-
- Lukuhaaste: Helmet 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 03.09.2024 17:35
-
- Mobiilipelit ja mobiilipelaaminen
- Konepaja / Kuurankukka | 02.09.2024 22:28
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 02.09.2024 13:47
-
- Lukuhaaste: Goodreads ATY 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 02.09.2024 13:43
Lukupiirissä 21.10 alkaen: Erin Morgenstern: "Yösirkus"
Lukupiirissä on tarkoituksena lukea kirjaa ja keskustella lukemastaan yhdessä muiden lukupiiriläisten kanssa.
Lukupiirissä luetaan maanantaista 21.10.2013 alkaen Erin Morgensternin "Yösirkus".
(huom! Kirjan esittelyteksti/takakansi on hyvin spoilaava. Spoileriton esittely kirjasta esim. tässä: Linkki. )
Kirja jaetaan seitsemään osaan ja kunkin osan lukemiselle ja siitä keskustelemiseen on varattu viikko. Jokaiselle viikolle eli sen aikana käsiteltävälle osalle on oma keskusteluketjunsa (linkit alla), jossa kirjaa lukevat henkilöt saavat kommentoida omia ja toistensa lukukokemuksia. Huom! Kuhunkin ketjuun saa kirjoittaa aikaisintaan ilmoittetuna päivämääränä. (Aloituspäivämäärät ja kulloinkin luettavat sivut lukevat keskusteluketjujen aloitusviesteissä ja tässä viestissä.)
Osista, joiden yhteinen käsittely on vasta edessä päin, ei saa puhua, vaikka olisi ne itse jo ennättänyt lukea.
Mikäli tulevia lukuja tai kirjaa ei ole aiemmin lukenut, saa toki yrittää arvailla ja spekuloida tulevia tapahtumia - mutta mitään varmaa tietoa tulevasta ei siis saa paljastaa.
Mitään takarajaa keskusteluketjuihin kirjoittamisella ei ole. Ei siis haittaa mitään, vaikka muut lukijat puhuisivat jo jossain seuraavista ketjuista - omat kommenttinsa saa lähettää jälkikäteenkin, kun ennättää. Mukaan saa tulla myös missä vaiheessa hyvänsä varsinaista aloituspäivää myöhemminkin.
Lukupiiriin ei tarvitse mitenkään erikseen ilmoittautua. Eli kaikki vaan mukaan lukemaan ja keskustelemaan!
Sivujako ja aikataulu:
Tässä ketjussa on yleistä lukupiirin juonimiseen liittyvää keskustelua. Täällä voi myös kysyä, jos on jotain kysyttävää lukupiirin toiminnasta!
...............
Lukupiirikirjasta käytiin äänestys, joka siis päättyi Yösirkuksen voittoon. Äänestys näkyy tuolla: Linkki.
...............
Alkuperäinen viesti, ei enää ajankohtainen:
Lukupiirissä luetaan maanantaista 21.10.2013 alkaen Erin Morgensternin "Yösirkus".
(huom! Kirjan esittelyteksti/takakansi on hyvin spoilaava. Spoileriton esittely kirjasta esim. tässä: Linkki. )
Kirja jaetaan seitsemään osaan ja kunkin osan lukemiselle ja siitä keskustelemiseen on varattu viikko. Jokaiselle viikolle eli sen aikana käsiteltävälle osalle on oma keskusteluketjunsa (linkit alla), jossa kirjaa lukevat henkilöt saavat kommentoida omia ja toistensa lukukokemuksia. Huom! Kuhunkin ketjuun saa kirjoittaa aikaisintaan ilmoittetuna päivämääränä. (Aloituspäivämäärät ja kulloinkin luettavat sivut lukevat keskusteluketjujen aloitusviesteissä ja tässä viestissä.)
Osista, joiden yhteinen käsittely on vasta edessä päin, ei saa puhua, vaikka olisi ne itse jo ennättänyt lukea.
Varoitus: Spoiler.
Ei edes tällä tavalla.
Mitään takarajaa keskusteluketjuihin kirjoittamisella ei ole. Ei siis haittaa mitään, vaikka muut lukijat puhuisivat jo jossain seuraavista ketjuista - omat kommenttinsa saa lähettää jälkikäteenkin, kun ennättää. Mukaan saa tulla myös missä vaiheessa hyvänsä varsinaista aloituspäivää myöhemminkin.
