Lukupiirissä 21.10 alkaen: Erin Morgenstern: "Yösirkus"

Hiistu
Hiistu loi aiheen: Lukupiirissä 21.10 alkaen: Erin Morgenstern: "Yösirkus"
02.10.2013 22:00 #1

Lukupiirissä on tarkoituksena lukea kirjaa ja keskustella lukemastaan yhdessä muiden lukupiiriläisten kanssa.

Lukupiirissä luetaan maanantaista 21.10.2013 alkaen Erin Morgensternin "Yösirkus".
(huom! Kirjan esittelyteksti/takakansi on hyvin spoilaava. Spoileriton esittely kirjasta esim. tässä: Linkki. )

Kirja jaetaan seitsemään osaan ja kunkin osan lukemiselle ja siitä keskustelemiseen on varattu viikko. Jokaiselle viikolle eli sen aikana käsiteltävälle osalle on oma keskusteluketjunsa (linkit alla), jossa kirjaa lukevat henkilöt saavat kommentoida omia ja toistensa lukukokemuksia. Huom! Kuhunkin ketjuun saa kirjoittaa aikaisintaan ilmoittetuna päivämääränä. (Aloituspäivämäärät ja kulloinkin luettavat sivut lukevat keskusteluketjujen aloitusviesteissä ja tässä viestissä.)

Osista, joiden yhteinen käsittely on vasta edessä päin, ei saa puhua, vaikka olisi ne itse jo ennättänyt lukea.

Mikäli tulevia lukuja tai kirjaa ei ole aiemmin lukenut, saa toki yrittää arvailla ja spekuloida tulevia tapahtumia - mutta mitään varmaa tietoa tulevasta ei siis saa paljastaa.

Mitään takarajaa keskusteluketjuihin kirjoittamisella ei ole. Ei siis haittaa mitään, vaikka muut lukijat puhuisivat jo jossain seuraavista ketjuista - omat kommenttinsa saa lähettää jälkikäteenkin, kun ennättää. Mukaan saa tulla myös missä vaiheessa hyvänsä varsinaista aloituspäivää myöhemminkin.

Lukupiiriin ei tarvitse mitenkään erikseen ilmoittautua. Eli kaikki vaan mukaan lukemaan ja keskustelemaan!

Sivujako ja aikataulu:
  1. Sivut 1 - 49, alkaen 21.10.2013.
  2. Sivut 50 - 94, alkaen 28.10.2013.
  3. Sivut 95 - 166, alkaen 4.11.2013.
  4. Sivut 167 - 226, alkaen 11.11.2013.
  5. Sivut 227 - 304, alkaen 18.11.2013.
  6. Sivut 305 - 380, alkaen 25.11.2013.
  7. Sivut 381 - 400, alkaen 2.12.2013.

Tässä ketjussa on yleistä lukupiirin juonimiseen liittyvää keskustelua. Täällä voi myös kysyä, jos on jotain kysyttävää lukupiirin toiminnasta!

...............

Lukupiirikirjasta käytiin äänestys, joka siis päättyi Yösirkuksen voittoon. Äänestys näkyy tuolla: Linkki.

...............
Alkuperäinen viesti, ei enää ajankohtainen:

Viimeksi muokattu: 19.10.2013 18:19 : Hiistu.

02.10.2013 22:04 #2

Lisäksi ideakeskustelussa ehdotettiin Brian Jacquesin Redwallin taru -sarjan osia ja Tolkienin Silmarillionia, mutta näiden osalta epäiltiin, etteivät toimi kylliksi itsenäisinä teoksina.

Ja sanokaa, jos joku mainittu kirja jäi minulta huomaamatta! Ei ole tahallista sensuuria. :wink:

Viimeksi muokattu: 02.10.2013 22:30 : Hiistu.

Swilf
Kaartilainen
Swilf vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
02.10.2013 22:26 #3

Tässä tällainen ehdotus.

