• Thialfi hahmo Kirjoittaja
  • Thialfi

30.11.2013 00:30 #1 :: Thialfi
Kevään 2014 kirjat
Tarjonnan kommentointi on perinteiseen tapaan avoinna. Kerro, mitä kirjaa odotat.

(Vuoden 2013 kirjoista on ketjut vanhalla palstalla: kevät ja syksy .)

Koko vuoden kirjoihin tästä .

Alligaattori

Gillian Philip: Tulimieli (Kapinaenkelit, 1. osa)

Arktinen banaani

Sari Paldanius: Bahálaš

Art House

Erin Hunter: Iltahämärä (Soturikissat: Uusi profetia, 5. osa)

Atena

Mia Vänskä: Valkoinen aura

Avain

Ismo Loivamaa: Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 10
Hanna Matilainen: Mitä kummaa! Opas kotimaiseen spekulatiiviseen fiktioon
Juri Nummelin: Sotaa, sutinaa, seikkailuja: Suomalaisesta kioskikirjallisuudesta

Basam Books

Flann O'Brien: Hullu kuningas puussa
Anne Rice: Kuinka Prinsessa Ruusunen hurmataan (Prinsessa Ruusunen, 1. osa)
J. R. Ward: Hurma (Langenneet enkelit, 4. osa)
J. R. Ward: Riiva (Langenneet enkelit, 5. osa)

Bazar

John Boyne: Leijuva poika
Laura Gallego García: Mullistus (Idhunin kronikat, 4. osa)
Karen Thompson Walker: Ihmeiden aika

Books on Demand

Taru ja Tarmo Väyrynen: Vuorileijonan varjo (yhteislaitos)
Taru ja Tarmo Väyrynen: Tulisydän & Tuulen tavoittelua (yhteislaitos)

Buster Nordic

Alex Scarrow: Time Riders: Tuomiopäivän koodi (Time Riders, 3. osa)

Egmont

Alan Moore & Kevin O'Neill: Nemo: Jääsydän (Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga, 7. osa)
Grant Morrison & Rags Morales: Teräsmies: Luodinkestävä
Grant Morrison & Rags Morales: Teräsmies: Viimeiset päivät
Scott Snyder & Greg Capullo: Batman: Kuolema kulkee perheessä
Brian K. Vaughan & Eduardo Risso: Wolverine: Logan

Faros

Théophile Gautier: Vereviä kertomuksia
Horace Walpole: Otranton linna

Finncon ry

Vastavoimat: Finncon 2013 -novellikilpailun 10 parasta novellia (sähkökirja)

Gummerus

Charlaine Harris: Sydänverellä (Sookie Stackhouse, 13. osa)
J. D. Robb: Kuoleman salaliitto (Eve Dallas, 8. osa)
Catherynne M. Valente: Tyttö joka putosi Satumaan alle ja juhli varjojen valtakunnassa (Satumaa-kvartetti, 2. osa) (myynnissä jo 2013, mutta virallisesti vuoden 2014 julkaisu)
Gene Wolfe: Sovinnontekijän kynsi (Uuden auringon kirja, 2. osa) (myynnissä jo 2013, mutta virallisesti vuoden 2014 julkaisu)

Haamu

Mervi Heikkilä & Jussi Matilainen: Kummajaisten kylä

Into

Edgar Rice Burroughs: Marsin nero (John Carter, 6. osa, uusi painos)
Marjut Hjelt: Lapsuuden sadut ja seikkailut
Sergei Lukjanenko: Hämärän partio (Partio, 3. osa)

Jalava

Erin Hunter: Autio kaupunki (Selviytyjät, 1. osa)
Erin Hunter: Savuvuori (Etsijät, 3. osa)
Paul S. Kemp: Jumalsyntyinen (Maailmanjako, 2. osa)
Justina Robson: Panoksena sielu (Kvanttipainovoima, 2. osa)

Karisto

Sini Ezer: Aavikkohaukka
Sarah Lotz: Kolme
Terry Pratchett: FC Akateemiset (Kiekkomaailma, 32. osa)

Kirjapaja

C. S. Lewis: Suuri avioero (uusi painos)

Kirjava

George R. R. Martin: Lohikäärmetanssi 1 (Tulen ja jään laulu, 5. osa)
George R. R. Martin: Lohikäärmetanssi 2 (Tulen ja jään laulu, 5. osa)

