Surkein kirja, jonka olet koskaan lukenut

25.11.2013 18:08 #1 :: satunnainen
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Noniin, eli nyt kiinnostaisi tietää mikä on surkein kirja jonka olette koskaan lukeneet, kuten tuo otsikko nyt jo kertookin.
Kirjoittakaa lyhyesti kirjasta ja siitä mikä teki teoksesta niin surkean. Mikä kirja vei riman alituksessa mestaruuden tai ainakin sai hopeaa?
HUOM: KIRJAN EI TARVITSE VÄLTTÄMÄTTÄ OLLA FANTASIAA TAI SCIFIÄ, vaan ihan minkä vaan aihealueen kirja kelpaa.

Voin kertoa, että ainakin Laila Hirvisaaren opuksia kaihdan kuin ruttoa. Ne ovat niin pitkästyttäviä, että eivät varmaan tehoaisi edes unilääkkeenä.
Muokannut 25.11.2013 18:15 satunnainen

• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti

25.11.2013 19:13 #2 :: Ansa
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Ehkä ennemminkin surkeimpia tapauksia, jotka ovat syystä tai toisesta jäänyt kesken.

Terry Pratchettin Nation (suom. Valtio)

Ei vain millään meinannut upota tuo tyyli, jolla Pratchett kirjoittaa. Oli myös ensimmäinen kirja, jota Terryltä yritin lukea. Ensimmäiset kymmenen sivua ja lopetin, koska ei vaan suju ja olihan se hieman puuduttavaakin.

George R.R. Martinin A Game of Thrones (suom. Valtaistuinpeli, Tulen ja jään laulun ensimmäinen osa)
Puuduttavaa. Niin puuduttavaa, että puolet siitä parista sadasta sivusta tuli hutaistua vaivaantuneesti ja hitaasti. Jätin lukematta pätkiäkin, koska ei vaan kiinnostanut. En pitänyt tästä kirjasta niin yhtään enkä ole uudelleen yrittänytkään lukea.

25.11.2013 19:19 #3 :: Kirjaneito
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Itselläni surkeimpiin kirjoihin lukeutuu ainakin Allyson Noelin Kuolemattomat-sarjan toinen osa, Sininen kuu. Twilightista kopioitu juoni jankkasi tylsänä paikallaan, raivostuttavana toisen osan "ryppyjä rakkaudessa" -kuviona. Hahmot mielettömän ärsyttäviä ja koko kosminen ja ikuinen rakkaustarina -juoni jätti laimean vaikutelman. Sarjan ensimmäinen osa Punaiset tulppaanit vielä menetteli, mutta tämä... arrgghh. Sarjan lukeminen loppui minun osaltani tähän.

Ja Ansa, minä puolestani pidin Valtaistuinpelistä paljon! Vaikka eihän se aina maailman nopeatemposin kirja kieltämättä ollut... :wink:
Muokannut 25.11.2013 19:20 Kirjaneito

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen

25.11.2013 19:30 #4 :: VMN
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Ansahan aloittaa aika provosoivasti, meinasit heti kerralla lytätä kaksi fantasian jättiläistä, no mikäs siinä :D

Itse en kyllä nyt muista mikä olisi ollut surkein kirja. Viime aikoina ei ole tullut mitään ylisurkeaa, mitä nyt keskinkertaisia. Toisinaan jätän suoraan pois, kun ei vaan toimi. No sanotaanko, että Eragon oli aika huttua. Niin yksinkertaista ja ne nimet niille loitsusanoille. Voi hyvää päivää, ihan kun kaveri olisi vain nukahtanut näppäimmistölle ja herännyt ja tajunnut juuri keksineensä uuden hienon sanan.

• max hahmo
  • max
    Kapteeni

25.11.2013 19:44 #5 :: max
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Voisin sanoa etten lue surkeita kirjoja, koska yleensä jos jokin ei kiinnosta, niin yksinkertaisesti jätän sikseen. Joskus yläasteella oli pakko lukea Tuntematon sotilas ja Kalevala, ja pidin niitä surkeina, Tuntemattomasta sotilaasta pidän nykyisin, mutta Kalevalasta en joten vastaan Kalevala.