Charmian Hussey: Salaisuuksien laakso

Tää sopii hyvin Lukupiirikirjaksi. Luin tän joskus aikoi sitten, mutta en muista enää siitä mitään. Olisi kiva lukea se uudelleen.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
02.10.2013 22:31 #4

Minä heitän teille Patricia McKillipin Serren metsissä . Ehdoton suosikkini McKillipin suomennetuista kirjoista ja täyttää loistavasti kaikki ehdot.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

02.10.2013 22:31 #5

En tiedä tuosta Salaisuuksien laaksosta kun en ole lukenut, mutta yleensä vähän vierasta nuortenkirjallisuutta, jollen tunne kirjoittajaa etukäteen ja tiedä odottaa laatua. Olisi toki kyllä kiva lukea nyt jokin uusi kirja, mutta mieleen tulee ehdotettavaksi lähinnä vain sellaisia, joteka olen itse jo lukenut... :)

Ihan teknisenä huomiona, kirjan on hyvä olla sen verran uusi tai tunnettu, että se löytyy useimmista kirjastoista. Täällä kun asuu jengiä vähän sit siellä sun täällä.

Viimeksi muokattu: 02.10.2013 22:32 : Dyn.

Pjst
Pjst vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
02.10.2013 22:39 #6

Dyn kirjoitti: En tiedä tuosta Salaisuuksien laaksosta kun en ole lukenut, mutta yleensä vähän vierasta nuortenkirjallisuutta, jollen tunne kirjoittajaa etukäteen ja tiedä odottaa laatua.

Samasta syystä vierastan vähän myös seuraavia kirjoja:
Joanne Harris: Riimut
Flavia Bujor: Ennuskivien mahti

Ehkä siitä syystä nämä vaikuttavat hieman "kevyiltä" :wink:

02.10.2013 22:43 #7

"Keveyttä" on vaikea objektiivisesti määritellä (esim. jotkin nuortenkirjat käsittelevät hyvinkin syvällisiä aiheita), joten se täytynee jättää osin vain tiedoksi äänestäjille, että tällaista on toivottu. :smile:

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
02.10.2013 22:45 #8

Bujorin kirjaa ei lukupiirikirjaksi kannata valita, se on teinin teineille kirjoittama ihan söpö ja varsin luettava kirja, mutta siitä ei välttämättä juuri keskusteltavaa synny. Charmian Husseyn kirja on käsittääkseni varsin hyvä kirja, mutta en ole sitä itse lukenut.

Joanne Harrisin Riimut tosiaan on sarjan aloitusosa, mutta toimii itsenäisenä romaanina suljettuine loppuineen. Harris ei myöskään ole nuortenkirjailija vaan kirjoittanut muun muassa sellaiset teokset kuin Pieni suklaapuoti ja Herrasmiehiä ja huijareita. Lisäksi Riimujen tapa käsitellä pohjoismaalaista jumalmytologiaa on aivan mahtava, ja varsinkin Loki on järkyttävä pirulainen, todellakin velhoilun ja huijaamisen mestari.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Pjst
Pjst vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
02.10.2013 22:52 #9

Nimenomaan, kyseessä oli vain oma subjektiivinen mielipide. Onhan omissa ehdotukissakin nuortenkirjoja. Päinvastoin monta kertaa olen huomannut miten joku "nuorten" kirja yltää paljon syvällisempiin sfääreihin kuin monet "aikuisten" kirjat. Hyvänä esimerkkinä "Maameren tarinat". Lastenkirjoista puhumattakaan.

• Li hahmo
Li
Li vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
03.10.2013 07:18 #10

Sitäpaitsi nuo ovat periaatteessa pelkkiä suosituksia. Kirjat on kirjoitettu tietylle lukijakunnalle, mutta miksei niitä muutkin voisi lukea. Itse ainakaan en niinkään jaksa ajatella kauheasti sitä, minkä ikäisille kirja on suunnattu. Jos se vaikuttaa hyvältä mielestäni, luen sen. Tämä koskee erityisesti realistisia kertomuksia, mutta pätee myös fantasiaan. Esimerkiksi lopetin varsinaisen Ella-kirjojen lukemisen jo vuosia sitten, mutta kyllä silti tulee aina luettua jos ilmestyy uusi. Ne ovat minusta hauskoja, ja huumoria on viljelty mukavasti verrattuna tavallisesti lukemaani.

Ja olen samaa mieltä Iivarin kanssa. Ennusmivien mahti ei ole oikein sopiva lukupiiri kirja. Toki siitä voi jutella, mutta pidempää ja mielenkiintoisempaa keskustelua siitä on hankala saada aikaan. Toki siinä on tietty pohdiskeleva sävy ja hyviä opetuksia, mutta se on ehdottomasti tarkoitettu nuoremmalle lukijakunnalle. Luin sen kun olin kymmenen, ja silloin kirja oli mielestäni ihan hyvä. Edes silloin kirja ei kuitenkaan ollut erityisen hyvä, ja sekava se ainakin oli. Nyttemmin kirja ei jaksa enää kiinnostaa, mutta saatan kyllä joskus tylsyyteen omee kappalettani pläräillä. Yleensä kyllä muita kirjoja. Ja sitäpaitsi olen vielä varsin nuori, joten senkin takia kirja vielä menettelee. En kuitenkaan suosittele sen ottamista.

