-
- Tähtifantasia-palkinnon 2024 ehdokkaat julkistettu
- Lukusali / Thialfi | Eilen 11:53
-
- R. A. Salvatore
- Lukusali / KiLLPaTRiCK | 17.04.2024 19:53
-
- Vuoden 2024 kirjat
- Lukusali / Georgi | 17.04.2024 12:52
-
- Brandon Sanderson
- Lukusali / Georgi | 17.04.2024 12:51
-
- Kodin kasvit ja kukkaset
- Satama / Ageha | 16.04.2024 20:07
Surkein kirja, jonka olet koskaan lukenut
Kirjoittakaa lyhyesti kirjasta ja siitä mikä teki teoksesta niin surkean. Mikä kirja vei riman alituksessa mestaruuden tai ainakin sai hopeaa?
HUOM: KIRJAN EI TARVITSE VÄLTTÄMÄTTÄ OLLA FANTASIAA TAI SCIFIÄ, vaan ihan minkä vaan aihealueen kirja kelpaa.
Voin kertoa, että ainakin Laila Hirvisaaren opuksia kaihdan kuin ruttoa. Ne ovat niin pitkästyttäviä, että eivät varmaan tehoaisi edes unilääkkeenä.
Terry Pratchettin Nation (suom. Valtio)
Ei vain millään meinannut upota tuo tyyli, jolla Pratchett kirjoittaa. Oli myös ensimmäinen kirja, jota Terryltä yritin lukea. Ensimmäiset kymmenen sivua ja lopetin, koska ei vaan suju ja olihan se hieman puuduttavaakin.
George R.R. Martinin A Game of Thrones (suom. Valtaistuinpeli, Tulen ja jään laulun ensimmäinen osa)
Puuduttavaa. Niin puuduttavaa, että puolet siitä parista sadasta sivusta tuli hutaistua vaivaantuneesti ja hitaasti. Jätin lukematta pätkiäkin, koska ei vaan kiinnostanut. En pitänyt tästä kirjasta niin yhtään enkä ole uudelleen yrittänytkään lukea.
Ja Ansa, minä puolestani pidin Valtaistuinpelistä paljon! Vaikka eihän se aina maailman nopeatemposin kirja kieltämättä ollut...
Itse en kyllä nyt muista mikä olisi ollut surkein kirja. Viime aikoina ei ole tullut mitään ylisurkeaa, mitä nyt keskinkertaisia. Toisinaan jätän suoraan pois, kun ei vaan toimi. No sanotaanko, että Eragon oli aika huttua. Niin yksinkertaista ja ne nimet niille loitsusanoille. Voi hyvää päivää, ihan kun kaveri olisi vain nukahtanut näppäimmistölle ja herännyt ja tajunnut juuri keksineensä uuden hienon sanan.
Toisaalta voisi sanoa että surkein kirja, jonka koskaan olen lukenut on joku Animorphs tai vastaava joita silloin aikoinaan nuorille oli lähinnä tarjolla, mutta ehkä se olisi vähän anakronistista, koska en ole niihin edes yrittänyt vanhemmiten palata. Harry Potterkin menee siinä rajoilla.
Nopeiten fantasiakirjoista on jäänyt kesken Ase itse. George R.R. Martinin kirjat taitaa olla surkeimpia joita olen kannesta kanteen lukenut, mutta niissäkin on sentään jotain hyvää. Ylipäänsä vierastan kaikkea Todella Synkkää & Rajua Fantasiaa Rawrrr (grimdark-alagenre) joihin kirjailija tunkee raiskaus- ja väkivaltafantasioitaan realismin nimissä.
Eiii, nyt muistin että olenhan minä lukenut Cassandra Claren kirjoja. Ne on kyllä pahinta kuraa mitä viime vuosilta mieleen tulee, niin pahaa että itsesuojeluvaisto tulee peliin ja armollisesti aina onnistun unohtamaan niiden olemassaolon.
