Surkein kirja, jonka olet koskaan lukenut

08.12.2013 15:17 #21 :: Mustelmann
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Kyllä se huonoin lukukokemus taitaa olla Salvatoren Metsän varjoissa, joka on Pappiskvintetti-sarjan toinen osa. En muista kirjan tapahtumista paljon mitään, koska siinä ei tainnut paljon mitään tapahtuakaan. Pari ekaa lukua onnistuivat kohottamaan odotuksia, mutta niitä ei sitten ikinä täytetty. Koko kirja koostui loputtomista taistelukohtauksista, joissa sankarit tekevät tuttuun Salvatore-tyyliin monimutkaisia superliikkeitä ja selviävät kaikesta haavoittumattomina. Tarinaa ei kerrottu kuin vähän alussa ja vähän lopussa keskiosan ollessa pelkkää pullamössöä. Sarja oli kokonaisuudessaankin tylsää tusinatasoa, mutta kakkososa veti kuitenkin pohjalukemat.

• kyty

08.12.2013 23:59 #22 :: kyty
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut

Fantasyfan kirjoitti: Lisäksi on näitä mielipiteitä jakavia kuten Darwinin Radio ja Rautalohikäärmeen tytär.

Rautalohikäärmeen tytär jätti minut hyvin hämmentyneeseen tilaan. Oikeastaan inhosin kirjaa, mutta se piti lukea silti läpi sillä se vaikutti sen verran vahvasti. Muistan, että loppu oli hämärä ja kirjasta jäi ikävä olo. Mutta onko se huono kirja? Jaa...

Surkeita kirjoja on kyllä tullut luettua, mutta monasti on tuntunut siltä ettei vain itse kuulu kohderyhmään, eikä että kirja itsessään olisi surkea. Oma lukunsa ovat sitten kaikki Eddingsit ja Tad Williamsit, jotka kyllä luki joskus läpi, mutta niistä jäi olo että kirjat olivat huonoja. Tai olettaisin että ne ovat, en nimittäin muista niistä mitään.

...Mikä on itselle huonon kirjan merkki. Jopa nuorena luetuista nuorten- ja lastenkirjoista muistaa jotain, jos niissä on ollut jotain oikeasti vaikuttavaa. Tosin sitten taas muistan Rautalohikäärmeen tyttärestä paljon koska se teki vaikutuksen... mutten silti pitänyt kirjasta. Kai se sitten oli onnistunut.

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut

11.12.2013 22:21 #23 :: Sapfo
Paulo Coelho, Alkemisti.
Joko minä olen niin tyhmä ja kirja niin viisas tai sitten kirja on yksinkertaisesti tyhmä.
Coelho tuntuu kopioivan jotakin, en saa osoitettua mitä. Blanca del Rey sanoi hänen kopioivan De Melloa.. (Meidän kirjastosta ei de Melloa löydy.)
Kirja jakaa minut hyvin jyrkästi, enkä osaa päättää mitä mieltä kirjasta olen.
Mistä olen olen samaa mielta toisen puoliskoni kanssa on että kirja on hieman teennäinen.
Yliarvostettua roskaa!!! Samaan kuuluu Oksanen! Piste!!

12.12.2013 08:36 #24 :: Peuranpuolikas
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut

Sapfo kirjoitti: Paulo Coelho, Alkemisti.

Amen! Alkemisti ei välttämättä ole tyhmä kirja, mutta ei kyllä viisaskaan. Se on niin rautalangasta väänneetty, että apina, joka ei osaa edes lukea, ymmärtää mitä Coelho yrittää sanoa. Kirja on yleensä niiden mielestä hyvä, jotka eivät paremmasta tiedä (ns. Remes-efekti), ja/tai eivät ole koskaan lukeneet oikeasti syvällistä kirjaa. Alkemisti on kuraa, yliarvostettua ja tyhmennettyä kuraa.
Tykännyt: Sapfo, Ageha