Kuoriaiskirjat

Samuli Antila: Rajat ja muita kauheita tarinoita (kevät/kesä 2014)
Juha Jyrkäs & Shimo Suntila (toim.): Hei, rillumapunk! (kevät/kesä 2014)
Petri Laine & Anne Leinonen: Kuulen laulun kaukaisen (kevät/kesä 2014)
Tuomas Saloranta: Hopea-arkun metsästäjät

Like

M. John Harrison: Tyhjyys
Charlie Huston: Kuolleena palannut (Joe Pitt, 1. osa)
Robert Kirkman & Jay Bonansinga: Kuvernöörin synty (The Walking Dead)
Sjón: Poika nimeltä Kuukivi
Liz Williams: Kultainen lohikäärme (Rikoskomisario Chen, 3. osa)

Minerva

Juri Nummelin (toim.): Titaanien laulu

Osuuskumma

Erkka Leppänen & Markus Harju (toim.): Praedor: Kirotun maan kulkijat
Anni Nupponen: Joen jumala
Anni Nupponen & Heikki Nevala & Shimo Suntila (toim.): Ruumiittomat: Suomalaisia aavenovelleja
Kari Välimäki: Todensanoja: Lyhytproosaa

Otava

P. C. Cast & Kristin Cast: Määrätty (Yön talo, 9. osa)
C. J. Daugherty: Yön perintö (Night School, 2. osa)
Cornelia Funke: Veljeni peloton (Reckless, 2. osa)
Veronica Roth: Outolintu (Outolintu, 1. osa)
Chris Columbus & Ned Vizzini: Hurjien tarinoiden talo

Mika Rassi (toim.): Minä pelkään: Venäläistä kauhua ja mystiikkaa
Ann Radcliffe: Udolpho

Savukeidas/Kameli

John Ruskin: Kultavirran kuningas
Kuinka sumu syntyi ja muita inuiittien ja jupikien taruja
Maahisen kosto ja muita irlantilaistaruja

Schildts & Söderströms

Kate Atkinson: Elämä elämältä

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Marjut Hjelt: Maanväki (Totta ja tarua -sarja)

Tajunta Media

Tuomas Saloranta & Jyrki Pitkä (toim.): Murhamystiikkaa: Okkulttisia etsivätarinoita (Aavetaajuus 1)
Tuomas Saloranta & Juha Jyrkäs (toim.): Ja hän huutaa: Splatterpunk-antologia (Aavetaajuus 2)

Tammi

Titta Heikkilä: Rakkauden ruletti
Mark Helprin: Talvinen tarina (taskukirjapainos)
Stephen King: Tohtori Uni (Hohdon jatko-osa)

Teos

Michael Moorcock: Teräksinen tsaari

WSOY

Clive Cussler: Nollapiste
Michelle Gagnon: Kukaan ei kaipaa sinua
Kami Garcia & Margaret Stohl: Lumoava pimeys (Loihtijakronikka, 2. osa)
Lars Jansson: Muumit: Sarjakuvaklassikot VII
Anne Leinonen: Ilottomien ihmisten kylä
Arne Nevanlinna: Heta
Veronica Rossi: Yhä sininen taivas (Paljaan taivaan alla, 3. osa)
Angie Sage: Tuli (Septimus Heap, 7. osa)
Andrzej Sapkowski: Tulikaste (Noituri, 5. osa)
Muokannut 30.04.2014 15:26 Thialfi
Tykännyt: Hiistu
30.11.2013 01:23 #2 :: Nafisan
Kevään 2014 kirjat
Eniten odotan Veronica Rothin Outolintua, vaikka nimeen en olekaan ihastunut. Onkin jo aika, että tämä dystopia ilmestyy suomeksikin. Ehtii hyvin lukea ennen elokuvaa.

Toinen jännittävä uutuus, jota keväältä odotan, on Karen Thompson Walkerin Ihmeiden aika. Sen kuvaus kuulostaa mahdottoman kiehtovalta ja uudelta.

Odotan myös J. D. Robbin Kuoleman salaliittoa, kun olen lukenut sarjan seitsemän edellistäkin osaa. Kun Robbin/Nora Robertsin teoksiin tarttuu, tietää saavansa johdonmukaisesti samanlaatuisia teoksia, hyvässä ja huonossa.

Surullisin odotetuista teoksista taitaa olla Angie Sagen Tuli. Viimeinen Septimus Heap-sarjan teos. Hyvänkin täytyy loppua joskus. Osa sarjan teoksista tosin ei ole aivan suosikiksi asti noussut, mutta maailmassa on paljon vetoa ja yllättäviä käänteitä.