Lukupiiriin ei tarvitse mitenkään erikseen ilmoittautua. Eli kaikki vaan mukaan lukemaan ja keskustelemaan!
Sivujako ja aikataulu:
- Sivut 1 - 49, alkaen 21.10.2013.
- Sivut 50 - 94, alkaen 28.10.2013.
- Sivut 95 - 166, alkaen 4.11.2013.
- Sivut 167 - 226, alkaen 11.11.2013.
- Sivut 227 - 304, alkaen 18.11.2013.
- Sivut 305 - 380, alkaen 25.11.2013.
- Sivut 381 - 400, alkaen 2.12.2013.
Tässä ketjussa on yleistä lukupiirin juonimiseen liittyvää keskustelua. Täällä voi myös kysyä, jos on jotain kysyttävää lukupiirin toiminnasta!
...............
Lukupiirikirjasta käytiin äänestys, joka siis päättyi Yösirkuksen voittoon. Äänestys näkyy tuolla: Linkki.
...............
Alkuperäinen viesti, ei enää ajankohtainen:
Varoitus: Spoiler.
Tapahtumaideat-ketjussa
(Linkki)
suunniteltiin lukupiiriä loppuvuodeksi. Tarkoituksena on siis valita yksi yhteinen kirja, jonka jokainen piiriin osallistuva lukeaa ja josta sitten keskustellaan.
Nyt tässä ketjussa saisi ehdottaa, mikä kirja luetaan!
Ehdotukset tulee esittää viimeistäänkeskiviikkona 16.10.2013. huom! päivämäärää aikaistettu: viimeiset ehdotukset kerrottava keskiviikkona 9.10.2013. Tämän jälkeen järjestetään äänestys, jossa valitaan kirjoista yksi luettavaksi.
Kirjan tulee täyttää seuraavat ehdot:
- genrenä fantasia
- itsenäinen teos (ei siis osa jatkuvajuonista sarjaa)
- saatavilla suomeksi (saa lukea muillakin kielillä, mutta oltava myös suomennos)
- ei liian "kevyt"
- tarkista myös yleiset ehdot: Linkki
Tähän mennessä ehdotetut:
Minä tai joku toinen päivittää listaa, sitä mukaa kun ehdotuksia tulee lisää.
Ehdotuksia saa myös kommentoida, mutta äänestykseen pääsevät mukaan kaikki yllä listatut kirjat. Kommentteja ennätti tulla runsaasti jo tuonne ideointiketjuunkin, jonne linkki viestin alussa, kannattaa lukea nekin.
Ehdotukset tulee esittää viimeistään
Kirjan tulee täyttää seuraavat ehdot:
- genrenä fantasia
- itsenäinen teos (ei siis osa jatkuvajuonista sarjaa)
- saatavilla suomeksi (saa lukea muillakin kielillä, mutta oltava myös suomennos)
- ei liian "kevyt"
- tarkista myös yleiset ehdot: Linkki
Tähän mennessä ehdotetut:
- Richard Adams: Ruohometsän kansa
- Ransom Riggs: Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille
- Erin Morgenstern: Yösirkus
- J.R.R.Tolkien: Hurinin lasten tarina
- Joanne Harris: Riimut
- Flavia Bujor: Ennuskivien mahti
- Terry Pratchett: Valtio
- Charmian Hussey: Salaisuuksien laakso
- Patricia McKillip: Serren metsissä
- Neil Gaiman: Tähtisumua
- Pratchett & Gaiman: Hyviä enteitä
- Susanna Clarke: Jonathan Strange ja herra Norrell
- Jenny Kangasvuo: Sudenveri
- Guy Gavriel Kay: Tigana, Sieluun isketty tikari ja Verenperinnön hinta (suomennettu kahdessa osassa)
- Michael Swanwick: Rautalohikäärmeen tytär
- Ursula K. Le Guin: Lavinia
- Siiri Enoranta: Nokkosvallankumous
- Cornelia Funke: Lohikäärmeellä ratsastaja
- Cornelia Funke: Rosvoruhtinas
- Markku Turunen: Vaeltaja
Minä tai joku toinen päivittää listaa, sitä mukaa kun ehdotuksia tulee lisää.