• Joonas hahmo
  • Joonas

12.12.2013 10:22 #25 :: Joonas
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Tiedän kyllä lukeneeni täysin luokattomiakin kirjoja, mutta nyt ei mieleen tule sen pahempia kuin Eddingsin Unennäkijät-sarjan kaksi ensimmäistä opusta, jotka väänsin läpi joskus vuosia sitten. Kun yritän muistella kirjojen tapahtumia, mielessä on vain musta aukko yksinkertaisesti siksi, ettei kirjoissa tapahtunut mitään mielenkiintoista. Pahinta oli, että aina, kun mukaan tarinaan tuli uusi henkilö, neropatti kirjailija aloitti koko roskan alusta. *itkettää*
Kuvittelin naiiviuksissani, että lopussa kiitos seisoo, ja että kyllä uskollinen lukija sitten viimeisillä metreillä hemmotellaan piloille kunnon toiminnalla ja jännityksellä - mitä vielä! Loppu oli karmaiseva petos. En ole sen koommin koskenut Eddingsin kirjoihin, enkä aio koskeakaan.
Myös David Gemmellin Legenda aiheutti puistatuksia, muttei kuitenkaan ollut ihan pahimmasta päästä. Lähinnä kirjaa vaivasi ylisurkea juoni.
Lisäksi haluaisin mainita Stephen Kingin Carrien, joka on Kingin teoksista huonoin ja jos minulta kysytään, kerta kaikkisen epäonnistunut tekele. Olen lukenut paljolti Kingin kirjoja, ja nautin niistä täysin siemauksin, mutta Carrie oli poikkeus.

12.12.2013 10:29 #26 :: Piru Naiseksi
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut

Echramath kirjoitti: Arthur C. Clarken Lapsuuden loppu on ihan hirveää tuubaa, se on huonosti kirjoitettu ja idealtaan tympeää huttua. Jos se olisi lyhyempi ja suomalainen se olisi julkaistu Portissa 1992 eikä kukaan muistaisi sitä enää.

Miten ihmiset voivatkaan kokea kirjat eri tavoin: ´Lapsuuden loppu` on yksi suosikkikirjoistani! Ehkä niin musiikkiin kirjallisuuteen kuin mihin tahansa taiteen lajiin pätee se, että samat tuotokset valtaavat niin suosikki kuin inhokkilistankin kärkisijat.
Yritin kaivella elimellisestä keskusyksiköstäni kirjainhokkini nimen mutta hakukoneeni teki tenän. Todennäköisesti huomaan jo muutaman sivun kirjasta luettuani, etteí kyseinen teos miellytä, enkä viitsi rasittaa silmiäni ja aivojani lukeakseni opuksen loppuun. Siksi minun on hankala ratkaista, mikä surkeista olisi Se Surkein. :roll:

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut

12.12.2013 11:33 #27 :: Sapfo
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut

Alkemisti on kuraa, yliarvostettua ja tyhmennettyä kuraa.

Ihanaa tietää etten ole ainoa joka tuntee näin.
Usein kuulee kuinka tarina ei vain auennut oikein, no ei totta vie auennutkaan!!

Tätä en edes ajatellut ennen kuin nyt. Kiitos peuranpuolikas!!

20.12.2013 15:52 #28 :: Leopelle
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Huonoin kirja on varmaan ollut Kristin & P.C Castin Merkitty. Se oli semmoista perus teinihömppää, mutta erityisen tylsää ja huonoa sellaista. Hahmot olivat huonoja kopioita muitten kirjasarjojen hahmoista. Kirja ei antanut kauhean antoisaa lukukokemusta ja monet sivuhenkilöt jäivät etäisiksi. Kirjan juonenkääntet eivät olleet kovinkaan yllättäviä ja kyllästyin kuinka sitä poikaa (sorge en muista enää nimeä :D) tuntui ihkutettavan melkein joka sivulla. Kirjasta olisi saanut paremman jos hahmoja ja paikkoja olisi väritetty ja asioita syvennetty.
En viitsinyt ensimmäisen osan takia edes vilkaista seuraavia, koska tyyli ei varmaankaan ole kauheasti muuttunut seuraavien kirjojen myötä.
Tämä epäinnostuneisuuteni saattaa myös johtua siitä että olin liian vanha(?) kirjalle tai olin lukenut liikaa parempia kirjoja :D Jos olisin lukenut tämän vaikka vuosi tai pari sitten olisi mielipiteeni ehkä hieman eriävä. Jollekkin tämä ehkä sopii, mutta ei ollut minun tyyliseni kirja :)

