Leikkinurkka
22 viestiä | Morgan Blood
Lukusali
touko 15, 20:42
3 viestiä | Kuunliekki

Lukupiirissä 21.10 alkaen: Erin Morgenstern: "Yösirkus"

• Sini hahmo
  • Sini

03.10.2013 22:07 #21 :: Sini
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Le Guinin Lavinia on musta historiallinen romaani, fantasiaelementti on hyvin vähäinen.

Kangasvuon Sudenveri on loistava kirja, suosittelen tutustumaan siihen. Eipä Risingilla ole siitä vielä keskusteltukaan, olisi aika!

05.10.2013 14:17 #22 :: Dyn
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Mua vois kiinnostaa tuo Lavinia vähäisestä fantasiaelementistä huolimatta. Sudenveri on tosiaan näitä 'hyllyssä, mutta lukematta' -kirjoja mulla. Iivari luki sen juuri (ja arvosteleekin sen tänne, joen ehkä saadaan keskustelua joka tapauksessa) ja tykkäsi.

• Swilf hahmo
  • Swilf
    Kaartilainen
05.10.2013 14:22 #23 :: Swilf
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Tämäkin voisi olla hyvä lukupiirikirja:

Siiri Eloranta: Nokkosvallankumous

05.10.2013 14:31 #24 :: Kirjaneito
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!

Swilf kirjoitti: Tämäkin voisi olla hyvä lukupiirikirja:

Siiri Eloranta: Nokkosvallankumous

Minä kannatan tätä! Nokkosvallankumous on roikkunut lukulistalla kauan ja ehkäpä saisin sen näin lukupiirin avulla myös alkuun. :wink:

05.10.2013 14:37 #25 :: Dyn
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!

Tummanpuhuvaa dystopiaa kapinasta ja nuoresta rakkaudesta -- Nokkosvallankumous on tummanpuhuva tulevaisuuteen sijoittuva kertomus kahden kivisuvun perinnöstä, kielletystä rakkaudesta ja orastavasta vallankumouksesta.

Kuinkahan kevyt tämä kirja on?

• Vanamo hahmo
  • Vanamo

05.10.2013 14:45 #26 :: Vanamo
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Minullakin Nokkosvallankumous on lukulistalla eli kiinnostaa samoin kuin useampi muukin listalle päätynyt kirja. Toivottavasti äänestyksessä saa äänestää niin montaa kuin haluaa, sillä mitään tiettyä suosikkia minulla ei ole.

05.10.2013 14:47 #27 :: Dyn

05.10.2013 15:34 #28 :: Hiistu
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Päivitin Lavinian ja Nokkosvallankumouksen listalle.

Dyn kirjoitti: Äänestyksen voisi kohta jo tehdä ketjussa mainontoja saaneista kirjoista. Niin monta ääntä per käyttäjä kuin on halukas lukemaan kirjoja. Hiistu, haluatko kokeilla äänestyksen luomista tällä softalla? :wink:

Äänestys tehdään tällä kertaa kaikista ehdotetuista kirjoista, koska sillä tavoin aloitusviestissä ohjeistin. Seuraavaa lukupiiriä suunniteltaessa voi sitten antaa ohjeeksi jotain muuta, esim. että kirjoille on annettava puoltoääniä ja sitä kautta pääsevät äänestykseen. (Kun nyt ohjeena oli vain, että ehdotuksia saa kommentoida eli ei edellytetty ihmisten ilmaisevan kannatuksiaan. Keskustelun lukemisesta on kuitenkin varmasti hyötyä, jollei joku oikein tiedä, kiinnotaisiko jokin kirja häntä vai ei.)