Listalla ei ollutkaan Catherynne M. Valenten teosta Tyttö joka putosi Satumaan alle ja juhli varjojen valtakunnassa, vaikka Gummeruksen katalogin mukaan se ilmestyy tammikuussa. Risingin tietoihin kirjan ilmestymisajankohdaksi on merkitty jo 27.12. tätä vuotta. Jännittävää. No, joka tapauksessa, odottelen senkin ilmestymistä. Ensimmäinen osa oli ihanasti vanhan ajan satujen makuinen.
Muokannut 30.11.2013 01:25 Nafisan Syy: Lisäys
  • Jewel hahmo
  • Jewel

30.11.2013 01:52 #3 :: Jewel
Kevään 2014 kirjat
Minua kiinnostavat eniten Cornelia Funken Veljeni peloton (sarjan ensimmäinen osa on valtavan hieno) sekä John Boynen (joka on loistava tarinankertoja) Leijuva poika. Sekä tietysti Noituri 5 ja Anne Rice.

30.11.2013 02:00 #4 :: Jussi
Kevään 2014 kirjat

Jewel kirjoitti: Mutta eikö Otava meinaa suomentaa Across the Universen päätösosaa?? Odotin, että se olisi ilmestynyt keväällä viimeistään.

Kirjaa ei ainakaan löydy Otavan kevään esitteestä. Ehkä kahden edellisen osan suomentajalla on liikaa kiireitä, sillä hän on kääntänyt Outolinnun.

Gummeruksen julkaisuohjelmaan ei kuulu Peter Higginsin Susikoiran ajan jatko-osaa, vaikka ensimmäinen kirja oli selkeä sarjan aloitus. Ei myöskään pitkään odotettua Kardinaalin miekkojen päätösosaa. Rajaniemen Fraktaaliruhtinaasta ei ole luvassa keväällä pokkaripainosta - Kvanttivarkaasta sellainen julkaistiin noin vuosi kovakantisen jälkeen.

Suurin puute listassa on Jalavan kevään ohjelma, jota ei ole vielä paljastettu. Odotan, että saamme ensimmäisen suomennoksen Paul S. Kempiltä: Maailmanjako-sarjan toinen osa The Godborn. Tai sitten ei...
  • Jewel hahmo
  • Jewel

30.11.2013 02:16 #5 :: Jewel

Jussi kirjoitti:

Ja Outolintu pitää ymmärrettävästi saada ulos ennen leffaa. No, toivon mukaan suomentavat Across the universen päätösosan jossain vaiheessa kuitenkin, kun kääntäjä vapautuu.
30.11.2013 03:27 #6 :: Moonlord
Kevään 2014 kirjat
Tulen ostamaan ainakin Idhunin kronikoiden 4. osan, Tulen ja jään laulun 5. osan ja Noiturin 5. osan, kun olen aiempia osiakin ostanut. M. John Harrisonin Tyhjyys vaikuttaa pakko-ostokselta ja vanhan Cussler fanina Nollapistekin tulee varmaan ostettua.
  • Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki

30.11.2013 11:13 #7 :: Eija
Kevään 2014 kirjat
Muutamien sarjojen jatkot on hankintalistalla ja kohtuullisen kärjessä lukulistallakin:

Martin: Lohikäärmetanssi (niin kuin se oli viime keväänäkin)
Harrison: Tyhjyys
Sapkowski: Tulikaste (en ole ehtinyt lukea vielä edellistäkään)
Williams: Kultainen lohikäärme (vähän alkaa kiinnostus hiipua tätä sarjaa kohtaan, mutta jatketaan edelleen)
Lisäksi Kingin Tohtori uni on myös kevään hankinnoissa, niin kuin King yleensäkin minulla on.

Ei mitään yllättävää ja uutta tulevana keväänä siis…

Kirjailijoilta Kate Atkinson, Flann O'Brien ja Cornelia Funke pitää lukea ensin omassa hyllyssä odottavat Ihmiskrokettia, Kolmas konstaapeli ja Reckless: Kiveen kadonnut. Sen jälkeen on vasta päätettävä kiinnostaako vielä kyseisten kirjailijoiden tuotanto…

Listalla on vielä muutama muukin, jotka tulee luettu jossain vaiheessa, jos ehtii.
30.11.2013 12:06 #8 :: haplotus
Kevään 2014 kirjat

Jussi kirjoitti: Rajaniemen Fraktaaliruhtinaasta ei ole luvassa keväällä pokkaripainosta - Kvanttivarkaasta sellainen julkaistiin noin vuosi kovakantisen jälkeen.