Ehdotuksia saa myös kommentoida, mutta äänestykseen pääsevät mukaan kaikki yllä listatut kirjat. Kommentteja ennätti tulla runsaasti jo tuonne ideointiketjuunkin, jonne linkki viestin alussa, kannattaa lukea nekin.
Muokannut 19.10.2013 18:19 Hiistu
Lisäksi ideakeskustelussa ehdotettiin Brian Jacquesin Redwallin taru -sarjan osia ja Tolkienin Silmarillionia, mutta näiden osalta epäiltiin, etteivät toimi kylliksi itsenäisinä teoksina.
Ja sanokaa, jos joku mainittu kirja jäi minulta huomaamatta! Ei ole tahallista sensuuria.
Ja sanokaa, jos joku mainittu kirja jäi minulta huomaamatta! Ei ole tahallista sensuuria.
Muokannut 02.10.2013 22:30 Hiistu
Minä heitän teille Patricia McKillipin
Serren metsissä
. Ehdoton suosikkini McKillipin suomennetuista kirjoista ja täyttää loistavasti kaikki ehdot.
En tiedä tuosta Salaisuuksien laaksosta kun en ole lukenut, mutta yleensä vähän vierasta nuortenkirjallisuutta, jollen tunne kirjoittajaa etukäteen ja tiedä odottaa laatua. Olisi toki kyllä kiva lukea nyt jokin uusi kirja, mutta mieleen tulee ehdotettavaksi lähinnä vain sellaisia, joteka olen itse jo lukenut... :)
Ihan teknisenä huomiona, kirjan on hyvä olla sen verran uusi tai tunnettu, että se löytyy useimmista kirjastoista. Täällä kun asuu jengiä vähän sit siellä sun täällä.
Ihan teknisenä huomiona, kirjan on hyvä olla sen verran uusi tai tunnettu, että se löytyy useimmista kirjastoista. Täällä kun asuu jengiä vähän sit siellä sun täällä.
Muokannut 02.10.2013 22:32 Dyn
Dyn kirjoitti: En tiedä tuosta Salaisuuksien laaksosta kun en ole lukenut, mutta yleensä vähän vierasta nuortenkirjallisuutta, jollen tunne kirjoittajaa etukäteen ja tiedä odottaa laatua.
Samasta syystä vierastan vähän myös seuraavia kirjoja:
Joanne Harris: Riimut
Flavia Bujor: Ennuskivien mahti
Ehkä siitä syystä nämä vaikuttavat hieman "kevyiltä"
Bujorin kirjaa ei lukupiirikirjaksi kannata valita, se on teinin teineille kirjoittama ihan söpö ja varsin luettava kirja, mutta siitä ei välttämättä juuri keskusteltavaa synny. Charmian Husseyn kirja on käsittääkseni varsin hyvä kirja, mutta en ole sitä itse lukenut.
Joanne Harrisin Riimut tosiaan on sarjan aloitusosa, mutta toimii itsenäisenä romaanina suljettuine loppuineen. Harris ei myöskään ole nuortenkirjailija vaan kirjoittanut muun muassa sellaiset teokset kuin Pieni suklaapuoti ja Herrasmiehiä ja huijareita. Lisäksi Riimujen tapa käsitellä pohjoismaalaista jumalmytologiaa on aivan mahtava, ja varsinkin Loki on järkyttävä pirulainen, todellakin velhoilun ja huijaamisen mestari.
Joanne Harrisin Riimut tosiaan on sarjan aloitusosa, mutta toimii itsenäisenä romaanina suljettuine loppuineen. Harris ei myöskään ole nuortenkirjailija vaan kirjoittanut muun muassa sellaiset teokset kuin Pieni suklaapuoti ja Herrasmiehiä ja huijareita. Lisäksi Riimujen tapa käsitellä pohjoismaalaista jumalmytologiaa on aivan mahtava, ja varsinkin Loki on järkyttävä pirulainen, todellakin velhoilun ja huijaamisen mestari.
Nimenomaan, kyseessä oli vain oma subjektiivinen mielipide. Onhan omissa ehdotukissakin nuortenkirjoja. Päinvastoin monta kertaa olen huomannut miten joku "nuorten" kirja yltää paljon syvällisempiin sfääreihin kuin monet "aikuisten" kirjat. Hyvänä esimerkkinä "Maameren tarinat". Lastenkirjoista puhumattakaan.