Myös viimeinen päivämäärä esittää ehdotuksia eli 16.10 on jo mainittu, mutta se meni kyllä tarpeettoman kauaksi... (En ollut varma, kuinka nopeasti ihmiset löytäisivät tämän ketjun tai keksisivät mitään ehdotettavaa, mutta ehdotuksia onkin kertynyt tosi kivasti.) Joten sen osalta voitaneen ohjeistusta muuttaa. Muokkaan aloitusviestiin, että viimeiset ehdotukset 9.10. Siihen on vielä muutama päivä, joten kaikki aiemman ohjeen lukeneet toivottavasti huomaavat muutoksen ja kiiruhtavat kertomaan, mikäli heillä vielä on jokin ehdotus hautumassa.

Vanamo kirjoitti: Toivottavasti äänestyksessä saa äänestää niin montaa kuin haluaa, sillä mitään tiettyä suosikkia minulla ei ole.

Tuo voisi tosiaan olla hyvä, että äänen saa antaa kaikille kirjoille, jotka olisi valmis lukemaan. Eli vaikka kaikille tai vain niille, joita kaikista eniten tahtoisi lukea, miten kukin tahtoo äänensä käyttää. Eniten ääniä saanut sitten luonnollisesti voittaisi eli luettaisiin nyt tulevassa lukupiirissä. (Tasatilanteessa käytäisiin vielä yksi äänestyskierros.) Kommentoikaa, mikäli joku kokisi tämän systeemin jotenkin ongelmalliseksi!

Entä mikä olisi sopiva äänestysaika? Viikko olisi minusta hyvä minimi, mikäli joku ennättää koneelle vain tiettyyn aikaan viikosta.

05.10.2013 15:36 #29 :: Dyn
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Ei kannata kauhean pitkälle pitkittää aloittamista, niin jengin alkukiinnostus pysyy yllä.

05.10.2013 15:49 #30 :: Hiistu
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Aloitusviestissä on nyt uutena ohjeena, että ehdotukset viimeistään ensi viikon keskiviikkona eli 9.10. Äänestysaikaa voisi tosiaan olla sitten viikko. :smile:

Lukupiiri tulee kestämään useita viikkoja (edellisen foorumin vastaavat näköjään n. 5-6 viikkoa), joten osallistuminen vaatii joka tapauksessa jonkinmoista pitkäjänteisyyttä. Eli tämän alkuvenailun voi halutessaan ottaa vaikka treenin kannalta. :wink:

Aikataulusta ja kirjan jakamisesta sopiviin luku- eli keskustelupätkiin sovitaan tarkemmin sitten, kun äänestyksen voittaja on selvillä ja nähdään, kuinka paksusta teoksesta on kyse. (Saa toki jo valmiiksi miettiä, kuinka moneen osaan lukukirjan suunnilleen tykkäisi jakautuvan ja montako viikkoa käyttää sen parissa.)

Seuraavaa lukupiiriä voidaan toki alkaa suunnitella jo hyvissä ajoin, niin että ensimmäisen loppuessa olisi toinen jo valmis alkamaan!
Muokannut 05.10.2013 15:52 Hiistu

05.10.2013 15:52 #31 :: Dyn
Tykkännyt: Pjst

05.10.2013 16:04 #32 :: Hiistu
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!

Dyn kirjoitti: Jos tulee hyvin tasaväkisiä kirjoja tai esim. selkeä top-kolmonen, niistähän voidaan lukea useampi vuoronperään. Tai jos kiinnostusta riittää, mikä estää pitämästä kahta lukupiiriä rinnakkain kahdesta eri kirjasta, jos niistä kirjoista keskustelijoita kuitenin on?

Noista kuulostaa minusta kumpikin hyvältä.

Ehdotetut kirjat ovat keskenään sen verran erilaisia, ettei varmaan ole pelkoa, että eniten ääniä saaneet olisivat jotenkin liian samanlaisia, niin että olisi puuduttavaa lukea esim. kahta perätysten. Sen jälkeen sitten vaihtaa rajauksia (esim. mitä genreä tahdotaan lukea) ja äänestää luettavaa taas uusista ehdotuksista.

