Lukupiirin tapahtumaideat

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
26.01.2014 14:18 #61

Mahtavaa! Juuri kun on ollut aikeissa jo pidempääkin lukea Silmarillion uudelleen, mutta ´vaikeuden´takia lykännyt sitä, niin tänne ilmestyykin lukupiirin Silmarillion. Nyt on sitten hyvä kannuste lukea, ja oikein sopiviin lukupätkiin jaettu. Voi rauhassa lueskella, jos jossain jää jälkeen niin toisessa saa varmasti kiinni :smile:

Nyt vaan kirja esiin hyllystä ja lukemaan.

Dyn vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
12.02.2014 00:56 #62

Silmarillion-lukupiiri on nyt vajaassa puolivälissä, joten hyvin ehtii kiriä kiinni - varsinkin, kun alkupään pätkät ovat lyhyempiä. Rohkeasti siis vain lukemaan ja kommentoimaan myös aiempien viikkojen ketjuja, niissä voi hyvin syntyä vielä enemmänkin keskustelua!

18.02.2014 21:51 #63

Ystävänpäivän sitaattitehtäväketjussa on esitetty toivomusta, että jotain vastaavaa olisi jatkossakin. Tässä ketjussa voi ideoida myös tuollaisia vastaavia tempauksia, joissa ei ole tarkoituksena lukea kokonaista kirjaa, mutta jotka jossain muussa muodossa liittyvät kirjoihin! :wink:

Sitaatteihin liittyen minulla tuli mieleen ajatus jonkinlaisesta pitkäkestoisemmasta vastavuoroisesta sitaattipostailusta. Vaikka sillä tavoin, ettei etsittäisi kirjoista johonkin teemaan X sopivia sitaatteja, vaan kivoja/kiinnostavia/muutoin jännältä kuulostavia sitaatteja noukkisi kukin siitä kirjasta, jota itse sattuu sillä hetkellä olemaan lukemassa. Käytännössä voisi olla ketju, jossa saisi ilmoittaa olevansa mukana sitaattivaihdossa, ja jokainen ilmoittautuja lähettäisi lukemastaan kirjasta noukkimansa sitaatin jokaiselle toiselle ketjuun ilmoittautuneelle esim. vähintään kerran kuukaudessa. (Ja jollei joskus enää ennätä/halua olla mukana, voisi tietenkin milloin vain poistaa oman ilmottautumisviestinsä.)

Olisiko vaikka tällaiseen halukkaita? (Sikäli kuin ajatuksesta sai selvää.)

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
18.02.2014 22:08 #64

^ Minä mukana sitaattijutussa! :wink:

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
19.02.2014 19:29 #65

Oi miten ihana idea! :heart: Ystävänpäivän sitatti-juttu oli niin mukava, että ilmoittaudun oitis! :smile:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
19.02.2014 21:35 #66

Hiistu kirjoitti: Entä onko jollain herännyt uutta halua ns. perinteiseen lukupiiriin? Parhaillaan on tietenkin vielä käynnissä Silmarillion (ja sinnekin vaikka vielä ehtii uusia lukijoita mukaan!), mutta onko jo ajatuksia jostain uudesta kirjasta?

Jos kuitenkin intoa löytyisi, niin eihän se varmaankaan estäisi jonkun toisen lukupiirikirjan ottamista rinnalle. Käsittääkseni syksyllä Yösirkus/Lavinia-piirit onnistuivat ihan hyvin.

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
24.03.2014 20:01 #67

Olen Atorox-ketjussa ehdottanut, että Atorox-novelleista voisi keskustella täällä lukupiirin alueella. Onko tämä ok? Lisäksi suosittelen kaikkia suomalaisista spefi-novelleista kiinnostuneita tutustumaan aiheeseen ja ottamaan osaa Atorox-äänestykseen!

24.03.2014 20:58 #68

Vanamo kirjoitti: Olen Atorox-ketjussa ehdottanut, että Atorox-novelleista voisi keskustella täällä lukupiirin alueella. Onko tämä ok?