Toisaalta voisi sanoa että surkein kirja, jonka koskaan olen lukenut on joku Animorphs tai vastaava joita silloin aikoinaan nuorille oli lähinnä tarjolla, mutta ehkä se olisi vähän anakronistista, koska en ole niihin edes yrittänyt vanhemmiten palata. Harry Potterkin menee siinä rajoilla.

Nopeiten fantasiakirjoista on jäänyt kesken Ase itse. George R.R. Martinin kirjat taitaa olla surkeimpia joita olen kannesta kanteen lukenut, mutta niissäkin on sentään jotain hyvää. Ylipäänsä vierastan kaikkea Todella Synkkää & Rajua Fantasiaa Rawrrr (grimdark-alagenre) joihin kirjailija tunkee raiskaus- ja väkivaltafantasioitaan realismin nimissä.

Eiii, nyt muistin että olenhan minä lukenut Cassandra Claren kirjoja. Ne on kyllä pahinta kuraa mitä viime vuosilta mieleen tulee, niin pahaa että itsesuojeluvaisto tulee peliin ja armollisesti aina onnistun unohtamaan niiden olemassaolon.
Muokannut 25.11.2013 19:48 max

• Mab hahmo
  • Mab
    Baronetti

25.11.2013 20:13 #6 :: Mab
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Kaikkea sitä ihminen tekee, kun tarpeeksi yllytetään. Mä luin jokin aika sitten kaikki Twilight-kirjat ja vaikka ne ovat olleet ilmestymisestään lähtien suorastaan ikävän helppo kohde ylimieliselle dissaukselle, en mäkään voi muuta kuin haukkua ne pataluhiksi. Kirjat ovat sen verran tunnettuja, etten usko kenenkään tarvitsevan tarkempia perusteluja.

Tavallaan mielenkiintoisinta koko lukuprosessissa oli seurata omaa kehitystään lukijana. Aluksi Twilight vaikutti hupaisalta hömpältä, sitten mun piti alkaa nostaa kättä silmille erinäisten kohtauksien ajaksi ja lukea eteenpäin sormien lomasta tirkistellen, seuraavaksi mä aloin suuttua imbesilleille hahmoille (& juonenkäänteille), minkä jälkeen oli kylmän ivallisuuden vuoro. Lopussa mä olin vain väsynyt.

Jossain vaiheessa mietiskelin, minkälaisen takakansitekstin mä kirjoittaisin niille. En enää muista kaikkia yksityiskohtia, mutta jotain tällaista se oli: Twilight on sairas tarina kahden teinin hullaantumisesta, pakkomielteisyydestä ja kaiken alistamisesta epäkypsälle ihmissuhteelle.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin yhdessä vaiheessa mä kuuluin jollain tasolla Team Jacobiin, mutta erinäisten juonenkäänteiden jälkeen totesin, ettei tämän kirjasarjan tiimoilta taida löytyä mulle paikkaa.

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
    Teknovelho

25.11.2013 20:59 #7 :: Nafisan
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Viime vuosilta on helppoa sanoa surkein kirja. Se on ehdottomasti Gertrude Steinin Ida.

Katkelma bloggauksestani :

Päähenkilönä seurataan Ida nimistä tyttöä, kohti aikuisuutta. Ida vaikuttaa ikäistään nuoremmalta. Hänen tapansa kommunikoida on lapsenomaista höpöttelyä, jota leikkaavat "olipa kerran"-lyhyttarinat. Pohdin moneen otteeseen hänen mielenterveyttänsä. Varsin alussa kirjaa hän mm. päättää keksiä itselleen kaksosen. Tässä vaiheessa kirjaa hän oli jo lähenpänä kuuttatoista ikävuotta. Voisiko kyseessä olla Sucker Punch tai The Ward leffojen tyylinen kertomus mielisairaalan potilaasta? Ajattelin Idan juurettomana haahuilijana, joka ei aina tajua, mitä hänen ympärillään tapahtuu. Idalle "tapahtuu hassuja". Nämä tapahtumat eivät yleensä olleet hassuja. Tai oikeastaan edes tapahtumia. Ida lähinnä seuraa sivustakatsojien puuhia lapsen intensiivisyydellä.