Samaan aikaan pyörivät piirit voivat jonkin verran viedä toisiltaan lukijoita (jos joku haluaa lukea piirikirjan lisäksi muitakin kirjoja samaan aikaan, eikä siten ennätä lukea kahta piirikirjaa), mutta jos halukkaita löytyy, niin ilman muuta.

Kommentoikaa, te ihmiset. :wink:
Muokannut 05.10.2013 16:05 Hiistu

• Rinja

05.10.2013 16:16 #33 :: Rinja
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Korjasin Elorannan Enorannaksi, jotta ihmisille ei tulisi vaikeuksia löytää kys. kirjaa vaikkapa kirjaston haulla :)
Tykkännyt: Hiistu

• Vanamo hahmo
  • Vanamo

05.10.2013 16:24 #34 :: Vanamo
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Minä kannatan ennemmin perättäisiä piirejä kuin rinnakkaisia. Voisin nimittäin kuvitella ainakin omalla kohdallani rinnakkaisuuden syövän aktiivisuutta, mikäli molemmat kirjat kiinnostavat.

Mutta toisaalta ainahan sitä voi kokeilla, voisihan se toimiakin. Etenkin jos äänestäjiä on paljon, niin onhan se kiva, jos porukka sitten myös pääsee mukaan piireilemään. Olettaisin, että monella on kuitenkin joku kirja, jota he eivät ole innostuneet lukemaan lukupiiriin. (Minä esim. luin juuri Jonathan Strangen ja herra Norrellin, eli en aio heti uudelleen lukea, mutta tuskin kuitenkaan muistan niin hyvin, että osaisin kommentoida mukana.)

Eli todella hyödyllinen juupas-eipäs-kommentti minulta. :wink:

• Pjst hahmo
  • Pjst

05.10.2013 19:55 #35 :: Pjst
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!

Molemmat ideat kuullostaa hyvältä. Hienoa myös että äänestyksen alkamista aikaistettiin, vaikka olisi saanut aikaistaa enemmäinkin. Itseäni ainkin jo syyhyttää aloittaa ja vielä lähes kahden viikon odottaminen kuullostaa pitkältä.

Ja koska "kevyt" on vähintääkin hyvin häilyvä käsite olisi näin jälkiviisautena pitänyt määritellä vähän tarkemmin :roll:Nyt muutamat kirjat ensivaikutelman mukaan menee aika vahvasti sinne omaan "kevyt" lokeroon.

05.10.2013 20:32 #36 :: Dyn
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Mä luen kyllä mielelläni joskus myös nuortenkirjoja, mutta harvoin voin sijoittaa niitä muuhun kuin 'kevyt' -kategoriaan. Kaikki on toki suhteellista.

Itse kuitenkin kaipaisin lukupiirikirjalta teemoja, joista voi keskustella myös laajemmassa kontekstissa kuin 'mitähän tässä kirjassa tapahtuu seuraavaksi' tai 'en tykännyt tästä juonenkäänteestä, toivottavasti henkilö x toimii seuraavaksi näin'. Mitä enemmän kirja oikeasti herättää ajatuksia, sen parempi keskustelu. :)
Tykkännyt: Pjst

08.10.2013 20:02 #37 :: Hiistu
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Huomenna vika päivä ehdottaa kirjoja! On kyllä niin kiinnostavia ehdotuksia tullut, että varmasti niidenkin joukosta löytää äänestettävää, vaikkei omaa ehdokasta olisikaan. :wink:

Tuli mieleen (näin vähän jälkijättöisesti..), että ihmiset voivat tarvita jonkin aikaa vielä siihenkin, että hankkivat luettavaksi äänestetyn kirjan käsiinsä.. Minä ajattelin ihan vain mennä kirjastoon ja lainata, jollei satu olemaan jopa omana, mutta kaikki eivät ehkä pääse yhtä sukkelasti kirjastoon tai teos voi olla lähikirjastosta lainassa tms. Toisaalta lukeminen ja keskustelukin olisi tosiaan hyvä päästä piakkoin aloittamaan...

