Lukupiirin tapahtumaideat

03.12.2013 07:35 - 03.12.2013 07:54 #41 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Vanamolla on hyvä pointti. Vaikkakaan en sanoisi Yösirkusta sinänsä kevyeksi, oli se helppolukuisempi kuin Lavinia (ja sen takia Lavinian lukeminen meni hyvin rauhallisemmassa tahdissa). Mutta tosiaan, liian kevyet kirjat/liian helppolukuiset kirjat uhkaavat mennä hotkaisemalla alas. Joten raskaampilukuinen kirja sopinee paremmin lukupiirikirjaksi. Tosin, ei liian raskas, koska sellaisen lukeminen esim. työ- tai opiskelukiireiden keskellä ei ole kauhean mukavaa. Eli sillain sopivasti raskas tarina. :tongue:

Viimeksi muokattu: 03.12.2013 07:54 Emelie.

• Huoleton hahmo
  • Huoleton
03.12.2013 11:30 - 03.12.2013 11:35 #42 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Samoilla linjoilla olen muiden kanssa. Itse olen hotkaissut Yösirkuksen olisiko kolmannen pätkän jälkeen ja sitten vain kirjoittanut ylös tuntemuksia ennen seuraavaa pätkää. Koko kirjan lukemiseen oli varattu hiukan liikaa aikaa kirjan paksuuteen ja tekstin "vakavuuteen" nähden. Lavinian lukemisen jatkaminen tauon jälkeen oli haastavaa, mutta enemmänkin koska loppu oli jotenkin innotonta tekstiä.

Ehdottaisin, että jos on kevyt kirja, otettaisiin vain 2 pätkää, joita saa kommentoida kahden viikon välillä. Jos on joku "aikuisten" kirja, olisi osia neljä, joiden osien väli olisi viikko. Mielestäni ei myöskään olisi haitaksi vaikka keskustelulla olisi "esilukija", joka heittäisi ensimmäisen kommentin, jossa kysyisi suorehkoja kysymyksiä "Mitä mieltä olit Villen ratkaisusta? Tekikö hän oikein? yms"
Viimeksi muokattu: 03.12.2013 11:35 Huoleton.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja
07.12.2013 21:43 - 07.12.2013 21:45 #43 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Kaksi ehdotettua talvi-/joulukirjaa ovat kumpikin saaneet kaksi "kannattajaa" eli niistä ei ehkä vielä oikein ole lukupiiriksi asti. Lisäksi joulukin on jo kohta...

Mitä jos laittaisi vain yleisen lukuhaasteen, että joulukuun aikana saisi kukin halukas lukea jonkin jouluun liittyvän kirjan ja sitä kommentoida? (Samaan tapaan kuin Marraskuu - lukemisen kuukausi. ) Tietysti luetuista kirjoista voisi haasteketjussa myös keskustella, jos useampi ihminen on vaikka lukenut saman kirjan - tai muutoin vain.
Viimeksi muokattu: 07.12.2013 21:45 Hiistu.

11.01.2014 19:57 #44 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Nyt joulunaika alkaa olla ohi ja moni on ehtinyt jo lukea joulukirjansa, joten voisiko ehkä alkaa pohtia uuden lukupiirikirjan ottamista? :)

Jossain satuta/paranna-ketjussa tuli esiin ajatus Silmarillionista ja itse ainakin lämpenin sille suuresti. Rakenteensa puolesta se vaikuttaisi sopivan erinomaisesti pätkissä luettavaksi. Niin ikään sisältö olisi vähän raskaampaa ja syvällisempää tavaraa kuin esimerkiksi viimeeksi porukalla luetussa ja aika kevyessä Yösirkuksessa (tosin osahan täällä luki Laviniaa, joten en tiedä, kaipaavatko kaikki jotain tuhdimpaa luettavaa tällä kertaa).

12.01.2014 01:05 #45 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Mä voin kyllä lähteä lukemaan Silmarillionia. Ois ehkä kolmas tai neljäs kerta kokonaan. :D

12.01.2014 12:15 #46 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Silmarillion kuulostaisi sopivalta myös meikäläiselle. Ehkäpä saisin sen vihdoin luettua. :wink:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

12.01.2014 12:58 #47 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Joo'o, Silmarillion kuulostaisi varsin sopivalta kirjalta. Tietysti, jos moni on sen lukenut eikä halunne lukea sitä uudelleen, niin kaippa siihen(kin) oheen voi pistää toisen lukupiirin pystyyn?

12.01.2014 13:41 #48 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Minultakin kannatusääni Silmarillionille! Olen sen pariin otteeseen lukenut teininä, mutta nyt en enää muista kirjasta mitään.

12.01.2014 16:44 #49 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Silmarillion on oikeastaan viisi kirjaa tai päälukua, jotka selittävät jossain määrin eri asioita: Ainulindale, Valaquenta, Quenta Silmarillion, Akallabeth ja lopuksi Mahtisormukset ja kolmas aika. Näistä kaksi ensimmäistä keskittyvät maailman luomiseen ja valariin, varsinainen Silmarillion haltioiden myyttiseen historiaan. Kaksi viimeistä ovat jo lähempänä TSH:n aikakautta ja niissä voi bongata enemmän tuttuja hahmoja.

