten siitä. Eli ehdottakaa ja/tai kommentoikaa. (Jos tulee paljon ehdokkaita tai tasaväkistä kannatusta tai muutoin monimutkainen tilanne, voidaan laittaa erikseen äänestys.)

Minulla on joulua odottamassa oma lukupino (mm. monen vuoden Noituri-rästit), joten en tähän lukupiiriin ehkä ennätä.. Eli en erikseen kannata mitään ideaa, vaan tulen lukemaan valittua kirjaa, jos ennätän. Esim. Narniat olen lukenut, mutta voisin periaatteessa lukea uudelleen.
Viimeksi muokattu: 07.12.2013 21:39 Hiistu.

01.12.2013 13:22 #38 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Kannatan Dickensiä. Joululaulu on roikkunut lukulistoilla, joten ehkäpä nyt saisin viimein tartuttua siihen. Velho ja leijona on kyllä ihana kirja, mutta meikäläinen on lukenut sen melkein liian monta kertaa ala-asteen aikana olleena Narnian-fanikautena. :wink:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
02.12.2013 22:43 - 02.12.2013 22:44 #39 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Olen edelleen kiinnostunut lukupiireilystä, mutta jouluteemat eivät oikein innosta ja niihin tuskin lähden mukaan.

Lavinia toimi mielestäni suhteellisen hyvin omalla kohdallani, eniten vaikutti keskustelun hiipuminen kokonaisuudessaan. Lavinia oli mielestäni tyyliltään lukupiiriin sopiva kirja. Kirjaa ei ollut liian kiire päästä lukemaan ja toisaalta tarinassa oli tarpeeksi pureskeltavaa, että sitä oli kiinnostava hieman ruotia muiden kanssa. En usko, että jos olisin lukenut Laviniaa omaan tahtiin, olisin silloinkaan lukenut sitä kovin nopeasti.

Liian kevyet kirjat ovat ongelmallisempia, esimerkiksi edellisellä foorumilla luetun Nälkäpelin menin ahmaisemaan reippaasti ennen aikojaan, kun kirjaa ei vain malttanut laskea käsistään. Myös kommentoiminen jäi, kun kirjan oli lukenut aivan liian varhain.

Kannatan siis sopivan raskaita kirjoja. Niiden joukosta löytyy todella loistavia lukukokemuksia, joihin ei välttämättä itsekseen kuitenkaan tulisi koskaan tarttuneeksi.
Viimeksi muokattu: 02.12.2013 22:44 Vanamo.

02.12.2013 23:39 #40 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Mulla on Lavinia vielä kesken, eli keskustelua on tulossa jahka vaan löydän aikaa lukea! :)

Dynierax
Uusin jäsen: Ninni Steier