Senkun laitatte ketjut pystyyn, sitten kun on aika. Jos ennätät, niin voisit sitten laatia aiheesta myös jonkinlaisen ohjetopicin tänne Lukupiiriin, jotta muutkin paikalle eksyjät tietävät, mistä on kyse.

Mab kirjoitti: Silmarillionin parissa on luonnollisestikin vielä sarkaa, mutta on mulle siitä huolimatta kohonnut ajatus urakan jatkamisesta Keskeneräisten tarujen kirjalla. Mutta en tiedä, riittääkö muilla silmarillionisteilla virtaa enää siihen, eikä oletettavasti uusia lukijoita juurikaan tulisi.

En ole lukenut Silmarillion-ketjuja, mutta onko Keskeneräisten tarujen lukemisesta ollut jo siellä puhetta? Sitä kautta lukijat tosiaan varmaan tulisivat.. Voi tietenkin perustaa myös kokonaan uuden ketjun, jossa kyselee kirjalle lukijoita. (Siis mikäli itselläsi on vielä lukuintoa jäljellä. :wink: )

Viimeksi muokattu: 24.03.2014 20:59 : Hiistu.

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
24.03.2014 21:58 #69

Mab kirjoitti:

Mutta kannattaa varmaan ruveta jotain muutakin lukupiiri kirjaa ehdottelemaan. Silmarillioninkin ohella olisi varmaan voinut pyöriä joku muukin kirja, kun väki silmarillionissa tuntui olevan varsin vähäinen :cheesy:

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
24.03.2014 22:07 #70

Minulla ei ole kiinnostusta jatkaa Keskeneräisiin taruihin vaikka Silmarillion-keskustelussa olenkin ollut mukana. Itsellä luvussa vasta aloitettu Dyyni, siinä riittävästi työsarkaa.

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
24.03.2014 22:33 #71

Hiistu kirjoitti: Jo vain! :smile: (En tunne Atoroxin sääntöjä, mutta ilmeisesti mikään ei kiellä raatilaisia keskustelemasta julkisesti novelleista? Nehän on kaikki jo kertaalleen julkaistuja tekstejä..)

Hienoa! Naputtelen jossain vaiheessa tänne jonkinlaisen alustuksen aiheelle.

En tosiaan löytänyt säännöistä mitään esteitä julkiselle keskustelemiselle. Kuten Hiistu totesitkin, novellit on jo aiemmin julkaistu ja niinpä vapaasti kaikkien luettavissa. Lisäksi näkisin, että kaikki keskustelu aiheesta on plussaa ja tuo lisää näkyvyyttä suomalaiselle spefi-kentälle.

Ja tosiaan kaikki ovat tervetulleita osallistumaan Atorox-lukupiiriin, riippumatta siitä missä raadissa sattuvat olemaan tai ovatko ylipäätään ilmoittautuneet äänestäjiksi. :)

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
24.03.2014 23:24 #72

celeblith kirjoitti: Olen ehdottomasti mukana jos Keskeneräisiin taruihin jatketaan!!, itselläkin tämä oli mielessä.

Hee, kiva että intoa löytyy! Toivottavasti muitakin halukkaita ilmaantuisi :) Sääli, ettei Tapsa jatka, mutta ymmärrettävää toki.

Silmarillion ja Keskeneräiset tarut ovat just sellaisia kirjoja, joita on hauska lukea pienissä pätkissä ja keskustella sitten niistä kaikessa rauhassa. Aiemmin mä olen lukenut niitä kuin mitä tahansa kirjaa enkä sitten ole jälkikäteen kyennyt muistamaan kuin murto-osan lukemastani.

Mut joo, varmastikin kannattaa pistää jokin toinen piiri pyörimään. Aika vähäiseksi on väki Silmarillionin parissa tosiaan käynyt :tongue:

25.03.2014 20:05 #73

celeblith kirjoitti: Mutta kannattaa varmaan ruveta jotain muutakin lukupiiri kirjaa ehdottelemaan. Silmarillioninkin ohella olisi varmaan voinut pyöriä joku muukin kirja

Onko ideoita tai toiveita toiseksi lukupiirikirjaksi? Jotain tiettyä genreä (vrt. viime syksynä fantasiaa) tai muuta teemaa?