Tavallaan mielenkiintoisinta koko lukuprosessissa oli seurata omaa kehitystään lukijana. Aluksi Twilight vaikutti hupaisalta hömpältä, sitten mun piti alkaa nostaa kättä silmille erinäisten kohtauksien ajaksi ja lukea eteenpäin sormien lomasta tirkistellen, seuraavaksi mä aloin suuttua imbesilleille hahmoille (& juonenkäänteille), minkä jälkeen oli kylmän ivallisuuden vuoro. Lopussa mä olin vain väsynyt.
Jossain vaiheessa mietiskelin, minkälaisen takakansitekstin mä kirjoittaisin niille. En enää muista kaikkia yksityiskohtia, mutta jotain tällaista se oli: Twilight on sairas tarina kahden teinin hullaantumisesta, pakkomielteisyydestä ja kaiken alistamisesta epäkypsälle ihmissuhteelle.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin yhdessä vaiheessa mä kuuluin jollain tasolla Team Jacobiin, mutta erinäisten juonenkäänteiden jälkeen totesin, ettei tämän kirjasarjan tiimoilta taida löytyä mulle paikkaa.
Katkelma bloggauksestani :
Päähenkilönä seurataan Ida nimistä tyttöä, kohti aikuisuutta. Ida vaikuttaa ikäistään nuoremmalta. Hänen tapansa kommunikoida on lapsenomaista höpöttelyä, jota leikkaavat "olipa kerran"-lyhyttarinat. Pohdin moneen otteeseen hänen mielenterveyttänsä. Varsin alussa kirjaa hän mm. päättää keksiä itselleen kaksosen. Tässä vaiheessa kirjaa hän oli jo lähenpänä kuuttatoista ikävuotta. Voisiko kyseessä olla Sucker Punch tai The Ward leffojen tyylinen kertomus mielisairaalan potilaasta? Ajattelin Idan juurettomana haahuilijana, joka ei aina tajua, mitä hänen ympärillään tapahtuu. Idalle "tapahtuu hassuja". Nämä tapahtumat eivät yleensä olleet hassuja. Tai oikeastaan edes tapahtumia. Ida lähinnä seuraa sivustakatsojien puuhia lapsen intensiivisyydellä.
Aikaisemmin olen tainnut tällaiseen ketjuun vastata huonoimmaksi Clive Woodallin Siipien sodan, mutta kieltämättä sen kohdalla syynä oli (ajoittaisen tylsyyden lisäksi) se, että jos kirjan kehutaan olevan rakastettu lastenkirja brittilässä niin ei siinä silloin mielestäni pitäisi olla pääosassa eläimiä, jotka raiskaavat toisiaan. Moraalinen syy siis, koska vaikka itse tykkään kyllä lukea väkivaltaista inhorealismiakin, niin ajatus siitä että lapset jallitetaan lukemaan jotain tuollaista... hyh.
Huonoin lukemani spefikirja, btw, on varmaankin Alan Garnerin The owl service (Huuhkajalaakso). Sekin taisi olla tuolla kyseisellä listalla, enkä tajunnut siitä kerrassaan mitään. Oikeastaan tekisi vähän mieli lukea suomennos ihan vain nähdäkseni miten ihmeessä semmoinen on saatu aikaiseksi.
Ansa kirjoitti: Terry Pratchettin Nation (suom. Valtio)
Ei vain millään meinannut upota tuo tyyli, jolla Pratchett kirjoittaa. Oli myös ensimmäinen kirja, jota Terryltä yritin lukea. Ensimmäiset kymmenen sivua ja lopetin, koska ei vaan suju ja olihan se hieman puuduttavaakin.
Minulla oli vähän sama ongelma kun aloin lukea Pratchettiä. Ensimmäiset sivut olivat tuskaa, koska kirjoitustyyli on niin erilainen kuin mitä oli aiemmin lukenut. Mutta siihenkin tottui, ja nykyään hänen kirjansa kuuluvat jos eivät nyt ihan suosikkeihin, niin aika korkealle kuitenkin.