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho

25.11.2013 21:18 #8 :: Rinja
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Venkslasin Risingin kirjahyllyni arvosanajärjestykseen, ja huonoimman arvosanan saaneista valitsen kyllä huonoimmista huonoimmaksi David & Leigh Eddingsin Unennäkijät-sarjasta lukemani kolme kirjaa. Ihme että edes jaksoin ne kolme, mutta olin nuori ja halusin antaa mahdollisuuden, koska Eddingsien muut kirjat olivat sentään osanneet viihdyttää. Unennäkijöitä tylsemmäksi sen sijaan on vaikea päästä.

Aikaisemmin olen tainnut tällaiseen ketjuun vastata huonoimmaksi Clive Woodallin Siipien sodan, mutta kieltämättä sen kohdalla syynä oli (ajoittaisen tylsyyden lisäksi) se, että jos kirjan kehutaan olevan rakastettu lastenkirja brittilässä niin ei siinä silloin mielestäni pitäisi olla pääosassa eläimiä, jotka raiskaavat toisiaan. Moraalinen syy siis, koska vaikka itse tykkään kyllä lukea väkivaltaista inhorealismiakin, niin ajatus siitä että lapset jallitetaan lukemaan jotain tuollaista... hyh.
Muokannut 26.11.2013 00:07 Rinja
Tykännyt: Joonas, Ageha

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki

25.11.2013 23:57 #9 :: Pisania
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Niin monta mistä valita, mutta sanotaan nyt Raymond Queneaun Zazie - Pariisin päiviä. Monta kertaa sain hillitä halua repiä kirja palasiksi. Vihasin siinä käytettyä karmeaa puhekieltä, tapahtumia ja varsinkin hahmoja. En varmaan ikinä väsyisi läpsimään nimihenkilö Zazieta jos hän olisi oikeasti olemassa. Luin kirjan koska se oli 1001 childrens books you must read before you grow up -listalla enkä voi millään käsittää miten se on sille päätynyt. Kirjastossa se ainakin oli aikuisten puolella eikä se vaikuttanut lastenkirjalta vähimmässäkään määrin vaikka päähenkilö olikin lapsi.

Huonoin lukemani spefikirja, btw, on varmaankin Alan Garnerin The owl service (Huuhkajalaakso). Sekin taisi olla tuolla kyseisellä listalla, enkä tajunnut siitä kerrassaan mitään. Oikeastaan tekisi vähän mieli lukea suomennos ihan vain nähdäkseni miten ihmeessä semmoinen on saatu aikaiseksi.

• adira hahmo
  • adira
    Aseenkantaja
26.11.2013 07:49 #10 :: adira
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
ehdoton pohjanoteeraus jonka tiedän, on Helena Rytsyn "terveisiä tuulen tieltä" satasivuinen pienellä präntillä painettu läpyskä jonka teksti vilisee kirjoitusvirheitä ja lauserakenteet kuin tokaluokkalaisen aineesta. Tarinakon on kökkö seikkailu jossakin planeetalla soilla sammalia keräämässä ja olematonta aarretta etsimässä. Parasta oli parimetrinen ja satakiloinen prinsessa joka tappeli kuin satamajötkä ja keitti soppaa kuin Oliver

• Emelie hahmo

26.11.2013 08:15 #11 :: Emelie
Alkuun hitusen off-topic:

Ansa kirjoitti: Terry Pratchettin Nation (suom. Valtio)

Minulla oli vähän sama ongelma kun aloin lukea Pratchettiä. Ensimmäiset sivut olivat tuskaa, koska kirjoitustyyli on niin erilainen kuin mitä oli aiemmin lukenut. Mutta siihenkin tottui, ja nykyään hänen kirjansa kuuluvat jos eivät nyt ihan suosikkeihin, niin aika korkealle kuitenkin.

Ja asiaan:

Twilightin eka osa, Houkutus se taisi olla, oli aika jännittävää tavaraa. Aika karmea stalker-kirja, en ymmärrä miten joku voi (lukea ja) pitää siitä, että joku random heebo toljottaa nukkuvaa tyttöä ikkunan takana/tämän huoneessa ja seurailee perässä. Eikä sarja parane edetessään, vaikkakin olen tainnut arvostella kirjat 3 tähdellä. Ja sekin aika pitkälti siitä syystä, että leffat olivat aivan karmeaa kuraa, jolloin jopa kirjojen taso nousi.