Suunnittelinkin tämmöistä:
Eli äänestys avautuu varhain torstaina ja kestää keskiviikkoon 16.8., jonka jälkeen lukukirja siis heti tiedossa. Piiri alkaisi maanantaina 21.8. mutta sille ensimmäiselle viikolle otetaan jokin muita pätkiä lyhyempi pätkä kirjan alusta, jotta ihmiset ennättävät hakea kirjan ja lukea sen alkupätkän ja tulla mukaan keskusteluun (mutta kirjan jo saaneet toisaalta pääsevät jo alkuun ja alkua kommentoituaan voivat halutessaan lukea valmiiksi jo seuraavan viikon pätkää.)
Kuulostaako kohtuulliselta vai tarvitaanko vielä enemmän aikaa?

Voidaan miettiä sopivia jaksotuksia (ainakin sitä ensimmäisen viikon lukupätkän pituutta) jo äänestyksen aikana, jotta se olisi sitten mahdollisimman nopeasti äänestyksen sulkeuduttua tiedossa eli lukemisen saisi aloittaa, oli voittajakirja mikä hyvänsä.

(Käytännössä siis katsotaan valmiiksi, kuinka monta sivua kirjoissa on ja moneenko lukuun (mikäli lukuja on) ja mahdolliseen muuhun osaan jakautuvat. Sitten saa vaan sanoa, montako viikkoa lukupiirikirjaa tahtoo lukea ja jaetaan sivut/luvut viikoille. Minulla on kotona tähän mennessä ehdotetuista Ruohometsän kansa, Yösirkus, Hurinin lasten tarina, Serren metsissä, Jonathan Strange ja herra Norrell, Tiganat ja Rautalohikäärmeen tytär, joten minä pystyn viikonloppuna tsekkaamaan ainakin niiden tiedot tänne.)

08.10.2013 20:11 #38 :: Kirjaneito
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Hyvältä kuulostaa! Tässähän alkaa jännittää mikä/mitkä kirjat sieltä lopulta arvotaankaan... :wink:

• Swilf hahmo
  • Swilf
    Kaartilainen
09.10.2013 10:52 #39 :: Swilf
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Tässä vielä tällaiset viimehetken ehdotukset:

Cornelia Funke: Rosvoruhtinas
Cornelia Funke: Lohikäärmeellä ratsastaja
Markku Turunen: Vaeltaja
Muokannut 09.10.2013 10:57 Swilf

10.10.2013 07:59 #40 :: Hiistu
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Äänestys on nyt käynnissä: Linkki.

Testasin, että tällä foorumipohjan omaan kyselyyn ei saanut ainakaan tällä hetkellä kuin kymmenen vaihtoehtoa, eikä pystynyt äänestämään kuin yhtä vaihtoehdoista... Eli täytyi tehdä nyt tuollainen äänestys.

Kysykää, jos äänestyksessä on jotain epäselvyyksiä! Ja muuten vain sanokaa, jos on jotain kämmejä. :wink:

Äänestys on tosiaan tarkoitettu henkilöille, jotka ainakin tällä hetkellä olisivat halukkaita osallistumaan lukupiiriin, mikäli jokin heidän äänestämistään kirjoista voittaa äänestyksen. Sillehän ei tietenkään koskaan mitään mahda, jos tuleekin jotain esteitä eikä ennätäkään osallistumaan.. Mutta hyvässä aikomuksessa jos äänestää, niin se riittää.

muoks.
Mikäli äänestyksessä pääsee syntymään tasatilanne, niin laitetaan sitten parin päivän pikaäänestys suurimman äänimäärän saaneista kirjoista. Parempi tietenkin olisi, jos tässä heti viikon aikana löytyisi yksi voittaja... Itse aion äänestää niin, ettei menisi äänet tasan.
Muokannut 10.10.2013 08:15 Hiistu