Sitäpaitsi nuo ovat periaatteessa pelkkiä suosituksia. Kirjat on kirjoitettu tietylle lukijakunnalle, mutta miksei niitä muutkin voisi lukea. Itse ainakaan en niinkään jaksa ajatella kauheasti sitä, minkä ikäisille kirja on suunnattu. Jos se vaikuttaa hyvältä mielestäni, luen sen. Tämä koskee erityisesti realistisia kertomuksia, mutta pätee myös fantasiaan. Esimerkiksi lopetin varsinaisen Ella-kirjojen lukemisen jo vuosia sitten, mutta kyllä silti tulee aina luettua jos ilmestyy uusi. Ne ovat minusta hauskoja, ja huumoria on viljelty mukavasti verrattuna tavallisesti lukemaani.
Ja olen samaa mieltä Iivarin kanssa. Ennusmivien mahti ei ole oikein sopiva lukupiiri kirja. Toki siitä voi jutella, mutta pidempää ja mielenkiintoisempaa keskustelua siitä on hankala saada aikaan. Toki siinä on tietty pohdiskeleva sävy ja hyviä opetuksia, mutta se on ehdottomasti tarkoitettu nuoremmalle lukijakunnalle. Luin sen kun olin kymmenen, ja silloin kirja oli mielestäni ihan hyvä. Edes silloin kirja ei kuitenkaan ollut erityisen hyvä, ja sekava se ainakin oli. Nyttemmin kirja ei jaksa enää kiinnostaa, mutta saatan kyllä joskus tylsyyteen omee kappalettani pläräillä. Yleensä kyllä muita kirjoja. Ja sitäpaitsi olen vielä varsin nuori, joten senkin takia kirja vielä menettelee. En kuitenkaan suosittele sen ottamista.
Ja olen samaa mieltä Iivarin kanssa. Ennusmivien mahti ei ole oikein sopiva lukupiiri kirja. Toki siitä voi jutella, mutta pidempää ja mielenkiintoisempaa keskustelua siitä on hankala saada aikaan. Toki siinä on tietty pohdiskeleva sävy ja hyviä opetuksia, mutta se on ehdottomasti tarkoitettu nuoremmalle lukijakunnalle. Luin sen kun olin kymmenen, ja silloin kirja oli mielestäni ihan hyvä. Edes silloin kirja ei kuitenkaan ollut erityisen hyvä, ja sekava se ainakin oli. Nyttemmin kirja ei jaksa enää kiinnostaa, mutta saatan kyllä joskus tylsyyteen omee kappalettani pläräillä. Yleensä kyllä muita kirjoja. Ja sitäpaitsi olen vielä varsin nuori, joten senkin takia kirja vielä menettelee. En kuitenkaan suosittele sen ottamista.
Pahus, kun olen melkein kaikki noista ehdotetuista kirjoista lukenut. Minäkään en suosittele Ennuskivien mahdin valitsemista, koska siitä on tosiaan vähän vaikeaa saada keskustelua aikaiseksi.
Edellisessä ketjussa joku puhui Tolkienin tylsyydestä ja viittasi Silmarillioniin, enkä ehtinyt sinne vasta, joten sanon sen täällä: Ei kannata verrata Silmarillionia ja Hurinia. Ne olivat muistaakseni tyyliltään kuitenkin aika erilaisia ja tarinat olivat lyhyitä. Silmarillionia en jaksanut lukea maailman syntyä pidemmälle, mutta Hurinin lasten tarinan luin kokonaan. Se oli parhammillaan viihdyttävä lukukokemus. Ihan mielipidekysymys tietenkin, mutta ei sitä mielestäni Silmarillionin kaltaiseksi voi väittää.
Mites olisi Neil Gaimanin Tähtisumua, vai putoaako se "liian kevyet" - kategoriaan? Tai Pratchettin ja Gaimanin Hyviä enteitä?
Edellisessä ketjussa joku puhui Tolkienin tylsyydestä ja viittasi Silmarillioniin, enkä ehtinyt sinne vasta, joten sanon sen täällä: Ei kannata verrata Silmarillionia ja Hurinia. Ne olivat muistaakseni tyyliltään kuitenkin aika erilaisia ja tarinat olivat lyhyitä. Silmarillionia en jaksanut lukea maailman syntyä pidemmälle, mutta Hurinin lasten tarinan luin kokonaan. Se oli parhammillaan viihdyttävä lukukokemus. Ihan mielipidekysymys tietenkin, mutta ei sitä mielestäni Silmarillionin kaltaiseksi voi väittää.