Mutta ei Twilight-sarja ole ne huonoimmat kirjat. Varmaan toiseksi huonoimmat kirjat löytyvät Eddingsiltä, nimittäin hänen Eleniumin ja Tamulin tarut. Niin pitkästyttävää, niin puuduttavaa. Minulla oli silloin teininä jokin tarve osoittaa itselleni, että pystyn ja kykenen lukemaan ne kirjat, ja niinhän sitten tein. Mutta voi sitä tuskaa.

Ehdottomasti kauhein kirja mitä olen koskaan lukenut, on J.D. Salingerin Sieppari ruispellossa. Tylsä ja puuduttava, kauheaa kuraa. Kirjan päähenkilö tyyppi vain hortoilee ees taas siellä sun täällä, puhuu tyhmiä ja siinä se. Ei mitään eloa, ei mitään järkeä. *puistatus*
Tykännyt: Fantasyfan

• Hiistu hahmo
  • Hiistu

27.11.2013 22:06 #12 :: Hiistu
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Kaksi huonointa lukemaani kirjaa ovat oikeasti huonosti tehtyjä kirjoja.. Etenkin toisessa oli kirjoitusvirheitä ihan kesken katkeavista virkkeistä ja puuttuvista välimerkeistä alkaen. Sitä lukiessa tulin surulliseksi, että eikö kellään muka ole ollut aikaa edes kertaalleen oikolukea tekstiä ennen paperille painamista. Kirjailijalle itselleen oman kirjan painoon saaminen oli oletettavasti tärkeä asia, joten kyllä jonkun olisi pitänyt auttaa.. Sisältökin kyllä pani miettimään, että ei tarinoita näin voi kirjoittaa, mutta niille ratkaisuille oli tietyssä mielessä ihan looginen selitys. Toisessa kirjassa oikeinkirjoitus sentään oli parempaa, mutta tarinan rakenne pelkkää pomppimista tapahtumasta toiseen. Se olisi mennyt jonkinlaisesta juonikäsikirjoituksesta ja jännien ideoiden luonnoksesta, mutta aivan kuin kirjailija olisi unohtanut varsinaisesti kirjoittaa tarinansa. Jälleen harmistus: miksei ollut malttanut vielä viimeistellä... Toisen noista luin loppuun, toinen jäi laina-ajan umpeutuessa kesken. En viitsi tässä yhteydessä mainita kirjojen nimiä, mutta voin kirjoittaa joskus seikkaperäisemmän arvion, niin että paremmin havainnollistan puutteita ja kerron myös kirjoissa hyviksi kokemistani asioista. Uskon kyllä, että kaikille kirjoille on eduksi, jos lukijat ennen lukemista tietävät, millaiset seikat kirjoissa saattavat häiritä, sillä silloin ne häröilyt eivät enää lukiessa tule pettymyksinä.. Kirjaan pettyminen on mielestäni pahinta, sillä silloin ei ehkä jaksa huomioida niitä kirjan kelvollisia puolia.

Sitten on minullakin noita kirjoja, joista minä en ole pitänyt.. Listaan niitä vaikka joskus toiste.
Muokannut 27.11.2013 22:10 Hiistu

27.11.2013 22:41 #13 :: haplotus
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Täällä on mainittu Sieppari ruispellossa, mutta minä kyllä pidin siitä kun aiemmin tänä vuonna sen luin. Päähenkilö on ristiriitaisuudessaan taiten luotu ja vaikka teos on jo vanha, on se silti säilynyt ajattomana. Esimerkiksi ympäristön kuvaus ei tunnu vanhahtavalta. Mutta onneksi kaikesta ei tarvitse pitää vaikka joku kehuisikin. :tongue:

Rinjan tavoin Eddingsin Unennäkijät jätti valjuksi ja sarja jäikin mun osalta ekaan osaan. Kirjan huonous tosin korostunee koska olin lukenut tekijän muun tuotannon tuota ennen ja kun konsepti edelleen pysyi samana, oli hommasta mennyt jo aika lailla maku ennen Unennäkijöitäkin.

Toinen huono on Viivi Hyvösen Etsijä, joka piti ala-asteella lukea. Se tuntui aivan Eddingsin Belgarionin tarun haljulta kopiolta siihen aikaan. Ei välttämättä mikään oikea tai reilu näkemys, en tiedä, mutta enpä taida ottaa selvääkään.