Henk.koht. kokemukseni on, että lukeminen helpottuu loppua kohden kun kerronta muuttaa tarinallisemmaksi ja esihistorialliset maailmojen luomiset ja jumalten sodat on käyty läpi. Kirjat 1-2 ja 4-5 ovat silti huomattavan lyhyitä (muutamia kymmeniä sivuja mun pokkarissa), joten ne kannattanee lukea omina pätkinään alun mahdollisesta raskaudesta huolimatta. Varsinaista Silmarillionia voidaan pilkkoa lukujen mukaan sopivalta tuntuviin pätkiin: lukuja on 24 ja sivuja mun pokkarissa vajaa kolmesataa tälle osalle.

13.01.2014 10:48 #50 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
^ Eli ekaksi pätkäksi Ainulindale + Valaquenta ja viimeiseksi Akallabeth + Mahtisormukset? Kuulostaa hyvältä.

Omasta Silmarillionin lukemisestani on kulunut niin pitkä aika, etten muista Quentasta paljoakaan, joten en ole varma, kuinka loogisia kokonaisuuksia osaan ehdottaa luettavaksi. Mutta sisällysluetteloa silmäilemällä sekä pikaisella pläräyksellä tarjoaisin kuitenkin tällaista raakilerunkoa:

-luvut 1-5 (Aikojen alusta Thingoliin ja Melianiin), 29 sivua
-luvut 6-11 (Eldamarista Aurinkoon ja Kuuhun), 59 sivua
-luvut 12-16 (Ihmisistä Maegliniin), 48 sivua
-luvut 17-20 (Ihmisten tulosta länteen Viidenteen taisteluun), 75 sivua
-luku 21 (Túrin Turambar), 38 sivua
-luvut 22-24 (Doriathin tuhosta Eärendilin matkaan), 35 sivua

Kuten huomaatte, pätkät ovat aika erimittaisia, joten uudelleenjärjestelylle on toki tilaa :)

13.01.2014 10:59 - 13.01.2014 11:00 #51 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat

mab kirjoitti: ^ Eli ekaksi pätkäksi Ainulindale + Valaquenta ja viimeiseksi Akallabeth + Mahtisormukset?

Musta sun Silmarillionin lukujen järjestys vaikuttaa ihan hyvältä. Lyhyempien pätkien aikana ehtii ottaa kiinni, jos muuten jää vähän jälkeen.

Viimeksi muokattu: 13.01.2014 11:00 Dyn.

13.01.2014 11:20 #52 : Vanamo

Dyn kirjoitti:

Kannatan Dynin näkemystä pitää osat omina pätkinään. Minulla on tällä hetkellä kaikkea muutakin luettavaa, niin mieluummin luen Silmarillionia kaikessa rauhassa. Ja lisäksi uskon, että sitä ylipäätään lukeekin mieluummin vähän kerrallaan ja ajatuksen kanssa.

13.01.2014 12:00 - 13.01.2014 12:00 #53 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat

Dyn kirjoitti: Niin yritin ehdottaa, että näistä kukin olisi oma pätkänsä, koska varsinkin Soitto voi olla aika pitkäveteistä/raskasta lukea. Samalla keskustelua tulisi ehkä loogisesta kokonaisuudesta per kerta. Mutta jos tuntuu liian lyhyeltä, voi ne varmaan yhdistääkin (varsinkin viimeiset kaksi osaa lähempänä Kolmatta Aikaa).

Hehe, kyllä tuokin kuulostaa hyvältä :) En ollut ihan varma, kumpaa vaihtoehtoa tarkoitit ja kysyin siksi tarkennusta. Pääasia kuitenkin, ettei Ainulindalea ja Valaquentaa lykätä luettavaksi samaan kyytiin Quenta Silmarillionin kanssa.

A:n ja V:n (sekä Akallabethin ja Mahtisormusten) lukeminen omina osinaan on ilman muuta selkeämpää ja keskustelun kannalta varmaankin antoisampaa, mutta sivumäärät jäävät kyllä aika lyhyiksi - tosin eihän sitä tietenkään pidä liikaa sivumääriä tuijotella.

Nyt siis taitaisi näyttää siltä, että tulossa olisi kymmenen viikon lukusessio. Mutta tosiaan ehdotelkaa ihmeessä toisenlaista Quentan pilkkomista, mikäli mun luonnokseni kiusaa vähänkin. Onhan siinä mm. piiiitkä 75 sivun setti.
Viimeksi muokattu: 13.01.2014 12:00 Mab.

13.01.2014 15:17 #54 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Mun mielestä kymmenen viikkoa on ihan hyvä. Pitkähkö, mutta pitkä on kirjakin. Tuon kanssa teksti kannattaa minusta pureskella pienehköissä paloissa.

15.01.2014 17:15 #55 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Milloinkas pyöräytetään lukupiiri käyntiin?

• Iivari hahmo

lumilinna."
Pekka Kejonen

15.01.2014 20:44 #57 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Sopii ainakin minulle. (Milloin vain nimittäin sopii. Kirja on omana hyllyssä ja ensimmäinen pätkä mukavan lyhyt...)

15.01.2014 21:34 #58 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Jees, laitanpa ketjuja pystyyn tässä saman tien.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Vanamo

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
15.01.2014 23:26 #59 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
Oho, mähän luen tätä paraikaa. Ilmeisesti osallistun siis myös lukupiiriin.

23.01.2014 00:09 #60 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukupiirin tapahtumaideat
No niin, rohkeasti vain kommentoimaan Silmarillionia! Uskontoteemaan ei ole pakko lähteä mukaan, haluamme kuulla myös ihan kaikkien osallistujien lukukokemuksia ja fiiliksiä. :)

Freyja, Salka, duiduli, Wieha, Booker
Uusin jäsen: Ninni Steier