Mites olisi Neil Gaimanin Tähtisumua, vai putoaako se "liian kevyet" - kategoriaan? Tai Pratchettin ja Gaimanin Hyviä enteitä?
Kyllähän Tähtisumua voisi sopia lukupiirikirjaksi,kun en ole koskaan sitä lukenut ja muutenkin Gaimanin tuotanto on kovin vierasta joten tässä olisi varmaan hyvä tilaisuus perehtyä siihen. Ennuskivien mahdista olen samaa joidenkin kanssa, että se ei taida oikein olla sopiva kirja. Olen kyllä lukenut sen,kun olin suurinpiirtein 13 vuotias ja se ei ollut silloin kovin kummoinen mielestäni joten epäilen kovasti sitä,että se olisi muuttunut seitsemässä vuodessa sen paremmakksi kirjaksi.
Mä kävin läpi kirjahyllyäni ja poimin muutaman kirjan, jotka ovat odottaneet lukuvuoroaan nyt aika pitkän aikaa. Nämä ovat tiedettävästi myös aikuiseen makuun, vaikka eivät ihan liian raskaita. En myöskään ottanut kirjoja, joita ei ehkä löytyisi kovin helposti.
Susanna Clarke: Jonathan Strange ja herra Norrell
Virpi Hämeen-Anttila: Sokkopeli
Jenny Kangasvuo: Sudenveri
J. Pekka Mäkelä: Muurahaispuu
Lisäksi voisin lukea uudelleen:
Sheri S. Tepper: Portti naisten maahan
Mikä tahansa LeGuinin kirja, sarjan osa ei haittaa mua.
Guy Gavriel Kay: Tigana (tämähän on siis yksi kirja )
Mulle kelpaa kaikki sosiaalisesti kantaaottava, antropologinen, historiallinen ja myös scifivärejä sisältävä fantasia. Luen nykyään enemmän scifiä, mutta hyvä fantasia on aina hyvä.
Susanna Clarke: Jonathan Strange ja herra Norrell
Virpi Hämeen-Anttila: Sokkopeli
Jenny Kangasvuo: Sudenveri
Lisäksi voisin lukea uudelleen:
Guy Gavriel Kay: Tigana (tämähän on siis yksi kirja )
Mulle kelpaa kaikki sosiaalisesti kantaaottava, antropologinen, historiallinen ja myös scifivärejä sisältävä fantasia. Luen nykyään enemmän scifiä, mutta hyvä fantasia on aina hyvä.
Rendering Error in layout User/Profile: SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1062 Duplicate entry '0' for key 'user_preference_user_id'. Please enable debug mode for more information.
Dyn kirjoitti: Susanna Clarke: Jonathan Strange ja herra Norrell
Kannatan tätä!
Itse ostin ihan äskettäin (kun halvalla sain...) hyllyyni, mutten ole vielä ehtinyt lukemaan. Jätin joskus nuorempana kesken heti alkuunsa, oli kai tylsähkö. Nyt voisi olla intoa kokeilla uudestaan.
Muokannut 03.10.2013 20:20 Antti
Hyvien enteiden kohdalla saatavuus voi tosiaan olla ongelma, uusintapainoksia kun ei valitettavasti ole. Tarkistakaa ennen äänestystä, että käyttämästänne kirjastosta varmana löytyy kirjat, joita äänestätte! Muutoin voi käydä hassusti.
Tähtisumu on minulle tuttu vain mutkan kautta: Susanna Clarken kokoelmassa The Ladies of Grace Adieu yksi novelli on sijoitettu samaan kylään. Sen perusteella aion ehdottomasti joskus lukea kirjan. Strange & Norrellin lukemisesta on siitäkin jo jokunen vuosi ja viime vuonna luin toista kertaa johonkin asti.. eli voisin osallistua ainakin siitä lähtien, mihin uusintaluvulla jäin. Sudenverestä pidin kovasti, suosittelen, etenkin jos ihmissudet kiinnostavat.