No-one is ever perfect but that doesn't mean that you shouldn't aim for it.

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
03.10.2013 18:56 #11

Pahus, kun olen melkein kaikki noista ehdotetuista kirjoista lukenut. Minäkään en suosittele Ennuskivien mahdin valitsemista, koska siitä on tosiaan vähän vaikeaa saada keskustelua aikaiseksi.

Edellisessä ketjussa joku puhui Tolkienin tylsyydestä ja viittasi Silmarillioniin, enkä ehtinyt sinne vasta, joten sanon sen täällä: Ei kannata verrata Silmarillionia ja Hurinia. Ne olivat muistaakseni tyyliltään kuitenkin aika erilaisia ja tarinat olivat lyhyitä. Silmarillionia en jaksanut lukea maailman syntyä pidemmälle, mutta Hurinin lasten tarinan luin kokonaan. Se oli parhammillaan viihdyttävä lukukokemus. Ihan mielipidekysymys tietenkin, mutta ei sitä mielestäni Silmarillionin kaltaiseksi voi väittää.

Mites olisi Neil Gaimanin Tähtisumua, vai putoaako se "liian kevyet" - kategoriaan? Tai Pratchettin ja Gaimanin Hyviä enteitä?

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
03.10.2013 19:19 #12

Hyvissä enteissä on se huono puoli, että sen saatavuus on jo varsin rajattu: se on vanha, eikä 2000-luvulla ole tietääkseni otettu uusintapainosta. Sen sijaan Tähtisumua voisi sopiakin lukupiirikirjaksi.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

03.10.2013 19:35 #13

En voi kannattaa Tähtisumua-kirjaa, en pitänyt siitä ensimmäiselläkään lukemisella enkä ole lukemassa uusiksi.

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
03.10.2013 19:50 #14

Kyllähän Tähtisumua voisi sopia lukupiirikirjaksi,kun en ole koskaan sitä lukenut ja muutenkin Gaimanin tuotanto on kovin vierasta joten tässä olisi varmaan hyvä tilaisuus perehtyä siihen. Ennuskivien mahdista olen samaa joidenkin kanssa, että se ei taida oikein olla sopiva kirja. Olen kyllä lukenut sen,kun olin suurinpiirtein 13 vuotias ja se ei ollut silloin kovin kummoinen mielestäni joten epäilen kovasti sitä,että se olisi muuttunut seitsemässä vuodessa sen paremmakksi kirjaksi.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

03.10.2013 20:07 #15

Mä kävin läpi kirjahyllyäni ja poimin muutaman kirjan, jotka ovat odottaneet lukuvuoroaan nyt aika pitkän aikaa. Nämä ovat tiedettävästi myös aikuiseen makuun, vaikka eivät ihan liian raskaita. En myöskään ottanut kirjoja, joita ei ehkä löytyisi kovin helposti.

Susanna Clarke: Jonathan Strange ja herra Norrell
Virpi Hämeen-Anttila: Sokkopeli
Jenny Kangasvuo: Sudenveri
J. Pekka Mäkelä: Muurahaispuu

Lisäksi voisin lukea uudelleen:
Sheri S. Tepper: Portti naisten maahan
Mikä tahansa LeGuinin kirja, sarjan osa ei haittaa mua.
Guy Gavriel Kay: Tigana (tämähän on siis yksi kirja :wink:)

Mulle kelpaa kaikki sosiaalisesti kantaaottava, antropologinen, historiallinen ja myös scifivärejä sisältävä fantasia. Luen nykyään enemmän scifiä, mutta hyvä fantasia on aina hyvä.

Antti
Antti vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
03.10.2013 20:20 #16

Dyn kirjoitti: Susanna Clarke: Jonathan Strange ja herra Norrell

Kannatan tätä!

Itse ostin ihan äskettäin (kun halvalla sain...) hyllyyni, mutten ole vielä ehtinyt lukemaan. Jätin joskus nuorempana kesken heti alkuunsa, oli kai tylsähkö. Nyt voisi olla intoa kokeilla uudestaan. :smile:

I do not wish to evade the world
Yet I will forever build my own
- Nightwish, My Walden

Viimeksi muokattu: 03.10.2013 20:20 : Antti.