• Niksu hahmo
  • Niksu

21.12.2013 17:14 #29 :: Niksu
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Täytyy perua aikaisemmat puheeni. Ehkä surkein kirja on ollut jokin sellainen, joka petti suuret odotukseni.
Muokannut 28.06.2014 08:46 Niksu

• Tom hahmo
  • Tom

25.12.2013 21:40 #30 :: Tom
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Nyt on tullu teini fantasia hömpää luvettua, aivot narikkaan fiiliksellä ja koittanu olla välittämättä älyttämistä juoni kuvioista.

Pakko sanoo et niissä ei kyllä paljoa juoni kuviot muutu.

Juoni: Tyttöllä on erikoisvoimia, joita ei ole kenelläkään muulla. Tytttön suurin ongelma on valitta vähintään kahden pojan välistä se "oikea", jota arpoo siten suurimman osan kirjasta, siten kun selviää kumpi on parempi, niin onkin jo aika aloitaa kunnon riitta pikkuasiasta. Molemmat pojat ihan rakastuneita tyttöö, joka vaan tuuntuu leikivän niillä. Seuraavissa osissa riidellää,erotaan ja sovitaan.

Esim Yön talo-, Houkutus-, Varjojen kaupunki- ja Paranormaali-saagat.
Muokannut 25.12.2013 21:54 Tom

26.12.2013 00:56 #31 :: Lonely Reader
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Jaa-a. Vai surkein kirja. Hmmm...
Surkein kirja minkä olen lukenut on kai recklessin kiveen kadonnnut tai sitten suklaamurusia, krsikkasydän joku tommonen.(reckless) Toista aloitin ja alkua pidemmälle en edennyt. Surkea kirja ja todella sekava. Luulisi että olisi yksi kirja ennen sitä osaa, niin hassusti ja sekavasti alkoi että huh huh. Kirsikkasydän taas... No sitä en ole edes aloittanut. Nimi ja takakannen teksi kielii minkälainen kirja tulee olemaan. Se on kyllä surullista että kummatkin kirjat sain lahjaksi BFF: ältäni. Hän ei pidä kirjoista yhtään muuta kuin joistain tyttökirjoista joita tulee kirjakerhoista sun muista. Ensimmäinen kirja minkä häneltä sain oli jymymenestys ja ihastuin siihen. Ostin heti omakseni muutkin osta. Noloa kaverini kannalta että hänen isänsä valitsi sen ensimmäisen ja hän nuo kaksi viimeistä. En kyllä taida enää pyytää häneltä lahjaksi kirjaa ellen sitä itse ole ennalta valinnut ja vain pyytänyt että hän antaa sen minulle jo valittuna. Eihän lahjan aina tarvitse olla yllätys. vai?
Muokannut 26.12.2013 00:58 Lonely Reader Syy: Kirjoitusvirheitä korjailen
Tykännyt: Ageha

27.06.2014 21:03 #32 :: Pianisti
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Kolme kirjaa ponnahtaa heti mieleen, kun ajattelen negatiivisia lukukokemuksia. Ensimmäinen on Anna-Leena Härkösen Häräntappoase, ainoa koulussa luettu kirja, jota en lukenut loppuun :shock:Täsmälleen sen lajin luettavaa, jota kartan: hätäisesti etenevällä romanssilla höystetty nuortenkirja, jossa ei ole fantasiaa. (Sanan "fantasia" voi toki tulkita monella tavalla.) Soutuveneessä juovat nuoret (eikös siinä sellainen kohtaus ollut?) eivät kiinnosta minua ollenkaan. Ei kirja ollut suorastaan kammottava, toisin kuin "Hannu ja Kerttu noitajahdissa" on elokuvien sarjassa, mutta en muista ainuttakaan hyvää puolta. Kirjalle on vain hauska naureskella jälkeenpäin.

Kirja, jota eniten halveksun, on Brandon Mullin Myyttihovi-sarjan päätösosa Demonivankilan avaimet. Se oli alkuun jännä ja samaa luokkaa kuin sarjan aiemmat osat, mutta loppupuolisko oli surkea. Ei tunnetta, tuntemattomia, persoonattomia demoneja ja tyhjästä nyhjäistyjä taikapaikkoja. Ihan kiva idea lopussa, mutta toteutus on huono. Tämä kirja herätti sisäisen kriitikkoni.

Suurin pettymys on Jordan/Sandersonin A Memory of Light. Odotin kirjalta niin paljon, ja vaikka alku ja loppu olivat hyviä, paikoin jopa loistavia, keskikohta oli järkytys. Miksi Jordanin täytyi kuolla...?

Silloin tällöin on mukavaa halveksua huonoja kirjoja ja tietää olevansa oikeassa. Pettymyksiä tuskin haluaa kukaan: ei ole pahempaa lukukokemusta kuin huomata odottaneensa aivan liian paljon. Onneksi suurin osa lukemistani kirjoista kuitenkin hyvälaatuisia.

27.06.2014 22:15 #33 :: HourglassEyes
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Täällä onkin jo usein mainittu Eddingsin Unennäkijät ja siihen mielipiteeseen on pakko lähteä mukaan. Uuvuttavaa. Miksi, oi miksi, ostin aikoinaan kaikki osat (Onneksi ainakin 2 alennusmyynneistä...)? Toiveajattelua varmaankin...

Ja sitten Tolstoin Anna Karenina. Voi tylsyys! Luin sitkeästi kyllä loppuun, mutta...
Varoitus: Spoiler.

Traaginen rakkaustarina my *** :roll:

27.06.2014 22:18 #34 :: Knox Gargol

• tpi hahmo
  • tpi
    Mekaanikko
06.07.2014 09:15 #35 :: tpi
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Eddingsin Unennäkijät kuuluvat kyllä tähän sarjaan. Ja minä Belgeriad-kirjoista jopa pidin, alkukielellä ihan hemmetin hauskoja - käännös nyt tuhosi huumorista noin 85%. Unennäkijöitä lukiessa tuli mieleen, että onko kirjailija jo dementoitunut melkoisen pahasti, eikä tunnista asiaa ja kieltäytyy kustannustoimittajan editoinnista.

Mutta huonoin kirja mitä ikinä olen lukenut on Emil Petajan Kalevala fantasiakirja. Siitä on vaikea alemmas mennä.
Ja tietenkin Leena Lehtolaisen Henkivartija. En ole ko. kirjailijan teoksiin (aikaisemmat kirjat luin kaikki) enää koskenut pitkällä tikullakaan.

06.07.2014 10:40 #36 :: maahinen
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut

Knox Gargol kirjoitti: Pelkään pahoin olevani melkoisen yksin mielipiteideni kanssa, mutta henkilökohtaisesti inhoan Terry Pratchettiä ja Douglas Adamsia, joiden teokset menevät oman listani kärkipäähän. Nämäkin surkeudessaan ylittää yksi teos: Stephen R. Donaldsonin Berek yksikäden paluu, jota en vain lukuisista yrityksistäni huolimatta ole pystynyt kahlaamaan yli puolenvälin.

Minäkin inhoan Pratchettiä ja Adamsia, mutta Donaldsonin nostan fantasian parhaimmiston kymppilistalle, kiehtovaa, originaalia ja mukaansatempaavaa. Käännös ei kuuleman mukaan tee oikeutta teokselle.

Unennäkijöiden haukkumakuoroon täytynee yhtyä, luin ensimmäisen tylsän osan väkisin läpi, kun en voinut uskoa Eddingsin menettäneen kertojankykynsä.

Itse topin kysymykseen en osaa vastata, minähän luen mitä vain, ketsuppipullon tuoteselostetta, jos ei muuta ole tarjolla. Kaikenlaisia kirjasia on tullut luettua, jotka joku on jättänyt lojumaan missä lie oleskelupaikoissani, lääkäripehmopornoa ja opettavaisia nuorisotarinoita. Eivät ole jääneet mieleen.

• Ayala hahmo
  • Ayala
    Kisälli
06.07.2014 16:55 #37 :: Ayala
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Sama kuin Kirjaneidolla: Sininen kuu, Alyson Noelin Kuolemattomat-sarjan toinen osa. Sarjan ensimmäisestä osasta löytyi vielä jotain hyvää, mutta toisen osan jälkeen jätin sarjan kesken. Sinisen kuun luin väkisin loppuun eikä siitä jäänyt mieleeni oikeastaan mitään, vain helpotus kirjan loppumisesta.

• Bensku hahmo
  • Bensku

06.07.2014 18:11 #38 :: Bensku
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Huonoja kirjoja on (valitettavasti) tullut tässä luettua viime vuosina aika moniakin. Nickholas North on vähän ärsyttävä, kun juoni on SEKAVA ja sen lukemiseen menikin sitten pari viikkoa. (Kuninkaifen Koitos meni kahdessa päivässä, ja siinä on 5x sivumäärä, joten...)

Sitten on tietysti Eragon, jonka ensimmäinen osa on hyvä juoneltaan, mutta ei-niin-hyvä tekstiltään, mikä onneksi korjaantui sarjan myöhemmissä osissa ainakin osittain. Historian Vartijoiden juoni on taas omasta mielestäni tylsä, ja sama pätee pariin muuhunkin oikeasti hyvin kirjoitettuun kirjaan.

Mutta kaikkein pahin pohjanoteeraus on Phenomena - Ennustuksen Valitut. Juoni tökkii, kerronta tökkii, pilkkusäännöt näyttävät paikoin unohtuneen, ja dialogi on toisinaan unohdettu merkitä. Ja se sai kai Norjassa aikoinaan palkinnonkin?!? *nyyh* Suomentaja on tainnut vähän hutiloida...

06.07.2014 20:33 #39 :: Hanttasaurus
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
No nyt löytyi mielenkiintoinen keskusteluaihe, tähän on pakko vastata. :D Mitä todennäköisemmin vika on minussa, mutta huonoja kirjoja tuntuu olevan ylivoimaisesti enemmän kuin hyviä. Mistähän tuota edes aloittaisi...

Ilahduttavaa, että joku muukin on samaa mieltä, että Twilight on ihan umpisurkea! Ensimmäinen osa lupasi paljon ja oli jopa melko hyvä, mutta siitäpä se jyrkkä alamäki sitten alkoikin. Luin kuitenkin sitkeästi koko sarjan loppuun. Toinen heti mieleentuleva karvas pettymys on Eddingsin Althalus. En muista kirjasta mitään, enkä jaksanut järkälettä lukea edes puoleenväliin. Yhtä tylsistyttävää on muukin Eddingsin tuotanto, mitä olen joskus (muistaakseni) teininä lukenut/selaillut. En koske kyseisen kirjailijan tuotantoon enää pitkällä tikullakaan.

Ajan pyörä-sarja on myös aivan hirveää kuraa! Siis mitä ihmettä!? Viitsiikö joku tuollaistakin täysin kliseistä, ennalta-arvattavaa tusinafantasiaa lukea tuhansia sivuja.

J.R. Wardin Pimeyden rakastaja oli kyllä kans... huhhuh. Ei tätä sarjaa enää ikinä. Sama vika kuin Ajan pyörässä; tylsästi kirjoitettu, liian kliseinen tarina, mielenkiinnottomat henkilöhahmot jne.

Tässäpä näitä. Kaikista surkeinta en nyt osaa mainita. Pitää oikein miettiä. :D Se on joku ylläolevista tai lukuisista muista karvaista pettymyksistä, mitä sitä on tullut luettua. Ja tiedän, tiedän.. Olen liian nirso lukija. ;)

06.07.2014 20:53 #40 :: Knox Gargol
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Maahinen, nimenomaisesti tästä on kyse. Berek puolikäden paluun käännös on noin sata kertaa kuivempi kuin Sahara kuivakauden keskellä.

Valvojat: RinjaEmelie