Höääh. Niinpä tietysti. Luen juuri Kvanttivarkaan pokkariversiota ja ennätin toivomaan että saan pian sarjalle jatkoa samassa formaatissa. Tykkään pokkareista, varsinkin nyt kun enin lukuaikani käsittää bussissa istumisen hetket.

Hullu kuningas puussa, Lohikäärmetanssi(t?) ja Harrisonin Tyhjyys edeltävine osineen kiinnostavat eniten ja ennemmin tai myöhemmin lukenen ne myös.

Sapkowskin tarinointia pitäisi kai myös joskus kokeilla, mutta jotenkin uusien fantasiasarjojen aloittaminen vain on tuntunut viime aikoina hankalalta jollakin tapaa.

30.11.2013 12:27 #9 :: Jussi
Kevään 2014 kirjat
Voi olla, että Fraktaaliruhtinas-pokkari ilmestyy vähän ennen trilogian päätösosan suomennosta. The Causal Angel julkaistaan alkukielellä heinäkuussa.

Toivoin myös, että Gummerukselta olisi tullut keväällä uusi käännös Iain M. Banksilta. Tai edes pokkariversio Pintakuviosta. Kaikki aiemmat Kulttuuri-suomennokset ilmestyivät Loki-Kirjoilta suoraan pehmeäkantisina. Omistan kyllä itse Kuvion sidottuna, mutta pokkarilaitos toisi uusia lukijoita.

Teoksen ja Basam Booksin kevään kirjat löytyvät nettikaupoista, mutta esittelytekstit puuttuvat. Näihin voi siis tulla lisäyksiä.
Muokannut 30.11.2013 12:29 Jussi

30.11.2013 14:02 #10 :: Emelie
Kevään 2014 kirjat
Sergei Lukjanenkon Hämäränpartiota odotan innolla, sillä pidin kahdesta ensimmäisestä osasta paljon. En ole aikaisemmin lukenut venäläistä fantasiaa, mutta ehkäpä siltä suunnalta tuleviin kirjoihin pitäisi tutustua laajemmaltikin. Liz Williamsin Kultainen lohikäärmekin kiinnostaa, vaikkakaan en vielä lukenut sarjan toista osaa.

Flann O'Briennin Kolmas konstaapeli tuli luettuja joskus aikoja sitten, mutta muistikuvat siitä ovat, että se oli hyvä ja outo. Joten ehkä hänen Hullu kuningas puussakin voinee olla lukemisen arvoinen.
30.11.2013 20:26 #11 :: FreakyMike
Kevään 2014 kirjat
Lohikäärmetanssi 2 on ehdottomasti kiinnostavin tuossa listassa, mutta Hullu kuningas puussa on heti seuraavana, koska pidin O'Brienin Kolmannesta konstaapelista aikoinaan tosi paljon.
02.12.2013 00:13 #12 :: tiarAnon
Kevään 2014 kirjat
Paljon hyvää tavaraa tulossa. Muistuttaa ikävästi kuinka pahasti olen lukemisissani jäljessä, kun Lohikäärmetanssi on saatu kokonaan suomennettua ennen kun mä oon ehtinyt lukemaan alkuperästä. :roll:

Tästä listasta täytyy kyllä myöntää, että eniten odotan Saloranta & Jyrkäs -tiimin splatterpunk antologiaa. Yhen tutun ihmisen ensimmäinen julkastu novelli siellä seassa. Muutenkin hienoa, että edes joku julkasee myös suomalaisia novelleja; se on tärkee laji, joka saa ihan liian vähän huomiota.

02.12.2013 11:53 #13 :: Jussi
Kevään 2014 kirjat
Voisin minäkin mainita, että tähän mennessä selvinneistä kevään kirjoista eniten kiinnostaa Sapkowskin Tulikaste. Otava muuten suomentaa Conn Igguldenin tuoreen historiallisen romaanin Myrskylintu (maaliskuussa). Bazarin kevään ohjelmaan ei valitettavasti kuulu uutta käännöstä Bernard Cornwellilta. Saamme Uhtred-sarjan seitsemännen osan varmaankin vasta syksyllä.