Eli jos jollain tulee mieleen jotain, niin ehdottakoon. :wink: Katsoo sitten, löytyykö piiriin osallistujia.

Omasta osallistumisestani en yhtään uskalla vielä sanoa. Noissa Atorox-teksteissä olisi novelleja parista antologiasta, jotka olen ajatellut joskus lukea, joten senkin puolesta vähän houkuttaisi sekin... Täytyy pohdiskella.

25.02.2015 08:52 #74

Olisikohan ihmisillä mielenkiintoa taas vaihteeksi lukupiireillä? :)

Minä pidin melko paljon siitä jonkinkin aikaa olleesta 2 kirjan samanaikaisesta lukemisesta, olisiko vastaavan kaltaiseen lukupiiriin innostusta?

02.03.2015 20:29 #75

Joo kiinnostaa. En oikein osaa uusia sarjoja/kirjoja aloittaa, eikä kaverini koskaan lue niitä, joten olis kiva jutella kirjasta. Minkälainen kirja olis sopiva?

Hillo
Upseeri
Hillo vastasi aiheeseen: Lukupiirin tapahtumaideat
02.03.2015 20:49 #76

Kiinnostusta lukupiireilyyn on, muttei ehdotuksia sen kummemmin toteutuksen tai luettavien kirjojen suhteen. :)

mietin vasta
miten ajatella

02.03.2015 21:12 #77

Miten olisi James Dashnerin Labyrintti? Sitä ei ehkä vielä ole kirjastoissa kun vasta ilmestyi. Mutta ilmoittautujia odotellessa se voisi ehtiä saapua kirjastoihinkin. Toki kaikki muukin käy ja parempia ehdotuksia odotellaan. En äkkiseltään muuta keksinyt.

03.03.2015 11:43 #78

James Dashnerin Labyrintti on toki yksi vaihtoehto, mutta sen saaminen käsiin kovin lyhyellä varoitusajalla lienee hankalaa? :) Ainakin Helmetissä varauksia näkyy olevan ihan reilusti (toki myös on tilattuja kirjojakin). Mutta tuon teoksen voi kyllä jossain vaiheessa lukupiireillä.

Laitan tähän nyt myös omia ehdotuksiani, jos joku niistä vaikka herättäisi kiinnostusta. :)

Robert Galbraith: Käen kutsu
Okay, tämä nyt ei ole spefiä, mutta tämä kys. kirja odottaa minulla hyllyssä lukemista (enkä ole saanut tartuttua siihen vielä).

Lauren Beukes: Säkenöivät tytöt
Sama kuin yllä. :P

Patrick Süskind:
Parfyymi: Erään murhaajan tarina
Tämä on melko "vanha kirja", mutta ainakin tästä tehty leffa oli mielenkiintoinen. Ehkä kirjakin on?

Audrey Niffenegger: Hänen varjonsa tarina

Philip K. Dick: Oraakkelin kirja

Mitä mieltä te olette, onko joku nyt jo ehdotetusta kiinnostava? Lisääkin saa ehdottaa. :)

03.03.2015 11:50 #79

Miten olisi tuo säkenöivät tytöt. Vaikuttaa kivalta. Tarvittais myös lisää lukijoita.

17.03.2015 10:51 #80

Pahoittelut, tähän vastaaminen on jäänyt...

Olisiko muilla kiinnostusta lukea tuota Säkenöiviä tyttöjä? :) Kun ihan kahdestaan ei oikein viitsisi lukupiiriä pistää pystyyn, Parhaimmillaan se oli kuitenkin 4 henkilöstä ylöspäin.

Muitakin kirjoja saa ehdottaa. :)

Uusin jäsen: juujoo