27.11.2013 23:35 #14 :: Niddis
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Suurimmat traumat ovat jääneet suomalaisista "klassikoista", joita lukiossa piti lukea. Ilmari Kiannon Punainen viiva oli niin raskassoutuista, että se toimi parhaiten unilääkkeenä. Jo pelkästään kirjan aihe, "kainuulaiset saavat ensimmäistä kertaa äänestää vaaleissa", aiheuttaa haukotuksia. Toinen hirvitys, Timo K. Mukan Kyyhky ja Unikko, taas oli sekavaa, tekotaiteellista ja puolirunollista vuodatusta, josta puuttui kaikenlainen logiikka. Kerrassaan hirveää.

Fantasiapuolelta taas Eddingsin Unennäkijät on varmaan tylsintä mitä olen lukenut, tässä olen samaa mieltä Rinjan ja haplotuksen kanssa. Taistelin koko sarjan läpi, mutta ei se kyllä missään vaiheessa sykähdyttänyt. Myös Pratchett on aina jättänyt vähän kylmäksi. Pari kirjaa olen miekkoselta lukenut läpi ja aina jää samanlainen fiilis: "näen kyllä, että tämä kohtaus on kirjoitettu nokkelasti/hauskasti, mutta se ei silti herätä minussa mitään tunteita". Ehkä se hauskuus on liian tekemällä tehtyä omaan makuun.

Ase itse (Blade Itself) -kirjasta täytyy vielä mainita, että itse pidän hyvinkin paljon Joe Abercrombiesta. Hän osaa luoda erittäin realistisen ja eloisan oloisia hahmoja, jotka tosin ovat pääasiassa joko väkivaltaisia paskiaisia tai itsekeskeisiä idiootteja tai sitten sellaisia, jotka vain yrittävät selvitä hengissä paskiaisten ja idioottien keskellä :cheesy: Viihdyttävää.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

27.11.2013 23:45 #15 :: Xariel
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Huonosti kirjoitetut kirjat saavat minut turhautumaan ja jättämään kirjan kesken ihan periaatteesta. Kirjoitusvirheet, epäselvät lauseet ja muut sekoilut tekevät lukukokemuksesta epämiellyttävän. Joskus myös tönköt käännökset vievät lukuilon pois.

Aika useinkin tulee vastaan kirjoja jotka ovat muuten hyviä, tykkään hahmoista ja miljööstä, mutta juoni on vain niin surkea ja ennalta-arvattava, että kirjaa ei halua jatkaa. Tai juoni vaikuttaa lupaavalta, mutta päähenkilö tai muut hahmot ovat pinnallisia, epäuskottavia vetelyksiä joiden motivaatioista ei saa selvää ja reaktiot ovat suoraan saippuaoopperoista. Muistan miettineeni jotain noiden kahden välistä kun luin Tad Williamsin Tarua kolmesta miekasta. Ja P.C. Castin Yön talo -sarjaa. Monet paranormal romance -kirjat kuuluvat myös tuohon kategoriaan. Joskus jätin jonkun kirjan lukematta sillä perusteella, että päähenkilön nimi oli Barbie Lamb. Anteeksi, mitä? Se oli muistaakseni harlekiini, mikä vaikutti päätökseen. Jos kirjailija ei käytä mielikuvitustaan nimissä, tuskin tarinassakaan. (Nimeähän olisi voinut käyttää tarinassa hyödyksi ja tehdä siitä vahvuuden, mutta selailun perusteella siitä ei ollut toivoakaan.)

Ja joskus vain ei iske, niin kuin Kärpästen herra .

28.11.2013 20:13 #16 :: FreakyMike
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Pussy, merirosvokuningatar niminen kirja Kathy Ackerilta oli niin kokeellista "taidekirjallisuutta", ettei siitä ollut mitään iloa ainakaan minulle, vaikka seksi ja merirosvot olisivat muuten vaikka miten kiinnostavia aiheita. (Olisikohan tähän mennessä ainoa kaunokirjallinen teos minkä lukemisen jouduin lopettaman kesken, koska keskittymiskykyni ei vaan riittänyt niin sekavan tekstin seuraamiseen..)

