Lukupiirissä 21.10 alkaen: Erin Morgenstern: "Yösirkus"

10.10.2013 10:38 #41 :: Knox Gargol
Lukupiiri loppuvuodeksi: ehdota kirjaa!
Jos otettaisiin Tigana tai Narn i hin Húrin niin voisin osallistuakin. Viimeksi taisin olla mukana lukupiirissä joskus vuonna 2005 tai 2006... :roll:

10.10.2013 12:05 #42 :: haplotus
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Pitihän se sittenkin osallistua ja äänestää kun ehdolla oli muutamakin kiinnostava kirja. Eiköhän noiden lukemiselle aikaa löytyisi. Lisäksi voisin osallistua Rosvoruhtinaan keskusteluun kun kirjan vähän aikaa sitten luin. En kuitenkaan antanut sille ääntä kun uusi lukukerta olisi liian pian.

10.10.2013 12:58 #43 :: Dyn
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Hiistu: Äänestysvaihtoehtojen määrä korjaantui, mutta ehkä mennään tällä aloittamallasi systeemillä nyt kun se käynnistyi... tuottaa vaan vähän enemmän työtä sulle laskea kunkin kirjan saamat äänet.

10.10.2013 14:51 #44 :: Hiistu
^ Minulla on Taulukko, johon Merkkaan äänet. :tongue:
Tykännyt: Dyn, Knox Gargol

13.10.2013 12:02 #45 :: Hiistu
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Montako viikkoa haluaisitte lukupiirin vähintään kestävän? Ja montako sivua enintään aina yhden viikon lukupätkään?

Vielä ei tietenkään tiedä, mikä kirja valikoituu luettavaksi, mutta jotta lukupiiri päästään aloittamaan ajallaan, olisi kirjan jaksottamista jo hyvä miettiä. Ehkä sivumäärien avulla on helpompi miettiä, millainen aika kuluisi millaisenkin sivumäärän lukemiseen ja kauanko kirjasta olisi keskusteltavaa. Joten alla kirjojen sivumäärät:

Varoitus: Spoiler.

Jos vaikka miettisi, montako viikkoa kuluisi 300, 400, 500 tai 800 sivun mittaisen kirjan käsittelyyn?
Muokannut 13.10.2013 12:06 Hiistu

• noreen hahmo
  • noreen

13.10.2013 12:53 #46 :: noreen
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Olisiko 150 sivua viikossa liikaa? Jos nyt vaikka joku n.400 sivuinen kirja tulisi valituksi, kestäisi lukupiiri tällöin sellaiset vähän alle neljä viikkoa.

13.10.2013 16:49 #47 :: Knox Gargol
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Mulle kävisi vaikka koko urakka viikossa, mutta ehkä olisi soveliainta mennä hitaimpien lukijoiden tahdissa.

13.10.2013 17:05 #48 :: Hiistu
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
^ Lukeminen saattaa olla monelle se joutuisin osa lukupiiriä, sillä myös kirjasta käytävälle keskustelulle on varattava oma aikansa. :smile:

Käytännössä siis kirja jaetaan johonkin määrään pätkiä ja ilmoitetaan, että ensimmäisestä pätkästä saa alkaa keskustella jonakin tiettynä päivänä, seuraavasta pätkästä seuraavan viikon samana päivänä jne. Kullekin pätkälle varataan siis viikko ennen siirtymistä seuraavasta pätkästä keskustelemiseen. (Lukupiiriin kykyenee siten osallistumaan, vaikka ennättäisi koneelle vain esim. viikonloppuisin tai klo. 7 tiistaiaamuisin.) Jollei kirjaa ennätä lukea aivan siinä tahdissa, saa kutakin pätkää toki kommentoida myös myöhemmin kuin ilmoitetulla viikolla - vaikka mukavinta lukupiirissä onkin lukea kirjaa suht samaan tahtiin toisten lukijoiden kanssa ja kyllin useasti vaihtaa ajatuksiaan ja tuntemuksiaan lukemastaan.