Ja asiaan:
Twilightin eka osa, Houkutus se taisi olla, oli aika jännittävää tavaraa. Aika karmea stalker-kirja, en ymmärrä miten joku voi (lukea ja) pitää siitä, että joku random heebo toljottaa nukkuvaa tyttöä ikkunan takana/tämän huoneessa ja seurailee perässä. Eikä sarja parane edetessään, vaikkakin olen tainnut arvostella kirjat 3 tähdellä. Ja sekin aika pitkälti siitä syystä, että leffat olivat aivan karmeaa kuraa, jolloin jopa kirjojen taso nousi.
Mutta ei Twilight-sarja ole ne huonoimmat kirjat. Varmaan toiseksi huonoimmat kirjat löytyvät Eddingsiltä, nimittäin hänen Eleniumin ja Tamulin tarut. Niin pitkästyttävää, niin puuduttavaa. Minulla oli silloin teininä jokin tarve osoittaa itselleni, että pystyn ja kykenen lukemaan ne kirjat, ja niinhän sitten tein. Mutta voi sitä tuskaa.
Ehdottomasti kauhein kirja mitä olen koskaan lukenut, on J.D. Salingerin Sieppari ruispellossa. Tylsä ja puuduttava, kauheaa kuraa. Kirjan päähenkilö tyyppi vain hortoilee ees taas siellä sun täällä, puhuu tyhmiä ja siinä se. Ei mitään eloa, ei mitään järkeä. *puistatus*
Sitten on minullakin noita kirjoja, joista minä en ole pitänyt.. Listaan niitä vaikka joskus toiste.
Rinjan tavoin Eddingsin Unennäkijät jätti valjuksi ja sarja jäikin mun osalta ekaan osaan. Kirjan huonous tosin korostunee koska olin lukenut tekijän muun tuotannon tuota ennen ja kun konsepti edelleen pysyi samana, oli hommasta mennyt jo aika lailla maku ennen Unennäkijöitäkin.
Toinen huono on Viivi Hyvösen Etsijä, joka piti ala-asteella lukea. Se tuntui aivan Eddingsin Belgarionin tarun haljulta kopiolta siihen aikaan. Ei välttämättä mikään oikea tai reilu näkemys, en tiedä, mutta enpä taida ottaa selvääkään.
Fantasiapuolelta taas Eddingsin Unennäkijät on varmaan tylsintä mitä olen lukenut, tässä olen samaa mieltä Rinjan ja haplotuksen kanssa. Taistelin koko sarjan läpi, mutta ei se kyllä missään vaiheessa sykähdyttänyt. Myös Pratchett on aina jättänyt vähän kylmäksi. Pari kirjaa olen miekkoselta lukenut läpi ja aina jää samanlainen fiilis: "näen kyllä, että tämä kohtaus on kirjoitettu nokkelasti/hauskasti, mutta se ei silti herätä minussa mitään tunteita". Ehkä se hauskuus on liian tekemällä tehtyä omaan makuun.
Ase itse (Blade Itself) -kirjasta täytyy vielä mainita, että itse pidän hyvinkin paljon Joe Abercrombiesta. Hän osaa luoda erittäin realistisen ja eloisan oloisia hahmoja, jotka tosin ovat pääasiassa joko väkivaltaisia paskiaisia tai itsekeskeisiä idiootteja tai sitten sellaisia, jotka vain yrittävät selvitä hengissä paskiaisten ja idioottien keskellä Viihdyttävää.