Netistä löytyi äsken aika osuva arvostelukin siitä. teawithannakarenina.blogspot.fi/2012/08/...rosvokuningatar.html

28.11.2013 20:14 #17 :: Echramath
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Arthur C. Clarken Lapsuuden loppu on ihan hirveää tuubaa, se on huonosti kirjoitettu ja idealtaan tympeää huttua. Jos se olisi lyhyempi ja suomalainen se olisi julkaistu Portissa 1992 eikä kukaan muistaisi sitä enää.

28.11.2013 20:19 #18 :: The Big Bad Wolf
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Castien Yön talo -sarja. Whiten Paranormaali. Lumoava kirous. Kreääääääh.

Okei, paranormaaliin romantiikkaan kuuluu tietty keveys ja joskus jopa hento ja heikko juoni. Mikä siinä, mikä siinä, aivohöttöä siinä haetaankin. Ja monet genren kirjoista ovat vain oikeasti ihan tosi hyviä. Mutta jos juoni on luettu sen seitsemäntoistamiljoonaan kertaan, vaatii edes jonkun tasoista tekstiä. Tai siis. Herkkää ja kevyttä tarinaa ei vain voi lukea eläytyen, jos joka sana on väkivalloin väännetty rautalangasta. Toki kirjoitusvirheet ovat ärsyttäviä, mutta jokainen tekee virheitä eivätkä pikkumokat varsinkaan näytöltä osu silmään. Tämän kykenen vielä antaa anteeksi. Huonoa kirjoitustapaa en.

Aaaaaargh. Siinä syy, miksen pitänyt Varjojen kaupungeista alkuun. Claren tyyli vain kalskui hiukan liian ontuvalta mulle. Toki asiasta voi päästä yli ja lukea autuaan välittämättä masentavan surkeista sanavalinnoista jii än ee. Nimimerkillä Jace4ever<3.

Pointti oli siis. Kirjan sisällöllä ei ole mulle yleensä mitään väliä niin kauaa, kun kirja on kirjoitettu hyvin. Poikkeuksia löytyy. Oikeastaan tasan tuo yksi, mutta silti. Young adult -kirja saa sisältää mitä höttöä ja roskaa tahansa, kunhan tekstiin se ei kompastu.
Muokannut 28.11.2013 20:20 The Big Bad Wolf

29.11.2013 15:08 #19 :: Peuranpuolikas
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Maailma on täynnä huonoja kirjoja - uskokaa pois, olen kirjoittanutkin sellaisen. [/itseironia]

Dean Koontz on mielestäni tylsä kirjailija ja hänen kirjoistaan olen lukenut muutaman, mutta Taivaan porteilla oli kyllä niin syvästi anaalista, että kieltä ihan kutitti. 700 sivua (kyllä!) huonoa scifi-"jännäriä" avaruusolentopojasta, joka ystävystyy koiran kanssa ynnä muuta turhuutta. Loppuratkaisu kuitenkin pilasi jo ennestäänkin luokattoman teoksen: poika tuo maailmanrauhan sanomaa, jonka voi tiivistää vain siten, että maailmanrauha on saavutettavissa jos ihmiset vaivautuisivat "uneksimaan koirien unia" ja pääsisivät täten lähemmäs Jumalaa.

Ai Koontzko muka katolinen ja koiraihminen? En olisi ikinä uskonut.

30.11.2013 20:42 #20 :: Fantasyfan
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Jos mukaan ei lasketa pinnallisia nuortenkirjoja joita oli pakko joskus koulussa lukea, niin fantasiaan ja scifiin mahtuu myös paljon roskaa. Kävin itsekin tarkistamassa mitä kaikkea olen merkinnyt yhdellä tähdellä. Tämä lista oli yllättävän pitkä.

Listaan kuului lähes koko Jean Raben tuotanto ja paljon Salvatorea ja Eddingsiä. Listasta löytyi myös surullisen kuuluisa Berek puolikäden paluu jossa itseinhosta kärsivä spitaalinen tyyppi päätyy fantasiamaailmaan ja raiskaa ensimmäisen vastaantulevan naisen. Sen jälkeen toivon vain koko kirjan että se kuolisi. Lisäksi on näitä mielipiteitä jakavia kuten Darwinin Radio ja Rautalohikäärmeen tytär.

Valvojat: RinjaEmelie