03.10.2013 21:02 #17

Hyvien enteiden kohdalla saatavuus voi tosiaan olla ongelma, uusintapainoksia kun ei valitettavasti ole. Tarkistakaa ennen äänestystä, että käyttämästänne kirjastosta varmana löytyy kirjat, joita äänestätte! Muutoin voi käydä hassusti. :smile:

Tähtisumu on minulle tuttu vain mutkan kautta: Susanna Clarken kokoelmassa The Ladies of Grace Adieu yksi novelli on sijoitettu samaan kylään. Sen perusteella aion ehdottomasti joskus lukea kirjan. Strange & Norrellin lukemisesta on siitäkin jo jokunen vuosi ja viime vuonna luin toista kertaa johonkin asti.. eli voisin osallistua ainakin siitä lähtien, mihin uusintaluvulla jäin. Sudenverestä pidin kovasti, suosittelen, etenkin jos ihmissudet kiinnostavat.

Dyn kirjoitti: Virpi Hämeen-Anttila: Sokkopeli

J. Pekka Mäkelä: Muurahaispuu
Sheri S. Tepper: Portti naisten maahan

Mikä tahansa LeGuinin kirja, sarjan osa ei haittaa mua.

Onko Sokkopeli fantasiaa (tai spefiä)? Jos on, niin sen voisi lisätä Risingin tietokantaan. Muurahaispuu ja Portti näyttää olevan määritelty scifiksi... voiko niitä kuitenkin lukea kuinka paljon fantasiana? Maameristä laitoin nyt sitten ekan osan listalle, sen ainakin pystyy lukemaan itsenäisenä teoksena.

muoks. Ja aiemmin mainituista ainakin Serren metsiin osallistuisin varmasti, se on minulla omana mutta lukematta. (Olen lykännyt lukemista, koska olen niin varma, että pidän kirjasta.. Ei tarvitse "tarkistaa". Nurinkurista.)

Viimeksi muokattu: 03.10.2013 21:08 : Hiistu.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
03.10.2013 21:23 #18

Portti naisten maahan on sellaista suuren tuhon jälkeiselle ajalle sijoittuvaa scifiä. Kirja siis sijoittuu tulevaisuuteen, mutta maailma ei ole mitenkään kehittynyt, eli sikäli lähenee fantasiaa. Suosittelen lukemaan ainakin jossain merkeissä.

Ehdotan Michael Swanwickin Rautalohikäärmeen tytärtä. Olen antanut itseni kutsua tuota steampunkfantasiaksi ja eri hyvä kirja onkin.

Nämä tällaisena sivuhuutelijan ehdotuksina. Lukutahti lienee loppuvuodesta niin hidas etten viitsi itse osallistua.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

03.10.2013 21:51 #19

Hiistu kirjoitti: Maameristä laitoin nyt sitten ekan osan listalle, sen ainakin pystyy lukemaan itsenäisenä teoksena.

Eiku mitä kuttua... Ehdotus oli vain että LeGuinia, keksin itse jostain tuon Maameren tarinat. Eli sen lisäksi LeGuinilla olisi fantasiaa ainakin Lavinia ja Läntisen rannan aikakirjat -sarja, josta itsenäisiä teoksia ainakin kaksi ekaa kirjaa, ehkä loppukin. Tarkennatko Dyn vielä ehdotusta, että mikä noista listalle?

muoks. Ja ehdotuksia voi tosiaan antaa, vaikkei itse osallistuisikaan lukupiiriin.

Äänestysvaiheessa sitten on luonnollisesti reilua, että äänestää vain, jos on valmis myös lukemaan äänestämänsä. Muutoin voi olla lukukirja, jota kukaan piiriläinen ei tahdo lukea.

Viimeksi muokattu: 03.10.2013 22:05 : Hiistu.

03.10.2013 22:00 #20

Ne oli kaikki ihan tasaveroisia ehdotuksia. Clarke tosin sai heti puoltoääneen, ja muiden fantastisuus voi olla jonkin mielestä epäselvää (mä en hirveän mielelläni tee tiukkoja genrerajan vetoja, ja monia kirjoja voi lukea useamman eri genren näkövinkkelistä).

Uusin jäsen: Jimbo Whateverson