Basam Booksin piti julkaista tänä vuonna uusi kovakantinen painos Flann O'Brienin Kolmannesta konstaapelista, mutta hanke on joko peruttu tai siirretty eteenpäin. Kirjapajalta on luvassa huhtikuussa uusi laitos C.S. Lewisin Suuresta avioerosta.

Odottelin vähän Liken kevään ohjelmaan Alastair Reynoldsin On the Steel Breezeä, mutta suomennos ilmestynee myöhemmin ensi vuonna.
Muokannut 02.12.2013 14:48 Jussi
  • Nylkky hahmo
  • Nylkky

02.12.2013 14:48 #14 :: Nylkky
Kevään 2014 kirjat

Tottakai Kariston Terry Pratchett kirjat on odotuslistalla korkealla ja myös George R.R. Martin Tulen ja Jään laulun jatkoa.

02.12.2013 16:20 #15 :: Jussi
Kevään 2014 kirjat

Nylkky kirjoitti: Forgotten Realmsin Maailmanjako sarjaa odotan innolla! Pitkä aikaisena Drizztin seuraajana jäin vahvasti miettimään mitä seuraavaksi voi tapahtua.

Drizztiä ei nähdä Maailmanjaon seuraavissa osissa. Mustan haltian seikkailut jatkuvat uudessa Companions Codex -sarjassa, jonka ensimmäinen kirja Night of the Hunter ilmestyy englanniksi maaliskuussa. Salvatore ei ole myöskään kirjoittanut yhtään Maailmanjaon lopuista osista.
Muokannut 02.12.2013 16:22 Jussi
02.12.2013 18:24 #16 :: Niddis
Kevään 2014 kirjat
Lohikäärmetanssi 2, Kultainen lohikäärme ja Tulikaste, siinäpä kolmen kärki. Myös Outolintu voisi ainakin leffatrailerin perusteella olla mielenkiintoinen tapaus. Milloin muuten tuon Lohikäärmetanssin ensimmäinen osa ilmestyy?
  • Freyja hahmo
  • Freyja
    Pilotti

02.12.2013 18:29 #17 :: Freyja
Kevään 2014 kirjat
Eniten tulevista kirjoista minua kiinnostavat Martinin Lohikäärmetanssi 2 ja Sapkowskin Tulikaste. Lukusuunnitelmiin kuuluu myös Williamsin Kultainen lohikäärme ja Harrisonin Tyhjyys.

Kate Atkinsonin Elämä elämältä muuten kiinnostaisi, mutta tulin lukeneeksi sen englanninkielisenä viime viikolla. Ihan suositeltava teos. O'Brienin Kolmas konstaapeli lojuu sohvallani, joten jos ensin tykästyn siihen, niin saatan tarttua Hulluun kuninkaaseen puussakin. Myös Boynen Leijuvan pojan ja Leinosen Ilottomien ihmisten kylän voisi lukea.
  • Vanamo hahmo
  • Vanamo

02.12.2013 21:33 #18 :: Vanamo
Kevään 2014 kirjat
Lukjanenkon Hämäräpartio kiinnostaa eniten. Pidin suuresti edellisistä osista ja tulossa oleva vaikuttaa myös erittäin kiinnostavalta. Venäläiseen fantasiaan olisi kiinnostava tutustua laajemminkin.

Muut tuttujen sarjojen jatko-osat on joko luettu (Martin) / tarkoitus lukea englanniksi, kunhan kyseiseen osaan pääsee (Harris) / edellinenkin osa vielä lukematta (Sapkowski, Williams).

Tutkailin myös pikaisesti minulle tuntemattomia teoksia ja Kate Atkinsonin Elämä elämältä pääsi lukulistalle. Historiallinen näkökulma kiinnostaa ja kuvausteksti vaikutti kaikin puolin lupaavalta.

Lisätäänpäs vielä, että Nafisanin surkuteltua edellä Septimus Heap -sarjan päättymistä, kiinnostuin selvittämään mistä on ylipäätään kyse. Viimeisen osan sijaan sarjan ensimmäinen osa pääsi lukulistalle. Kuulosti mukavan leppoisalta joululukemiselta.
Muokannut 02.12.2013 21:43 Vanamo Syy: Lisäys

03.12.2013 20:21 #19 :: Hiistu
Kevään 2014 kirjat
Taitaa olla, että eniten odottamani kevään kirja on Kuvernöörin synty, Walking Dead oheiskrääsää... Tahdon nähdä, millainen se on. Lopetin sarjisten lukemisen, koska pidän televisiosarjan Kuvernööristä, enkä halua sekoittaa sitä sarjisvastineeseensa. Kirjassa ei ole kuvia sekottamassa, eikä tarinan pitäisi mennä ajallisesti päällekäin, joten kirjan voin lukea. Odotin jo viime vuonna, että jokin talo alkaisi suomentaa, mutta ehkei sitten ollut vielä kylliksi hälyä telkkusarjasta.

