Lukupiirissä 28.10. alkaen: Ursula K. Le Guin: Lavinia

Hiistu loi aiheen: Lukupiirissä 28.10. alkaen: Ursula K. Le Guin: Lavinia
19.10.2013 15:36 #1

Morgensternin Yösirkus alkaa lukupiirissä ensi maanantaina, mutta oli puhetta, että sen kanssa päällekäin voisi olla käynnissä toinenkin lukupiiri, jossa luettaisiin Ursula K. Le Guinin "Lavinia" , koska Yösirkuksen ja Lavinian äänet menivät äänestyksessä somasti ristiin.

Olisiko kiinnostuneita lukeamaan Laviniaa lukupiirissä? Jaragil ja Vanamo ilmeisesti ainakin olivat kiinnostuneita piiristä, joten jos vielä joku kolmas tai neljäs (ja mielellään tietenkin enemmänkin saa tulla) löytyisi, niin hyvin saisi jo piireiltyä.

Viimeksi muokattu: 24.10.2013 12:55 : Dyn.

EndlessMoment
EndlessMoment vastasi aiheeseen: Lukupiiri Le Guinin "Laviniasta"?
19.10.2013 15:52 #2

Minä ainakin olen innokkaasti mukana, mikäli Laviniasta saamme piirin kasaan. Kirja olisi uusi tuttavuus, mutta mitä nyt juuri äsken lueskelin takakansitekstin, niin vaikutti ainakin sen perusteella kiinnostavalta. Täytyy nyt vain metsästää se jostain käsiini..

19.10.2013 16:10 #3

Olen varauksella mukana (eli jos saan kirjan käsiini, osallistun). Voinee olla, etten kykene olemaan mukana ihan alusta lähtien, mutta hyppään mukaan sitten kesken, jos lukupiiri saadaan kasaan.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Lukupiiri Le Guinin "Laviniasta"?
19.10.2013 18:25 #4

No sittenhän on lukijoita. :smile: Tämän piirin alulla ei varmaan ole sellaista hoppua, etteikö ennättäisi hetken odottaa, että osallistujat saavat kirjan käsiinsä. Sanokaa sitten, kun kirjoja olisi, niin voi sopia jonkin aloituspäivän.

Samoin kellä kirja on, niin voi suunnitella kirjan jakamisen osiin.

19.10.2013 21:32 #5

Hakasin tänään kirjastosta molemmat kirjat eli valmius molempien lukemiseen on. :)

20.10.2013 15:19 #6

Juu, olen tässä mukana.

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Lukupiiri Le Guinin "Laviniasta"?
20.10.2013 15:41 #7

Mukana!! :smile:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukupiiri Le Guinin "Laviniasta"?
20.10.2013 15:43 #8

Olen hukkua luettaviin kirjoihin, mutta kyllä tähän pitää osallistua kun kerran kirjaa äänestinkin.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

20.10.2013 16:16 #9

Hiistu kirjoitti: Kirjassa on 325 sivua, mutten tarkemmin tiedä, jakautuuko se miten lukuihin tai muihin. Onko jollain kirja hallussaan, niin että voisi katsoa, millaisiin pätkiin sen jakaa?

Tästä voineekin tulla mielenkiintoista. Löysin kirjastosta englanninkielisen version, jossa on sivuja 272 (ilman lopun "Afterwordia"), ja nopean selailun tuloksena näyttäisi siltä, että kirjassa ei ole lukuja lainkaan. Eli taitaa mennä aika pitkälti sivujen määrän mukaan jaettavaksi.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Lukupiiri Le Guinin "Laviniasta"?
21.10.2013 16:10 #10

^ No tuo kieltämättä kiintoisaa... Jos kaikilla olisi sama versio kirjasta, pitäisi ehkä vain sanoa, mille sivulle asti milloinkin luetaan. Mutta jos osa lukee englanniksi, niin silloin ei tosiaan sivunumerotkaan täsmää.