• noreen hahmo
  • noreen

13.10.2013 17:14 #49 :: noreen
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
No kyllähän nuo kirjat pystyisi periaatteessa lukemaan päivässä tai parissa, mutta olen joskus huomannut keskusteluissa, että toiset pitävät hitaammasta tahdista tai eivät yksinkertaisesti ehdi lukea läheskään päivittäin eivätkä ihan joka toinenkaan päivä. Mutta joo, jos kerran keskustelullekin on varattu jo viikko, ehkä viikossa voisi sitten lukea vähän enemmän? En tiedä, kertokaa joku, jolla on rajallisempi määrä aikaa ja joka tykkää hifistellä kirjan parissa vähän kauemminkin.

13.10.2013 17:23 #50 :: Dyn
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Minusta joku sata sivua tai 2-4 lukua per viikko on hyvä nopeus, niin keskustelulle jää aikaa. Riippuu nyt toki kirjan paksuudesta, lukujen pituudesta yms... :) Kuukausi tarkoittaisi vain neljää pätkää (ja keskustelurupeamaa!) kirjasta, mieluummin jakaisin vaikka kuuteen, tai mikä millekin kirjalle nyt tuntuu loogiselta. Jos kirja on pitkä, parikin kuukautta vierähtää sen kanssa ihan mukavasti.

Omaa vapaa-ajan lukemistani rajoittaa intensiivinen työtahti, joka sekin sisältää myös sitä lukemista. Ei ehkä uskoisi, mutta jos päivän aikana on lukenut useita tieteellisiä artikkeleita, ensimmäinen asia, mitä kotona haluaa tehdä, ei ole lukeminen - vaikka tyylilaji olisi tyystin eri ja kielikin vaihtuisi välissä englannista suomeksi. Voi ollapa taas sellaisessa elämänvaiheessa, jossa ahmimiselle on oikeasti aikaa ja resursseja.

Itse toivon lukupiiriltä nimenomaan monipuolista keskustelua, mikä myös puoltaa vähän verkkaisempaa tahtia ja ennen kaikkea sopivia pätkiä kirjaa keskusteltavaksi. Jos yhdessä keskustelussa on aiheena vaikka neljäsosakin kirjasta, voi olla aika vaikea keksiä kaikenkattavaa sanottavaa.

13.10.2013 17:59 #51 :: Kirjaneito
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Itsekin kannatan lyhyempiä pätkiä. Keskustelulle, kuten sanotua, jää silloin enemmän aikaa ja koska itse olen marraskuun aika kiireinen olisi kiva, ettei tarvitsisi sitten kirjan kanssa kiirehtiä. Ja koska luen kuitenkin yleensä useampaa kirjaa samaan aikaan, niin voin sitten säheltää muuta lukemistoa nopeammassa tahdissa jos siltä tuntuu. :smile:

• Pjst hahmo
  • Pjst

14.10.2013 00:53 #52 :: Pjst
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Lyhyemmät pätkät on parempi keskustelun kannalta.

Jos äänestyksessä tulee selkeästi kaksi kovaa vaihtoehtoa niin eihän mikään estä aijemmin mainittua ideaa kahdesta rinnakkaisesta lukukirjasta. Näin nopeasti lukevat voivat luke myös toista kirjaa siinä rinnalla ja lyhyet pätkät mahdollistaa keskustelun molemmista.

EDIT:
Tosin olen pitänyt tarkistamatonta lukua äänestyksestä eikä äänivyöryllä ainakaan vielä ole kukaan voittamassa tai edes kahta selkeää löytymässä.

Tässä muutamia lukuja, älkää katsoko jos haluatte pitää suurempaa jännitystä yllä lopputuloksesta tai antaa jo annettujen äänten vaikuttaa äänestämiseesi, vaikka jokainen pystyy itsekkin katsomaan äänestystilanteen.
Muokannut 14.10.2013 01:01 Pjst

14.10.2013 07:55 #53 :: Emelie
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Olen samoilla linjoilla muiden kanssa: mielellään lyhyemmissä pätkissä. Olisi kiva käyttää oikeasti aikaa lukemisensa pohtimiseen ja tulevien tapahtumien spekuloimiseen.

Dyn kirjoitti: Voi ollapa taas sellaisessa elämänvaiheessa, jossa ahmimiselle on oikeasti aikaa ja resursseja.

Eläkkeellä?

14.10.2013 10:38 #54 :: Knox Gargol

Emelie kirjoitti:

Eläkkeellä?