Aika useinkin tulee vastaan kirjoja jotka ovat muuten hyviä, tykkään hahmoista ja miljööstä, mutta juoni on vain niin surkea ja ennalta-arvattava, että kirjaa ei halua jatkaa. Tai juoni vaikuttaa lupaavalta, mutta päähenkilö tai muut hahmot ovat pinnallisia, epäuskottavia vetelyksiä joiden motivaatioista ei saa selvää ja reaktiot ovat suoraan saippuaoopperoista. Muistan miettineeni jotain noiden kahden välistä kun luin Tad Williamsin Tarua kolmesta miekasta. Ja P.C. Castin Yön talo -sarjaa. Monet paranormal romance -kirjat kuuluvat myös tuohon kategoriaan. Joskus jätin jonkun kirjan lukematta sillä perusteella, että päähenkilön nimi oli Barbie Lamb. Anteeksi, mitä? Se oli muistaakseni harlekiini, mikä vaikutti päätökseen. Jos kirjailija ei käytä mielikuvitustaan nimissä, tuskin tarinassakaan. (Nimeähän olisi voinut käyttää tarinassa hyödyksi ja tehdä siitä vahvuuden, mutta selailun perusteella siitä ei ollut toivoakaan.)
Ja joskus vain ei iske, niin kuin Kärpästen herra .
Netistä löytyi äsken aika osuva arvostelukin siitä. teawithannakarenina.blogspot.fi/2012/08/...rosvokuningatar.html
Okei, paranormaaliin romantiikkaan kuuluu tietty keveys ja joskus jopa hento ja heikko juoni. Mikä siinä, mikä siinä, aivohöttöä siinä haetaankin. Ja monet genren kirjoista ovat vain oikeasti ihan tosi hyviä. Mutta jos juoni on luettu sen seitsemäntoistamiljoonaan kertaan, vaatii edes jonkun tasoista tekstiä. Tai siis. Herkkää ja kevyttä tarinaa ei vain voi lukea eläytyen, jos joka sana on väkivalloin väännetty rautalangasta. Toki kirjoitusvirheet ovat ärsyttäviä, mutta jokainen tekee virheitä eivätkä pikkumokat varsinkaan näytöltä osu silmään. Tämän kykenen vielä antaa anteeksi. Huonoa kirjoitustapaa en.
Aaaaaargh. Siinä syy, miksen pitänyt Varjojen kaupungeista alkuun. Claren tyyli vain kalskui hiukan liian ontuvalta mulle. Toki asiasta voi päästä yli ja lukea autuaan välittämättä masentavan surkeista sanavalinnoista jii än ee. Nimimerkillä Jace4ever<3.
Pointti oli siis. Kirjan sisällöllä ei ole mulle yleensä mitään väliä niin kauaa, kun kirja on kirjoitettu hyvin. Poikkeuksia löytyy. Oikeastaan tasan tuo yksi, mutta silti. Young adult -kirja saa sisältää mitä höttöä ja roskaa tahansa, kunhan tekstiin se ei kompastu.
Dean Koontz on mielestäni tylsä kirjailija ja hänen kirjoistaan olen lukenut muutaman, mutta Taivaan porteilla oli kyllä niin syvästi anaalista, että kieltä ihan kutitti. 700 sivua (kyllä!) huonoa scifi-"jännäriä" avaruusolentopojasta, joka ystävystyy koiran kanssa ynnä muuta turhuutta. Loppuratkaisu kuitenkin pilasi jo ennestäänkin luokattoman teoksen: poika tuo maailmanrauhan sanomaa, jonka voi tiivistää vain siten, että maailmanrauha on saavutettavissa jos ihmiset vaivautuisivat "uneksimaan koirien unia" ja pääsisivät täten lähemmäs Jumalaa.
Ai Koontzko muka katolinen ja koiraihminen? En olisi ikinä uskonut.
Listaan kuului lähes koko Jean Raben tuotanto ja paljon Salvatorea ja Eddingsiä. Listasta löytyi myös surullisen kuuluisa Berek puolikäden paluu jossa itseinhosta kärsivä spitaalinen tyyppi päätyy fantasiamaailmaan ja raiskaa ensimmäisen vastaantulevan naisen. Sen jälkeen toivon vain koko kirjan että se kuolisi. Lisäksi on näitä mielipiteitä jakavia kuten Darwinin Radio ja Rautalohikäärmeen tytär.