Onko Sokkopeli fantasiaa (tai spefiä)? Jos on, niin sen voisi lisätä Risingin tietokantaan. Muurahaispuu ja Portti näyttää olevan määritelty scifiksi... voiko niitä kuitenkin lukea kuinka paljon fantasiana? Maameristä laitoin nyt sitten ekan osan listalle, sen ainakin pystyy lukemaan itsenäisenä teoksena.
muoks. Ja aiemmin mainituista ainakin Serren metsiin osallistuisin varmasti, se on minulla omana mutta lukematta. (Olen lykännyt lukemista, koska olen niin varma, että pidän kirjasta.. Ei tarvitse "tarkistaa". Nurinkurista.)
Tähtisumu on minulle tuttu vain mutkan kautta: Susanna Clarken kokoelmassa The Ladies of Grace Adieu yksi novelli on sijoitettu samaan kylään. Sen perusteella aion ehdottomasti joskus lukea kirjan. Strange & Norrellin lukemisesta on siitäkin jo jokunen vuosi ja viime vuonna luin toista kertaa johonkin asti.. eli voisin osallistua ainakin siitä lähtien, mihin uusintaluvulla jäin. Sudenverestä pidin kovasti, suosittelen, etenkin jos ihmissudet kiinnostavat.
Dyn kirjoitti: Virpi Hämeen-Anttila: Sokkopeli
Onko Sokkopeli fantasiaa (tai spefiä)? Jos on, niin sen voisi lisätä Risingin tietokantaan. Muurahaispuu ja Portti näyttää olevan määritelty scifiksi... voiko niitä kuitenkin lukea kuinka paljon fantasiana? Maameristä laitoin nyt sitten ekan osan listalle, sen ainakin pystyy lukemaan itsenäisenä teoksena.
muoks. Ja aiemmin mainituista ainakin Serren metsiin osallistuisin varmasti, se on minulla omana mutta lukematta. (Olen lykännyt lukemista, koska olen niin varma, että pidän kirjasta.. Ei tarvitse "tarkistaa". Nurinkurista.)
Muokannut 03.10.2013 21:08 Hiistu
Portti naisten maahan on sellaista suuren tuhon jälkeiselle ajalle sijoittuvaa scifiä. Kirja siis sijoittuu tulevaisuuteen, mutta maailma ei ole mitenkään kehittynyt, eli sikäli lähenee fantasiaa. Suosittelen lukemaan ainakin jossain merkeissä.
Ehdotan Michael Swanwickin Rautalohikäärmeen tytärtä. Olen antanut itseni kutsua tuota steampunkfantasiaksi ja eri hyvä kirja onkin.
Nämä tällaisena sivuhuutelijan ehdotuksina. Lukutahti lienee loppuvuodesta niin hidas etten viitsi itse osallistua.
Ehdotan Michael Swanwickin Rautalohikäärmeen tytärtä. Olen antanut itseni kutsua tuota steampunkfantasiaksi ja eri hyvä kirja onkin.
Nämä tällaisena sivuhuutelijan ehdotuksina. Lukutahti lienee loppuvuodesta niin hidas etten viitsi itse osallistua.
Hiistu kirjoitti: Maameristä laitoin nyt sitten ekan osan listalle, sen ainakin pystyy lukemaan itsenäisenä teoksena.
Eiku mitä kuttua... Ehdotus oli vain että LeGuinia, keksin itse jostain tuon Maameren tarinat. Eli sen lisäksi LeGuinilla olisi fantasiaa ainakin Lavinia ja Läntisen rannan aikakirjat -sarja, josta itsenäisiä teoksia ainakin kaksi ekaa kirjaa, ehkä loppukin. Tarkennatko Dyn vielä ehdotusta, että mikä noista listalle?
muoks. Ja ehdotuksia voi tosiaan antaa, vaikkei itse osallistuisikaan lukupiiriin.
Äänestysvaiheessa sitten on luonnollisesti reilua, että äänestää vain, jos on valmis myös lukemaan äänestämänsä. Muutoin voi olla lukukirja, jota kukaan piiriläinen ei tahdo lukea.
Muokannut 03.10.2013 22:05 Hiistu
Ne oli kaikki ihan tasaveroisia ehdotuksia. Clarke tosin sai heti puoltoääneen, ja muiden fantastisuus voi olla jonkin mielestä epäselvää (mä en hirveän mielelläni tee tiukkoja genrerajan vetoja, ja monia kirjoja voi lukea useamman eri genren näkövinkkelistä).