Opinnot ohi?

14.10.2013 11:24 #55 :: Hiistu
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä

Pjst kirjoitti: Lyhyemmät pätkät on parempi keskustelun kannalta.

Varoitus: Spoiler.

Noissa laskuissa on virhe. :wink:Mutta tasaista tosiaan on. Vielä on pari päivää aikaa äänestää, joten josko tulisi vielä lisää ääniä.

• Vehka hahmo
  • Vehka
    Poimuvelho

16.10.2013 14:06 #56 :: Vehka
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys käynnissä
Itse ostin Yösirkuksen eilen, joten se olisi sikäli valmiina. Tolkienlukupiirissä käyn harvakseltaan aina välillä, se ei sikäli houkuttele. Ja koska kirjallisuustiedettä opiskellessa joutuu lukemaan usean pakollisen kirjan joka viikko, kannatan minäkin hitaampaa luku- ja keskustelutahtia, niin ei tule vallan ähky.

17.10.2013 07:20 #57 :: Hiistu
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys päättynyt
Äänestys on päättynyt! Täytyy tehdä vielä tarkistuslaskenta, mutta tällä hetkellä elän siinä käsityksessä, että äänestyksen voitti Erin Morgensternin Yösirkus . Eli lukupiiri alkaisi ensi maanantaista ja sitä luetaan.

Alustavasti katsoin, että ensimmäisen viikon pätkä voisi olla 49 ensimmäistä sivua eli alku - "Tähtäysharjoituksia". (Eli tuo luku vielä kuuluisi mukaan, seuraava eli "Pimeyttä ja tähtiä" ei kuuluisi.) Kuulostaako sopivalta pätkältä vai pitäisikö olla lyhyempi? Kaikki osallistujat eivät ehkä saa kirjaa heti alkuviikosta käsiinsä, joten pidempää ei ehkä kannata ottaa.

Olen tämän päivän muilla mailla, mutta illalla taas verkossa.

• Rinja

17.10.2013 12:24 #58 :: Rinja
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys päättynyt
Muistutuksena kaikille vielä, että älkää hyvät ihmiset lukeko Yösirkuksen takakansitekstiä = esittelytekstiä Risingin tietokannasta!

Mun arvostelun siitä saa lukea, mutta se ei kieltämättä ole kauhean hyödyllinen sekään, koska varon niin kauheasti spoilaamasta mitään :P
Muokannut 17.10.2013 12:26 Rinja

• Vehka hahmo
  • Vehka
    Poimuvelho

17.10.2013 12:36 #59 :: Vehka
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys päättynyt
Joo, takakansitekstissä on kyllä valtavia juonellisia spoilereita, sikäli harvinaisen pöljä sellainen. :roll:Mutta ihanaa, että valittiin tämä kirja, tuskin maltan odottaa että lukupiireily alkaa!

17.10.2013 23:20 #60 :: Hiistu
Lukupiiri loppuvuodeksi: äänestys päättynyt
Uusi laskukerta tuotti saman tuloksen kuin ensimmäinen eli Yösirkus on ja pysyy voittajana. :wink:Alla vielä kaikkien kirjojen saamat äänet:

Varoitus: Spoiler.

Laitan huomenna jotain yleisohjetta lukupiirin toiminnasta. Eli lähinnä kopioin vanhalta foorumilta ohjeen tänne. Aiempiin lukupiireihin osallistuneille tuttua juttua.   Samoin laitan kuntoon kullekin kirjapätkälle eli viikolle omat ketjut aloituspäivineen, jahka pätkiminen tehty. Postaan huomenna myös näytille, millaista yhtä mahdollista jaksotusta ennätin miettiä. (Tietenkin saa jo sitä ennen laatia muunkinlaisia jakosuunnitelmia, jos kirja on käsissä!)

Itselläni on niin vähän aikaa (n. vuosi) Yösirkuksen lukemisesta, etten osallistu tähän piiriin lukemalla uusiksi, mutta mielenkiinnolla seuraan keskusteluja. Tulee takuulla antoisa piiri, kun moni ihminen ainakin suunnitteli osallistuvansa, ja kirjankin luulisi herättävän mielipiteitä. :smile:
Muokannut 17.10.2013 23:23 Hiistu