21.10.2013 22:48 #11

Millos alotetaan?

22.10.2013 07:46 #12

Hiistu kirjoitti: Pitäisiköhän kirja vain jakaa sivuttain ja sitten katsoa ja kirjoittaa (suomenkielisestä versiosta) ylös, mikä on viimeinen virke tai pari kunkin viikon lopetussivulla? (Ja jos sattuu olemaan jotain pahasti spoilaavalta kuulostavaa, niin ottaa edellinen tai seuraava sivu.) Muilla kielillä lukevat voisivat sitten vahtia, milloin osuu kohdalle suunnilleen samalta kuulostava kohta.

Noin se varmasti kannattaa tehdä. Ja suurinpiirteistä viikkokohtaista lopetuskohtaa voi tietysti myös approksimoida (eli esim. jos suomenkielistä versiota luetaan "x" sivua, niin lasketaan kuinka suuri osuus prosentteina se on koko sivumäärästä, ja lasketaan tämän perusteella englanninkielisen version viikkokohtainen sivumäärä). Tai jotain vastaavaa. Ihan vain sen takia, että ei tarvitse miettiä hetken aikaa luettuaan, että joko lopetus tuli vastaan.

24.10.2013 02:28 #13

Suomennoksessa on 316 sivua ilman jälkisanoja. Lukuja ei tosiaan ole, mutta kirja on pätkitty 'kappaleisiin', jotka muodostavat jonkinlaisen jaon - näitä näyttäisi löytyvän kohtuudella muutaman kymmenen sivun välein. Miten pitkissä pätkissä halautte lukea? Voin tehdä summittaisen arvion, jonka hyvyydestä en toki ennen kirjan lukemista osaa sanoa mitään, esim. noin 50 tai 70 sivun välein.

24.10.2013 07:31 #14

Luettaisiinko vähän pidempiä pätkiä kuin Yösirkusta? Tuo 50 sivua viikossa tahti on hiukan hidas. Kirjaston kirjan joutuu uusimaan muutoin monta kertaa...

24.10.2013 07:52 #15

Olen Huolettoman kanssa samoilla linjoilla, 50 sivua (englannin kielisen version ~43 sivua) on ehkä hitusen vähän. Se 70 sivua (eng. ~60 sivua) olisi enemmän minun mieleeni.

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Lukupiiri Le Guinin "Laviniasta"?
24.10.2013 10:33 #16

70 sivua viikossa sopii minulle ja kirjakin on nyt saatu kirjastosta.

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Lukupiiri Le Guinin "Laviniasta"?
24.10.2013 11:43 #17

70 sivua viikossa kuulostaa hyvältä. Minullakin kirja jo on, joten aloittaa sopii puolestani koska vaan. :smile:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

24.10.2013 12:44 #18

Sivut ovat nyt suomenkielisen laitoksen mukaan (WSOY 2009):

1. 1-75
2. 75-145 "Seuraavan päivän vietin yksin Albunean metsässä."
3. 146-211 "Kylvin pois viikunapuulähteillä viettämieni kolmen yön liat --"
4. 212-loppu "Ja niinhän ne olivat, tietenkin."

Lauseet ovat kunkin pätkän aloituslauseet, jospa ne auttavat englanniksi lukijoita löytämään oikean pätkän. Mikäli jokin kohta tuntuu epävarmalta, pyytäkää lisätarkennuksia. Tästä tulee melko hyvä kuukauden setti, joten eiköhän aloiteta saman tien?

Laitan virallisen aloituspäivän maanantaiksi, niin saadaan kalenteriviikot kokonaisiksi. Loppuviikko aikaa siis rynnätä kirjastoon. :) Ihan hyvin sitä ainakin Helmetissä oli hyllyssä.

Viimeksi muokattu: 24.10.2013 12:54 : Dyn.

Astorethein
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen