Surkein kirja, jonka olet koskaan lukenut

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

07.07.2014 12:14 #41 :: Nylkky
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Surkei kirja minkä olen lukenut on varmaan J.K. Rowlingin Viisasten kivi tia koko Harry Potter sarja. En oli yhtäkään kirjaa päässyt 100 sivua pidemmälle.

Leffoista nähnyt vikat 3 jotka olivat hyviä ja kirjoina yrittänyt niitä monesti mutta en ole vain pystynyt.

• Aavis hahmo
  • Aavis

28.08.2014 00:04 #42 :: Aavis
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Paulo Coelhon Veronika päättää kuolla. Sisällöllisesti köyhä kirja onnistuu parhaimmillaankin (tai pahimmillaan) välittämään ylenkatseellista, yksinkertaistavaa ja loukkaavaa viestiä ja on huonosti kirjoitettu. Täytyy yhtyä edellisten sivujen mielipiteisiin: on vaikea uskoa, että Coelhon fanit olisivat lukeneet mitään rehellisesti syvällistä. Vaan epäilyttävän paljon heitäkin on...
Varoitus: Spoiler.

Top kolmosen kaksi muuta inhokkiani ovatkin sitten näitä yleisemmin vihattuja tai ainakin sellaisia kirjoja, joilla tuskin kukaan edes väittää olevan mitään muuta kuin viihteellistä arvoa :D Eli Castien Yön talo -sarja (muka-nuori ja äärimmäisen loukkaavilla stereotypioilla höystetty. Luultavasti niin pitkä ainoastaan rahan takia) sekä Cassie Claren Luukaupunki (pitkälti samoista syistä kuin edellinen). Onneksi edes viihteellisyys välittyi jo hieman paremmin kolmannessa osassa, joten voin antaa tätä ihan vähän anteeksi.

Tietysti huonoja tai ainakin ei minua miellyttäviä kirjoja löytyy maailmasta paljon enemmän, mutta nämä kolme ovat niitä jotka poistaisin kokonaan jos minulla vain olisi moiseen valtaa. Ehkä pitäisi kuitenkin yleisesti ottaen olla tyytyväinen siihen, miten harvoja ketjussa mainittuja kirjoja/sarjoja olen edes vilkaissut kahta kertaa...

28.08.2014 07:22 #43 :: Emelie
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut

Aavis kirjoitti: Eli Castien Yön talo -sarja (muka-nuori ja äärimmäisen loukkaavilla stereotypioilla höystetty. Luultavasti niin pitkä ainoastaan rahan takia)

:tongue:Tämä kirjasarja (tai ne ekat osat mitä luin) menee myös minulla surkeimpiiin kirjoihin, joita olen lukenut. En enää pystynyt lukemaan 4. tai 5. osaa, vaikka aika paljon muuta kuraa jaksankin välillä lukea. Nykyään jo pelkkien sarjan kirjojen näkeminen aiheuttaa inhon väreet ja päänsäryn.

19.09.2014 19:23 #44 :: Wanderer

Emelie kirjoitti:

Minä yritin lukea ensimmäistä osaa jokin aika sitten, tosissani yritin. Se oli ihan kauheaa luettavaa. Tiedän, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, mutta en kyllä oikeasti käsitä miten tämä on voinut saada hyviä arvosteluja. Ja minä kun oikein metsästin tätä kirjastosta, lopulta palautin sen lukemattomana.

• Ageha hahmo
  • Ageha
    Baronetti

19.09.2014 21:04 #45 :: Ageha
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
En edes muista varmaan kaikista surkeinta. Huonot fiilikset jäi Tomi Kontion kirjasta Keväällä isä sai siivet. Samoin täällä aiemmin mainittu Reckless (nimi jatkui jollain suomenkielisellä sanalla mutten muista) oli jotenkin huono. Ideassa ei kai sinällään ollut mitään vikaa mutta toteutus oli vain kertakaikkisen kehno...? En tosin muista kirjasta kauheasti. Kummastakin kirjasta tuli vain sellainen fiilis ettei kirjoittaja oikein... osannut? Tai saanut kokonaisuutta toimimaan tai en osaa edes eritellä mitä. En jotenkin edes halua jäädä vatvomaan niitä kirjoja kun tuntuu ettei niissä ole mitään vatvottavaakaan, en vain enää koske niihin toiste. Koskaan. Tai suosittele kenellekään.
Muokannut 19.09.2014 21:06 Ageha

19.09.2014 23:10 #46 :: poistettu
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
No täytyy sanoa, että yks teknisesti parhaimmista kirjoista, mutta aiheeltaan surkeimmista kirjoista, niin Vladimir Nabokovin Lolita. Oli kyllä surkea. EN edes jaksanut lukea kaikkea, niin surkea oli. Toinen ihan uskomaton pettymys oli R.A.Salvatoren Neverwinter. Mikäköhän lienee tullut miehelle, että tälläistä kirjoittaa. Lainatessani kirjastosta olin ihan täpinöissäni. Kyseessä on kumminkin lempimaailmaani sijoittuva kirja, joka kantaa samaa nimeä kuin tietokonepelit. Oli todella tyhjä ja merkityksetön. Luin kyllä loppuun, mutta hyvin pinnalliseksi jäi. Siinä sentään oli Drizzt Do'Urden. Olisin luullut parempaa tekstiä, mutta toisin kävi. Thumbs down big time.

• Saki hahmo
  • Saki

20.09.2014 08:09 #47 :: Saki
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
En tähän hätään keksi yhtäkään huonoa kirjaa jotka olisin lukenut, mutta se on varmaan vain hyvä :D Sammon vartiat- sarja oli kyllä aika tylsä ja juoni töksähteli, ehkä se johtuu osittain siitä että olen liian vanha sille sarjalle. En kuitenkaan luokittelisi sitä Huonot kirjat- kategoriaan.

• Vanamo hahmo
  • Vanamo

20.09.2014 16:41 #48 :: Vanamo

Emelie kirjoitti:

Yllättävän pitkälle tunnutte kuitenkin jaksaneen kahlata näiden parissa. :wink: Yön talo ei ole minulle tuttu, mutta Cassandra Claren Luukaupungin ensimmäiset puolitoista osaa kuuluvat viime aikojen huonoimpien joukkoon. Ensimmäinen osa oli viihdyttävä, mutta huonosti kirjoitettu. Kirjailijan kehittymisen toivossa tartuin seuraavaan, mutta loppuun asti en selviytynyt.

Toinen viime aikojen huonoin on Deborah Harknessin Lumottu. Tahkosin kirjan loppuun, koska juoni oli kiinnostava, mutta kirjoitettu luvattoman huonosti. (Tai editointi oli unohtunut.) Nyt lukemisesta on jo hetki, joten en enää tarkasti muista, mikä oli pielessä. Sen kuitenkin muistan, että olisin säännöllisesti halunnut heittää kirjan seinään tai vähintään jättää kesken. Juonen takia saatan kuitenkin lukea seuraavankin osan... :blush:

Joskus aiemmin olisin hyvinkin voinut pitää näistä molemmista. Kirjamakuni on muuttuvainen ja siihen vaikuttaa suuresti se, mitä muuta lukee. Niinpä kovin kauan sitten luettujen kirjojen hyvyydestä tai huonoudesta en mieluummin enää liikaa meuhkaa. Lisäksi tuntuu siltä, että englanniksi menee helpommin heppoisempikin materiaali kuin suomeksi.

20.09.2014 18:47 #49 :: Kirjaneito
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut

Vanamo kirjoitti: Lisäksi tuntuu siltä, että englanniksi menee helpommin heppoisempikin materiaali kuin suomeksi.

Minulla on usein samanlainen tunne! Suomeksi kaikki kökköydet jysähtävät aina päin naamaa, mutta vieraalla kielellä on usein vain voittajafiilis kun ymmärtää jotain helposti :lol:

20.09.2014 18:53 #50 :: NiTessine
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Luin vähän aikaa semmoisen kyhäelmän kuin Redlaw, kirjoittajanaan James Lovegrove. Teos onnistui kaatamaan noin 15 vuotta hallinneen mestarin, Philip Athansin Baldur's Gaten, valtaistuimeltaan hirveimpänä koskaan lukemanani jöötinä.

Redlaw ottaa tämän perinteisen goottilaisen vampyyritroopin, jossa pyyri on joku itäeurooppalainen immigrantti, joka tulee tänne ja Vie Meidän Naiset!™ ja sovittaa sen semmoiseen BNP:läiseen maailmankuvaan ja lähitulevaisuuden kauhuskenaarioon. Vampyyrit ovat itäeurooppalaisia pakolaisia ja niitä on ihan simona ja ne on laitettu ghettoihin pitkin kaunista vehreää Englantia.

Tätä kaikkea valvoo sitten tietysti semmoinen eliittipoliisiporukka, jonka riveissä idioottimaisesti nimetty Redlaw seisoo. Hän on veteraani, eliiteistä eliitein, Jäyhä Protestantti, Valkoinen Mies ja teoreettisen heteroseksuaali jos ei olisi niin helvetin selibaatissa. Lisäksi tietenkin porvarillista keskiluokkaa.

Tarinan pahiksia ovat mm. Redlaw'n muslimikollega, ne itäeurooppalaiset vampyyrit, korruptoituneet parlamenttiedustajat etunenässään muuan Slocock (ihan oikeasti) sekä kaikkein pahiksista pahin, Redlaw'n oma pomo, joka on psykopaattinen pahis eksplisiittisesti siksi että hän on lesbo.

Tämä kaikki on kääritty kompastelevaan kerrontaan ja tönkköön proosaan. Juonenkuljetuksen ainoat yllätykset liittyvät siihen että joku kustannustoimittaja on tämänkin idean abortin päästänyt painoon.

22.09.2014 08:53 #51 :: Emelie

Vanamo kirjoitti:

Emelie kirjoitti:

Yllättävän pitkälle tunnutte kuitenkin jaksaneen kahlata näiden parissa. :wink:

Sitä hämmästelin itsekin, että jaksoin sen nelisen kirjaa sarjaa eteenpäin tahkota. :tongue:Mutta minullakin oli toive siitä, että kirjalijat olisivat kehittyneet sarjan edetessä...

Kirjaneito kirjoitti:

Muokannut 22.09.2014 08:55 Emelie Syy: Hassuja typoja :)

22.09.2014 09:14 #52 :: HourglassEyes

Kirjaneito kirjoitti:

Minäkin allekirjoitan tämän ainakin osalta kirjoista.
Sitten on näitä kirjoja joita ei pelasta enää englantikaan. Täällä on mainittu paljon mm. juuri Castien Yön talo, jota olen lukenut jokusen alusta (ehkä 5? En ole ihan varma) englanniksi ja sitten on J.L. Smithin Vampire Diaries... Ei ihme, että tv -käsikirjoittajat muuttivat tarinan kirjoista melko radikaalisti, sillä mm. Stefanin jatkuva "My lovely love love" -lässytys Elenalle alkoi jo itsessään aiheuttaa vatsakramppeja lukiessa ja aiheutti luku-ällö-sokeri- diabeteksen. En edes uskalla kuvitella kuinka kamalat suomennokset näissä ovat, kun teksti muutenkaan ei ollut kovin tasokasta... :shock:

• Niksu hahmo
  • Niksu

22.09.2014 09:20 #53 :: Niksu
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Minulla taas tämä on tosin päin. Jotkut alunperin suomeksi lukemani kirjat, joita olen pitänyt tosi hyvänä, ovat osoittautuneet pettymykseksi alkuperäiskielellään. Ja joskus kun olen lukenut huonona pitämäni kirjan ensikertaa suomeksi, olen huomannut alkavani pitää siitä paljon enemmän. Mitään imeliä romanssi-kirjoja minä en usko muutenkaan lukevani.
Muokannut 22.09.2014 09:22 Niksu

09.10.2014 13:45 #54 :: Puolikuu
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Tämä Yön talo –sarjahan alkaa vaikuttamaan mielenkiintoiselta, kun sitä niin kovasti inhotaan. :smile:

Oma inhokkini numero yksi on Audrey Niffeneggerin Aikamatkustajan vaimo. En varmasti olisi saanut luettua kirjaa loppuun, ellen olisi ollut tilanteessa, jossa se oli ainoa viihdykkeeni. Täytyy näin aluksi myöntää, että inhoni kirjaa kohtaan ei johdu pelkästään siitä, että se olisi huono. Ensinnäkin olin tavattoman pettynyt kirjaan. Kuvittelin sen olevan enemmänkin seikkailua, mutta sainkin lukea monta sataa sivua rasittavien päähenkilöiden tympeästä parisuhteesta. Jos saan siteerata Kirjastoon tekemääni lyttäysarvostelua, on mieleen erityisesti painunut kohta, jossa Henry kertoo Clairelle, miten toivoo tämän välillä nostavansa katseensa Dickensistä, jotta hän saisi päivittäisen seksiannoksensa. Mielestäni tähän kohtaukseen suorastaan tiivistyy koko teoksen typeryys. Toinen syy, mikä nostaa verenpainettani Aikamatkustajan vaimoon liittyen on kirjan käsittämätön suosio. Annoin kirjalle arvosanaksi puolikkaan tähden hieman provosoituneena siitä, että 40% sen arvosanoista oli viittä tähteä?!?!

Onhan sitä toki muitakin huonoja kirjoja (jotka eivät herätä ihan samanlaisia intohimoja). Nix Garthin Abhorsen ja ainoa K.A. Applegatelta lukemani kirja Sennan seuraajat ovat aivan surkeasti kirjoitettuja. Tuntuu, että molemmissa on tavoiteltu jotakin taiteellista fiilistä kirjoittamalla parin sanan lauseita. Olen joskus miettinyt, mitä Nix Garthille tapahtui, sillä Abhorsenia edeltänyt Lirael oli vielä ihan hyvä.

10.10.2014 11:45 #55 :: Morhgoz
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Taru sormusten Herrasta on kyllä semmoist puudutusta ollu aina meikeläiselle että huh huh! Trilogia kärsii välistä aivan pähkähullun tyhmistä ideoista, sisältää aivan liikaa kännisiä hobitteja ym.

Tietysti todella paska fantasiakirja on tämä Raamattu, ainakin se toinen osa, editointi on todella toisarvoista ja painosten välissä on paljon eroja. Miten näin ala-arvoista paskaa päästetään markkinoille on ihme ja kumma... :O

• Iikh hahmo
  • Iikh
    Peto

06.04.2015 20:33 #56 :: Iikh
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Yhdyn siihen, että Dean Koontz on pahuksen tylsä kirjailija. Onnettomin lukemani kirja on kuitenkin Aldous Huxleyn Uusi uljas maailma. Alkusanoissa Huxley itsekin toteaa, että haluaisi näin jälkikäteen kirjoittaa monta asiaa kirjassaan toisin, ja syytä olisikin. Uuden uljaan maailman perusidea on varsin hyvä, mutta kaikki muu on kuin yläasteikäisen räpellystä. Ensimmäisen parin luvun jälkeen taso notkahtaa eikä palaa entiselleen. Ihmettelen, miten moinen on päässyt julkaistavaksi asti.

06.04.2015 22:02 #57 :: punnort
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut

Emelie kirjoitti: :lol:Sama minulla. Varsinkin suomennettu romantiikka on välillä aika imelää ja suorastaan puistattavaa, englanniksi lukiessa harvoin tulee vastaan tuollaisia fiiliksiä. En tiedä johtuuko se siitä, että suomennoksen taso ei ole kauhean korkea vai siitä, että on vain tottunut lukemaan tietynkaltaista kirjallisuutta englanniksi.

Romantiikkaa en ole lukenut, mutta kielten koetut erot ovat tuttu ilmiö. Suomenkielinen teksi aiheuttaa helpommin myötähäpeää, koska (1) vieraalla kielellä lukeminen tuntuu muutenkin hienolta ja (2) äidinkieliseen tekstiin eläytyy helpommin tunteella.

• StaCa hahmo
  • StaCa

06.04.2015 23:10 #58 :: StaCa
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Krhm. Kaikessa korniudessaan jäljen jättänyt lukukokemus tiivistyy ehkä seuraaviin lainauksiin:

-Neiti Hunstomper, mies sanoi hidastellen syvällä äänellään, joka kuulosti aivan kypsiltä persikoilta, - - -

(Kuulosti kypsiltä persikoilta??? Sellainen lits läts lässähtävä?)

"Kertoi, että hänen paras apuvälineensä seksijutuissa on valkoinen leipä ja majoneesi."

(Viime vuosien suurin WTF. Siis oikeasti, logiikka??)

"Mies sai jälleen kiinnitettyä hänen huomionsa itseensä kohauttamalla toista kulmakarvaansa suorastaan pirullisesti, vetoavasti, mutta hauskasti samalla."

18.12.2016 13:11 #59 :: Beldarius
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
Minulla on kuusi kirjaa, joita en ole edes pystynyt lukemaan loppuun (ja tämä naiselta, joka pystyy lukemaan mitä tahansa ja on kirjastovirkailijakin).

Voltaire: Candide
Uskomattoman tylsää ja puista luettavaa. Erään ystäväni kirjallisuuden opettaja jopa kertoi luokalleen, että heidän on luettava jotain Voltairea "että kokisitte saman kidutuksen kuin minäkin".

Hermann Hesse: Demian
Psykoanalyysi ja Carl Jungin vaikutus menivät yli hilseen.

Heimo Susi: Kentauri
Surrealistinen scifi-satiiri. ...Tarina hyppäsi yllättäen puolivälissä Maasta planeettojen väliselle avaruusalukselle. En tajunnut mitään koko sotkusta.

Tracy Hickman: Pronssikronikoiden 1. osa
Guy Gavriel Kay: Tigana
Robert Holdstock: Celtika
Kaikki kolme olivat jotenkin todella unettavia ja pitkäveteisiä.

Minua ei romantiikka edes kiinnosta. En siis lue sitä yhtään, paitsi yhtä ainoaa kirjailijaa: Nicholas Sparksia. Jostain syystä miesten kirjoittama romantiikka on aina järkevämpää kuin naisten kirjoittama, ja Sparks on muutenkin hyvä kirjailija - luin Tunteiden äänet -kirjasta lyhennetyn version jossain 13-vuotiaana ja nyt omistan kirjan täyden version viisitoista vuotta myöhemmin. Kirjassa esiintyvä pieni autistipoika on myös uskottavasti kirjoitettu sillä Sparksin oma poika on autistinen. Jostain syystä kirjan suomennoskin on täydellinen - en ole kuullutkaan Anja Meripirtistä aikaisemmin.
Muokannut 18.12.2016 13:24 Beldarius

18.12.2016 14:31 #60 :: Marski
Surkein kirja jonka olet koskaan lukenut
En tiedä, voinko näitä ihan surkeimmiksi sanoa, mutta ainakin näitä oli tuskallista lukea.
Harry Potterit. Saan tästä varmaan jonkun näköisen leiman otsaan, ei pidä mainita muilla sivuilla joisssa pyörin. Kolme ekaa osaa pystyin lukemaan, sen jälkeen en enää kestänyt sitä hirveää jaarittelua.
Varjojen kaupungit. Mielipide muodostettu yhden ja puolikkaan kirjan avulla. Ennalta arvattava ja todella tylsällä tavalla kerrottu. En tykännyt kyllä yhtään.
Ja onhan niitä muitakin kirjoja iso pino, mitkä olen jättänyt niiden hirveyden takia kesken, mutta ne olen halunnut unohtaa.
Tykännyt: Nylkky

Valvojat: RinjaEmelie