Likeltä haluan lukea myös Hustonin Kuolleena palanneen ja luettua tulee myös Kultainen lohikäärme. Muiden julkaisut eivät oikein innosta.. Omiksi ostan ainakin Lukjanenkon ja Sapkowskin kirjat (ja muumisarjakuvan, joskus), mutten tiedä, mitä noista muista aikoisin lukea. Anne Ricen varmaan. O'Brienia en ole ennen lukenut, enkä olisi varmaan kiinnittänyt huomiota, jollei tässä ketjussa olisi mainittu.. se voisi olla mielenkiintoinen. Samoin Kate Atkinson. Charlaine Harrisilta täytyy tietty lukea lopetus Sookie-sarjaan. Ehkä jokin kirja alkaa vasta ilmestyessään kiinnostaa.

Jussi kirjoitti: Gummeruksen julkaisuohjelmaan ei kuulu Peter Higginsin Susikoiran ajan jatko-osaa, vaikka ensimmäinen kirja oli selkeä sarjan aloitus.

Toka osa on ilmestymässä englanniksi maaliskuun lopulla, joten toivon, että suomennos ehtii vielä ensi vuodeksi kesään tai syksyyn. Ensimmäinen osa käännettiin ilmestyväksi heti samoihin aikoihin alkuteoksen kanssa, mutta ehkei jatko-osien kanssa pidetä ihan samanlaista hoppua... Kunhan kohtalaista hoppua pitäisivät. :smile:(Esim. WSOY julkaisi Croninin Ensimmäisen siirtokunnan heti tuoreeltaan, mutta Linnakkeen vuoden viiveellä, mikä ei toki sekään vielä paha aika.. Mutta Higginsiä olisi kiva päästä lukemaan.)

Jussi kirjoitti: Suurin puute listassa on Jalavan kevään ohjelma, jota ei ole vielä paljastettu.

Tuonne toivon Justina Robsonia, jatkoa Aidolle pelille. Lukisin kyllä mielelläni, eka osa oli ihan hauska. Minulla ei ole ensimmäistä osaa omana, mutta voisin alkaa ostaa sarjaa, jos suomentaminen jatkuu.
Muokannut 03.12.2013 20:24 Hiistu

04.12.2013 15:48 #20 :: Jussi
Kevään 2014 kirjat
Jalavan ja Art Housen kevään kirjat ovat nyt selvillä. Hiistulle hyvä uutinen: Robsonin suomentaminen jatkuu. Kvanttipainovoiman toinen osa Panoksena sielu ilmestyy toukokuussa.

Onkohan Saturnus SciFi kuopattu? Ainakaan keväällä sarjassa ei julkaista uutta kirjaa. Toisaalta ennen Ballardin Kuivunutta maailmaa oli puolentoista vuoden tauko; ehkä nyt käy samoin.

Kuusiosainen R. A. Salvatoren Lukkikuningattaren sota on ilmeisesti jätetty kesken (minulla ei ole virallista tietoa asiasta). Kirjat olivat tasoltaan varsin kehnoja, mutta olisi tämä voitu loppuun asti kääntää. Päätösosa on Paul S. Kempin kirjoittama, mikä nostaa sen kiinnostavuutta rajusti. Tämä oli myös ainoa syy, miksi aloitin sarjan lukemisen.

Kempistä puheenollen saamme ensimmäisen suomennoksen häneltä, kuten ketjussa arvelin. Jumalsyntyinen julkaistaan toukokuussa kovakantisena. Kempin aiemmat Erevis Calesta kertovat Forgotten Realms -kirjat ja novellit ovat kevyesti parasta lukemaani roolipelifantasiaa: annoin enkkupuolella Midnight's Maskille jopa neljä tähteä. The Twilight War -trilogia, joka löytyy hyllystäni, pitää lukea ennen Jumalsyntyiseen tarttumista. Uusi kirja on jatkoa kaikille aiemmille Calen seikkailuille, vaikka sen pitäisi toimia myös yksittäisenä romaanina.
Muokannut 04.12.2013 15:49 Jussi
Valvojat: RinjaEmelie